Messor Barbarus (TomG)

Alle Messor kolonies van de leden
TomG
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Dieren
Gender:
Leeftijd: 27

Messor Barbarus (TomG)

Bericht door TomG »

Hallo mensen,

Hier ga ik een blog bijhouden over mijn kolonie Messor Barbarus.

Afgelopen Herfst ben ik naar aanleiding van mijn profielwerkstuk voor school geïnteresseerd geworden in het houden van mieren, en heb nu al een tijdje een paar kolonies Temnothorax waar het goed mee gaat (met dank aan GvG voor de mieren, de ideeën, en het advies). Nu heb ik flink wat vrije tijd, en heb ik besloten om een kolonie Messor Barbarus te gaan houden, omdat het een erg actieve soort is, en ik me erg interesseer voor hun verzamelgedrag. Dit keer ga ik me alleen niet beperken tot puur praktische bakjes van de lokale chinees, maar zal ik een formicarium maken dat iets weg heeft van een aquarium zonder water :D .

Als bak heb ik bij de Discus een leeg aquarium gekocht en er een wit/blauwe lamp ingedraaid:
IMG_4348[1].JPG
Bij Antstore heb ik een flinke doos vol met allerlij spullen laten komen, 5kg fijn zand, plastic plantjes, reageerbuisjes, een verwarmingsmatje, tweezers, wat petrischaaltjes, fluon, en ga zo maar door. De kolonie Messor die binnenkwam zou tussen de 5-10 werksters moeten hebben, en dit waren er zeker 10, dus dat was een fijne verassing!
IMG_4426[1].JPG
Na alle spullen uitgepakt te hebben met een gevoel alsof ik weer onder de kerstboom zat (altijd leuk om jezelf cadeautjes te geven), heb ik het glas van de bak nog eens grondig gepoetst en de siliconenkit aan de bovenkant weggehaald, en zo zorgvuldig als ik kon de fluon aangebracht aan de bovenkant van de bak. Als excuus om mijn tweezers te testen heeft een Lasius Niger werkster die op één van mijn planten zat even moeten testen of de fluon werkte, en zij kwam er inderdaad niet uit. Een extra bladluis voor haar!

Hierna heb ik het zand (dat erg droog is, wat ook de bedoeling is, zodat ze geen bob de bouwer gaan spelen) gevormd tot de vorm die ik wilde hebben, en met enig gevloek de plantjes in het droge zand weten te steken met behulp van wat cocktailprikkers. Hierna heb ik een twee petrischaaltjes ingegraven; een grote voor de zaden, en een kleine waar een nog kleiner voederbakje inkomt met een watje met honingwater. Deze petrischaaltjes zouden er voor moeten zorgen dat ik bij vorming van schimmel gemakkelijk de schimmel weg kan halen. (het reageerbuisje met water in de rechterbovenhoek figureert even als mierennest zodat ik wat beter uit kan meten.)
IMG_4420[1].JPG
IMG_4421[1].JPG
een buisje met water, nog wat plantjes, en het voer erin, en de bak was klaar! Nu ben ik echt totaal niet handig, dus was ik best blij met het eindresultaat:
IMG_4424[1].JPG
Het figurantenbuisje heb ik weggehaald, en the real deal erin gelegd, met een dik dak van aluminiumfolie tegen het licht. De mieren zijn vrij snel rond gaan lopen, en waren binnen een kwartier bezig met het binnenhalen van zaden! De grond is alleen iets té droog, want ze gaan steeds gigantisch op hun smoel als ze tegen het lichte hellinkje oplopen :roll: . Er licht nu een stukje zacht toiletpapier tegen de helling zodat ze toch ongedeerd hun zaadjes in hun nestje kunnen krijgen.
IMG_4435[1].JPG
Het warmtematje heb ik nog niet aangesloten of geplaatst, want met deze hitte is het in de bak tussen de 20 en de 30 graden, dus laat ik dit even. Ik zal nog een thermostaat aan moeten schaffen zodat ik iets geruster kan slapen als ik de verwarming wél aansluit. Ik ben echt ontzettend blij met deze kolonie, de bak ziet er leuk uit, en de mieren zijn echt geweldig om naar te kijken! bij veranderingen zal ik deze blog zo snel mogelijk updaten.

Voor alle vragen, opmerkingen en suggesties: Vragen en Opmerkingen

TomG.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie