Messor barbarus (Loesje)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Hallo allemaal,

Naast mijn Lasius flavus kolonie heb ik er sinds een weekje ook een Messor barbarus kolonie bij, en ik moet zeggen, wat een prachtgyne is dat zeg! Ze werd bezorgd, natuurlijk toen mijn vriend net 10 minuten de deur uit was en ik een half uurtje later thuis zou zijn. Dankjewel buren dat jullie thuis waren!
Over de bezorging ben ik absoluut niet te spreken, DHL moest zich schamen daarvoor! Heb er ook een klacht over ingedient, dat soort schade terwijl er groot zat breekbaar opstaat was ik niet zo blij mee! Gelukkig was alles nog heel.
20160601_152837.jpg
De gyne was erg goed verpakt, veel bubbeltjesfolie in de doos erbij om alles te beschermen. Ze had bij binnenkomst al 9 werksters en een hoop gebroed, ook wat poppen zoals te zien op onderstaande foto.
20160601_163258.jpg
Na binnenkomst heb ik eerst het buitenverblijf in orde gemaakt, de anti uitbraakolie dus gesmeerd, watje met gewoon water, pillenstripje met zaadje, pillenstripje met watje met suikerwater en een fruitvliegje. Ook gelijk een tweede reageerbuisje geprepareerd en aangesloten en daar heb ik een warmtematje onder gelegd. Het reageerbuisje ligt inmiddels grotendeels op een doek, het watergedeelte niet, en onder die doek ligt het warmtematje. Ik heb er nog geen dimmer voor om de temperatuur precies goed te houden dus de doek zorgt er ten minste voor dat het extra buisje niet te heet word. Het matje staat nu de laatste 2 dagen al wel uit met dit warme weer. Toen heb ik pas het daadwerkelijke nest op het andere punt van het buitenverblijf aangesloten.

20160602_142806.jpg
Vanaf het begin loopt er steeds 1 werkster in het buitenverblijf rond, haar grootste interesse was het watje met gewoon water. Niet dat ze daar water uit haalde, nee ze plukte er draadjes etc uit om de ingang van de buis bij het buitenverblijf af te dichten. Het was me een compleet raadsel waarom al heb ik daar nu wel wat ideeen over. Nadat de werkster een gedeelte van het buisje afgedicht had (bij het uiteinde ook echt in het begin) begon ze met een paar zaadjes erbij te leggen en andere werksters te roepen. Toen gingen ze met zn drieen aan de slag, 2 brachten een zaadje verder het buisje in, braken hem daar open en brachten de inhoud naar het nest voor de gyne. De restjes lieten zij even op dat plekje in de buis liggen. De eerste werkster bleef in het buitenverblijf en ging verder met het watje met gewoon water om het buisje verder te blijven dichten. Zo ging het de eerste paar dagen door.

Gisteren was de mier in het buitenverblijf (snachts gaat ze wel terug naar het nest) klaar met dichten en tussendoor een zaadje of 2 klaarleggen en namen ze voor het eerst een fruitvliegje aan! Mijn fruitvliegjes liggen overigens in de vriezer, ik voer ze dus nog geen levend voer. Het vliegje werd naar het buisje gebracht en door de werkster gelijk aan de andere kant van de verstopping gebracht. Dat bracht me gelijk op mijn eerste theorie waarom ze het buisje dichten:
Het leek erop dat de werkster de pluisjes als versteviging gebruikte om beter houvast te hebben als ze het lichtelijk schuin staande (bijna niet noemenswaardig schuin) buisje ingaan. Die theorie is overigens vandaag alweer in het water gevallen. Het fruitvliegje hebben ze gisteren lekker opgesmikkeld. Ik heb ook gelijk in de schemering nog eventjes naar Maggie gegluurd, ik telde al 11 werksters en er lag nog een hoop gebroed! Verder nog niks verkleurd maar er lijkt goed voor koningin en gebroed gezorgd te worden.
Vandaag hebben ze dan ook een nieuw fruitvliegje van me gehad, als ze het niet pakken kijk ik dagelijks of ze een vers vliegje aannemen om even de huidige hoeveelheid te bepalen, 1 per dag of per 2 dagen enzovoorts enzovoorts. De juiste hoeveelheid kom ik zo vanzelf wel achter.

Vanmorgen zijn ze na 8 uur flink aan de slag gegaan! Toen ik om 14:00 weer even keek (ik blijf toch telkens boven die buitenwereld hangen en bestuderen wat ze doen, deze zie je zo duidelijk het miergedrag! Echt fascinerend!) Hadden ze het volledige pillenstripje met zaden ondertussen naar het begin van het buisje gebracht! 1 mier was op dat moment ook elke zijkant aan het onderzoeken alsof ze op zoek was naar een nieuwe voorraad. Gelijk het pillenstripje weer aangevuld en dat hebben ze inmiddels ook alweer ruim voor de helft verzameld! Hierbij hebben ze de verstopping verder naar achteren geduwt en de zaden tussen de verstopping en het uiteinde van het buisje in de buitenwereld gestopt.
Hier heb ik ook foto's van alleen blijf ik een melding krijgen dat het bestand te groot is. Is er een maximum aan MB wat er in 1 bericht kan of kan je foto's van 3 MB gewoon volledig niet plaatsen? Ik zal zo in een nieuw bericht die foto's ook nog toe proberen te voegen.

Met de nieuwe situatie qua verstopping zijn mijn 2 andere theorien daarom dit:
- De mieren doen dit uit bescherming, zo kan het nest wel van zaden berooft worden maar is het lastiger om ook bij de gyne te komen
- De mieren doen dit om in de buis zelf uiteindelijk een soort 'kamers' te maken, de verstopping dient als muurtje waar de mieren nog wel langs kunnen kruipen

Ik hoor graag jullie ideeen hierover!
Wat mijn kolonie ook doet is het afval in het gedeelte tussen het nest en de ophoping plaatsen. Ze hebben al wel iets buiten gelegd maar laten het meeste in de buis liggen en lopen er gewoon langs. Ik hoop dat ze uiteindelijk alles gewoon buiten brengen.

Verder hebben ze ondertussen het suikerwater ontdekt, de honingdauw die ik ze ook aangeboden heb kijken ze nog niet naar om, de zaden nemen ze allemaal aan! Deze zaden (geen idee wat voor er allemaal tussen zitten) nemen ze tot nu toe allemaal aan en ik heb vandaag alvast de zaadjes uit de paprika voor het avondeten bewaard en al een aantal paardenbloemen verzameld. Qua zaden komt het dus helemaal goed!

Voor vragen en opmerkingen

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8945
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Hier de andere foto's, heb ze even bijgesneden dan kon ik ze wel toevoegen
20160606_181138-1.jpg
20160606_181217-1.jpg
20160606_181104-1.jpg
20160606_181113-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Weer even een update over de kolonie.

Maggie voed de werksters duidelijk uitstekend op! Ze kent me nu al goed en heeft door dat ik erg nieuwschierig ben. Ik ging tegen het eind van de ochtend even kijken waar ze nu allemaal mee bezig waren, dat was duidelijk, mij een kijkje gunnen! Ze hadden al het gebroed voor hun reageerbuisje gelegd!
20160608_120251.jpg
Weer een raadseltje dus... De omstandigheden zullen in het buisje wel net wat beter geweest zijn, het kan ook zijn dat het broed in de weg lag en even plaats moest maken om er langs te kunnen. Ze werden goed verzorgd en zijn in ieder geval een uurtje geleden weer terug verhuist dus het zal wel goed zijn.

De zaadjes zijn ze alleen maar meer gaan verspreiden door heel de buis heen, we zullen zien of dit gewoon de voorraad is die ze in de buus gaan bewaren en waar ze het afval zullen gaan laten. Het lijkt me in ieder geval sterk dat dit allemaal afval is!
20160608_120306.jpg
Ze hebben vandaag weer nieuwe watjes gehad en nieuw eten. Ze slaan de zaden op dus ook dit merk ik vanzelf wanneer het teveel word. Binnenkort toch een week op vakantie dus dan kunnen ze een beetje op de voorraad teren. Ik heb ook nog even gekeken of ze het gebroed weer terug het nest in hadden geplaatst.
20160608_153048.jpg
Gaat goed dus! Maggie schrok niet erg dat ik het folie weg schoof. Ze staat op onze slaapkamer op de vensterbank en we hebben daar schuifluiken. Die houd ik grotendeels dicht waar ze staat, ik doe die net zo'n stukje omhoog dat ze wel licht hebben en ik ze kan zien, maar dat er geen licht direct op ze valt. Zo kan ik haar goed bekijken zonder dat ze volledig in de stress schiet!
Maggie heeft ondertussen nog een werkster erbij (maakt het totaal op 12 al!) en er zijn er nog een paar onderweg zo te zien!

Vragen en opmerkingen:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8945
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Maggie is geweldig! Ze voelt zich blijkbaar goed thuis en word echt goed verzorgd! Ja, ik heb weer gekeken, ik wilde het niet doen maar heb het toch gedaan. Ze schrikt niet en de kolonie groeit erg hard (veel sneller dan ik had gedacht).
Het gebroed was net alweer uit het nest en in de buis. Ik denk nu wel te weten hoe dat komt. Afgelopen week stond de zon een beetje op het buisje dus verwarmde het buisje toen. Vandaag is dat niet het geval maar had ik vanmorgen het warmtematje gedeeltelijk onder hun huidige nest geplaatst. Er zit nog geen dimmer op maar het nest staat op een reageerbuishouder dus het nest zelf krijgt maar weinig van het warmtematje mee. Het buisje daarentegen zal wel wat meer stralingswarmte van het matje krijgen waar het buisje van de houder afloopt. En dat is dus precies de plek waar al het gebroed nu ligt.
20160611_143626.jpg
20160611_143652-1.jpg
Het gebroed word goed bewaakt en verzorgd door een hoop werksters! Ik zie verkleuringen (dat was van de week ook) dus alles volgens schema, zal niet lang meer duren voor die er ook bij zijn dacht ik al. Ook gelijk dus weer even naar Maggie gekeken.
20160611_144236.jpg
20160611_144318.jpg
Daar liepen ook aardig wat werkstertjes, ze dus weer even geteld. Lopen er gewoon al 15 werksters ineens rond! Gewoon 3 meer dan 3 dagen geleden! Wat groeit deze kolonie snel zeg, ik hoopte elke paar weken toch wel een paar werksters erbij te hebben maar er al 6 bij in de 10 dagen dat ik ze nu heb had ik niet verwacht! En die verkleuringen tussen het gebroed ook nog, binnenkort er nog meer bij!
Met hoe de mieren reageren op het warmtematje zal ik die de komende dagen maar een aantal uren per dag aan gaan zetten. Het gebroed zal dan wel telkens het nest uit geplaatst worden, maar dan zal dat dus alleen maar erg goed voor ze zijn!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Elke dag heb ik toch weer geluk, al zeg ik het zelf. Weer heeft de kolonie mij op een schouwspel getrakteerd. Let wel, dat was een schouwspel van meerdere uren waarvan ik tussendoor een kwartiertje telkens even gekeken heb.
Zoals elke dag als ik het warmtematje aanzet ligt het gebroed binnen een uurtje (soms sneller) buiten. Vandaag had ik rond 13.00 het matje aangezet en ben ik om 13.40 weer gaan kijken.
20160614_135017.jpg
In mijn vorige post had ik al genoemd dat er duidelijke verkleuringen zag tussen het gebroed en er snel meer bij zouden komen. Dat heb ik vanmiddag dus kunnen aanschouwen!
Hierboven op de foto zie je ook 2 werksters bij een erg donkere pop zitten (linker kant). Het viel me op dat de werksters wel erg druk bezig waren met die pop dus ik heb ze nog even zitten observeren. Het leek net alsof ze bezig waren om de pop open te maken en de mier aan het 'bevrijden' waren! Ik dus naar beneden gesprint om snel mijn telefoon te pakken om foto's te maken. Helaas stelt mijn camera op mijn telefoon zichzelf niet scherp op de mieren als ik probeer te filmen, ik hou het dus bij foto's op het moment.
20160614_135529.jpg
Deze foto vond ik erg leuk door de pootjes die je eruit ziet komen, binnen een kwartier begon de pop dus al losser te worden.
De juiste termen hoe de pop zich ontluikt ken ik zo nog niet, daar zal ik me nog even wat meer in moeten verdiepen. Dit stuk is dus best wel een leken omschrijving ik het er uit vond zien en hoe mijn beleving daarin was.

Rond een uurtje of 16.00 ben ik weer even gaan kijken hoever ze waren. Nog steeds bezig met de pop/mier. Een ding wat me op viel was dat de werksters voortdurend bezig waren met de nieuwe mier buigen. Van balletje weer recht, de mier aan het rekken nadat hij verstijfd in de pop heeft gezeten.
20160614_152757.jpg
Bij deze foto hadden ze de pop/mier weer naar rechts gebracht, ze blijven ermee aan de wandel gaan zodra er meer dan 2 werksters zich ermee gaan bemoeien, nog iets wat me opviel aan dit schouwspel. Alle werksters waren sowieso drukker rondom het broed vandaag dan dat ze op andere dagen waren, ze hadden door dat er een werksters bij kwam zullen we maar zeggen.

Om 18.00 waren ze klaar toen ik weer ging kijken. Op onderstaande foto zie je aan de linker kant een grijzig miertje, dat was de pop, nu een prachtig nieuw werkstertje geworden!
20160614_180049.jpg
Dat brengt het aantal werksters al weer op een zekere 16 werksters! Al vermoed ik dat het er ondertussen 17 zijn, op de foto van het gebroed van mijn vorige post zie je 2 poppen die al aardig gekleurd waren. Aangezien er vandaag 1 een werkster is geworden en er niet nog zo'n donker gekleurde pop ligt denk ik dat die al uitgekomen is. Zaterdag zal ik zien hoeveel het er zijn, ik heb vandaag niet naar Maggie gekeken maar me voorgenomen om dat zaterdag pas weer te doen.
Dan dus mijn volgende update, dit schouwspel vandaag was te mooi om vandaag niet al even te delen!

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8945
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Ik vind die Messor barbarus toch echt geweldig zeg! Wat zijn die lekker actief! De mijne in ieder geval, weinig actie in de buitenwereld, maar het buisje naar de buutenwereld bruist van leven!
Ik weet dat dat momenteel ook komt door mijn gebruik van het warmtematje. Dat zorgt ervoor dat het gebroed dagelijks buiten word gelegd en er minimaal 6 werksters bij blijven, meestal zitten er 8 op. Tot ik natuurlijk per ongeluk het warmtematje aantik of automatisch het licht aan doe (beide me in 2 weken tijd pas 1 keer overkomen) en ze als een gek al het gebroed naar binnen gaan brengen. 1 werkster blijft bovenop het gebroed zitten en de rest rent als een stel bezetene heen en weer naar het nest om ze weer binnen te brengen. Moet ik niet doen dus, raken ze erg gestresst van, maar het was wel erg leuk en leerzaam om te zien! Ze hebben beide keren als eerste het meest volgroeide gebroed naar binnen gebracht, de eitjes pas op het laatst.
20160617_213230.jpg
20160617_213247.jpg
Uiteraard bij Maggie gekeken, morgenavond red ik het niet om rond de schemering thuis te kijken en als ik kijk als het schemerig is schrikt ze niet zo erg. Helaas was dat vandaag niet het geval na mijn grandioze actie het warmtematje aan te tikken. Allemaal werksters die gestresst met het gebroed het nest in rennen was waarschijnlijk niet de juiste tijd om bij Maggie te kijken. Ik heb dus eerst maar mijn Lasius flavus kolonie even verzorgd (na eerst toe te kijken hoe het gebroed binnen werd gebracht).
Laten we wel zijn, in die 5 a 10 minuten (kijkt toch voor het eerst in een week weer ;) ) is een gyne nog niet echt gekalmeerd van de paniekerige werksters die gebroed binnen brengen. Weer paniek in de tent toen ik het aluminiumfolie verschoof natuurlijk! Gelukkig is ze gewoon geweldig en ging ze gestresst water zitten drinken in plaats van gebroed op eten, die kans had er ook nog in gezeten.
20160617_215102.jpg
Op bovenstaande foto had ze al 5 rondjes rond het nest gerend, was tegen het watje omhoog geklommen, had zich naar achter laten vallen en greep op dr kop het watje aan de onderkant zo vast en draaide zich toen gelukkig weer om om zo te gaan zitten en te gaan drinken. Ze vond me niet erg lief zullen we maar zeggen...
20160617_214728.jpg
Op bovenstaande foto vind ik de lichtgekleurde mier onderin in het midden ook even noemenswaardig. Aan de lichte kleur zie je dat het een vrij nieuwe werkster is. Ik heb ze natuurlijk ook nog (gepoogd) te tellen, met de paniek was dat vrij lastig. Ook nadat ze wat meer kalmeerden gingen sommige werksters steeds onder de gyne liggen dus dat was ook niet echt handig. Ik heb nog geen idee waarom de werksters dat deden, daar blijf ik op letten de volgende keren dat ik kijk. Misschien omdat ze haar aan het verzorgen waren? Aangezien er ook gebroed op die plek lag kan het ook zijn dat ze dat wilden beschermen voor de gestresste gyne. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze dat gewoon prettig vinden, ik zal het vast nog gaan merken. De meeste werksters die ik geteld heb waren er 18, een mooie groei van de kolonie!
Ze nemen echter wel de zaden van me aan (zak zaden van mierenboerderij met verschillende soorten zaden erin), maar nou heb ik ze laatst ook paprikazaad aangeboden en dat is blijkbaar niet hun smaak. Ze hebben 1 zaadje in de buitenwereld in de buurt van de buis naar het nest gelegd en de rest verplaatsen ze alleen om bij de andere zaden te komen. Ook heb zie ik ze alleen gewoon water in de buitenwereld pakken en niet het honingdauwsurrogaat of het suikerwater.
Na de eerste fruitvlieg slepen ze de nieuwe die ik ze om de 3 dagen ongeveer geef naar hun nieuw benoemde afvalplaats. Ik bied de fruitvliegjes bevroren/ontdooit aan, misschien moet ik levende fruitvliegjes proberen? Dat vind ik wel erg riskant in verband met mijten. Misschien toch maar eerst bij de dierenwinkel voor maden of vliegen of iets kijken, al vries ik die uiteraard ook eerst in, ik wil echt mijten vermijden!
Ik ben benieuwd hoe het er volgende week met de kolonie voor zal staan, hoeveel werksters ze dan zullen hebben. Het is jammer dat ik de werksters had laten schrikken, ik heb het idee dat het gebroed uitgebreider en meer begint te worden, een goed teken uiteraard. Helaas was het meeste alweer in het nest of in de stop verdwenen, volgende keer dus een foto voor vergelijking!

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8945
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

We zijn weer een weekje verder dus word het weer tijd voor een volgende blogupdate.
Deze week voor het eerst het buitenverblijf een beetje schoongemaakt. Ik wil de rommel van de zaadjes graag een beetje bijhouden nu dat ze een afvalplaats in het buitenverblijf hebben gemaakt. Het verblijf volledig wassen komt met de winterslaap wel maar het beetje wat weg kan wil ik nu een keer in de maand opruimen (tot de troep natuurlijk veel meer word en vaker misschien nodig zal zijn.
Hoe ik het ging aanpakken met schoonmaken wist ik al door info die ik hier op het forum van westdijk tegen was gekomen.
Westdijk schreef:
Ik gebruik een pincet, soms een (nat) wattenstaafje en een in een L-vorm gebogen paperclip, waarop ik aan het kortste eind een stukje opgerold plakband doe met het plakgedeelte aan de buitenkant. Plakband rolt uit zich zelf al snel op en ik heb van deze irriterende ervaring gebruik gemaakt om een mini roller te maken. Het afval met de 'roller' verdwijnt in de vuilnisbak en dan knip ik weer een volgend stukje plakband af. Wat voor mij goed werkt kan door iemand anders echter weleens heel anders worden ervaren. ;) Je zal hierin een eigen weg moeten zien te vinden.

Succes.
De paperclip met plakband vond ik een grandioos idee! Vooral met een kleine opening waar mijn hand net in past is dit ideaal! Als je natuurlijk een paperclip bij de hand hebt. In mijn huis zijn die dus blijkbaar niet te vinden... Wat we nou wel meer dan genoeg in huis hebben is ijzerdraad, daar dus een stuk vanaf geknipt en even in vorm gemaakt. Plakband binnenstebuiten eromheen en proberen maar!
20160622_164600.jpg
Werkte aardig goed! Wat is dit forum dan toch handig voor tips :D . Buitenverblijf heb ik redelijk schoon gekregen op deze manier dus ik blijf hier dan ook zeker gebruik van maken!

Het gebroed heb ik ook weer kunnen fotograferen, er is maar 1 pop verkleurd maar er zat ook weer een licht miertje bij Maggie, die zal dus nog niet zo oud zijn. Hoeveelheid gebroed vind ik er goed uit zien
20160608_120251.jpg
20160614_135534.jpg
20160624_092956.jpg
Tussen 8 juni en daarna zie ik duidelijk verschil in hoeveelheid broed. Tussen 14 juni en vandaag 24 juni lijkt het mij ongeveer dezelfde hoeveelheid broed.

Verder heb ik vandaag alle watjes ververst en nu een buisje suikerwater met watje in het buitenverblijf gelegd. Nu even een buisje omdat wij vanmiddag een weekje op vakantie gaan en ik er zeker van wil zijn dat ze genoeg suikerwater ook zullen hebben. Een groot watje met water ligt er sowieso altijd, daar zullen ze ook wel makkelijk een week mee vooruitkomen (is niet alsof we 2 maanden weggaan en een wereldreis gaan maken) en zaden heb ik het pillenstripje aangevuld en ze hebben al genoeg voor een hele tijd opgeslagen liggen. Ook heb ik er een halve maad en 2 fruitvliegjes bijgelegd, ik hoop dat ze het aannemen. Ze nemen erg weinig aan eiwitten van me aan, vind ik lichtelijk zorgelijk maar zolang er geen sterfte is en de kolonie blijft groeien vind ik het nog best.

Ook mijn check bij Maggie gedaan, ze ziet er goed uit! Het werksteraantal is nu 21, het word al een steeds gezelliger boeltje.
20160624_093257.jpg
We zullen zien hoeveel werksters de kolonie volgende week telt na van een week rust te hebben kunnen genieten!

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8945
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Dit keer een weekje overgeslagen met mijn update. Heerlijk genoten van een welverdiende vakantie, al zeg ik het zelf. Na thuiskomst het even erg druk gehad maar nu weer tijd voor een update.

Tijdens mijn vakantie (ik ben een weekje weggeweest) is de kolonie helaas amper gegroeid. Op zich niet gek, van de fruitvliegjes was geen spoor meer te bekennen en ook de halve maad was niet veel van over! Ik had ze wat meer moeten geven, tot nu toe heeft de kolonie nog niet veel eiwitten aangenomen maar dat is duidelijk verandert! Ook de temperatuur heeft niet geholpen, ze hebben de hele week geen warmtematje tot hun beschikking gehad en het mooie warme weer wat in eerste instantie voorspeld was bleek natuurlijk niet te kloppen. Wie gelooft het weerbericht dan toch ook!
20160701_125859-1.jpg
Er zijn wel 1 of hooguit 2 werksters erbij gekomen (ze vonden het niet erg leuk dat ik ze even bekeek dus het was lastig tellen) maar het zijn er nu ongeveer 22. Dit valt best tegen na de snelle groei die ze tot nu toe gemaakt hebben maar er lijkt in ieder geval 1 grotere pop tussen het gebroed te liggen, ik hoop stiekem dat dat de eerste major werkster van de kolonie wordt! Kan dus goed zijn dat de werksters daar veel meer energie in hebben gestopt en de kolonie daarom iets minder gegroeid is. Afwachten en ik zal het zien dus maar weer!
20160702_111342.jpg
Ik heb ook reageerbuisjes besteld bij brouwmarkt.nl. Ik ben erg tevreden over de levering! Het was erg netjes ingepakt met kartonstroken, bubbeltjesfolie en daarin een doosje met 20 glazen reageerbuisjes a €0.49 per stuk. De buisjes die ik heb besteld zijn 200×19mm, wat langere buisjes vind ik wel prettig om te hebben. Ik heb er ook gelijk 2 alcoholthermometers erbij besteld, na heel de stad afgezocht te hebben blijkt het haast onmogelijk te zijn om een niet digitale thermometer te vinden! Ook die voor in de tuin waren vaak niet wat ik zocht en voornamelijk zonder de graden op de thermometer zelf vermeld, die stonden op het hout wat er aan bevestigt zit. Misschien dat dit wat duurder is dan andere webshops maar ik heb mijn buisjes heel en binnen 2 werkdagen bezorgd gekregen en ben er dan ook erg tevreden over.
20160706_164241.jpg
Nou dat ik extra buisjes en de thermometers binnen heb kan ik mooi gaan kijken wat dat warmtematje nou precies doet. Maar eerst een paar punten/variabelen om aan te denken:
-Het testnest is een groter en langer reageerbuisje, wel van hetzelfde materiaal.
-Het waterreservoir van het nest bevind zich niet op de warmtemat.
-Het reageerbuisje blijft telkens 30 minuten in positie liggen.
-De temperatuur op de kamer is in de tijd bezig met 1°C gedaalt.
-De afmeting van de houten reageerbuishouder is 200×35×20mm.
-Het warmtematje (besteld bij mierenboerderij) word 35,5°C.
20160706_162053-1.jpg
20160706_162356.jpg
Vandaag heb ik me bezig gehouden met de temperatuur van het nest zonder of met aluminium folie, zonder of met houten reageerbuishouder en zonder of met warmtemat.

De resultaten waren als volgt:

Nest op houder
Zonder folie: 23,5°C
Met folie : 24°C

Nest met warmtemat
Zonder folie: 33°C
Met folie : 31°C

Nest met warmtemat op houder
Zonder folie: 26°C
Met folie : 26,5°C
20160706_163600.jpg
Op basis van deze gegevens begon ik me echter af te vragen wat de warmtegeleidende eigenschappen van aluminiumfolie eigenlijk zijn, aangezien de temperaturen bij de warmtemat zonder houder zo verschilt. Op zoek naar die informatie kwam ik dit stukje tegen wat ik nog niet wist en waarvan ik me nu afvraag of dit ook van invloed zal zijn:
Aluminiumfolie heeft twee kanten: een glanzende en een matte. Meestal wikkelen we een stuk aluminiumfolie ergens snel omheen, maar maakt het eigenlijk uit welke kant je gebruikt? Volgens aluminiumfolie-fabrikanten niet – toevallig komt er één kant dof en de andere kant glimmend uit de pers. Maar volgens koks is er wel degelijk een verschil…

Het zit namelijk zo: bij gerechten die je warm wilt houden, is het belangrijk ze te omwikkelen met folie met de glanzende kant naar binnen en de matte kant naar buiten. De glanzende kant reflecteert de warmte en de doffe kant houdt de warmte vast.
http://www.flaironline.nl/koken/alumini ... elke-kant/
Ik wil hier wel dan ook even op een pagina van wikipedia wijzen:
Hij wordt geproduceerd door herhaald walsen. Walsen van een enkele laag aluminiumfolie is moeilijk vanwege de grote kans op scheuren tijdens het walsen. Dit probleem doet zich niet voor bij walsen van een dubbele laag. Daarom kiest de fabriek voor deze methode. Het neveneffect is dat de folie een glanzende en een matte zijde krijgt. De glanzende kant was in contact met de wals; de matte kant met folie.
Ik vraag me dus af wat hier de bevindingen van zullen zijn bij gebruik van een warmtematje. Het gaat dus een poosje langer duren voordat ik alles getest heb om erachter te komen hoe ik de beste temperatuur in het huidige nest kan krijgen. Aanstaand weekend ga ik hier weer mee verder, blijft toch leuk, alles zo een beetje uitzoeken :)

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8945
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Het is alweer 3 weken geleden dat ik voor het laatst hier iets geplaatst heb, de hoogste tijd dus!
Met alle bruidsvluchten en het warme weer is het verder uittesten van het warmtematje jammer genoeg niet meer gelukt. Dat zal deze week wel weer goedkomen met de 22°C die ze nu heel de week aangeven. Met 28°C had het niet bepaald veel nut om daar tijd in te steken, al vonden mijn prachtige Messors dit weer heerlijk! Ze zijn dan ook goed gegroeid met nog steeds gemiddelt 3 werksters per week.
20160709_224257.jpg
20160710_155200.jpg
Maden hebben ze ondertussen duidelijk ontdekt, binnen een kwartier na het plaatsen van een nieuwe maad en een paar fruitvliegjes trekken ze erop uit om de maad 'leeg te zuigen' en de fruitvliegjes binnen te halen. Dagelijks krijgen ze nieuwe en word het weer gretig aangenomen. Suikerwater en honingdauwsurrogaat kijken ze daarentegen weer niet naar om, het extra water wat ik ze aanbied wel.
20160713_170320.jpg
Het broed ziet er ook erg goed uit en lijkt steeds groter te worden! Dat kan natuurlijk ook nog mijn verbeelding zijn omdat ik graag medias en major werksters wil hebben, maar hoop doet leven! De medias zijn volgens mij ook al wel aanbeland, er lopen toch een aantal werksters rond die een slag groter lijken dan de anderen.
20160716_212839.jpg
Op bovenstaande foto is een redelijk grote pop bovenop te zien. Ik vind het ook erg leuk om telkens meer mieren in het buisje naar de buitenwereld en de buitenwereld zelf te zien! Er zitten nu vaak ruim 20 werksters buiten bij het broed of in de buitenwereld voor het voedsel. De verdeelde taken lijken ook steeds duidelijker te worden. Zo merk ik bijvoorbeeld dat wanneer ik ze eten ga geven er een aantal werksters als een gek naar het nest rennen voor bescherming en de werksters die ik als media's bestempel juist naar buiten stormen als verdedigers. Zodra ik dan eten heb geplaatst kalmeren die weer en gaan dan terug naar het nest om werksters te roepen om het eten mee binnen te gaan halen.
20160716_213654.jpg
Hier is ook goed te zien dat het minder ontwikkelde broed in het nest gelaten word en het verder ontwikkelde broed (te zien op de foto voor Maggie) buiten gelegd word bij het warmtematje.
20160724_220858.jpg
Helemaal links op deze foto ligt een maad. De kolonie heeft gisteren voor het eerst een maad mee het nest ingesleept. Dat was ook de eerste keer dat ik ze 2 maden aangeboden heb ipv 1 maad en fruitvliegjes. 2 maden is nog net teveel voor de kolonie, de 2e hebben ze niet naar omgekeken dus ik blijf nog maar even bij een aantal fruitvliegjes er extra bij.
De maden sneed ik in het begin door de midden en legde ze dan op een watje om de troep in de buitenwereld iets te vermijden. Ik merkte alleen al snel dat de maad volledig leegliep als ik ze door midden sneed dus toen ben ik begonnen met ze open te knijpen met mijn pincet. Zo barst de maad aan de bovenkant open waardoor de mieren bij het binnenste kunnen en ik de maad zo op het watje kan leggen dat hij niet volledig leegloopt. Dat heeft erg goed gewerkt tot nu toe maar nu dat ze de maad ook daadwerkelijk het nest in zijn gaan slepen hoop ik maar dat die niet gaat schimmelen in het nest. Gelukkig zijn mieren goeie opruimers dus komt dat vast wel goed.
Ik ben nu ook al een paar weken gestopt met zaden geven zodat ze hun voorraadje eerst op kunnen maken. Ik heb namelijk vorige week 2 mijten ontdekt in de buitenwereld!! (Minuscuul kleine witte beestjes). Bij nader onderzoek van de zakken zaden (van mierenboerderij) kwam ik tot de ontdekking dat in 1 van de 2 zakken die ik heb mijten zitten! Nou heb ik waarschijnlijk 1 x uit de verkeerde zak het pillenstripje met zaden gevult waardoor die ertussen terecht zijn gekomen. Meer dan die 2 die ik gelijk met mijn plakbandbuitenwereldschoonmaakdingetje heb verwijdert heb ik niet kunnen ontdekken dus ik blijf het nu maar even in de gaten houden en hoop op het beste. Alle zaden zijn in ieder geval linea recta de vriezer ingegaan, dat zal ik met nieuwe zaden etc voortaan ook doen voor de zekerheid. Better safe than sorry denk ik dan maar!

Bij de laatste telling heb ik 32 werksters geteld (voor zover het mogelijk is om ze fatsoenlijk te tellen). Het valt me wel erg op dat naarmate de kolonie groter word Maggie steeds slechter tegen het bekijken kan. Dit ga ik dan ook maar terugbrengen naar 1 x in de 2 weken ipv per week. Gisteravond is ze met het bekijken 3 rondjes rond het nest gaan rennen om daarna de stop in te kruipen waar het wel wat donkerder was. Dat veroorzaakte weer wat paniek bij een paar werksters die weer meteen zaden begonnen te verplaatsen uit de stop en aangrenzend buisje naar de buitenwereld toe zodat Maggie er daar langs zou kunnen. Het verbindingsbuisje is ze gelukkig niet ingeweest maar leuk vond ze het bekijken overduidelijk niet! En dat terwijl ik het folie eerst maar een klein stukje verplaats zodat er een klein beetje lichtval is in het nest en ze daar aan kan 'wennen'. Dan doe ik meestal de verzorging en dan pas schuif ik het folie er verder af om haar ook daadwerkelijk te kunnen zien.
Minder bekijken dus dan wekelijks of een andere manier vinden wat haar minder zal storen.
Ik dacht weer eens niet zoveel te melden te hebben maar in 3 weken tijd is er meer dan genoeg te melden over deze kolonie zo te merken!

Vragen en opmerkingen:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8945
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Bij mijn laatste update had deze kolonie 32 werksters, dat was 6 weken geleden. Hoe hard deze kolonie is gegroeid vind ik werkelijk onvoorstelbaar!

Hieronder een foto van 30 juli, het gebroed was iets vermindert. Toen waren er dus al een hoop werksters erbij gekomen.
20160730_182432.jpg
Een weekje later op 8 augustus ziet de hoeveelheid gebroed er hetzelfde/nog iets vermindert eruit maar zijn ook weer een aantal nieuwe werksters te zien, ook van verschillende groottes! Die 'grijsjes' zitten de eerste tijd niets te doen, 's avonds zie ik voor het eerst pas echt beweging bij ze als ze zelf half lopend en half gedragen door hun zusters het nest ingaan.
20160809_112322.jpg
Op 21 augustus begon ik te denken dat de kolonie wel redelijk gegroeid zou zijn maar dat ze misschien doorhadden dat het warme weer binnenkort voorbij zou zijn en Maggie alvast expres begon met minder eitjes te leggen ter voorbereiding van de winterslaap. Het leek me sterk maar aangezien het gebroed weer vermindert was leek dat me het meest logisch.
20160821_005126.jpg
Maggie heb ik in de tussentijd maar 1 keer bekeken, en vandaag dan nog een keer. Ze is erg, erg, heel erg (!!!) gevoelig voor licht!! De eerste keer op 19 augustus dook ze weer gelijk de stop in en vandaag was ze zelfs zo paniekerig dat ze al bijna door de plastic buis de buitenwereld in was gerent! Erg dramatisch hoe ze gaat doen dus, daar moet ik duidelijk iets op verzinnen.
20160819_204535.jpg
20160905_203729.jpg
Misschien dat ze zo hard gegroeid zijn omdat ik ze af en toe gewoon eens een week vergeet. Dan krijgen ze na die week een hoop fruitvliegjes en een paar maden en laat ik ze weer een paar dagen, steeds vaker een week, volledig met rust. Ik ben ook net met een voltijd studie begonnen en met dat, mn werk en als moeder zijnde heb ik genoeg aan mn hoofd om ze volledig te vergeten van tijd tot tijd. Ze hebben wel ten alle tijden zaden en een buisje suikerwater tot hun beschikking maar niet altijd eiwitten dus.
Het leuke is wel weer dat ze dan aan hun eetfestijn beginnen en gelijk lekker actief in de buitenwereld bezig zijn. Er zijn tegenwoordig altijd wel minimaal 12 werksters in de buitenwereld zelf, ik denk vooral naar eten op zoek. Ze klimmen de randen op als gekken! Tijd voor een nieuwe anti uitbraaklaag dus, ze komen al veel te ver naar mijn zin.
20160819_204454.jpg
20160905_203658.jpg
Al met al, het gaat erg goed dus! De telling kwam uit op 107, echt ongelooflijk dat ze van ongeveer 32 naar ongeveer 107 zijn gegaan! Ze zijn in aantal verdriedubbelt en de 100 is bereikt, binnenkort dus maar een tweede reageerbuisje koppelen. Ik heb in mijn buitenverblijf aan de andere kant nog een aansluiting voor een buisje, ik hoop dat dat niet te ver weg zal zijn en ze dat buisje dan ook in gebruik zullen gaan nemen. Aan deze kant ga ik wel alvast meerdere aftakkingen voor meerdere reageerbuisjes maken zodat ze bij elkaar in de buurt in meerdere buisjes kunnen gaan zitten. Dan zal de afstand ook minder uitmaken tussen de verschillende buisnesten.

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8945
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Het is al een hele tijd geleden dat ik een update over Maggie heb geplaatst. Vanaf half oktober begon het gebroed minder en minder te worden tot er uiteindelijk niets over was. De activiteit werd ook minder tot ik ze half a eind november op een koude kamer heb geplaatst. Dat is bij ons de waskamer in de inbouwkast geworden. Op het moment van verplaatsen was deze kolonie gegroeid naar een kolonie van ongeveer 130-150 werksters. Al met al zeker geen slecht beginnersjaar en een prachtige kolonie waar ik trots op ben!

Tijdens hun 'slaap' ben ik een paar keer gaan kijken hoe het met ze ging. Het viel mij op dat er een klein aantal mieren (tussen de 5 en de 10 elke keer) alsnog in de buitenwereld rond bleven dwalen en aan het werk bleven. Dit zorgde ervoor dat afkoppelen van de buitenwereld me helaas niet gelukt is. Het was wel een aanzienlijk kleiner aantal wat in de buitenwereld bleef, normaal gesproken lopen er minimaal 20 werksters rond. Ik vond dit sowieso apart aangezien ze nog maar een zaadvoorraad van enkele luttele zaadjes over hadden, ik ze geen eiwitten meer gegeven heb en ze verder eigenlijk alleen toegang hadden tot water uit hun buisje. Sterke, veerkrachtige wezentjes zijn het toch.

In februari begon er weer meer activiteit te komen en heb ik ze weer terug verplaatst naar hun vertrouwde, verwarmde plekje op de vensterbank in de slaapkamer. Gelijk nieuwe zaadjes, fruitvliegjes en suikerwater gegeven en ze weer lekker hun gang laten gaan. De fruitvliegjes werden als eerst snel weggesleept, andere werksters deden zich tegoed aan het suikerwater en weer anderen verplaatsten de zaadjes snel naar de voorraadplek in het verbindingsbuisje. Alles geaccepteerd dus weer verder waar we gebleven waren voor de winter.

Binnen 2 weken begon de kolonie alle eiwitten die ik ze aanbood te laten liggen, gebroed was er op dat moment niet. De zaadjes werden wel in razend tempo verwerkt en de hoogte van de afvalhoop rees snel. Suikerwater begon ook minder en minder aangenomen te worden, de smaak van de kolonie leek te veranderen. Waar ze vorig jaar nog zo graag elk insectje wat ik ze aanbood aannamen, suikerwater op leken te slurpen en zaadjes leken te laten liggen bleek nu het tegenovergestelde zo te zijn. Ik vind dit sowieso een notitie waardig om te zien of dit een jaarlijks terugkeren iets zal zijn, misschien dat ze vooral de suikers uit de zaden nodig hadden om weer goed op gang te komen, wie weet.
20170604_213008_001.jpg
Inmiddels zijn ze een paar weken geleden weer overgestapt op het suikerwater en de eiwitten. Voordat ik het weet is zelfs een grote bromvlieg al het nest in verdwenen. De zaden worden allemaal weer opgespaard wat hopelijk ook voor wat minder bende in de buitenwereld gaat zorgen.
20170604_212936.jpg
Zoals te zien op de foto is het behoorlijk druk en erg lastig om zo het buitenverblijf schoon te maken. Mijn plakbandschoonmaakrollerdingetje werkt in ieder geval niet echt zo. Sinds de eiwitten weer goed aangenomen worden begint het gebroed ook eindelijk op gang te komen. Het is nog geen aanzienlijke stapel maar dat komt vanzelf wel. Ik ben allang al blij om weer wat gebroed op het vertrouwde plekje in de verbindingsbuis boven het warmtematje te zien.
20170605_114026.jpg
Over de laatste maanden zijn er wel een hoop werksters gesneuveld, de kolonie is nu rond de 100 werksters groot. Niet gek natuurlijk, er zullen vast een hoop van de werksters ook aan 'ouderdom' gestorven zijn of de winterslaap minder goed doorgekomen zijn. Van Maggie heb ik momenteel geen foto, ze legt eindelijk weer eitjes en met hoe gestresst Maggie van kijken raakt ga ik nu nog geen terugval riskeren. Uiteraard heb ik wel het privilege om vol genot even naar haar te kijken, mezelf daarbij verzekerd dat alles goed gaat met mijn prachtige koningin.

Vragen of opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8945
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Drie weekjes na mijn vorige update kan ik zeggen dat ik vermoed de vorige keer een nogal verkeerde schatting in aantal had. Aangezien er al ruim 70 werksters telkens in de buitenwereld rondbanjeren was het aantal behoorlijk meer.

De kolonie is lekker op gang en druk aan het werk. Bij een grotere kolonie een zandnest voor ze hebben lijkt me erg leuk! Ze zijn zo actief en druk aan het werk! De zaden die ik ze de vorige keer gegeven heb waren erg snel verwerkt. Fijn dat ze de zaden zo gretig willen, ik begin toch wel stevig te balen van al het afval daarvan
20170623_162018.jpg
Wat een puinhoop! De mieren maken er wel een erg mooie afvalstapel in een hoek van hoor, met mijn poging het op te ruimen met allemaal werksters die bovenop die hoop rond blijven lopen ging het alleen mis. Na even boven de buitenwereld gehangen te hebben, wachtend op een moment om de stapel weg te halen, zuchtte ik een keer uit frustratie..... Ja echt, ik zuchtte.... Niet erg verstandig, al het afval stoof (samen met wat werksters) door de buitenwereld.... Poging duidelijk niet geslaagd dus.

De kolonie eet gemiddeld zo'n 2 a 3 vliegen/torren/verzinnogmaareeninsect per dag. Mijn tuin zit vol insecten, ze eten wat ik op een dag in de tuin of bij het park in de buurt heb gevangen. Ik ga zeker niet dagelijks vangen hoor! Een voorraadje is zo aangelegd en een dag of twee een keer geen eiwitten is echt geen ramp. Hoe de kolonie reageert op de insecten krijgen is erg leuk om te zien. Een paar (vaak kleine) werksters zwermen om het insect heen en beginnen er een beetje aan te trekken. Een paar grotere komen er niet veel later aan om ze te helpen.
20170605_154137.jpg
In de tussentijd worden de zaden verplaatst en over een langer stuk in de buis gelegd. Zo word het een lagere hoop en kan het insect zometeen eroverheen gerold worden. Ik zeg gerold omdat de mieren er elke keer voor zorgen dan de langwerpige zaden onderop liggen met daarbovenop de ronde zaadjes. Alsof ze die zaadjes als rolsysteem voor de insecten gebruiken!
Het gebroed word ook even terug in het nest geplaatst tijdens het insectenvervoer. Zodra de insecten binnengehaald zijn komt het gebroed weer op het oude vertrouwde plekje te liggen.
20170605_182606.jpg
20170605_182635.jpg
Het gebroed is flink meer geworden na al die eiwitten. De eerste donkere poppen liggen er ook tussen dus de nieuwe lichting werksters zal er binnenkort zijn.
20170624_135849.jpg
De kolonie groeit goed, de ruimte die ze van het buisje toebedeeld hebben gekregen zat aan het eind van vorig seizoen al vol genoeg voor een verhuizing. Toch ga ik dat de komende tijd nog niet doen. Ze doen het goed in dit buisje en dus laat ik ze lekker. Een grotere buitenwereld gaat denk ik wel noodzaak worden, ik weet echt niet meer hoe ik die buitenwereld anders schoon moet maken met zoveel rondlopende werksters..

Voordat er nu gedacht gaat worden: die is gek, nest is vol maar verhuizen vertikt ze! Ja dat klopt, dat vertik ik, mijn oh zo slimme miertjes hebben het zelf al opgelost. Echt ik vind het prachtig hoor! Hun waterreservoir is volledig opgedroogt inmiddels. In plaats van een buisje suikerwater hebben ze nu gewoon water in een buisje in de buitenwereld liggen. Ondertussen zijn er werksters in het nest begonnen met een nestuitbreiding!!

Jaja, je raad het vast al, ze hebben een tunnel bij het watje van het waterreservoir gemaakt en een nieuwe kamer ervan gemaakt. Ik keek gisteren en ineens zie ik werksters in het waterreservoir gedeelte!
20170623_162036.jpg
Echt prachtig! Ik zie dus nog geen reden om ze nu al te verhuizen. Ze hebben voor even weer meer dan genoeg ruimte om door te groeien. Dit zicht maakte mij natuurlijk erg nieuwschierig naar het volledige nest! De vorige keer heb ik ook geen foto daarvan gemaakt en de lezers van deze blog van een recente foto van Maggie onthouden...
De foto's zijn door het licht niet helemaal mega maar alsnog:
20170623_162053.jpg
Hier schiet ze meer naar rechts toe
20170623_162101.jpg
Toch voel ik me elke keer schuldig als ik kijk... Ze reageert zo paniekerig! Vind het echt sneu voor haar en wil haar het liefst echt zo min mogelijk storen. Vooral omdat ze een geweldige koningin is die zo fantastisch groeit!
Al kan het natuurlijk ook zijn dat ze gewoon erg gevoelig voor licht is... Nadat ik naar haar gekeken heb is er geen achteruitgang in de hoeveelheid gebroed, ze blijft goed eitjes leggen en haar kolonie uitbreiden. Echt schaden doet naar haar kijken ook dus niet echt.

Als laatste nog de beloofde foto van de nieuwe inrichting van het nest:
20170623_162049.jpg
Ik vind het echt prachtig! Zo kunnen ze wel weer een tijdje doorgroeien, ik ben vooral benieuwd nu of ze hier voldoende aan zullen hebben tot het eind van dit jaar of dat ze nog harder gaan groeien dan dat ze tot nu toe hebben gedaan! Mijn huidigr schatting is aangepast naar ongeveer 160 werksters. Het zou wel echt geweldig zijn als de kolonie dit jaar de 500 werksters zou kunnen halen!

Of dat realistisch zal zijn durf ik niet te zeggen met Maggie. Ze is in haar eerste jaar al zo veel groter gegroeid dan dat de verwachting was! Ik was met 50 werksters na het eerste jaar al heel blij geweest, dat dat al meer dan het dubbele was geeft mij hoop dat de kolonie het doel van 500 misschien wel kan halen!

Vragen, tips of opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8945
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Loesje)

Bericht door Loesje »

Al bijna anderhalve maand geleden sinds de laatste update! Hoog tijd dus... Mijn geweldige Messor kolonie groeit nog steeds als een gek! Ik zit nu echt te wachten op het acrylnest die ik voor ze besteld heb... Moet nu ook echt aan een fatsoenlijke buitenwereld in elkaar gaan knutselen gaan geloven. Wat een troep is die van hun zeg! Maarja, probeer het maar eens op te ruimen zonder 20 werksters te laten ontsnappen! Ik probeer het momenteel ook liever niet, ze staan op mijn slaapkamer, ik (en mijn vriend) vinden een hoop werksters die snachts nog ronddwalen niet echt een prettig idee.

Bij het openen van dit blog zag ik de eerste foto van het broed ook weer voorbijkomen. Wat een schattig klein hoopje is dat! Dat dat pas vorig jaar was is echt ongelooflijk. Wat zijn ze al groot gegroeid! Die kleine stapel broed heb ik sowieso al heel erg lang niet meer gezien.
20170729_201806.jpg
Ik geniet nog het meest van het voeren! Of naar de werksters aan het werk kijken, de ontwikkeling van het broed, de onderlinge communicatie als ik kijk en Maggie er weer eens vandoor gaat.. Oke, ik geniet eigenlijk van alles wel erg veel. :D Maar goed, eerst maar even over het voeren.
Ze worden druk. Erg druk. Ja, echt heel erg druk.. De werksters hebben een aardig vast patroon ontwikkeld als ik ze voer. Ik hoef het dekseltje maar van de buitenwereld te halen en alles komt in beweging! Tuurlijk, dat heeft ook met de trillingen te maken en blabla, maar ook met het teken: De deksel gaat open! We gaan iets krijgen!
Er komen op dat moment een hoop extra werksters het nest uitgerend om de broedverzorgende werksters te helpen al het broed terug naar het nest te brengen. Er rennen ook een hoop werksters vanuit de buitenwereld de buis in om te gaan helpen met het broed. Dat zijn vooral de kleine werksters die daarmee aan de slag gaan. De grotere rennen (ja, ik vind het echt rennen/over elkaar heen klauteren/vallen/struikelen wat ze doen) dan naar de buitenwereld in afwachting van wat er gaat gebeuren.
Puur gekeken naar feitelijk gedrag zorgen de zwakkere op het moment van verstoring bij het nest ervoor dat het broed en zij veilig in het nest zijn terwijl de sterkere het nest uitgaan om het te beschermen. Ik vind mijn gedachte van conditionering gewoon veel leuker dus vertel ik dat verhaal uitgebreider.
Maar goed, bij jaaa! Eten!! Was ik. Vervolgens geef ik ze meestal wat vliegen en soms ook wat maden, dat vinden ze heerlijk! Vandaag ook 2 vliegen en 3 maden gegeven, het was zo weg! De maden krijgen ze van mij altijd in een pillenstripje, makkelijk de schil opruimen. Ik prik ze ook altijd even door met een mesje zodat de werksters bij hun binnenste kunnen. Ik vries trouwens ook alles in. Met het pillenstripje waren ze het vandaag helaas niet eens...
20170805_202711.jpg
20170805_202913.jpg
Vlieg 1 was al gelijk naar het nest gesleept, handig dat ze het broed al weg hadden gebracht dus! Die vlieg had anders nooit door dat buisje gepast! Inmiddels zijn we nu een uurtje verder na het voeren en zijn beide vliegen het nest al in verdwenen en ligt de meegesleepte maad inmiddels tegen het toegangsbuisje aan.
20170805_212915.jpg
Nou schijnt Messor niet zo fanatiek van maden (of uberhaupt insecten) te houden. Ook niet van zoet en vaak vinden ze paprikazaad wel lekker. Deze kolonie bewijst keer op keer maar weer dat je vanalles moet aanbieden en je zo vanzelf leert waar je kolonie behoefte aan heeft. Natuurlijk zijn er altijd richtlijnen, maar dat geld niet dat die ook kloppen bij alle kolonies! Maggie en haar vriendinnetjes willen dus niets weten van paprikazaad, nemen alle insecten die ik ze geef graag aan en houden dus ook van zoetigheid. Het heeft me 4 (kleine)werksters gekost, maar ik heb ze laatst een keer honing in een pillenstripje aangeboden. De volgende keer moet ik dat toch echt even op een watje of stukje keukenpapier aanbieden, iets wat de honing opzuigt in ieder geval. De honing is goed in de smaak gevallen! Het viel me ook op dat alleen de kleintjes in de honing vast kwamen te zitten. Bij 4 waren de andere werksters te laat om nog te helpen. De grotere werksters liepen gewoon over de honing erheen en hielpen hun zusjes uit de honing als ze vast kwamen te zitten.
20170723_204242.jpg
20170723_204244.jpg
Maggie gaat als ik kijk nog steeds ervandoor. Het is toch stiekem best grappig om de werksters gelijk in rep en roer te zien! Ze rennen achter haar aan, degene voor haar en in de buitenwereld proberen haar ondertussen tegen te houden. Dat lukt ze als Maggie al bijna in de buitenwereld is. De werksters beginnen haar te duwen, en aan haar te trekken om haar om te draaien en terug naar het nest kan. Als de werksters de overhand beginnen te krijgen en ze niet meer richting buitenwereld kan, draait Maggie zichzelf ineens om en sprint dan weer als een bezetene terug naar het nest! Daar blijft ze dan in de toegangsdop zitten. Ookal is deze reactie elke keer als ik kijk (ongeveer 1 x in de 1 a 2 weken), het lijkt geen enkel effect op de hoeveelheid broed te hebben. Gelukkig maar!
Ik durf ook echt niet meer te zeggen hoeveel werksters het inmiddels zijn, mocht iemand een schatting willen maken, het staat je vrij hoor ;) De meeste werksters bevonden zich bij het maken van deze vrij slecht gemaakte foto's in het nest, met de werksters buiten het nest (zo'n 50) schat ik op minimaal 200, 220.
20170805_202934.jpg
20170805_202954.jpg
20170805_202943.jpg
20170729_201833.jpg
20170729_201841.jpg
Ze groeien echt als een bezetene dus! Ik kan niet wachten tot hun nieuwe nest binnen is! Dat zal nog wel een paar weekjes duren... Hopelijk bij de volgende update ook foto's van de verhuizing en hun nieuwe nest erbij!

Tips, vragen of opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8945
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Plaats reactie