Messor Capitatus (Antsps)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Hallo iedereen,

Ik ga hier mijn Messor Capitatus blog bijhouden, deze prachtige kleine kolonie heb ik kortgeleden van GvG gekregen: waarvoor nogmaals bedankt!

Bij thuiskomst heb ik de kolonie maar meteen in hun buitenwereld geplaatst die al klaar stond. Ik heb echter twee dagen gewacht met het openen van de reageerbuis waar ze inzaten om ze wat te laten bijkomen van de treinreis. Waarom; geen idee, het leek me gewoon beter om niet gehaast te starten ;)

Gister tegen de avond was het dan zover, ik heb de watten verwijdert zodat ze van hun buitenwereld gebruik konden maken. In de buitenwereld had ik wat paardebloemzaadjes liggen, een fruitvliegje, wat water en suikerwater. De wattenprop was nog niet weg of de eerste miertjes die buiten kwamen begonnen meteen de paardebloemzaadjes naar binnen te dragen wat een leuk gezicht was! Ook het suikerwater werd meteen uitgeprobeerd dus het begint in ieder goed :) Het viel me op dat meteen 4 van de 6 mieren aanwezig waren in de buitenwereld.

Foto's volgen snel ;)

Voor vragen en/of opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7666.

Grt.
Laatst gewijzigd door Antsps op 04 mei 2014, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Deze foto is door GvG gemaakt. Ik zal morgen een foto uploaden van hoe ik ze nu bij mij thuis heb staan.
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Hier is de opstelling die ik gebruik. Ik gebruik isolatiemateriaal voor leidingen om ervoor te zorgen dat er weinig tot geen trillingen zijn in de reageerbuisjes. De kolonie zit in het voorste buisje.
P5020040.JPG
Eerste probleem ook tegen gekomen; de watjes waarin water & suikerwater zitten zijn binnen een dag helemaal opgedroogd door de relatief hoge temperatuur. Ik heb daar nu iets op bedacht zodat de watjes worden bevochtigd vanuit een waterreservoir.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Messor Capitatus, suikerwater 2-05-2014.JPG
Mijn oplossing voor het uitdrogen van het watje werkt perfect, ik zal daar tegen de avond wat foto's van laten zien :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Hier is het drinkbakje dat ik heb gefabriceerd. Heb ik gemaakt door simpel een klein gaatje aan de onderkant te boren en door het absorberende vermogen van het katoenen draadje blijft het watje vochtig.
Messor Capitatus, drinkbakje.JPG
Vragen en/of opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7666.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Messor Capitatus, set up 4-05-2014.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Vandaag heb ik voor het eerst het 'nest' maar eens gecheckt. Ik telde 12 werksters en een klein stapeltje broed naast -natuurlijk- de gyne :) Van het stapeltje broed verwacht ik dat er binnen 2 weken 1-3 werksters bijkomen aan de stadia te zien.

Het valt me trouwens op dat ze helemaal niet gestresst raken als ik kijk. Ik heb dan wel gekeken in een donkere ruimte om dat dan ook te voorkomen en dat is dus gelukt ;)
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Gisteravond heb ik weer eens gekeken en ik kwam uit op 18 a 20 werksters. Twee hiervan hadden nog een licht tintje dus die waren nog vers van de pers :lol: Ook zag ik nog een flinke stapel broed waarvan nog best veel vergevorderde stadia, wel allemaal nog minor werksters.

Ze groeien dus flink, ze zijn mijn Lasius Niger kolonie van vorige jaar al voorbij :) Als voedsel krijgen ze nog steeds hetzelfde; om de dag twee fruitvliegjes, paardebloemzaadjes en (suiker)water. Het aantal fruitvliegjes wil ik wat verhogen dus heb ik besloten om een fruitvliegenkweek op te starten. Het plan is om die dan in te vriezen zodat ik genoeg heb voor het hele jaar... De fruitvliegjes die ik geef komen trouwens ook altijd uit de vriezer om mijten te voorkomen.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Vandaag heb ik ook wat grappigs opgemerkt. Gisteravond waren ze verhuist naar het andere reageerbuisje (ik heb er altijd 2 in liggen) maar vanochtend moest enkel nog de koningin. Echter, vanmiddag -toen ik weg was- zijn ze allemaal weer terug verhuist. Ik denk dat ik komt door het aluminiumfolie wat erg licht aandoet en ze daarom overdag weer terug zijn gegaan. In ieder geval een hele behuizing als alle paardebloemzaadjes heen en weer worden gesleept :lol:
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Ik heb dit afgelopen weekeinde twee flinke eierpakken gespot, ziet er naar uit dat de kolonie van de zomer flink in aantal gaat toenemen! :)
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Ze waren deze avond weer flink aan het verhuizen, maar ik heb zomaar het idee dat ze na een nachtje erover geslapen te hebben weer terug zijn :lol:

Ik heb wel meteen de gyne kunnen spotten en de eerste media! Ik kan niet wachten op een major :D
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Gisteravond heb ik ze eindelijk eens goed kunnen bekijken en tellen doordat ze in een nieuw reageerbuisje zitten. Ik kwam uit op 33 werksters waaronder 1 media :) En de eitjes die de gyne laatst gelegd had zijn inmiddels ook al wat groter dus een flinke stapel broed :) Als ik binnenkort een fototoestel kan bemachtigen voor mooie -niet wazige- foto's zou dat fijn zijn :lol:
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Het gaat goed met de kolonie! Ik ben vandaag terug gekomen van vakantie en ze hebben zich goed gehouden tijdens mijn afwezigheid. Flink wat paardebloemzaden en de aanwezigheid van water is blijkbaar voldoende :) Ik heb maar meteen een aantal fotootjes gemaakt;
Messor Capitatus, Nest area.JPG
Messor Capitatus, Nest area2.JPG
Er waren al een aantal media de afgelopen tijd, maar er is nu ook een major bijgekomen! Echt prachtig om te zien, vooral omdat deze major meestal in de buitenwereld rondloopt :D Op het plaatje is ook goed de verhouding tussen de major en een minor werkster te zien.
Messor Capitatus, Major.JPG
Vragen & opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7666
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Hier een fotootje van de gyne, die overigens alweer een tijdje terug is gemaakt.
P8100148.JPG
Hieronder een major die nog bezig is met uitharden (rechterkant), ik geef ze nu wat grotere zaden; onder andere zilvervlies rijst werd goed aangenomen.
P8100146.JPG
Ze zijn de afgelopen dagen zeer actief in de buitenwereld geweest, volgens mij zijn ze opzoek naar een groter nest. Ik heb altijd een 'vers' reageerbuisje inliggen zodat ze in ieder geval de mogelijkheid tot verhuizen hebben, maar ik vermoed dat een reageerbuisje te klein geworden is.
Ik ga dit weekend een klein ytong nest maken voor ze, die wel groot genoeg is. Ik zag vanochtend dat ze een deel van de zadenvoorraad in de buitenwereld op een hoopje hebben gelegd omdat er geen plek meer was in het nest. Ik zat zelf te denken aan een klein ytong nest bestaande uit 3 kamers waarvan ik er eentje kan bevochtigen.

Als iemand nog goede tips heeft voor dit ytong nest, graag :) --> http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7666
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Het ytong nest is inmiddels al bijna af, ik moet zeggen dat het nog redelijk soepel is gegaan.. Ik wil alleen nog wat kleur aanbrengen dus ik ga vanavond maar eens wat rooibos thee zetten :lol: Ik denk dat ik maandag het hele zaakje wel af kan hebben :)
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Hier is het nieuwe nest :) Het ziet er wel leuk uit vind ik zelf, toch is er bij de volgende keer dat ik er eentje ga maken (aankomende week al :lol: ) wel een aantal dingen die ik ga veranderen.. Ik heb me wat vergist in de dikte van de buitenwand, ik dacht dat ik toch minimaal 1 cm had overgelaten maar bij het passen bleek het toch wat minder te zijn.. Best jammer maar een heel grote ramp is dit niet, omdat ik dit nest meer heb gemaakt om het uit te proberen en het een Petrischaaltje betreft. Ze zullen hier toch hooguit twee maandjes in vertoeven :)
P8240180.JPG
Ik heb twee gaten geboord in de twee 'armen', waardoor ik het nest kan bevochtigen. Ik heb het al een aantal keer getest vandaag en het werkt tot nu toe prima.

Het geheel is nu dus:
P8240181.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Ik heb gisteravond weer eens een keertje gekeken, en deze kolonie groeit als kool :) De twee reageerbuisjes zijn echt overbevolkt, en dat is letterlijk want er zijn continu een stuk of 10-15 mieren in de buitenwereld die er blijkbaar toch niet helemaal bij passen :lol: Anyway, ik heb er nu een 3e reageerbuis ingelegd.. Een leuke observatie is dat de huidige poppen haast allemaal majors en slechts enkele media zijn :)

Ik heb een nieuw ytongnest gemaakt voor ze, ik was toch niet helemaal tevreden met de vorige (zie voorgaande post) en ik heb dus een betere gemaakt. Blijft een leuk werkje ;) Dit nieuwe ytong nest staat nu al een week aangesloten op de buitenwereld en op het moment zijn ze aan het verhuizen (enkel nog de voedselvoorraden). Als dat gebeurt is zal ik wat nieuwe fotootjes plaatsen ;)
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Het is alweer twee jaar later, en de kolonie doet het prima! Ik ga deze kolonie begin volgende week overzetten in een nieuw ytong nest, maar eerst nog even een plaatje van het -nog nooit laten zien- oude formicarium ;) De foto is niet heel goed van kwaliteit, ik zal er bij het nieuwe nest wel mijn best voor doen :oops:

Dit nest was eigenlijk al op voorhand te klein toen ik het maakte, met als gevolg dat de kolonie het eigenlijk alleen gebruikte om de zaden in op te slaan en er eigenlijk niet veel mee gebeurde.. Ik heb deze kolonie vorig jaar niet verwarmd, waardoor de groei minder was vergeleken met het eerste jaar. Dit jaar ga ik ze wel verwarmen zodra ze in het nieuwe nest zitten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Ik heb mijn Messor capitatus kolonie twee weken geleden onder gebracht in een nieuw formicarium. Het is een simpel ontwerp met een watersleuf voor de bevochtiging. Anders dan anders ligt de glasplaat er bij mij los op. Dit heeft als voordeel dat de bevochtiging beter verloopt, als in dat het water niet door het ytong hoeft te trekken maar zich via de glasplaat en ytong voort beweegd. Daarnaast is het stukken makkelijker om de kolonie te verhuizen :)
image.jpeg
De kolonie is niet heel hard gegroeid de laatste jaren omdat ik het nest niet kunstmatig verwarmde (sorry GvG ;) ). Dit uit zich vooral in minder majors en meer minor mieren, en zoals logischer wijze mag worden verwacht gaat de aanwas veel langzamer. Momenteel verwarm ik ze wel 1-2 uur per dag met een warmtematje, het zal de kolonie ongetwijfeld goed doen.. De buitenwereld was wel redelijk gevuld met mieren op het moment van het nemen van deze foto's, daarnaast was er ook nog een bevolkt reageerbuisje waardoor het ytong nest goed gevuld zou zijn mochten ze er allemaal in vertoeven. Toch geeft het wel een leuk plaatje :)
image.jpeg
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie