Messor structor (Lvet) †

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Messor structor (Lvet) †

Bericht door Lvet »

Inleiding

Met grote dank aan ANThousiasteling en Gerhard Kalytta, die een hele leuke prijsvraag hebben georganiseerd, heb ik deze geweldig interessante kolonie gewonnen. Op 12 juli kwamen ze dan aan, goed verpakt in een grote doos. Ik pakte de doos voorzichtig, maar wel erg enthousiast uit, met een blijdschap gelijk aan dat van een kind dat een cadeautje uitpakt. Uit de doos verscheen het volgende:

Afbeelding

Gerhard Kalytta heeft ze goed ingepakt en voorzien van een Eppendorfcupje met een waterreservoir en een tissue zodat de mieren houvast en beschutting hadden tijdens de reis. Omdat ik ze niet teveel wilde storen, zodat ze bij konden komen van de reis, heb ik ze niet verder lastig gevallen. Ik heb door het bakje heen vier koninginnen kunnen tellen. Dit bakje heb ik vervolgens zonder deksel in een grotere bak met een talklaag geplaatst en ik heb ze een verduisterd reageerbuisje, wat honingdauwsurrogaat en suikerwater aangeboden. De volgende ochtend waren ze al verhuisd naar het buisje.

Vandaag hebben ze een kleine krekel en wat zaden gekregen die ze naar binnen hebben gesjouwd. Van enkele zaden heb ik een filmpje gemaakt:



De paprikazaden blieven ze niet, maar het vogelzaad werd goed aangenomen. Helaas zijn er in deze tijden van het jaar (voor zover ik weet) geen paardenbloemzaden te vinden, aangezien ze daar volgens dit forum dol op schijnen te zijn.

Kortom, ik ben erg blij met deze kolonie en ik hoop dat het een interessante blog zal worden naarmate de kolonie groeit!

Vragen en opmerkingen bij deze blog.
Laatst gewijzigd door Lvet op 26 okt 2014, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Enkele foto's van de momenteel erg simpele setup. Een Korsfjord bakje van de Ikea met daarin een verduisterd reageerbuisje. Verder een dopje waarop ik ze honingdauwsurrogaat en suikerwater aanbied op watjes (om het verdrinkingsgevaar zo klein mogelijk te maken).

Afbeelding

Afbeelding

En een vage blik in het buisje. Dat witte is geen hoopje eitjes, maar een watje dat ze naar binnen hebben gesmokkeld.

Afbeelding

Jammer dat die Korsfjord bakjes uit het assortiment zijn, het zijn echt ideale bakjes voor mieren.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Met deze kolonie gaat het goed, ze hebben een afvalhoopje in een hoekje en daar zit geen enkel lijkje tussen. Even afkloppen hoor. Helaas heb ik vanwege deze opstelling geen zicht op de kolonie zelf en aangezien ze ook wat zaden in hun buisje (inmiddels twee buisjes) hebben, wil ik ze niet storen. Ik ben van plan om binnenkort een klein formiquarium voor ze te maken zodat ze, bij eventueel graven door de ytong, niet kunnen ontsnappen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Zoals ik al aangaf, wil ik voor deze kolonie een 'formiquarium' maken. Ik heb daarvoor het volgende aquarium op de kop getikt:

Afbeelding

Dit aquarium is ongeveer 30x30x30cm en de bedoeling is om een 'formiquarium' te maken waarvan de gangen geheel rondom lopen en de buitenwereld gewoon de bovenkant van het nestgedeelte is. Ik vind de kolonie echter nog veel te klein voor zo'n groot formicarium dus ik heb besloten om dit project uit te stellen. Ik wil hier namelijk goed mijn tijd aan kunnen besteden en een zo esthetisch mogelijk formicarium maken, met geel-/oranje-/roodgekleurde blokken ytong en een woestijnachtige/zanderige buitenwereld met wat rotsen, maar wel zo dat de mieren geen zand kunnen verslepen (alles moet vastzitten).
Wellicht kan ik in de tussentijd een klein en simpel 'formiquarium' maken om het zicht op de kolonie te verbeteren en waarin ze een tijdje vooruit kunnen.

Hieronder nog een foto van de huidige situatie, waarin te zien is hoe ze van een meelworm genieten. Ook is hun afvalhoopje rechts achterin zichtbaar. Als je goed kijkt, zie je dat de wanden rondom dit afvalhoopje 'versierd' zijn met witte strepen, namelijk de uitwerpselen van deze mieren.

Afbeelding
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Deze kolonie moet in december in winterslaap. Over de lengte van de winterslaap ben ik nog niet helemaal uit. De informatie hierover varieert van 6 weken tot 3 maanden. Ik denk dat ik uitga van 2 tot 3 maanden bij 10-15 graden Celsius. Voordat ze in winterslaap moeten, nog even een update van de kolonie. De kolonie doet het nog altijd goed. Er zijn geen doden of andere nadelige gebeurtenissen.

Opmerkelijk gedrag is dat ze normaal gesproken slecht honingdauwsurrogaat aannemen, volgens mij omdat de zaden en insecten volstaan. Gisteren waren ze echter opeens erg gulzig toen ik ze honingdauwsurrogaat aanbood (terwijl er wel water beschikbaar is). Ik weet niet waarom.

Om een beter zicht op de kolonie te hebben, maar omdat zij nog te klein is voor een gigantisch formiquarium, heb ik ze gisteren, zoals ik eerder al aangaf te doen, tijdelijk een klein stukje ytong aangeboden. Mooi is anders, maar het is wel functioneel. Het is een klein blokje met 1 kamer en een ingang, die ik met een klein druppeltje kit in hun buitenwereld heb bevestigd:

Afbeelding

Vandaag mocht ik waarnemen dat dit stukje nest al in de smaak gevallen was bij een klein deel van de kolonie. Wat hieronder te zien is, is dus niet de hele kolonie. Er bevinden zich ook gynes in dit blokje, maar ze zijn verstopt in de zwarte massa rechtsboven:

Afbeelding
Onderin zijn zaadjes te zien, rechts onderin bij de uitgang twee minors die broed verslepen.

Dit is hoe de opstelling was:

Afbeelding
Rechts het stukje ytong van hierboven, links nog steeds hun buizen.

Hieronder genieten ze van een meelworm:

Afbeelding

Omdat het ytongnestje zo'n succes was, heb ik vandaag nog een stukje toegevoegd, dit keer met meer aandacht gemaakt:

Afbeelding

Verder heb ik een combitool aangeschaft, die kan nog wel eens van pas komen bij het maken van de kamers in het toekomstige formiquarium.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Deze kolonie is ongeveer 2,5 maand in winterslaap verbleven tussen 5 en 15 graden Celsius. Afgelopen week heb ik ze weer uit de winterslaap gehaald.
De kolonie doet het goed, maar in de winterslaap zijn er enkele werksters gestorven en op het afvalhoopje gegooid. Eén van deze dode werksters heb ik gefotografeerd, zoals hieronder te zien is. Op onderstaande foto is goed haar bruine kleur waar te nemen.

Afbeelding

Hieronder een focus stack van haar kop:

Afbeelding
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Nog wat foto's van een voorraadkamer en een filmpje.

Afbeelding

Afbeelding

ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Het gaat goed met de kolonie, maar ik kan geen broed spotten. De warmtemat staat nu een aantal uren per dag aan en dan wordt het ruim meer dan 30 graden. Dit zal ik gestaag opvoeren. Misschien dat ze nog even goed moeten 'omschakelen' en dan komt er hopelijk wat broed.

Foto's en een filmpje:

Afbeelding

Afbeelding

ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Ik keek vandaag nog eens en tot mijn grote vreugde zag ik twee werksters met hoopjes eitjes tussen hun kaken lopen! Wel is er een major gestorven, wat natuurlijk altijd jammer is. Ik zag de werksters ermee slepen en ze gooiden haar op het afvalhoopje. Ik heb tevens één van de reageerbuizen vernieuwd, omdat deze uitgedroogd was. Kleine krekels worden gretig aangenomen door de kolonie. Ze worden redelijk snel van hun achterpoten ontdaan, waarna werksters waar te nemen zijn die vrolijk met een pootje tussen hun kaken rondlopen. Ook heb ik gemerkt dat deze soort (of in ieder geval deze kolonie) liever suikerwater dan honingdauwsurrogaat aanneemt.

Ik heb de krekels een druif aangeboden die ik van het velletje ontdaan heb en daarna gespoeld heb. Hopelijk is dat voldoende om eventuele pesticiden uit te sluiten, want op deze manier hoop ik de voedseldieren voedzamer te maken.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Ik blijf het leuk vinden om focus stacks van dode werksters te maken, dus bij dezen. Nog steeds niet perfect, ik blijf oefenen. Vooral het fotograferen op deze vergroting is erg lastig. Ik moet tevens meer foto's maken, gezien er op sommige plaatsen wat detail mist. De foto's hebben wel meer detail dan de vorige, dus ik boek in ieder geval progressie.

Afbeelding
Stack van 8 foto's.

Afbeelding
Stack van 6 foto's.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Enkele foto's van werksters in de buitenwereld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poetsende minor:
Afbeelding

Vragen en opmerkingen bij deze blog.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Ik heb deze kolonie paardenbloemzaden aangeboden, wat volgens dit forum gretig aangenomen zou worden. Ze zijn inderdaad allemaal naar binnen gesleept. Aan iedereen die ook Messor sp. bezit: verzamel paardenbloemzaden, nu ze er nog zijn!
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Eén van de gynes is helaas overleden. Verder kan ik steeds maar 2 gynes tegelijk spotten. Gezien ik geen andere lijkjes heb gevonden moeten het er meer zijn, maar ik kan ze maar niet zien omdat ze waarschijnlijk verstopt zitten in de reageerbuisjes.
Ik ben inmiddels zeer ontevreden over dit formicarium en moet binnenkort iets anders maken, maar de kolonie is niet echt goed gegroeid, waardoor ik ze niet een te groot nest kan aanbieden.

Er valt dus weinig te melden, maar ik heb wel weer een focus stack gemaakt die ik graag zou willen delen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lvet op 28 mar 2017, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet)

Bericht door Lvet »

Ik kan maar geen goede plek vinden voor de winterrust van deze kolonie. De koelkast is te koud, de rest van het huis te warm. Ik wil ze tussen de 10 en 15 graden Celsius zetten, maar dat lukt niet echt. Ze staan nu op 19 graden.

Op de vensterbank van de slaapkamer wordt het wel aardig koud (14-16 graden), maar ik weet zeker dat de kat er dan mee gaat gooien. Misschien kan ik de boel verpakken en vastplakken op de vensterbank. Dit raam is op het noordnoordwesten dus er zal geen directe zon op de kolonie schijnen.

Hoe belangrijk vinden jullie de winterrust voor Messor soorten? Doen of niet?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Messor structor (Lvet) †

Bericht door Lvet »

De laatste gyne is helaas overleden. De kolonie is daarmee ten einde gekomen. Ik vind het erg jammer dat het nooit lekker is gelopen met deze kolonie. Ik zou nog altijd een flinke kolonie Messor sp. willen, dus ik ga het later, als ik het minder druk heb, zeker nog eens proberen, waarschijnlijk met Messor barbarus.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie