Messor Barbarus (Artilux)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Messor Barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Beste Leden,

Dit weekend heb ik mijn kolonie Messor barbarus ontvangen van GvG.
Een prachtige gyne met veel broed en al een goeie groep met werksters (nanitics).
Ik ga hier mijn progressie bij houden, maar ik laat de gyne nu nog eventjes flink met rust.

M'n setup is simpel, een arena van antkit waar later een acryl nest op aangesloten wordt.
In de arena ligt nu de verduisterde reageerbuis waar de kolonie zich in huistvest, daarnaast is er een watervoorziening, thermometer en een watje waarop ik suikerwater aanbied. Ik geef de kolonie meelwormen als voedsel voorziening, ik zal een in de loop van de week beginnen met een kleine hoeveelheid zaadjes, (ze hebben nu 1 zaadje aangenomen, maar ik houdt dit nog eventjes rustig) het suikerwater is als buffer.

De warmte mat moet nog binnen vallen aangezien mijn huidige warmtemat "kapot" is. (Er zit een hotspot in en de rest verwarmt niet meer.) Gelukkig is het op m'n kamer nooit koeler dan 20°C (helaas voor mij) dus dit is nog geen probleem.

Foto's zullen later volgen! Tevens komt er een link voor discussie doeleinden, zoals we dit allemaal gewoon zijn.

Ik hoop binnenkort wat mooie foto's te kunnen maken, al is het wat saai van zo'n simpele setup.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor Barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Vragen en opmerkingen kunt u hier stellen!
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor Barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Update:

De kolonie groeit rustig door, ik stoor het nest zelf niet (een fout van m'n vorige ervaring) en er is altijd voldoende vocht in de outworld. Ik bied af en toe wat suikerwater aan, maar zoals vele van jullie wellicht weten is suikerwater en Messor barbarus een gokje. Vaak nemen ze het niet aan en soms massaal.

De meelwormen worden ook goed aangenomen.
Tot mijn verbazing zag ik op een meelworm (1 dag in de arena) een mijt lopen. Ik heb direct alle losse items uit de arena gehaald, rommel opgeruimd en goed gekeken. Ik kook m'n meelwormen altijd even, dus snap niet goed hoe de mijt in de arena is gekomen. Al weet ik wel dat ze in m'n huis voorkomen en waarschijnlijk daarom één in m'n bak gekomen is. Voor de rest lijken de werksters allemaal in orde en alleen bij grote verstoring komen ze het nest uit lopen. (Soms is het best druk in de arena, met zo'n 15 stuks.)

Voor de zekerheid heb ik m'n zaadjes nu ook in de vrieskast liggen en ga ik morgen aan de slag met een nieuwe reageerbuis. Ik twijfel nog even hoe ik een trap maak zodat de gyne kan verhuizen, als ze dat willen, aangezien ze toch zo'n 2,5cm omhoog moet voordat ze bij de aansluiting kan voor een extern nest/reageerbuis.

Wanneer ik meer heb zal ik weer wat posten! :)
Plaats reactie