Messor Barbarus

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Messor Barbarus

Bericht door Danieldewoeste »

Hallo allemaal dit is mijn colonie , Messor Barbarus
mieren forum 1.JPG
is een classic ant nest met 100% leem super hard,ongeveer 6-7 cm hoog waar grote gangen in worden gegraven, als ik het soms eens per 3-4 maanden wat nat maak, nest is 60 cm lang 40 cm breed, je ziet echt natuurlijk gedrag ,ze graven bijvoorbeeld afval hopen om ze vervolgens maand later te slopen,
en te verplaatsen en restanten op te eten,zodra het nest diep in winterslaap is zuig ik alles weg met stofzuiger,omdat de grond leem is dat geen probleem,zit als een baksteen,en zou hou ik het nest schoon,

voor de rest zitten ze droog ,krijgen water van vogel drink bakje met water en watten anders verdrinken ze
mier forum 2.JPG
ik maak het nat waar ik wil dat ze graven
mier 8.JPG


ik denk dat de colonie zo kleine 2500+ groot is weet ik natuurlijk niet cker maar in ieder geval erg groot
ik wou geen standaart nest wou keer wat anders ik maak zelf nesten deze bijvoorbeeld
maar is veel werk al verkopen ze wel goed ,
mieren forum 3.JPG

ik heb al ruim 25 jaar mieren ,heb veel kolonies verloren ,

messor Soorten zijn m,n Favorieten,ik heb ook lasius niger en ook Pheidole pallidula gehad helaas gestorven door mijten
nest moet wat nater gehouden worden en dat geeft mijten kansen,

ik heb ook verschilende super mayor in m,n messor nest
die soms worden afgemaakt de reden daar voor is me altijd onduidelijk geweest
mieren forum 4.JPG

verder word m,n nest verwarmt met reptiel steen die eind oktober uitgaat voor winter rust voor de rest gek op paarde bloemen,die ik van tevoren invries
paarde bloemen krijgen ze een echte boost van
mieren 6.JPG

mieren forum 5.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Danieldewoeste op 10 mei 2016, 20:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Westdijk »

Ik zag geen link die me verwees naar vragen en opmerkingen bij 'Blogs', dus daarom maar een reactie onder je verhaal. Als je dit niet op prijs stelt raad ik je aan om voor je volgende post een link toe te voegen waar we wel reacties achter mogen laten.

Een mooi formicarium om te zien. Altijd leuk om foto's van nesten te zien. Het lijkt me boeiend om mieren in een dergelijke opzet te houden, maar tegelijk zijn er te veel zorgen die me ervan weerhouden om zelf met deze grootte te beginnen. Ik neem aan dat je met vijfentwintig jaar ervaring wat meer aandurft dan iemand met minder jaren ervaring in het houden van mieren, zoals ik zelf.

Ik vraag me iets af over de verlichting. Is het nog een speciale lamp die je gebruikt voor mieren? Hoelang brand deze lamp op een dag? Verlicht je de hele bak of zorg je ook nog voor een koelere locatie?

Dek je het gedeelte dat gevuld is met leem vanaf de buitenkant af om het graven langs het glas te bevorderen? Is er nog een speciale reden waarom je een laag van 6-7 cm leem hebt gebruikt en niet meer of juist minder?

Hoe laat je mieren in een bak met deze afmetingen de winter doorkomen? Tref je voor de diapauze nog andere voorbereidingen dan je al reeds vermeld hebt?

Een heleboel vragen en ik wacht je antwoorden met interesse af.
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Danieldewoeste »

Hallo westdijk ,het is een led lamp ,en geeft nauwlijks warmte,brand 12-14 uren per dag ,het verlicht de hele bak ,messor weet ondanks dat de winter er aan komt ze zijn al druk bezig met voorbereiding,het is een special aquarium bij de antstore weg ,de leem hoef ik alleen maar nat te maken waar ik wil dat ze gaan graven ,en is echt super hard als het droog is,geen instortings gevaar.
dus vandaar dat ik hele gangen tegen het raam heb, maar ook op plekken waar ik het niet zie ,wel zo mooi,de wintermaanden doe ik de verwarming uit en zal de temperatuur dalen naar 10C in de nacht 12-14 overdag,de 7cm gedaan zodat ze goed kunnen graven plus dat het waarschijnlijk 8-10 word als alle gangen klaar zijn word steeds hoger omdat ze steeds grotere gangen graven



uiteindelijk wil ik de kast waar de bak op staat ook helemaal bakken aan elkaar verbinden zodat de kolonie erg erg groot word,
ik heb namelijk meerdere bakken die ik kan verbinden,zitten nu nog andere nesten onder

dat ze hier op mijn blog berichten plaatsen vind ik niet erg gaat me vooral om dingen te delen,en van elkaar te leren,
heb nu wel linkje gemaakt bedankt voor de tip

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8446
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Danieldewoeste »

filmpje naar schoon maak nest



nog nieuw nestje voorbereiden voor ander nest
mieren 10.JPG
de andere eet nog rustig wat paardebloemen
mieren 11.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Danieldewoeste »

ff foto gemaakt hoeveel broed ze nog hebben ,veel dus had verwacht dat nu de winterslaap komt dat het al minder was
mieren 12.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Danieldewoeste »









uitbreiding.JPG
nog een bak bij gekopelt veel werk ,koste wel 20 mieren de kop omdat ik erg werd aangevallen erg erg groot nest ,

ze zijn druk aan het verkennen in de nieuwe bak met heel veel nest kamers hopelijk ontsnapping proof

ik heb messor nog nooit zo agressief gezien , zou haast met rook gaan werken net als imker lol,
heb ook al weer super super Mayor gezien 14mm-tot 17mm hopelijk word ie niet afgemaakt
Supermayor.JPG
totale bak is nu 90 cm lang en 30 cm breed
1 dag wroeten.JPG
1 dag later in de extra bak

sprinkhaan





www.messor-ants.com
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Danieldewoeste »



heb er een extra bak bij gedaan totaal nu 1,50 meter bak inhoud totale lengte 4 meter inclusief buizen


toch nog een update ondanks ik het niet zou doen kan ik het niet laten.

Nest is erg groot voeren in Main bak is niet te doen te agressief, en te veel daarom een halve liter water tank er maar ingezet ,
moet ik elke anderhalve maand vullen

helaas heb ik mijten nu in de bak wat ik zie is dat ze naar de nieuwe bak lopen en daar blijven tot ze sterven
5-10 per dag in de oude bak haast geen mijten erg droog en schoon,de mijten hebben een hekel aan de verwarming steen als een mier er last van heeft loopt hij daar ok heen ,ik had eerst paar 100 zichtbare mijten nu 20-30 zichtbare
dutchy roofmijten hielpen niet droogte en warmte wel,de mijten zijn m,n eigen schuld omdat ik aloevera en cactussen in nieuwe bak gedaan had en die kon ik niet invriezen

nieuwebak%20mieren.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Danieldewoeste »

De kolonie wil niet in winterslaap dit jaar, en is te groot om te verplaatsen, het voeren is niet meer te doen, kilo zaad is in 24h verdwenen,..... ik zit denk ik op 10.000+ nest nu.
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Danieldewoeste »

Hoppa gaat het dan toch lukken :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Danieldewoeste »

Timelaps Kikker
Veel Plezier de kikker was al dood vind ze vaak dood op fiets pad,
mijn nest eet 10 grote kikkers per jaar
Part 1



Part 2



part 3




part 4




part 5

Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Danieldewoeste »

20190224_132850.jpg
Heb konigin gekregen uit eigen bruidsvlucht
Heeft eiren gelegd maar niet in goede gezondheid
Ok werksters helpte haar niet had gehoopt op boost zo als ik bij
Zwarte weg mier wel lukte

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor Barbarus

Bericht door Danieldewoeste »

Update Helaas hebben alle koniginen het niet gehaald wel legde ze eitjes maar werd niks ,het nest is nu mega groot persoonlijk denk ik grootste messor Barbarus nest in gevangenschap ,
Schoonmaken is een groot probleem geworden ga binnen kort proberen 1 bak langzaam te vochtig te maken zodat ze mischien verhuizen, de kolonie is zo groot dat ik voor veiligheid van honden naar zolder heb verplaatst, de kolonie eet meerdere kikkers per maand de kikkers liggen vaak dood op fiets pad hoe groot de kolonie is durf ik niet meer te zeggen zodra verhuizing lukt maak ik nieuwe foto.s
Plaats reactie