Messor barbarus (Lvet)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Messor barbarus (Lvet)

Bericht door Lvet »

Na bijna een jaar ervaring opgedaan te hebben met Lasius niger, vond ik dat het tijd werd om ook andere soorten te houden. Uiteraard was de keuze voor Messor barbarus een voor de hand liggende: geen al te moeilijke soort, vertoont uniek gedrag door zaden te eten en produceert majors. Ik wil Mika graag bedanken voor deze kolonie.

Vrijdag 10 juni 2011 heb ik de kolonie ontvangen. Zij heeft vermoedelijk veel stress ondervonden, omdat het altijd trammelant is met de post: ze waren langer dan een week onderweg. Daarom heb ik ze na ontvangst snel bekeken (wat een mooie soort is het toch), om ze vervolgens een nachtje volledig met rust te laten. Ik heb nog niks kunnen tellen (in alle opwinding vergeten en nu wil ik ze niet meer storen), maar er zijn niet meer dan tien werksters en ik zag ook naaktpoppen liggen. De koningin leek er even wat slapjes bij te zitten, maar dat kan ook aan mij liggen.

De volgende dag heb ik ze van een buitenwereld voorzien en paardenbloemzaden en suikerwater aangeboden. Deze werden gretig aangenomen. Er lopen regelmatig (meerdere) werksters naar buiten, ze zijn dus niet schuw. Het polymorfisme van deze soort is nu al duidelijk te zien, er zitten hele kleine, maar ook relatief grote werksters tussen. Nu laat ik de kolonie gewoon volledig met rust, want het probleem is dat ik ze op mijn ouderlijke adres heb ontvangen (omdat op mijn studentenkamer de post altijd verdwijnt) en dat ik ze a.s. dinsdag weer moet meenemen naar mijn studentenkamer. Van Hengelo naar Groningen, dat wordt dus weer extra stress voor de kolonie. En over zo'n 4 weken heb ik zomervakantie en dan moeten ze weer mee naar Hengelo.

Hoe dan ook, ik hoop dat alles goedkomt en ik kijk er al naar uit om deze prachtige kolonie te zien groeien!

Vragen en opmerkingen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Lvet)

Bericht door Lvet »

De kolonie lijkt het goed te doen, maar ik stoor ze zo min mogelijk. Mijn eerste schatting was echter niet correct; het zijn wel degelijk iets meer dan 10 werksters. Als ik goed heb geteld, 14. Verder hebben ze een aantal larven liggen en wat eitjes en naaktpoppen. Ze zijn momenteel aan het genieten van een fruitvliegje. Wat ik echter moeilijk vind, is om in te schatten hoeveel voedsel ik ze moet geven. Suikerwater hebben ze beschikbaar, maar daar zie ik ze niet veel van drinken. Ik geef ze af en toe een fruitvliegje of spinnetje en er liggen paardenbloemzaden en vogelzaden in hun buisje. Ik neem aan dat ik ze niet meer hoef te geven, zolang ze nog zaden hebben liggen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Lvet)

Bericht door Lvet »

De gyne gedraagt zich al een paar dagen vreemd. Ze loopt telkens in de buitenwereld. Ik heb alle mieren vandaag vanuit Groningen naar Hengelo verplaatst vanwege de zomervakantie. Eenmaal aangekomen lag de gyne slapjes buiten, bijna levenloos. Ik pakte haar op en toen ze weer liep legde ik haar terug. Daarna begon ze als het ware stuiptrekkingen te vertonen (ze sloeg met haar poten tegen haar achterlijf), terwijl ze op haar rug lag. De werksters hebben haar toen gauw naar binnen gedragen. Ik dacht dat ze aan het sterven was, maar later liep ze weer 'vrolijk' buiten, hetzij slapjes (slepend). Ik betwijfel of ze het gaat redden, maar ze staat nu in een rustige kamer, op een stabiele tafel, dus we zullen af moeten wachten. Kan ik iets voor haar doen (vitaminen of een bepaald soort voedsel)? We hebben ooit een ziek parkietje weten te redden met vitaminen en knoflook, misschien zoiets?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Lvet)

Bericht door Lvet »

Deze gyne heeft het niet overleefd.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie