Messor barbarus

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Messor barbarus

Bericht door ProXi »

Hallo allemaal,

Half april heb ik van GVG een kleine kolonie (koningin + 5 werksters) Messor capitatus gekocht.
Dit is de eerste Messor soort die ik ooit gehouden heb, dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan aflopen.
Met name omdat ze toch een andere verzorging nodig hebben dan mijn andere kolonies en de koningin ook erg stressgevoelig zou zijn.
Gezien de wat langere reis die ze gemaakt hadden en de stress die dat veroorzaakt had, heb ik ze zoveel mogelijk met rust gelaten.
Twee dagen na aankomst was 1 werkster alsnog overleden, maar de rest zag er goed en rustig uit.
Gisteren heb ik het eerste filmpje gemaakt van de kolonie.
Ondertussen zijn er 20 werksters, met nieuwe werksters op komst.

De werksters zijn wel erg klein ten opzichte van de koningin. Dat zag er best apart uit.
Ik geef ze paardenbloem zaden en (suiker)water en fruitvliegjes.
Andere zaden nemen ze niet aan. Ik kan alleen helaas geen paardenbloemen meer vinden, dus ik moet even kijken hoe ik dat ga oplossen.



De komende tijd zullen er niet heel veel updates komen.
Ze vinden het niet leuk als ik ze stoor en wil de koningin niet laten stressen.
Daarom geef ik ze ook niet heel vaak te eten nog.

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8173
Laatst gewijzigd door ProXi op 31 jul 2015, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor capitatus

Bericht door ProXi »

Een minder leuke update.
Als ik me niet vergis is het de 2e keer in al die jaren dat een koningin van een beginnende kolonie is overleden bij mij.
Reden is onbekend, waarschijnlijk gewoon pech. Het ging namelijk erg goed met de kolonie. Zondag heb ik ze nog gevoerd en zag alles er goed uit. Ook met de koningin. De koningin heeft het buisje dat in een buitenwereld lag nooit verlaten door stress of schokken en de eerste wat grotere werksters kwamen er ook al aan. Alle werksters waren ook nog gewoon levend en wel en er was aardig wat broed. Ze hebben ondertussen alle zaden uit het buisje verwijderd.
Binnenkort ga ik waarschijnlijk een poging wagen met Messor barbarus.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor Capitatus

Bericht door ProXi »

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een kleine kolonie Messor barbarus ontvangen.
Deze had ik overgekocht van GvG. Zo te zien zijn ze de reis goed doorgekomen, mede dankzij de goede verpakking.
Het is te hopen dat de koningin niet al teveel gestrest geraakt is.

Omdat alle werksters van de capitatus kolonie nog leefden, was het broed van deze kolonie ook nog gezond, waaronder 2 redelijk grote poppen.
Ik heb deze aangeboden aan de barbarus kolonie om te kijken wat er zou gebeuren. Doordat deze poppen een stuk groter zijn dan de huidige werksters kan ik deze werksters straks onderscheiden, mochten ze niet opgegeten worden. Ik vermoed echter dat het laatste zal gebeuren, maar wat eiwitten kunnen ze ook vast goed gebruiken. :geek:
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus

Bericht door ProXi »

Ik heb vandaag voorzichtig even gekeken of ik de naaktpoppen van de Messor Capitatus kolonie nog kon zien.
Ze hebben een deel van het broed volgens mij opgegeten, maar.... de twee grotere naaktpoppen zijn er nog waarvan er één langzaam begint te verkleuren. Het zou wel tof zijn als er straks een Messor capitatus werkster rondloopt in mijn Messor barbarus kolonie, maar goed de weg is nog lang dus niet te vroeg juichen :p

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8173
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus

Bericht door ProXi »

Voor mijn vakantie wilde ik nog even kijken of ik een update kon geven over mijn experiment.
Het goede nieuws is dat ik toen ik ging kijken naar de status, ik nieuwe eitjes gespot had.
Het minder goede nieuws is dat vrijwel al het broed van de Messor Capitatus kolonie opgegeten lijkt te zijn.
Ik heb snel een kort filmpje gemaakt, omdat ik deze kolonie niet al teveel wil storen.
Het vervelende was dat het buisje een beetje dof is bij het watje, terwijl daar juist al het interessants te zien is.

link

Hé er loopt een grotere werkster rond. Dat klopt! Zoals ik al zei lijkt vrijwel al het broed opgegeten te zijn, behalve.... de 2 grote poppen :D
Uit één daarvan is een mier gekomen. De ander is oranje van kleur, dus vermoed dat daar binnenkort wat leuks uit komt.
Dan lopen er straks mogelijk 2 Messor capitatus werksters rond tussen de kleine Messor Barbarus werksters :D
Het experiment is dus eigenlijk wel geslaagd tot nu toe. Ook al hebben ze als ik het zo zie niet al het broed geaccepteerd (gezien de hoeveelheid broed dat er nu nog over is).

Reacties kunnen hier:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8173
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus

Bericht door ProXi »


Hij wil het bericht niet bewerken, dus filmpje komt even hier.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus

Bericht door ProXi »

Hallo allemaal,

Ik wil de kolonie in winterslaap laten gaan aangezien het november is en daarom stoppen met verwarmen.
Alleen is er nog aardig wat broed. Omdat de kolonie nog heel klein is, is dit broed wel belangrijk.
Bij sommige soorten overleeft het broed de winterslaap niet, andere soorten hebben geen broed.
Hoe zit dat bij de Messor barbarus? Weet iemand dat toevallig.

Weet iemand waar je paardenbloemzaden kan kopen?
Deze heb ik al een tijdje niet meer en ze lijken andere zaden niet aan te nemen.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8173
Voor reacties
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus

Bericht door ProXi »

De kolonie is nog steeds actief.
Het aantal werksters is wel toegenomen, maar minder explosief dan ik had verwacht.
Mogelijk komt dat omdat ze weinig zaden eten. Wat ik aanbied eten ze niet. Volgend jaar ga ik dus veel meer inslaan dan ik nu had gedaan.
Gelukkig nemen ze wel kleine krekels aan.

Wel is er aardig wat broed. Vandaag heb ik ook weer aardig wat nieuwe eitjes gespot.
Daardoor twijfel ik of ik eind deze week moet stoppen met verwarmen.

De twee grotere Messor capitatus werksters lopen ook nog vrolijk in het rond.
Ik ben benieuwd of ik ze straks nog kan herkennen, als er grotere barbarus werksters geboren worden.
Plaats reactie