Messor barbarus (Stan)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Stankron
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 augustus 2016
Gender:
Leeftijd: 22

Messor barbarus (Stan)

Bericht door Stankron »

Hey allemaal,
Aangezien ik pas geleden een Messor barbarus kolonie heb gekocht dacht ik maak hier een blog voor, de tweede rede is dat ik eigenlijk amper wist hoe ik moest beginnen veel van deze vragen over het beginnen zijn opgelost op dit forum.

Dit blog zal vooral gericht zijn op het beginnen en wat tips voor deze soort.

Om te beginnen kreeg ik deze soort zoals als normaal in een reageer buisje er zaten 1 gyne(ik vond haar erg groot), ongeveer 8 werksters en ook heel wat broed in, ik legde dit buisje onder een stuk karton en liet deze voor 4 dagen met rust tot ik het verblijf af had.
Toen ik de mieren aan het verblijf koppelde merkte ik dat de kolonie al gegroeid was, er waren een stuk of 3 mieren bijgekomen.

Door de tips van forum leden heb ik eerst deze setup gemaakt en komen ze later pas in een echt Formicarium.
20160808_135836.jpg
20160808_154624.jpg
Edit:
20160809_212757.jpg
Er zit ook een dikke laag anti-uitbraak olie op de rand van de bak zodat de deksel eraf kan voor de luchtvochtigheid.

Wat ik interessant vind is dat ik nu al een redelijk verschil zie in grote tussen de mieren de een is vrij duidelijk groter dan de ander.

Tot nu toe lijkt het goed te gaan ik heb ze een paar zaden, een paar fruitvliegjes en wat suikerwater.(ze lijken het te drinken maar ze drinken niet heel veel, er werd gezegd op dit forum dat ze het niet accepteren maar door andere werd weer gezegd van wel)

Het werd geadviseerd een warmte mat te kopen deze ga ik ook kopen maar pas over 1,5 week want ik ga op vakantie en de verzend kosten duren te lang om nu te bestellen.

Ik zal om de tijd een update geven over de problemen die ik tegen komt of andere belangrijke dingen die het melden waard zijn.

Mvg Stan.
Nog even een bedankje naar Aljosha, Liesje, Miel & Other voor de hulp en tips!

Vragen en/of opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9219
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse eigenaar van:
1x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Lasius flavus
1x Camponotus barbaricus
Stankron
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 augustus 2016
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Messor barbarus (Stan)

Bericht door Stankron »

Het gaat goed met de kolonie ik keek gisteren even bij de koningin ik zag veel broed en ook eitjes(gelukkig maar)
Ze krijgen ergens deze week een warmte mat en ik hoop dat het een mooie grote kolonie word.

Mvg Stan
Trotse eigenaar van:
1x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Lasius flavus
1x Camponotus barbaricus
Plaats reactie