Messor structor (Mika)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Messor structor (Mika)

Bericht door Mika »

Dit is een polygyne, graanoogstende soort. Werksters komen in verschillende groottes voor, maar grote majors zoals bij M barbarus en M capitatus zijn er niet. Deze kolonie is afkomstig van Casole d'Elsa in Italië. Ik kon ze vorig jaar eenvoudig meenemen, omdat de 4 gynes van de kolonie net onder een steen zaten. Normaal graaft deze soort nesten uit in kiezelgrond, en die kan je niet uitgraven, omdat je heel veel dieren doodt door de kiezels te verschuiven.

Met 4 gynes in mijn hand ben ik teruggelopen naar het vakantiehuisje, om een bakje te zoeken om de gynes en de rest van de kolonie in te zetten. In die streek komen sterk wisselende temperaturen voor over een jaar tijd; In de zomer was het zo heet, dat ik geen enkele kolonie in de zon tegenkwam, en langs de wegen stonden er verkeersborden die sneeuwkettingen verplichtten tijdens bij sneeuw op de baan. Waarschijnlijk zijn deze mieren dus minder warmte bestand omdat ze ook de winter moeten kunnen overleven.

Een beetje een vreemd verloop in de kolonie: 1 gyne is doodgegaan, of gedood. En verder kwam de kolonie nooit echt in actie, dit jaar waren ze al enkele maanden wakker vooraleer ze echt goed in actie schoten.

Schijnbaar zonder enige aanleiding zijn ze nu toch in actie gekomen, het broed groeit goed, en de 3 gynes leggen veel eitjes. Een voordeel aan deze polygyne soort is dat er intranidal mating in voorkomt.

Vragen of opmerkingen?
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor structor (Mika)

Bericht door Mika »

Momenteel zitten ze in de Ytong waar Messor barbarus 3 jaar geleden in zat.

Wegens een drukkere periode heb ik ze wat minder verzorgd, maar ik ga proberen om er dit jaar nog een goede eindspurt aan te geven.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor structor (Mika)

Bericht door Mika »

De kolonie vult deze Ytong bijna volledig: de eindspurt heb ik minder goed ingezet dan ik zelf had gepland: ik zal ze nog 5 weken actief houden, en dan enkele weken rust inplannen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor structor (Mika)

Bericht door Mika »

Ik had ze gevangen, met een klein beetje werksters en broed. Ik heb nadien nog extra broed opgegraven uit andere kolonies, maar dat lukt meestal niet, omdat de bodem daar zo rotsig is, dat je bijna alles wat je vangt ook dodelijk verwondt.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor structor (Mika)

Bericht door Mika »

Er zijn nu terug mannetjes en gynes in de kolonie. Het zijn microgynes, die zouden kunnen paren in het nest. Dat valt dus af te wachten.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor structor (Mika)

Bericht door Mika »

De kolonie doet het nog steeds heel goed. Ik heb verschillende generaties van jonge gynes en mannetjes in het nest. Ze komen buiten als aanzet tot bruidsvlucht, van zodra het wat warmer wordt...

Intranidal mating is er nog steeds niet gebeurd, voor zover ik weet.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie