Messor barbarus 2014 (Other) †

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Messor barbarus 2014 (Other) †

Bericht door Other »

DOOR EEN OF ANDERE REDEN MISSEN INEENS AFBEELDINGEN!
BEN DRUK BEZIG ZE ER WEER BIJ TE ZOEKEN!





Laatst gewijzigd door Other op 29 mar 2020, 17:47, 7 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Messor barbarus 2014

Bericht door Other »

Laatst gewijzigd door Other op 20 jun 2016, 19:22, 2 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014

Bericht door Other »

Mijn Messor doet het erg goed momenteel. Het is alweer 2 maanden geleden tot de laatste update.
Ik tel momenteel een stuk of 20 Werksters. En een flinke stapel met broed.
Eten word goed aangenomen, Bijna alles wat ik ze voorschotel. Van gebakken kip tot kattenbrokjes :D Maar natuurlijk ook Paardenbloem zaden.

Ik heb al wat beeld materiaal verzameld, binnenkort weer even een filmpje in elkaar schroeven! :roll:
Ik ga mijn best doen!


Vragen & Opmerkingen?
Laatst gewijzigd door Other op 25 jun 2016, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014

Bericht door Other »

Hallo allemaal, Het is weer Lang geleden dat ik weer een Update heb gedaan.
Met mijn Messor gaat het nog steeds goed, ondanks dat ze tijdens de winterslaap helaas wat verliezen hebben geleden.
Ik weet niet waar het aan heeft gelegen. :(
Maar heb voor de zekerheid een andere opstelling gemaakt, ik heb gekozen voor een zand nest, in combinatie met Acrylaat.

Afbeelding
Links de buitenwereld, midden een connectie Box en het nest gedeelte aan de rechter kant.

Afbeelding
Vergeten er zand in te doen :lol:

Afbeelding
Thermostaat & Verwarming aangesloten, tijdklok op de buitenwereld verlichting.

Afbeelding
Rode folie erover, Hier waren ze al aan het verhuizen. Nog geen uur nadat ik het reageerbuisje in de buitenwereld had gelegd.


Helaas ging op dit punt mijn Telefoon uit, batterij leeg. Zit nu op mijn werk dus kan vanavond pas weer meer foto`s plaatsen.
Met de verhuis heb ik als ik het goed gezien heb wel een Super Major en 2 Normale Majors gezien! :shock:
Ik hoop dat ik in dit nest ook de Temperatuur weer op pijl krijg zodat ze we nog meer Super Majors gaan zien!
Ik zal ook proberen weer een filmpje in elkaar te schroeven, als ik daar tijd voor heb :oops:

Ik hou jullie op de hoogte..

Groetjes,

John Van Loon
Laatst gewijzigd door Other op 12 nov 2017, 15:37, 4 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014

Bericht door Other »

Zat net tussen mijn afbeeldingen te loeren, had toch nog 2 foto`s van de verhuis gemaakt.
Helaas zijn ze niet super goed gelukt, maar beter iets dan niets. Waarschijnlijk zitten ze momenteel al lekker ingegraven. :lol:

Afbeelding
Afbeelding


John
Laatst gewijzigd door Other op 12 nov 2017, 15:38, 5 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014

Bericht door Other »

Zoals beloofd!

Afbeelding
Op advies van GvG de setup even aangepast!

Afbeelding
En zo te zien heeft GvG gelijk, er is weinig actie aan deze kant! Behalve mezelf dan :lol:


Sorry Manimaner, moeten we even wachten voordat ik wat duidelijke fotos kan maken.


Vond het wel leuk om onderstaand filmpje te maken, kan alleen mn camera niet still houden :lol:



Het is niet veel, maar ik ben blij dat de kolonie lekker actief bezig is! :roll:


Groetjes John
Laatst gewijzigd door Other op 12 nov 2017, 15:39, 4 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014

Bericht door Other »

Weer een klein filmpje, het graven is actiever geworden. Het is weer niet veel maar ik werk aan beter beeld materiaal!
Ik vind het gelukkig ook leuk om mijn montage skills weer eens wat op te krikken! :lol:




Ook heb ik weer een kleine aanpassing aan het nest gemaakt, ik heb het zandnest volledig gevuld met zand.
Zodat ze het overige zand in de buitenwereld gooien, en afval ook naar buiten werken en niet in het nest houden.
Ik zal vanavond wat foto`s toevoegen!

Afbeelding

Ook is het makkelijker als ik het nest bevochtig, ik hoef het nest niet open te maken!

Afbeelding

De Kolonie Neemt gretig zaden aan, en ik geef nu 5 Fruitvliegen per 2 Dagen, ik zie er dan ook weinig van terug.
Hier en daar een omhulsels van zaden. en wat afval van vliegjes.
Ik zorg ook dat er altijd water en suikerwater in de buitenwereld te vinden zijn.

Ik heb het nest van het weekend volledig met rust gelaten, ik zal vanavond kijken of ze al kamers in het zicht hebben gemaakt.
En zal proberen daar wat beeld materiaal van te maken, en weer een filmpje te monteren!


Ik hou jullie weer op de hoogte!

Groetjes John
Laatst gewijzigd door Other op 12 nov 2017, 15:40, 3 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014

Bericht door Other »

Was ik weer, Helaas nog niet veel beeld materiaal kunnen verzamelen.

Wel kon ik deze foto maken van het broed wat ze tegen het warmte matje hebben gestapeld! (Thx GvG 8-))

Afbeelding

De foto is niet super, moet nog steeds mij macro lensjes scoren. Maar zo kijgen we wel een idee. ;)
Laatst gewijzigd door Other op 12 nov 2017, 15:41, 3 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus (2014)

Bericht door Other »

Hallo allemaal,

Zo... maar weer eens een nieuwe update. Er is heel wat gebeurt in de tussentijd, Zowaar niet echt met de kolonie maar meer met de setup.
Zoals vele kennen.. nadat ik de setup klaar had kwam ik een paar schoonheids foutjes tegen.

Ten eerste had ik er niet aan gedacht dat ik het nest in een betonnen muur had geboord en dan als ik verder wilde uitbreiden in diezelfde muur zou moeten boren. Met een klopboor in een muur waar een nest aan hang? Nee inderdaad das is niet echt het beste plan :lol: Dus ik moest een plaat tegen de muur gaan monteren waar ik simpel in kan schroeven mocht dat nodig zijn.

Ook vond ik de verduistering niet optimaal, het werkte wel! Maar zodra ik een kijkje wilde nemen was er direct chaos in het nest. Door de trillingen en het bewegen van het stukje karton wat er overheen hing, ik moest hier ook wat op verzinnen.
En ik was toch al aan de slag ;)

Mijn wederhelft vind de mierenhobby nog steeds niet echt fijn, ze accepteert het maar dat is dan ook alles zegmaar :lol:
Dus om het haar zo aangenaam mogelijk te maken, moest ik daar ook maar iets op verzinnen.


Stap 1 was het demonteren van het nest, zodra het in de buitenwereld rustig was heb ik het nest los gekoppeld.
Ik heb eventjes gewacht met het demonteren ivm met stress, maar wilde ook niet te lang wachten.
Omdat de kolonie nu nog klein is alles iets wat makkelijker zou gaan. Ook dacht ik, als ik het nest demonteer dan gelijk wat plaatjes te trekken voor jullie.

Afbeelding
Het nest voor het demonteren

Afbeelding
Het Nest

Afbeelding
Kamer 1

Afbeelding
Kamer 2

Toen ik het nest voorbij het raam tilde scheen het licht door het nest heen.
Je zag mooi de gangen en de mieren bewegen in het licht, ik vond dit erg mooi en besloot hier ook iets mee te gaan doen.
Maar goed het nest was gedemonteerd en het bouwen kon beginnen, ik wilde de Messor niet te lang in een hoekje laten staan!

Zoals ik had bedacht een plaat tegen de muur.
En omdat ik mijn vriendin tegemoet wilde komen dacht ik een wand te benutten voor mijn mieren.
Zodoende dus heel de muur bedekt!

Afbeelding

Na een nachtje te hebben geslapen en goed te hebben nagedacht aan de indeling begonnen!
Omdat ik achter het nest rood licht wil maken( zodat ik dus de gangen mooi kan zien!)
Moet ik dus een frame maken waar ik het nest op kan monteren, en iets waar ik mijn led in kwijt kan!

Afbeelding

De verduistering was niet naar mijn zin dus besloot het nest in een kistje te bouwen, die met een deurtje simpel open kan.
Dit zou trillingen moeten voorkomen, ook is de juiste temperatuur houden in een kleine ruimte een stuk makkelijker voor mij thermostaat!

Afbeelding

Afbeelding

Verder met indelen! Ik besloot ook de ingang aan de zijkant te maken.
Zoals in de oude setup vanaf onder was iets te steil en de miertjes vielen een voor een terug in het nest! :lol:

Afbeelding

De connectie box, ingang naar de Buitenwereld en naar het nest.
Ik probeer de slangen niet te steil te laten lopen zodat de mieren zich er makkelijk in kunnen verplaatsen.
Afbeelding

Thermostaat en verwarming aangesloten en getest, en die houd goed zijn temperatuur.
Ook goed voor de stroom rekening, hoeft hij niet heel de dag aan te staan! ;)

Afbeelding

Kabeltjes mooi weg werken :roll:

Afbeelding

Ook maar een goot onderin gemaakt om de stekkers en draden weg te werken, misschien vind mijn vriendin het iets fijner zo :lol:

Afbeelding

Zover gaat alles naar wens, alles weer gedemonteerd en een kleurtje erbij gezocht. Ik was nu alweer een dag of wat verder.
Gekozen voor simpel wit, dit omdat als ik ooit een ontsnapping krijg dit makkelijker is te zien.
Je had de ogen van mijn vriendin moeten zien toen ik dit haar uitlegde :lol:

Afbeelding

Afbeelding

En toen had ik een Grote Lasius bruidsvlucht in mijn buurt, alles neergelegd en naar buiten gegaan met mijn vang kit :!:

http://i36.photobucket.com/albums/e1/Jo ... zjar9c.jpg[/img]

Hoopte iets anders te vinden buiten Lasius, maar dit bracht me ook weer op het idee om in de wand gelijk een plaats voor reageerbuisjes te maken. Deze had ik namelijk ook nog niet. Omdat de muur momenteel moest drogen ben ik daar maar aan begonnen.

Het uittekenen en gaatjes boren.
Afbeelding

Zagen & Monteren.
Afbeelding
Afbeelding

En omdat in de hobby kamer alles nog aan het drogen was deze ook maar gelijk meenemen :D
Afbeelding

Ook ga ik nog een plank monteren waar ik mijn Lasius kolonies van vorig jaar kan plaatsen.
En eventuele andere soorten, die ik dit jaar nog wil toevoegen. Deze heb ik vast gezaagd en ook in de verf gezet.

Nu is het 00.32u alles is aan het drogen en heb net ruim een uur aan deze update zitten werken.
Morgen ga ik verder, en als alles droog is begin ik weer met opbouwen.
Ik hoop dat jullie het zover interessant vinden, en als jullie opmerkingen hebben of tips.
Heb ik misschien iets over het hoofd gezien?! Laat het me weten!
Tot de volgende update!

Welterusten allemaal!

Groetjes John
Laatst gewijzigd door Other op 14 nov 2017, 08:44, 5 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus (2014)

Bericht door Other »

Daar was ik weer, dit maal een redelijk snelle update!

Ondanks het warme weer heb ik toch de kracht gevonden (ook dankzij jullie berichtjes :!:) om door te gaan met mijn nieuwe set-up.
Ook omdat ik mijn Messor al meer dan een week afgesloten in het zand nest heb zitten, is het toch weer tijd word om ze op een buitenwereld aan te sluiten.
Ze hadden natuurlijk wel van tevoren een voorraadje voedsel van me gehad.

Waar was ik gebleven? Juist, de verf was aan het drogen en kon momenteel niks meer uitvoeren.
De verf is nu droog, en ik kan weer beginnen met het opbouwen!
Ik ben dus direct begonnen met het monteren van het rode led licht wat achter het zand nest komt te hangen.

Afbeelding

Stekkertje erin en voilà "Red light district barbarus" :lol:

Afbeelding

Tijd om de thermostaat & de verwarming te plaatsen.
Stekkerblok en de stekkers mooi in de kabelgoot verwerken.


Toen kwam ik bij de verwarming, ik werk momenteel met een verwarmingskabel deze geeft iets meer warmte af.
Op advies van GvG zou ik de warmte bron aan de voorzijde van het nest moeten plaatsen.
De Messor zou het broed dan in het zicht moeten plaatsen.
Dus ik besloot de kabel aan de binnenkant van het deurtje te plaatsen.

Afbeelding

Thermostaat aan, led aan en verwarming gemonteerd :!:

Afbeelding

De buitenwereld weer gemonteerd en een extra stroom bron, voor verlichting of voor extra verwarming.

Afbeelding

Connectie box, en de slangen terug gemonteerd.

Afbeelding
Afbeelding

Extra planken monteren, waar ik mijn andere kolonies kan plaatsen.
Eentje boven de Messor en eentje beneden.

Afbeelding
Afbeelding

Verlichting monteren, op de extra stroom bron links.

Afbeelding

De opstelling begint vorm te krijgen, erg leuk om iets wat in je hoofd zit ook echt te realiseren.

Afbeelding

Mijn zelgemaakte reageerbuis rek kan ik mooi plaatsen op de kabelgoot onderin. Hij maakt het plaatje mooi compleet.

Afbeelding

Nog even met de roller wat laatste puntjes wit maken, ik denk dat ik dat morgen nogmaals kan doen.
MDF moet je toch in een paar lagen verven, gelukkig had ik wat blikken over :roll:

Mijn blik verf is leeg, en het is tijd om te gaan slapen!
Morgen maar een half dagje werken daarna ga ik weer aan de slag.
Ik hoop morgen aan het eind van de dag de Messor terug aan de muur te plaatsen, en ze weer een buitenwereld te geven.


Hoop dat jullie het leuk vinden!

Groetjes John
Laatst gewijzigd door Other op 14 nov 2017, 08:50, 3 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus (2014)

Bericht door Other »

Late night update!

Vrijdag middag mijn vrije middag, ik ben weer flink bezig geweest.
Zodra ik thuis kwam weer even alles goed bekeken en de laatste delen in de verf gezet! Met het eind resultaat dat er zo uit ziet.

Afbeelding

In alle haast het zand nest uit het hoekje gehaald, flink stres door de trillingen natuurlijk.
Zo snel mogelijk de verbindingen gemaakt en al snel zat het zand nest gemonteerd.
Gelukkig heb ik alles goed nagemeten en kwamen de maten perfect uit, schroefjes boren en whopaa..
Met het eind resultaat als onderstaande foto... :D

Afbeelding

Het rode led licht komt echt super tot zijn recht zo, in onderstaande close up is te zien hoe de Messor door de stres al het broed naar een kamer heeft verzameld. Ook kon ik nog een mooie close up foto maken :!:
Afbeelding
Afbeelding

Het indelen van mijn "mieren hoekje" kan beginnen!
Onderin links (Reageerbuis rek) 7 Lasius niger kolonies, deze maand gevangen.
Helemaal rechts (Reageerbuis rek) mijn Lasius flavus van bruidsvlucht 2015 (moet ik overigens snel in een buitenwereld gaan plaatsen!)
Daarnaast fruit vliegjes en wat gereedschappen.
Op de bovenste plank staan mijn 3 Lasius niger kolonies van 2015!
Die komen op de plank onder de Messor te staan maar die is nog niet helemaal droog in verband met het verven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zodra de Messor weer op de buitenwereld aangesloten was heb ik ook direct Zaden water suiker water en wat ingevroren ham in de buitenwereld geplaatst. Al snel zaten er zo een dertig tal mieren in de buiten wereld, het voedsel was zo weg!
Ik ga ze even met rust laten nu, en ik hoop snel weer wat foto's te kunnen maken!
Maar als ik de activiteit zo zie denk ik dat alles wel weer goed kom :lol:

Tot de volgende :!:

Groetjes John
Laatst gewijzigd door Other op 14 nov 2017, 08:55, 2 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus (2014)

Bericht door Other »

Kleine niet leuke update, net een werkster in de buitenwereld gevonden.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=9214

Ik heb hier nog geen ervaring mee, en ga me vanavond inlezen.
Zijn er bepaalde stappen die ik nu al moet gaan ondernemen?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus (2014)

Bericht door Other »

Hallo allemaal, weer een nieuwe update voor deze kolonie.

Zoals jullie weten heb ik sinds een weekje geconstateerd dat deze kolonie zwaar is besmet met parasitaire mijten.
Ik heb deze week veel gelezen en onderzoek gedaan, er zijn veel manieren om van mijten af te komen.
Waaronder de mieren in quarantaine zetten en met diverse kruiden / fruitsappen (Citroen) te behandelen.
Deze behandeling is voor mij erg lastig omdat deze kolonie in een zand nest zit, en het erg moeilijk is de mieren uit hun schuil plaats te halen. Dus ben op zoek gegaan naar een manier die iets minder stress gevoelig is, daarbij kwam ik uit op roof mijten.
Deze worden veel gebruikt bij reptielen en bij vogels in gevangenschap.

De roofmijt moet uitgezet worden in het verblijf, en ze zullen zich voeden met de parasitaire mijt.
Als de parasitaire mijten allemaal opgegeten zijn, sterft de roofmijt vrij snel uit. Waarschijnlijk eten ze elkaar dan op.

Ik heb dus een flesje roofmijten besteld en ondertussen binnen gehad, de prijs viel reuze mee dus het is een poging waard.
Ik weet totaal niet hoe dit uit ga werken en of het de kolonie zal schaden, maar niks doen is geen optie.
In het flesje zit een substraat en daar rennen de roofmijten in rond.

Ik heb het connectie boxje bovenop het nest tussen de buitenwereld afgesloten, en de miertjes die daar nog inzaten in de buitenwereld geplaatst.
Deze zat vol met zand en die heb ik dus mooi schoon gemaakt.
Omdat dit tussen het nest en de buitenwereld zit is dit de perfecte plaats om de roofmijten uit te zetten.

Mooi Schoon.
Afbeelding

Paar dopjes substraat inclusief roofmijten in het bakje gedeponeerd.
Afbeelding

Omdat de roofmijten maar een paar dagen houdbaar zijn omdat het flesje en substraat niet de beste omstandigheden zijn, heb ik de rest in de Buitenwereld leeg gegoten. In totaal zitten er nu dus gemiddeld 2500 roofmijten in het verblijf/nest van mijn Messor barbarus. Die nu de strijd aan moeten gaan met de parasitaire mijten.

Rest van busje leeg gegoten in de buitenwereld.
Afbeelding

Het is wel een beetje een bende zo, en mijn OCD zal hier wel moeite me hebben. Maar we moeten hier even doorheen.
Nu is het afwachten wat er gaan gebeuren, in totaal heb ik nu 7 werksters verloren aan de parasitaire mijten.
De schade valt nog reuze mee, en ik hoop dat dit ga werken.

Zoals altijd, ik houd jullie op de hoogte.


Groetjes John
Laatst gewijzigd door Other op 14 nov 2017, 11:40, 4 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus (2014)

Bericht door Other »

Update en goed nieuws over de mijten situatie! :D

Vandaag veel activiteit in de buitenwereld, zoveel activiteit heb ik in de laatste 2 weken nog niet gezien!
Het is nu ruim een week geleden dat ik de roofmijt heb uitgezet, en zover ik kan zien blijkt het te werken.

Ik zie op de dode werksters die ik uit de buitenwereld haal geen mijten meer.
Ook als ik de werksters in de buitenwereld bekijk zie ik geen sporen van de parasitaire mijt.
Ik zie ook niet meer dat werksters zich gefrustreerd aan het wassen zijn, zoals in het begin.

Ik ga nog niet met zekerheid zeggen dat we van de parasitaire mijt afzijn maar zover ziet alles er goed uit! :roll:

Even snel een klein filmpje in elkaar gezet, stelt niet veel voor! Ik werk aan beter materiaal :lol:




Blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=74&t=8135
V&O: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8317
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014 (Other)

Bericht door Other »

Maar weer eens een update!

Ik probeer wekelijks een update te doen over deze kolonie maar heb een weekje vakantie gehad dus vandaar dat het even langer duurde.
Ben overigens in mijn vakantie bij G.Kalytta langs geweest bekend van http://www.ants-kalytta.com geweldige ervaring!
Mijn kleine post van dit bezoek vind je Hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 015#p67015

Met de Messor barbarus gaat zover alles goed, ondanks de parasitaire mijten blijkt de kolonie nog steeds te groeien.
Ik ben nog steeds niet zeker of ik van de mijten af ben, en na de beelden van mijn laatste youtube filmpje heb ik weer twijfels.
Ondanks dit, zijn de mieren lekker actief. Ze graven, nemen goed voedsel aan en hebben stapels met broed.

Leuk om te zien is de vooruitgang in het graven, vergelijkbaar op onderstaande foto's.
Een van de redenen waarom ik graag een zand nest wilde! :lol:

Afbeelding
Afbeelding

Activiteit bij het voeren van een spin

Afbeelding
Afbeelding

Deze keer heb ik meer gefilmd dan dat ik foto's heb genomen. Dus er is veel meer te zien op video!
Vandaar dat ik ook weer een filmpje heb gemaakt.



Hoop dat jullie het leuk vinden!
Laat anders even een berichtje achter, dat mag hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8317


Groetjes John van Loon
Laatst gewijzigd door Other op 14 nov 2017, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014 (Other)

Bericht door Other »

Kleine update, weinig te melden momenteel. Veel broed weinig dode mieren, so far so good?

Filmpje gemaakt over mijn setup ;)




Ik hoor graag jullie reacties dat mag hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8317
of op Youtube natuurlijk :lol:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014 (Other)

Bericht door Other »

Weer een kleine update over de kolonie, ze gaan lekker, en groeien flink door momenteel.
De aantallen zijn flink omhoog gegaan en er zijn aardig wat majors geboren!
Ik denk dat ik dan toch zo goed als van de parasitaire mijten af ben gekomen :roll:

Afbeelding

Ga nog wat beeld materiaal verzamelen voor een laatste filmpje voor de winterslaap.
Momenteel is de kolonie al aan het afkoelen, en binnenkort gaan ze dan ook hun winterslaap houden.

Jullie horen snel van me!

Groetjes John

Berichtje achterlaten mag hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8317
Laatst gewijzigd door Other op 14 nov 2017, 11:52, 3 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014 (Other)

Bericht door Other »

Laatste update van 2016!

De kolonie zit momenteel in winterslaap, de temperatuur is terug gebracht naar de 15 graden.
En zal in de loop van de winter nog wel een stukje lager zakken, wat me opvalt is dat de kolonie nog vrij actief is.

Ze zijn goed geroeid, ondanks de tegenslagen die we dit jaar hebben gehad.
Ik schat de aantallen op 300+ momenteel, natuurlijk is dit redelijk lastig te tellen in een zand nest! ;)

Van de parasitaire mijt heb ik niks meer vernomen, ik zie niks aan de mieren. Geen raar gedrag geen extra dode mieren!
Zover ziet het er dus goed uit, ik weet het nog niet zeker natuurlijk. En of ze door de winter komen is natuurlijk ook nog de vraag.

Hieronder een filmpje met de laatste beelden die ik gemaakt heb zo voor de winterslaap. Veel kijkplezier! :lol:




Vragen? Opmerkingen? Liefdesverklaringen? Laat hier een berichtje achter http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8317
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014 (Other)

Bericht door Other »

Net mijn telefoon leeg gemaakt, en kwam nog wat leuke beelden tegen. Toch nog maar even wat in elkaar gezet ;)



Laat hier een berichtje achter http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8317
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014 (Other)

Bericht door Other »

Hallo allemaal,

Afgelopen twee weken heb ik mijn mieren kamer weer langzaam op de juiste temperatuur gebracht.
Langzaam zijn mijn Messor barbarus wakker geworden, en momenteel zijn ze heel erg actief.
Ze nemen krekels aan, fruit eigenlijk alles wat ik in de buitenwereld leg word opgevreten!
Ze tellen momenteel een paar larven die de winter hebben overleefd, er zijn overigens ook zeer weinig werksters op het kerkhof beland.

Mijn opstelling, is weer wat aangepast. Waarschijnlijk ga ik begin dit jaar ook een nieuw rek maken aan de andere kant van de kamer. (Ruimte zat!)

Wat me opvalt is dat de gangen erg groot zijn, waar we normaal gewend zijn om kleine gangen te maken in nesten.
Hebben mijn Messor barbarus grote gangen, van wel 1cm bij 2cm hoog.
Ik vraag me wel af, of ik straks niet gewoon een grote bak heb waar ze met zijn allen in zitten! :lol:


Berichtjes vragen en opmerkingen mag je hier achterlaten: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8317

Groetjes John
Laatst gewijzigd door Other op 16 nov 2017, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014 (Other)

Bericht door Other »

Hallo allemaal,

Het is weer even geleden, helaas ben ik de laatste maanden erg druk geweest.
Ik heb dan ook niet veel kunnen doen met de mieren hobby. Hierbij wel een kleine update van de Messor barbarus.

Het gaat goed met de kolonie, ze groeien flink door. Ik heb geen idee hoeveel het er momenteel zijn.

Heb tot mijn verassing al diverse gevleugelde mieren gezien zowel mannelijk als vrouwelijk. :lol:
Laatst gewijzigd door Other op 16 nov 2017, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014 (Other)

Bericht door Other »

Hallo allemaal,

Ondertussen zijn we weer 4 maanden verder en de winterslaap is bij mij reeds begonnen.
Langzaam gaat de temperatuur hier naar beneden, en heb alles voorbereid voor een goede winter rust.

Helaas heb ik vanaf de zomer niet veel tijd meer gehad voor de hobby, mijn vriendin heeft een operatie aan haar heup gehad en is nog volop aan het revalideren.

Het gaat goed met mijn mieren kolonies, ondanks dat ik niet veel tijd had heb ik er wel routine in gehouden ze op tijd eten te geven en hun buitenwerelden heb ik zo goed mogelijk schoon gehouden.

Voor de vrieskou ons Nederland weer binnenkomt wilde ik toch nog even een update doen.
Met de Messor barbarus gaat alles goed, ze groeien flink door en hebben nog een flinke stapel met broed.

Zoals je hieronder kan zien word het nest wat aan de kleine kant, en ben ook aan het denken gegaan wat ik ermee ga doen.
Het was een zandnest, ga alleen van het zand afwijken. Ben momenteel bezig met een soort gelijk nest alleen dan zonder zand.
Door het nest te kunnen ophangen bespaar ik flink wat ruimte in mijn "mieren kamer"
Zoals met de bouw van de vorige opstelling zal ik proberen dit weer in mijn blog te zetten.

De foto`s van het nest, deze heb ik gister avond gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als het hier wat rustiger word in het huishouden, ga ik proberen mijn You-Tube kanaal weer op te pakken ;)
En ga ik mijn mierenkamer weer eens onder handen nemen!


Groetjes John
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014 (Other)

Bericht door Other »

Tja, wat zal ik hier nou van zeggen..

Afbeelding

Berichtjes vragen en opmerkingen mag je hier achterlaten: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8317
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014 (Other)

Bericht door Other »

Zoals jullie kunnen zien op de post hier boven is het tijd geworden een nieuw nest te gaan maken voor de Messor.
Ik ben al een tijdje bezig met het bedenken en maken van een nieuwe opstelling.
En dus nu ben ik ook echt begonnen, ik heb geen haast want wil dit wel goed doen. Zodat ik er ook even mee vooruit kan.

Ik ga een nest maken van een blok cellenbeton, een blok van 60x40x7.
Het nest zelf zal achter een glasplaat komen van 30x40, ik wil deze verticaal maken zodat het ruimte bespaard.

Aftekenen en begonnen met maken van het nest gedeelte.
Afbeelding

Ik ben niet in het bezig van een frees of multitool momenteel.
Dus alles moet met de hand, gaatjes prikken met een boor en voorzichtig uithakken met een beitel.

De gangen zijn groot, mijn Messor graafde grote gangen in het zand nest dus heb ik dit nagemaakt in het cellenbeton.
Afbeelding

Nest gedeelte afgemaak, en staande positie.
Afbeelding

Onder het nest gedeelte komt het water reservoir die voor vocht moet zorgen in het nest.
Ik wil een soort van water toren maken, maar met een grote water voorraad zodat ik er niet zo vaak naar hoef om te kijken.
Omdat ik mijn hobby op een lager pitje ga zetten wil ik ook de verzorging in tijd beperken.

Verder met het nest, omdat Messor barbarus bekend staat dat ze overal doorheen graven moest ik nog iets met het cellenbeton doen.
Ik besloot deze in een coating van tegellijm te zetten, zodat ze er niet doorheen kunnen graven.

Het vullen van de gangen in het nest.
Afbeelding

Eindresultaat zover.
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil in het nest ook de temperatuur kunnen meten, dus heb een thermometer / hygrometer in gebouwd.
Afbeelding

De bovenste gang word de grote verbinding gang, mocht het nodig zijn kan ik meerdere nesten aan elkaar koppelen.
Afbeelding

Omdat ik eigenlijk altijd mijn Messor heb verwarmt wilde ik dit ook weer doen.
Het verwarmen van het complete nest gedeelte in een afgesloten ruimte vond ik super werken.
Geregeld met een thermostaat kon ik perfect mijn temperaturen bepalen.
Dus besloot hier wederom iets mee te doen, alleen nu op grotere schaal.

Zoals jullie vast hebben gezien, ik maak gebruik van dit soort rekken.
Afbeelding

Ik bedacht dus het volgende, een nest gedeelte in een afgesloten box onder en daarboven de buitenwereld.
Redelijk groot voor een mieren kolonie maar tja, misschien kan ik nu even voorruit.
Momenteel kan ik de buitenwereld niet schoon houden omdat er 100den mieren in rond rennen.

Plan in werking gezet, MDF gezaagd en een box gemaakt.
Afbeelding

Onder komen nog deurtjes zodat ik de box dus kan afsluiten. Boven komt de buitenwereld.
Afbeelding

Dit is waar ik momenteel ben..
Ik houd jullie op de hoogte!

Vragen & Opmerkingen?


Groeten John
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2014 (Other)

Bericht door Other »

Long time no see!

Ik ben helaas een tijdje weg geweest.
Ik ben sinds twee maanden een trotse vader van een zoon geworden!
De mierenkamer heeft dus plaats moeten maken voor de kinderkamer, ik heb vorig jaar dan ook afstand gedaan van al mijn kolonies.

Mijn laatste post is dus ook nooit meer in werking gebracht.
Ik heb mijn Y-tong nest nog wel gevonden nu ik deze week de schuur aan het opruimen was.

Nu het weer wat beter word en de mieren weer buiten zijn gaat het toch wat kriebelen, en ga ik dan ook maar op zoek naar een nieuwe Messor barbarus kolonie.

Voor deze kolonie is dit het einde. Thx voor alle berichten en support.
Ik hoor jullie snel weer!

Groeten John
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Plaats reactie