Messor capitatus Blog (Kenneth)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Messor capitatus Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Hierbij blaas ik mijn Messor capitatus Blog nieuw leven in. Recentelijk heb ik een kolonie Messor capitatus (30 werksters) besteld bij Antstore. Ze zitten in een reageer buisje en daar blijven ze voorlopig wel in zitten. De kolonie zalin eerste instantie nu deze nog zo klein is, niet zo hard groeien. Ik ga dus niet bij elke nieuwe mier posten dat er een werkster bij is gekomen. Dus in het begin zal deze Blog wel niet veel nieuws te melden hebben.

Omdat ik langzamerhand steeds meer kolonies krijg en nest bouw toch erg veel tijd vergt heb ik voor deze kolonie gekozen voor een simpele maar effectieve huisvesting. Het is gewoon een bakje van de Chinees met olijfolie op de randen. Ik heb het nieuwe nest onder in de kast van mijn palludarium gezet, daar is het altijd lekker warm vanwege de warmte van de voorschakel apparatuur van de TL verlichting. Ik heb gelezen dat de SUPER majors (koppen van 3,5 mm breed) pas komen bij kolonies van 200+. Ik moet dus nog wel even geduld hebben.

Hier jullie vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=6880
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 mar 2017, 11:36, 4 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor capitatus (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Even een foto van de simpele opzet. Nu maar wachten op de groei.
IMG_8614.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor capitatus Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_8615.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor capitatus Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Er waren een paar weken terug al 2 larven te zien die vele malen groter waren dan alle andere larven en deze zijn beide deze week in een naakte pop veranderd. Gisteren liepen ze buiten het buisje met 1 zo'n naakte pop te slepen wat een indicatie was dat deze pop was overleden of op zijn minst misvormt was. De pop die nog over was heeft een enorme kop en is zeker de eerste major in dit nog relatief kleine nest. Of het een Super major betreft valt te betwijfelen, maar we zullen zien. Ik laat mij graag verrassen.

Ik moet zeggen dat ik had verwacht dat het nog veel langer zou duren voordat de eerste majors zouden verschijnen maar misschien komt dat omdat er overvloedig voeding voorradig is. Veel zaden maar ik geef ze ook veel fruitvliegjes.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor capitatus Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

De major loopt al een week of 2 in het nest rond maar het is zeker geen Super major. De kop van deze werkster is al wel groter dan die van de gyne.

Wat ik zo leuk vind aan deze majors is dat ze een veel groter hoofd hebben dan de andere werksters maar dat draagt niet bij aan grotere hersenen, althans zo lijkt het als je ze ziet bewegen. Ze lopen niet vloeiend zoals de andere kleinere werksters, ze lopen een beetje lomp alsof ze motorisch niet helemaal in orde zijn. Ook de verdere bewegingen zijn een beetje schokkerig. Ik moet zeggen dat ik denk dat ik ook schokkerig zou lopen met een hoofd dat 65 cm breed en 85 cm lang was en net zoveel woog als de rest van mijn lichaam. Zo'n waterhoofd houd niemand stabiel stil tijden het lopen. In tegenstelling tot M. barbarus loopt deze major constant met haar kaken wijdt opengespert, een beetje dreigend, constant imponerend en ik moet zeggen dat ik dat wel mooi vind.

Ook is de kop van deze Messor soort glanzend diep zwart terwijl die van barbarus een beetje een rood/bruine matte gloed heeft. Ik heb deze soort in Kroatië en Sardinië in het wild mogen zien en daar zijn de Super majors echt enorm met hun grote zwarte glanzende koppen. Ik zal jullie laten zien wat ik bedoel en wat mij zo aantrekt in deze soort:
IMG_1547.jpg
IMG_1561.jpg
Ze komt zelden tot niet in de buitenwereld en is veel bezig met het verzorgen van de larven. Deze kolonie staat in dezelfde kast als de Atta kolonie omdat het hier constant 26 graden is. Op deze manier hoef ik de kolonie niet apart te verwarmen.

Als ik de Atta's moet verzorgen dan veroorzaakt dit wel eens een trilling waardoor deze kolonie verstoord wordt en de werksters in paniek in de rondte gaan lopen. Ook de major doet daar aan mee maar zij wordt direct agressief. Zelfs zo agressief dat ze haar kleinere zusjes die per ongeluk langslopen soms een flinke beet geeft.
IMG_1553.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie