Messor Barbarus (Romagoal)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Messor Barbarus (Romagoal)

Bericht door Romagoal »

Dag 1 :

Totaalpakket ontvangen met allerlei gerief in, waaronder 1 gyne.

Ik ben enkele uren bezig geweest aan het opbouwen van het terrarium. Hiervoor gebruikte ik verscheidene bodemsoorten zoals rivierzand, aarde, zand/leem, granulaat,...
Het is ingedeeld in een woestijnachtig stuk, een stuk dat met kiezeltjes overdekt is en één aarde plaatsje waar ik plantjes op ga (proberen te) groeien. Dit alles onder een 150W hittelamp. Daarnaast een waterreservoir en een bakje met zaadjes in.

Ongeveer een half uurtje heb ik de koningin gevolgd bij het verkennen van haar nieuwe territorium, en ik dénk dat ze nu reeds haar intrek genomen heeft in haar nieuwe residentie.

Nu net begon ik aan dit bericht, toen één van onze katten hier wat kwam flemen. Er kwam een grote mug aan gevlogen, echt veel groter dan anders, met geel/zwarte poten en een veel langere steekbuis. Ik heb ze te grazen genomen en in het eetbakje gelegd. Zou dit trouwens om een malariamug kunnen gaan?! Vreemd beestje alleszins, nog nooit gezien.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=3215
Laatst gewijzigd door Romagoal op 16 nov 2010, 06:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Messor barbarus (Romagoal)

Bericht door Romagoal »

Bij het bij lezen op dit forum merkte ik het volgende op :

+++
Grootte van de kolonie:

Veel soorten hebben een minimum aantal werksters nodig in de eerste generatie. Messor barbarus en Pheidole pallidula zijn hiervan voorbeelden. Zijn hebben bijna altijd een tiental werksters in de eerste generatie, en kunnen met een paar werksters zeer moeilijk nog uitgroeien tot een kolonie.
+++

Nu, bij antstore waren er geen kolonies meer beschikbaar met werksters, enkel gynes.
Ik heb dus 1 gyne geïntroduceerd in mijn formicarium.
Nu lijkt het er echter op dat deze nooit een kolonie kan stichten? Of wel? Wat zijn de slaagkansen?

Volgens Ants-Kalytta zou de koningin wél een kans maken, maar legt ze haar eerste eitjes pas in het voorjaar...

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=3215
Plaats reactie