Messor barbarus (Manimaner)

Alle Messor kolonies van de leden
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Messor barbarus (Manimaner)

Bericht door Manimaner »

Zoals de titel al aangeeft, een blog over mijn Messor barbarus kolonie. Dit blog is vooral bedoelt om de enorme groei te laten zien die dergelijke kolonies kunnen doormaken en natuurlijk om te laten zien op welke wijze ik deze soort houd. Het is meteen een flinke update dus neem de tijd :D

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9172

Historie:

Deze kolonie heb ik midden april van het jaar 2015 in mijn bezit gekregen en deze bestond toen uit een gyne met 8 werksters en wat eitjes. Na een mooie groei in 2015 zelf zijn ze vervolgens uitgegroeid tot zo'n 100 mieren. Ze zaten toen nog steeds in een reageerbuisje. midden november heb ik ze vervolgens in in winterslaap gedaan om ze er in januari, 2 maanden na dato, weer uit te halen. Na een opstart die me niet snel genoeg heb ik ze aan het einde van januari overgeplaatst na een acrylnest dat toendertijd nog aan de grote kant was. De larven van 2015 begonnen toen te verpoppen en de eerste eitjes van dit jaar werden gelegd.

Zo zag de kolonie er toendertijd uit. Het nest was redelijk groot voor ze, maar ze hielden het goed schoon en buiten wat condens heb ik nooit problemen gehad. De condens zelf zorgde echter ook helemaal niet voor problemen. Toen naar verloop van tijd de condensdruppels dusdanig groot werden dat ze een gevaar zouden gaan vormen voor de kolonie begonnen ze ineens spontaan met zijn allen de condens op te drinken. Alsof ze wisten dat het een gevaar was en dat ze het op die manier effectief konden verhelpen. Sindsdien heb ik nauwelijks meer last gehad van condens. Ookal verwarmde ik het acrylnest van onderop.

Het nest was dus inderdaad te groot, maar dit zorgde niet voor grote problemen

Afbeelding


Dit nest werd echter al redelijk snel opgevuld door de enorme groei van deze kolonie. Op de volgende foto, een dikke 2 maanden later, zie je namelijk dat de kolonie al flink groter geworden is en dat de stapel broed meer dan verdubbelt is. Bestond hun voedsel in eerste instantie nog vooral uit fruitvliegen en zaden, nu beginnen ook de krulvliegen in trek te raken.

Foto genomen op 5 april 2016
Afbeelding

Alhoewel het werksteraantal flink toenam, nam ook de hoeveelheid broed nog steeds toe. Deze is namelijk tov 5 april alweer bijna verdubbelt.

Foto genomen op 17 april 2016
Afbeelding

De kwaliteit van de foto gaat er niet op vooruit, maar de grootte van de kolonie zeker wel. Ze zijn namelijk weer flink in aantallen toegenomen. Hun dieet bestaat is inmiddels al een tijdje uitgebreid naar krekels, krulvliegen en fruitvliegjes. Dit natuurlijk naast de standaard aangeboden zadenmix.

Foto genomen op 12 mei 2016
Afbeelding

Foto genomen op 16 mei 2016
Afbeelding
Eind mei heb ik, toen het nest zo goed als vol was, ervoor gekozen om de mieren te laten verhuizen naar een ruimere accomedatie. Het verhuis begon en werd diezelfde dag nog afgerond. De mieren begonnen namelijk al na een korte tijd met het verhuizen van het broed naar het nieuwe nest waar ook warmtematje lag en dat verduisterd was. Na een uurtje volgde de gyne ook twijfelactig en was het gros van de werksters en al het broed verhuist naar hun nieuwe thuis.

In plaats van dat het oude nest echter helemaal leegstroomde bleef het echter in gebruik en dat zou ook de komende weken nog zo blijven. Er werden nog altijd zaden in opgeslagen en er was een werkstersstroom van en naar dat nest. Iedere avond vertrokken de meeste werksters naar het hoofdnest en bleven enkele tientallen over in het oude nestgedeelte. In de ochtend zat het oude nest weer vol. Naar enkele weken heb ik, na afloop van mijn tentamens, het oude nest afgekoppeld en aan het hoofdnest een nieuwe, grotere, buitenwereld gekoppeld. Het oude nest heb ik opengemaakt en de resterende werksters heb ik in de nieuwe buitenwereld geplaatst. Het oude nest heb ik schoongemaakt en is nu klaar voor een andere kolonie.

Snel een foto genomen van de gyne die verhuist. Dit schouwspel was ook snel weer voorbij.

Foto genomen op 27 mei 2016.
Afbeelding

Intussen bleef de kolonie natuurlijk flink doorgroeien en waren ze begin 2016 nog met 100 werksters, nu waren het er al een stuk of 500 geworden. Ik weet het echter niet meer precies. Ik heb toendertijd wel schattigen gedaan, maar deze helaas niet opgeschreven.

Het nieuwe nest was een stuk groter en werd aanvankelijk op dezelde manier verwarmd als het vorige nest, van onderop. Ook in dit nest kwam er echter al heel snel condens opzetten en ditmaal nog erger dan vorige keer. Op dat moment heb ik besloten om deze keer van bovenop te verwarmen. Ik heb hem toen ook iets minder warm gezet daar de warmte door minder lagen plexiglas heen moest van de bovenkant. Deze manier van verwarmen werkt ook prima en daarbij verdween de condens, grotendeels, als sneeuw voor de zon. Het enige nadeel aan van bovenop verwarmen is als je in het nest wilt kijken.

Op de onderstaande foto zie je hoe ze er in het nieuwe nest bij zitten. Dit is enkele dagen na de verhuizing van 27 mei. Alleen het onderste stukje oase is bevochtigd. Dat was al ruim voldoende. Dit nest is 20cm bij 30cm. De kamers van dit nest zijn ook een stukje groter dan die bij het vorige. Zie ook hoe ze de zaden helemaal links hebben gelegd. Zo droog mogelijk. Al het broed ligt precies onder het warmtematje, dat ik uiteraard even heb weggehaald.

Foto genomen op 1 juni 2016
Afbeelding

Foto genomen op 1 juni 2016
Afbeelding

Het nest scheen ze te bevallen want de kolonie bleef flink aangroeien!
Op de ondestaande foto zie je ook enkele werksters met gele koppen. Dit zijn de pas uitgekoen werksters en deze moeten dus nog uitharden en verkleuren.

Foto genomen op 10 juni 2016
Afbeelding

Ik bekijk de kolonie overigens inmiddels al een geruimte tijd, sinds ze in een acrylnest zitten, om de dag. Dit natuurlijk wel met zo weinig mogelijk trillingen. in 2015 keek ik om de week of om de 2 weken. Toen de kolonie klein was had ze dit ook nog meer nodig. Ik merk wel dat ze van iedere trilling nog uitflippen. Aan de andere kant van de kamer schuift een stoel over de grond en ze rennen in het rond. Onze hond geeft een baar blafjes en rennen in het rond. Ze herstellen daar echter redelijk snel van en enkele minuten later zijn de taken weer allemaal opgepakt en gaat het leven in de kolonie weer zijn normale gangetje. Licht maakt ze tegenwoordig minder uit. Dat was vorig jaar wel anders.

De foto weergeeft de setup in begin/midden juni. Het oude nest links was toen nog steeds aangekoppeld daar ik weinig tijd had om ze eruit te halen en een nieuwe buitenwereld klaar te maken. Deze buitenwereld is dan ook nog erg klein, maar voldeed wel nog prima


Foto genomen op 12 juni 2016
Afbeelding

De kolonie verwerkt per dag, naast een hoeveelheid zaden, ook een grote hoeveelheid insecten. Fruitvliegjes zijn inmiddels niet meer in trek, maar krulvliegen en krekels des te meer. Vooral de krekels worden altijd zeer enthousiast naar binnen gehaald. Per dag krijgen ze zo'n 8 krekels en 8 krulvliegen, althans, zoiets staat me bij. Ben niet meer heel zeker over de precieze aantallen. Ik weet alleen dat het behoorlijk wat was! De onderstaande foto's geven een goed beeld van de situatie. Eerst nog in de buitenwereld en even later in het nest.


Foto genomen op 12 juni 2016
Afbeelding

Enkele krekels in het nest. Geen slechte foto, al zeg ik het zelf :D Zie ook de grote verschillen tussen de werksters. De eerste echte grote majors zijn ook zo langzamerhand een feit.

Foto genomen op 12 juni 2016
Afbeelding

Een beetje last van het licht dat verkeerd valt, maar dit is even voor het algemene beeld van de kolonie eind juni 2016. vergelijk deze foto nog maar eens met die van begin juni en je zult toch een significante groei zien voor 1 maand tijd. Daarbij is niet alleen het aantal werksters toegenomen, maar de hoeveelheid broed is ondanks deze werkstertoename ook weer gegroeid. Deze gyne is bijna een fabriek te noemen :D
De hoeveelheid zaden is stabiel gebleven. Eens in de zoveel tijd geef ik een aantal zaden in de buitenwereld en deze worden vervolgens naar binnen gehaald en opgeslagen. Ik geef geen ongelimiteerde hoeveelheid aan zaden omdat dat weinig toegevoegde waarde heeft.

Eens in de zoveel tijd spuit ik een spuit water in het onderste stukje oase. Dit is voldoende voor deze kolonie. Vaak merk ik dat ze het droog beginnen te vinden omdat ze dan massaal naar buiten komen om te drinken. Dan krijgen ze van mij weer een volle spuit. In de buitenwereld hebben ze natuurlijk ook 24/7 toegang tot water.

Foto genomen op 29 juni 2016
Afbeelding`

Beneden nog een foto van de kleine buitenwereld. Ze krijgen een biologische rozijn en wat suikerwater. Deze kolonie drinkt namelijk ook suikerwater in vlagen. Soms weken helemaal niets en dan bied ik het op een dag weer aan en dan vliegen ze erop af. Zo zie je dat bovenaan in de buitenwereld er een drinkcirceltje is onstaan waar ook een major zich tegoed doet aan het suikerwater.

foto genomen op 29 juni 2016
Afbeelding


Ook in juli gaat de groei natuurlijk gewoon door. De kolonie zit op de onderstaande foto 7 weken in dit nest. Ik kan niet veel meer zeggen dan dat ze als kool groeien :D
Ik geef ze dan ook veel eten. Nog steeds in de vorm van voornamelijk krekels in combinatie met krulvliegen. Ze hebben ook periodes dat ze enorm veel drinken, maar dit is ook heel erg verbonden met de vochtigheid in het nest. Er ontstaat af en toe nog wat condens in het nest. Dit is zowel als ik het nest bevochtig, op de plaatsen waar geen warmtematje komt, als op de plaatsen waar grote prooien worden verwerkt. Het is namelijk zo, zo heb ik gemerkt, dat als in een bepaalde kamer meerdere insecten of een groot insect wordt verwerkt dat er na verloop van tijd een heel klein beetje condens ontstaat aan de binnenkant van het pexiglas. De werksters beginnen dan wel ook vaak al meteen met het weghalen van deze condens, iets wat erg leuk is om te zien.


Foto genomen op 10 juli 2016
Afbeelding

Sinds begin Juli heb ik echter ook beschikking over een nieuw voedseldier; Blaptica dubia. GvG had namelijk een flink overschot en ik had wel interesse in een makkelijk te kweken voedzaam voedseldier voor mijn groeiende kolonies. Vandaar dat ik een bak vol van hem heb kunnen overnemen. Deze bak is het nu al dubbel en dwars waard geweest want het is fantastisch om te zien hoe massal ze erop reageren. Messor barbarus krijgt vooral de iets grotere beesten en een aantal andere kolonies krijgen af en toe een kleintje voor de afwisseling. Ik heb enkele beesten ingevroren en dood ze sowieso altijd alvorens ze in de buitenwereld aan te bieden.
Kleine Dubia's worden meestal meteen mee naar binnen gesleept terwijl de grotere, die dus niet door de ingang passen, buiten uit elkaar worden gehaald. Na het aanbieden van de Dubia's zit de buitenwereld binnen een mum van tijd vol en beginnen de werksters enthousiast met het binnenhalen dan wel het uit elkaar halen van deze. Dat maakt het natuurlijk fantastisch om te zien.

De opkomst op de onderstaande foto valt nog mee, maar het geeft een goed beeld van de situatie. Het stokje is inmiddels weg omdat het weinig nut had. De werksters gebruikten het nauwelijks en het zat ze, zeker met het binnenhalen van grote prooien, alleen maar in de weg. Daarom heb ik dat inmiddels verwijderd. Ze kruipen nu meestal via de wand van de buitenwereld omhoog en dan richting de ingang en de grotere werksters strekken zich uit en klimmen zo direct vanaf de grond in het slangetje.

