Messor barbarus (McK) †

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Messor barbarus (McK) †

Bericht door McK »

"Oh nee, weer een blog over Messor barbarus", dat gaat net als bij Lasius niger de meest voorkomende reactie zijn als je de titel ziet.
Maar op zich heb ik niet zo voor Messor barbarus, behalve hun grote majors spreekt deze soort me helemaal niet aan.
Ik probeer dan ook via Messor barbarus een alternatief te vinden voor proefbuisjes aangezien mijn eigen ervaring me heeft geleerd dat graanoogstmieren nogal gemakkelijk verdrinken hierin.
Dus de missie is om een nest te vinden waar water te vinden is, waar geen condensatie is en waar de werksters ook geen water kunnen blootleggen door te graven.
Dankzij een goede vriend uit Engeland (Myrm) heb ik al heel wat hulp gekregen.
Hij houdt zijn kolonies waarbij de werksters gemakkelijk verdrinken simpelweg in een cd-doosje en deze doosjes steekt hij zelfs in een omgebouwd cd-rek!

Op het eerste zicht klinkt het nogal belachelijk, maar het is eigenlijk zeer ingenieus.
Je gebruikt best een doorzichtig enkel cd-doosje om een beter zicht te hebben op de kolonie.
Ten eerste haal je het middenstuk waar de cd op vastzit er uit en plaats je een watje onder de klemmen, maak dit watje al vochtig voor je het er in plaatst en duw het niet te hard aan.
Dit kan er voor zorgen als je later water toevoegt dat het in het nest loopt terwijl het moet worden opgezogen door het watje.
Nu neem je een kleine naald en je maakt een zeer klein gaatje in de bovenkant waar je later met een spuit water kan toevoegen indien het watje te droog wordt.
Het moeilijkste is eigenlijk de miertjes er inkrijgen, je opent het doosje en je zet de koningin er in en dan sluit je het.
De werksters kunnen later altijd via de verbinding naar de buitenwereld in het nest geraken.
Hoe je de buitenwereld aansluit beslis je best zelf.

Hier al een paar foto's van mijn nest, de kolonie heeft de nacht al overleefd dus tot nu toe loopt het goed ;)

Afbeelding
De volledige set-up, je kan de koningin en een paar werksters al zien drinken van het watje zonder hierbij te verdrinken! ;)

Afbeelding
Na het drinken gingen ze terug allemaal samen zitten.

Naarmate de kolonie in grootte toeneemt verwacht ik nog een aantal problemen die ik ga moeten oplossen.
1. Wat met de majors?
2. Grote voedseldieren?
3. Waar leg ik het verwarmingsmatje om geen condensatie te krijgen?

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Messor barbarus (McK)

Bericht door McK »

De kolonie die ik heb gekocht blijkt geboost te zijn en de koningin is niet vruchtbaar, dus volgende keer beter ;).
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Messor barbarus (McK)

Bericht door McK »

Deze blog kan terug geopend worden aangezien de gyne na een goeie winterslaap toch in staat blijkt te zijn om een kolonie te starten :)

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Messor barbarus (McK)

Bericht door McK »

Ongelofelijk wat een constante temperatuur, veel voedsel en totale duisternis kan doen met een mierenkolonie ;)

Afbeelding

Er zijn ongeveer 20 minors en sinds kort ook een aantal media werksters.

Afbeelding

Er liggen ook al een paar major poppen klaar, als ze uitkomen maak ik zeker een paar foto's.

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Messor barbarus (McK)

Bericht door McK »

De eerste echte major is vandaag uitgekomen en is zelfs nog niet volledig zwart gekleurd.
Eenmaal deze soort is gestart is het eigenlijk allemaal zeer gemakkelijk, ik heb ze nog nooit een insect gegeven en toch zie je een exponentiële groei.

Afbeelding
De jonge major werkster.

Afbeelding
De rest van de kolonie.

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Messor barbarus (McK)

Bericht door McK »

Blij dat ik mijn fototoestel terug heb ;)

Afbeelding
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Messor barbarus (McK)

Bericht door McK »

Door een defecte thermostaat heeft deze kolonie het helaas niet overleefd.
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie