Messor barbarus (Tristan)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Hierbij start ik de blog voor mijn eerste messor barbarus kolonie. Het feit dat ze zaad eten en de fantastische majors zijn voor mij genoeg redenen om deze soort te houden. Wel had ik ze een beetje onderschat. Ik was ervan overtuigd dat ik er klaar voor was maar dat was dus duidelijk niet zo:

Samen met het ytong-nest dat ik voor de lasius niger kolonie maakte, maakte ik dit klein nestje met het ytong dat ik over had. Het is niet groter dan een proefbuisje en ik dacht dat het leuk zou zijn om ze zo te observeren met een rode folie.
Afbeelding

Ik bestelde ze bij antstore en ik heb niets aan te merken op deze webwinkel. Alles is mooi op tijd toegekomen en mooi ingepakt ook!
Afbeelding
Afbeelding

En hier zijn ze dan, een gyne met twee werksters en wat broed:
Afbeelding

Ik deed ze in het bakje en de gyne ging vrijwel meteen in het ytong-nestje zitten. De werksters en het broed waren na drie dagen nog steeds niet verhuisd dus heb ik deze handmatig verhuisd met een klein penseeltje. Tot hier verliep alles goed. Ze hadden klein vogelzaad, zonnebloemzaden, suikerwater en een klein insectje ter beschikking. Ook had ik een warmtematje voor ze gekocht.
Afbeelding
Afbeelding

De volgende morgen zag ik een werkster en een paar zaden tussen het ytong en het glas zitten! Net zoals bij het lasius niger nest was er dus te veel ruimte tussen het ytong en het glas. Toen heb ik wel even hard gevloekt! De werkster leefde nog dus ik dacht dat het niet zo erg was dat de nanitics daar konden gaan. Maar diezelfde avond zat de werksters daar nog. Ze zat duidelijk vast en is gestorven! Ook zag ik dat de andere werkster tussen het glas en het ytong liep maar deze is niet vast komen te zitten.
Afbeelding

Nu was ik een beetje in paniek omdat ik schrik had dat die tweede werkster ook ging sterven door zich vast te klemmen. Dus ik verwijderde de rode folie en legde er een verduisterd buisje in, in de hoop dat ze weer naar het buisje zouden verhuizen. Ze verhuisden echter niet. Daar was ik al bang voor. Ik durfde het risico niet te nemen dat er nog een werkster stierf dus heb ik ze handmatig verhuisd. Dit was een heel gedoe want de gyne wilde echt niet naar buiten. Op deze manier ben ik veel broed kwijtgespeeld. Ik sloot het ytong-nestje af met watjes en liet ze in het bakje zitten, in het proefbuisje.
Dit was echter ook niet optimaal. Het warmtematje gaf eigenlijk te weinig warmte door het gips. Ook verschoot ik ervan hoe slecht ze tegen trillingen kunnen. Ik wist dit wel maar niet dat het zo erg was! Gewoon als ik mijn kamer binnenkwam, flipten ze al van de trillende vloer. Om continu op de tippen van mijn tenen naar mijn kamer te moeten gaan en dit van anderen te moeten verlangen, zag ik niet zitten.
Daarom heb ik deze opstelling voor ze gemaakt:
Afbeelding

Ze staan nu op een rekje dat aan de muur hangt => volledig trillingvrij dus! Ook is er geen direct contact met het warmtematje via de kadapak. Op deze manier hebben ze een mooie 25-26°
Het waterreservoir ligt niet boven het warmtematje om condens te voorkomen.
Het tweede buisje is voorlopig afgesloten met een watje. Dit is er eigenlijk enkel om een nieuw verduisterd buisje aan te sluiten wanneer ze uit het huidige gegroeid zijn. Als ze door het watje graven, is dat niet zo'n probleem :)

De gyne moet mij nu wel heel erg haten door al die verhuizingen. Ik verschiet er zelf van dat ze al deze stress overleefd heeft! Ik had er geen goed gevoel bij… Alleszins, de gyne ziet er gezond en wel uit. Ik noem ze Fabiola! En vanaf nu laat ik Fabiola zo veel mogelijk met rust.

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het ging een tijdje slecht met de kolonie. De koningin legde geen eitjes en het broed ontwikkelde niet. Ook namen ze niets van voedsel aan. GvG raadde me aan om ze twee weken volledig met rust te laten. Het zou gekund hebben dat de gyne geen eitjes meer kan leggen omdat ze te veel energie verspild heeft door mijn geklungel. Eerst heb ik de set up wat veranderd. De kadapak liet te weinig warmte door en ik voelde dat het houten schapje van het rek meer warmte doorliet. Dus heb ik het warmtematje onderaan het hout geplakt en nu zitten ze altijd minstens op 24°C. Voordien kon dat op koude dagen 20° zijn. Daarna heb ik ze voor de zekerheid afgedekt met aluminiumfolie omdat ik toch het gevoel heb dat de rode folie niet volledig werkt zoals het zou moeten. Die twee weken gingen enorm traag voorbij. Ik had het moeilijk om niet te kijken maar het is me toch gelukt! En het heeft geholpen. Er is een werkster geboren dus nu zijn ze weer met twee werksters. Ook liggen er eitjes, larfjes en een pop. En ze hebben al heel wat zaad aangenomen, wel nog geen enkel insectje. Ik legde het in het buisje dat het nest met de buitenwereld verbindt en zij gooien het steeds weer naar buiten. Ach ja, dat zal ook wel goed komen denk ik. Ik ben hier enorm blij mee want ik was echt bang dat ze nooit meer eitjes ging leggen!
Foto's van de miertjes heb ik niet omdat ik ze niet wil storen. Wel eentje van de huidige set up:
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat redelijk goed met de kolonie. Een paar dagen geleden waren ze met vijf werksters maar nu is onlangs de tweede werkster uit Duitsland gestorven. Geen idee hoe het gebeurd is. Ik denk dat ze gewoon op was. Dus nu zijn ze weer met vier werksters maar er ligt wel een verkleurde pop dus die kan elk moment opstaan. :)
Ook ligt er heel wat broed dus dat beloofd voor in de toekomst. Deze nacht hebben ze de hele buitenwereld leeg gehaald en alles in het verbindingsstuk met het buisje gelegd. Ze gebruiken deze blijkbaar als opslagplaats. Voor mij geen probleem!
Ik zie elke dag minstens één werkster buiten dus ze zijn redelijk actief en ook hebben ze ondertussen een bromvlieg aangenomen! Fruitvliegjes laten ze vreemd genoeg links liggen.
Naast vliegjes hebben ze paardenbloemzaden, graszaden, onkruidzaden, fijne vogelzaden en suikerwater ter beschikking. Ik laat het warmtematje ongeveer acht uur per dag aanstaan en dan zit een deel van het nest ongeveer op 30°. Het lijkt nogal veel maar ik heb niet het gevoel dat ze er problemen mee hebben en ze kunnen steeds naar het kouder deel van het proefbuisje gaan.
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ik heb een manier gevonden om ze te bekijken zonder ze te veel te storen. Ik maak het eerst pikkedonker op m'n kamer en dan kijk ik met een rood lasertje. Rode folie werkt niet genoeg maar monochromatisch rood licht kunnen ze volgens mij echt wel niet zien. Ze reageren er helemaal niet op en dat geeft mij de kans om rustig te kijken :) Dit doe ik één keer per week en na vandaag gekeken te hebben kan m'n geluk niet op.
De teller staat op maar liefst zeven werksters :D
Vorige week was er maar één pop dus dat wil zeggen dat het proces van grote larve tot werkster maar een week duurt! Van ei tot werkster duurt minder dan een maand. Het warmtematje doet goed z'n werk dus! Er lagen ook nog vier poppen, een aantal larven en een dikke hoop eitjes. Volgende week kunnen ze dus met minstens tien zijn. Ook worden fruitvliegjes nu goed aangenomen! Ik denk dat de kolonie vertrokken is. :)

Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Voor de eerste keer sinds mijn eerste bericht in deze blog, heb ik ze nog eens gestoord. Er was paniek in het mierennest dus. :)
Ik heb er spijt van dat ik ze in het plastieken proefbuisje van antstore heb gedaan. Nu pas merk ik dat plastieken proefbuisjes niet zo’n mooie foto’s opleveren als bij glas… Maar het gaat wel. Dit is geen reden om ze te verhuizen alleszins. :)
Het gaat goed met de kolonie! Er was tijdens het maken van de foto’s een werkster in de buitenwereld dus ze zijn nu met tien werksters ongeveer! Ook nemen ze al goed fruitvliegjes en suikerwater aan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat best goed met deze kolonie. Goed omdat ze sterk aangegroeid zijn en er veel broed ligt. Minder goed omdat ze in het watje aan het graven zijn! Ik ga waarschijnlijk binnenkort een klein ytongnestje voor ze maken. Ik heb gelezen wat er met martin1993 zijn messor barbarus gebeurd is, ik wil niet hetzelfde met de mijne. Wel zijn er nu twee mooie mediawerksters! Ook nemen ze al het voedsel aan dat ik ze aanbied. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het ytongnestje is af! Ik had eerst een ander nestje gemaakt dat je op de eerste foto ziet (naast het goede) maar die is mislukt... Maar soit, de tweede is geslaagd. Al zeg ik het zelf! Ze zijn zeer snel verhuisd, binnen de drie uur was het buisje leeg! Dit gaf mij de mogelijkheid om ze allemaal eens goed te bekijken en te fotograferen! Heel leuk om te zien. Ik heb niet kunnen stoppen met kijken.
Mijn excuses voor de overdosis aan foto's. Ik ben slecht in selecteren. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is voorlopig de grootste mier van de kolonie. Ik denk niet dat het een major is maar wel een media. Volgens mij worden de majors nog groter! :)
Afbeelding
De koningin werd netjes begeleid naar haar nieuwe thuis.
Afbeelding
Afbeelding
Social carrying: super leuk om te zien!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het nest is wat aan de grote kant. Hopelijk gaan ze nu geen rommelkamer maken. Voorlopig denk ik dat het wel goed zit. Ze groeien namelijk zeer snel. :)
Het fijne vogelzaad hebben ze niet meeverhuisd dus dat heb ik weg gesmeten. Ze zijn wel verzot op graszaad en paardenbloemzaden!

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Dit is waarschijnlijk de laatste keer dit jaar dat ik de blog nog eens update. Want ze gaan binnenkort in winterslaap. :)
Een tijd geleden ging het heel slecht met de kolonie. Het begon met een vijftal mieren die doelloos rondliepen in de buitenwereld totdat ze zodanig verzwakt waren dat ze niet meer konden lopen en stierven. Het werden er elke dag meer en ik kon de oorzaak maar niet vinden. Het ging pas beter sinds ik begonnen ben met hun nestje meer te bevochtigen. Ze hadden nochtans altijd water ter beschikking in een proefbuisje in de buitenwereld maar dit was niet voldoende! Ik las in een aantal blogs dat je de messor barbarus in een volledig droog nest kan houden maar ik kan alvast met zekerheid zeggen dat dit voor beginnende kolonies niet geldt! Ik ben hierdoor een twintigtal mieren verloren.

Ondertussen zijn de verliezen al dubbel en dik goedgemaakt. Ik bevochtig het nest nu met een proefbuisje dat via een tampon verbonden is met het nestje. Zo loopt het proefbuisje langzaam leeg in het nest. Dit werkt uitstekend! Sindsdien gaat het supergoed met de kolonie. Ze eten nu ook elke dag een krekel maatje zes. :)

Ik had nog een vraag over de winterslaap. In de caresheet van Mika staat dit: Deze soort kan overleven zonder overwintering, maar je kan ze vanaf december gedurende zes weken in een plaats met een temperatuur van 12 tot 15°C onderbrengen.
Nu heb ik hier en daar toch gelezen dat sommige mensen ze van november tot maart en/of veel kouder in winterslaap doen. Wat raden jullie aan?

Hier de foto's. Jammer van die witte kakstrepen die ze op het plexiglas achterlaten! :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ze zijn de winter redelijk goed doorgekomen! Daarmee wil ik zeggen dat er toch een twintigtal mieren gestorven zijn. Ik denk dat ik ze volgende keer toch wat minder koud ga zetten. Nu stonden ze even koud als mijn inheemse soorten (meestal 4 à 5°C maar dat kon wel eens naar de 2°C gaan). Ze zijn alleszins weer goed actief en ze nemen veel voedsel aan. Ook zag ik vandaag een eerste klomp eitjes van het nieuwe jaar! Dat belooft!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Ze eten en drinken goed en er vallen geen doden! De onderste kamer ziet zwart van de mieren. Het gaat super. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zoek de koningin. :)
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het is alweer een hele tijd geleden sinds ik deze blog geüpdate heb.
In hun oude nestje ging het redelijk goed, er waren zowel positieve als negatieve dingen aan.
Afbeelding
Het bevochtigen verliep niet meer zoals vroeger. Door het grote aantal mieren kropen ze met z’n allen in het bevochtigingsgat. Ik moest ze er dan steeds eerst uit wegjagen vooraleer ik het kon vullen met water. Hierbij kwamer er altijd wat mieren in het water terecht maar ze geraakten er zelf eigenlijk gemakkelijk uit. Geen verdrinkingen gehad. Ondanks dat ze rechtstreek van het water dronken! En dat terwijl ik overal lees dat messor barbarus zo gemakkelijk verdrinkt. :)
Afbeelding
Van de met water gevulde proefbuisjes trokken ze het watje steeds kapot. Daarna lieten ze deze balletjes van kapotgetrokken watjes gewoon in de buitenwereld rondslingeren.
Afbeelding
Al het voedsel werd wel steeds zeer goed aangenomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vanwege de moeilijke bevochtiging en nieuwsgierigheid naar de werking van mijn acrylnest, heb ik besloten om ze te verhuizen. Dat ging redelijk goed. Na een aantal dagen was zo goed als de volledige kolonie verhuisd. Wel heb ik een paar ontsnappingen gehad doordat sommige mieren van de brug vielen en niet in een buitenwereld terecht kwamen. :)
Ik heb hier een filmpje van gemaakt! Sorry voor de slechte kwaliteit, het is een oude camera.

Ze verhuisden eerst in het meest vochtige proefbuisje dat nog in de buitenwereld lag. Toen ik deze verplaatste naar de nieuwe buitenwereld, verhuisden ze terug naar het oude nest. Daarna heb ik het acrylnest iets meer bevochtigd waarna ze vrijsnel naar daar verhuisden.
Gisteren zaten ze een volledige dag goed in het acrylnest maar deze morgen zag ik dat ze erin geslaagd waren om bij het oaseschuim te komen! Dat was balen! Ik had het nochtans goed afgesloten met een gaas… Hoe ze er voorbij geraakt zijn is me nog steeds een raadsel. Ik heb geprobeerd om het oaseschuim te vervangen door watjes en het gaas weer goed te steken maar dat is niet gelukt. Toen ik het deksel opende, ontsnapten er te veel mieren die ik dan achterna moest met mijn penseeltje. Om toch te garanderen dat ze genoeg vocht hebben, heb ik een proefbuisje aangesloten via het gat dat bedoeld was om later een tweede nest aan te sluiten. Hierdoor ben ik alleszins gerust dat ze genoeg water hebben terwijl ik op reis ben. Er zit nog een gaasje van glasvezel rond het watje om te voorkomen dat ze ook dit kapot trekken. Hopelijk werkt dit!
De gaatjes boven het oaseschuim heb ik dichtgeplakt.
Afbeelding
Afbeelding]
Afbeelding
Afbeelding
De rode folie is een probeerseltje. Als ze er te veel last van hebben, vervang ik het wel door zilverpapier.
Zeer jammer dat ik het nestje niet kan gebruiken zoals ik het gepland had. Mieren doen toch bijna nooit hetgeen je in gedachten had eh.
Ik ga ze nu even met rust laten. Als het dan echt niet lukt met het acrylnest kan ik ze altijd nog terug verhuizen.

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Het gaat goed met de Messor barbarus!
Ze hadden het oaseschuim volledig verwijderd. Het dekseltje had ik afgeplakt om zeker te zijn dat ze er niet uit konden.
Afbeelding
Je ziet het niet op de foto maar de verzinkte schroefjes bij het waterreservoir zijn uiteindelijk wel beginnen roesten. Ondertussen heb ik RVS schroefjes op het internet gekocht.
De oorzaak van de doorbraak tot bij het oaseschuim komt door het gaas. Dat was van nylon en ze beten het gewoon in stukjes om het dan doodleuk in de buitenwereld te deponeren. Ik had het op antstore gekocht en daarop stond dat het perfect was om mieren tegen te houden. Ze zeiden niets over uitzonderingen…
Ze zijn alleszins sterker dan ik had gedacht! Ze hadden een verduisterd proefbuisje beschikbaar in de buitenwereld dat afgesloten was met een rietje. Dat rietje bleef ook niet gespaard.
Afbeelding
En zelfs het slangetje dat het nest verbindt met de buitenwereld moest eraan geloven!
Afbeelding
Ik heb het oaseprobleem niet kunnen oplossen dus uiteindelijk heb ik beslist om ze te verhuizen naar een nieuw acrylnest. Deze is beveiligd met een metaalgaas dat ik van GvG gekregen heb. Waarvoor duizend maal dank! En daarin doen ze het zeer goed.
Wel is het moeilijk om foto's te nemen van de mieren in een acrylnest. :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook nog een klein filmpje voor de liefhebbers. Mijn excuses voor de kwaliteit, ik hoop binnenkort een moderner cameraatje te bemachtigen.


Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Lang geleden alweer! Het gaat goed met de kolonie! Ondanks het koude weer zijn ze nog steeds zeer actief en wordt al het voedsel goed aangenomen. Ze zijn ondertussen al met een pak meer. :)
Het broed begint nu wel af te nemen dus ik denk dat ze zich stilletjes aan klaarmaken voor de winterslaap.

Een week geleden was er wel een ontsnapping! Ze waren erin geslaagd om het verbindingsbuisje tussen de buitenwereld en het nest los te knagen! Een grote prestatie! Het was een heel gedoe om het verbindingsbuisje er terug in te krijgen met veel stress voor de mieren als gevolg. Uiteindelijk is het wel gelukt maar ik zag vandaag dat ze er weer aan geknabbeld hadden. Dus ik zou het buisje elke maand wat dieper moeten duwen om ontsnappingen te vermijden. Ik denk alvast na over een langetermijnoplossing maar kan nog niets bedenken…

Er was eens een werkster die er zeer fysogastrisch uitzag, terwijl ik altijd las dat de Messor barbarus dat niet kon worden. Iemand hier een verklaring voor? Misschien was ze ziek.
Afbeelding

Ik zag in een filmpje van barbet dat ze van meloen houden en dat kan ik bevestigen! Zowel de vrucht als de zaadjes worden met veel enthousiasme aangenomen.
Afbeelding

Ook een stuk ham werd vlotjes aangenomen!
Afbeelding

Ik heb een filmpje gemaakt van de uitbreiding van het nest. Volgens mij een van mijn beste filmpjes. Mede omdat ik betere apparatuur kunnen lenen heb.

De watjes zijn wat aan het schimmelen maar die zal ik binnenkort wel eens vervangen. :)

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Lang geleden dat ik nog een update gegeven heb, mijn excuses hiervoor. Ik heb het momenteel zeer druk met mijn bachelorproef. :)
Afbeelding
Het gaat goed met de Messor barbarus! Ze zijn de winter goed doorgekomen en zijn alweer goed gestegen in aantal. De verbinding tussen nest en buitenwereld wordt nu wel nog sneller kapotgebeten. Door tijdsgebrek heb ik dit nog niet kunnen oplossen. Een maand geleden heb ik het buisje vervangen en de nieuwe tot de andere kant van de kamer geduwd. Je ziet hoe ver ze al zitten met knagen… Ik heb zeer lang gezocht naar een buisje in acrylglas maar die was niet te vinden met een buitendiameter van 9mm. Uiteindelijk heb ik dat opgegeven en acrylbuisjes besteld van 10mm. Daardoor moet ik nu wel een nieuw nest maken voor de Messors. Maar dat komt wel in orde.
Afbeelding
De buitenwereld is vaak zeer druk bevolkt. Daarom ga ik samen met het nieuwe nest ook een grotere buitenwereld aanbieden. Deze zal ik ook snel eens mogen opkuisen, zie ik nu. :D
Afbeelding
Ze houden zich bezig met zo veel mogelijk afval bovenop de drinkbak te sjouwen. Zeer merkwaardig gedrag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En koningin Fabiola liet zich nog eens zien!
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Tijd voor een update!

Er is iets zeer merkwaardigs gebeurd! Gisteren gaf ik water in het nest en zoals gewoonlijk zijn ze dan altijd wat in paniek… Maar toen ik deze keer een paar uur later in de buitenwereld keek, zag ik de koningin daar rondlopen! Direct grote paniek natuurlijk want dat is nooit een goed teken… Misschien had ik te veel water gegeven? Waarom verliet ze opeens het nest? Het zag er alleszins niet te nat uit daarbinnen.
Ik dacht dat ze misschien te weinig plaats hadden dus in mijn paniek heb ik het laatste poortje ook geopend. Hetgeen ik eigenlijk niet vanplan was vanwege een eventuele verhuis.
Ik wachtte ongeduldig af zonder ze te dwingen maar de koningin wilde maar niet terugkeren naar het nest. Toen ik de volgende morgen zag dat ze nog steeds verdwaald in de buitenwereld liep dacht ik dat het gedaan was met deze kolonie. Ik baalde echt enorm!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar toen wilde ik toch nog eens piepen in het nest. Misschien had ik toch iets over het hoofd gezien? En toen zag ik het. Een tweede koningin! Er zat nog een koningin in het nest! Waarschijnlijk de juiste. Ongeloof, verbazing maar vooral blijdschap waren de emoties op dat moment. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heel vreemd! Ze moeten dus een nieuwe koningin gemaakt hebben die dan ook nog eens haar vleugels afgeworpen heeft! Een andere verklaring heb ik er niet voor.

Voor de rest gaat het wel zeer goed met de kolonie. Ze groeien lekker verder. :)
Om de paar weken moet ik het buisje dieper in het nest draaien omdat ze het steeds weer kapotbijten. Het is tijd voor een nieuw nest en vooral ook een nieuwe buitenwereld!
Ik zal er mijn werk van maken, beloofd. :)
Afbeelding
Afbeelding

Vragen en opmerkingen mogen hier
Laatst gewijzigd door Tristan op 22 okt 2022, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Alweer een jaar geleden sinds de laatste update! Sorry daarvoor!

Tijdens dat jaar is de kolonie wel gegroeid maar toch niet aan dezelfde snelheid als voordien.
Ik heb een nieuwe buitenwereld voor ze gemaakt en daarbij ook een nieuw filmpje!
Ik heb ook een nieuw nest voor ze gemaakt maar dat ga ik nog even voor mezelf houden. :)
Volgende week post ik nog een nieuw filmpje met de verhuis naar het nieuwe nest!



Vragen en opmerkingen mogen hier
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Tristan)

Bericht door Tristan »

Zoals beloofd hier een filmpje met het nieuwe nest!



Ze hadden welgeteld 4 dagen nodig om te verhuizen!
Voorlopig hebben ze het zich naar hun zin, hopelijk blijft dat ook zo. Het nest lijkt veel te groot maar is dat niet. Zoals bij mijn vorige nesten zitten er kleine deurtjes in die allen gesloten zijn en zo zullen blijven zolang de wel toegankelijke kamers niet vol zijn.
Het nest hangt aan de muur genageld om zo weinig mogelijk trillingen te ervaren. Op die manier vermijd je zeer veel stress bij deze soort. Alleen maakt dat het wel moeilijk om ze naar de garage te brengen tijdens de winter.
Ik vertrek over een week op erasmus naar Lissabon voor een half jaar en mijn moeder gaat de mierenverzorging op zich nemen. Nu vroeg ik me af of het een slecht idee zou zijn om de winterslaap eens over te slaan. Dan moet mijn moeder niet alles naar beneden verhuizen. Wat denken jullie?

Vragen en opmerkingen mogen hier
Plaats reactie