Foto genomen op 12 juli 2016
Afbeelding

Op de onderstaande foto's zie je hoe er in het nest met de Dubia's wordt omgegaan. Ze worden gewoon helemaal omcircelt en vervolgens verwerkt door de werksters. Bij Messor barbarus is het namelijk zo dat de werksters al het voedsel verwerken en die voeden vervolgens de larven. Ik heb bij mijn kolonie nog nooit gezien dat er daadwerkelijk voedsel op de larven werd gelegd. Net als bij de zaden worden dus ook de insecten volledig door de werksters verwerkt.

Foto genomen op 11 juli 2016
Afbeelding

Ook wordt het verschil in grootte tussen de werksters weer goed weergeven,

Foto genomen op 11 juli 2016
Afbeelding

Foto genomen op 11 juli 2016
Afbeelding

De onderstaande foto is al minder duidelijk. Dat komt mede doordat er dus inderdaad condens is ontstaan bij het verwerken van de prooien.

Foto genomen op 11 juli 2016
Afbeelding


Er zijn tot nu toe nog geen grote uitbraken geweest bij deze kolonie. Dat komt mede doordat ze weinig pogingen doen en doordat het niet de beste klimmers zijn. Het acrylnest draagt daar ook erg aan bij omdat ze daar niet zomaar doorheen kunnen bijten of door een kier kunnen ontsnappen. Alles waar op gebeten kan worden wordt echter ook op gebeten. Zo gaat de slang die het nest met de buitenwereld verbind er altijd redelijk snel aan. Daar moet ik dus nog een keer een oplossing voor verzinnen. Het probleem met dit nest is echter dat de nestingang al redelijk nauw is. Door een ander soort slang of buis te gebruiken zal de ingang te nauw worden voor de prooien en misschien zelfs de majors. Momenteel gebruik ik namelijk slangen die relatief gezien een hele grote binnendiameter hebben. Dat heeft ten nadele dat ze sneller kapot worden gekauwd, maar zo is er in ieder geval genoeg plaats.


De onderstaande foto is erg recent. Zoals te zien geeft hij flink wat werksters, broed en de gyne weer. Niet al het broed is echter te zien op deze foto.

Foto genomen op 18 juli 2016
Afbeelding

Hier een wazige, doch duidelijke overzichtsfoto van de kolonie zoals zij er momenteel bij zit. Ze zijn echt enorm aangegroeid en de broedkamers zijn ook weer uitgebreid. Er zijn momenteel 4 kamers in gebruik als broedkamer. Hun huidige dieet bestaat nog deels uit krekels, maar tegenwoordig voornamelijk uit kakkerlakken. Vaak bied ik in de avond een aantal kakkerlakken aan en de volgende morgen liggen er dan nog wat schildrestjes en dergelijke in de buitenwereld. Krulvliegen worden, net als de fruitvliegjes, tegenwoordig gewoon bij het afval gedumpt. Volgensmij heb ik ze een beetje verwend :?

Foto genomen op 18 juli 2016
Afbeelding

Ook deze mooie foto van de gyne die trots op haar broed zit wil ik jullie niet onthouden!

Foto genomen op 18 juli 2016
Afbeelding


De afgelopen dagen merk ik ook dat de kolonie met steeds meer werksters uitrukt bij het aanbieden van voedsel. Waren het er eerst enkele tientallen, inmiddels zijn het er echt veel meer geworden. Zo is het beeld van de buitenwereld een kwartier na het aanbieden van voedsel. In dit geval een flinke Blaptica dubia.

Foto genomen op 20 juli 2016
Afbeelding

Hier zie dus hoe het er naar een paar uur na het aanbieden van het voedsel uitziet. Delen van kakkerlak worden verder uit elkaar gehaald en het stokje hebben ze zelf weggehaald. Dat zal wel in de weg hebben gezeten. Die heb ik dus maar helemaal verwijdert.

Foto genomen op 21 juli 2016
Afbeelding

En ook hier zijn ze met man en macht bezig met het gevonden voedsel.

Foto gemaakt op 21 juli 2016
Afbeelding


Ik geniet tot nu in ieder geval volop van deze kolonie, maar wil niet weten hoe ze er over een jaar bij zitten
:shock: Het is in ieder geval prachtig om een kolonie vanaf zo klein zo te zien groeien.

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9172
Plaats reactie