Messor barbarus in fast-motion

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JimFromSpace
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 oktober 2016
Locatie: Belgische kust
Gender:
Leeftijd: 39

Messor barbarus in fast-motion

Bericht door JimFromSpace »

Sinds een goeie 10 dagen heb ik mijn kolonie Messor barbarus. dit is mijn derde kolonie (naast L. niger en L; flavus) en ook de meest actieve.

Ik ben aan het experimenteren met het maken van fast-motion video om de gedragingen en patronen van het nest beter te begrijpen en observeren.

Ik wil jullie heel graag laten meekijken en hoop dat jullie dingen zien en bemerken die mij ontgaan.

de kolonie bestaat uit 1 gyne en een 20-25 werksters. het nest bevindt zich nog in een proefbuisje. De arena is een voederbakje van mierenboerderij.nl. in hun kleine buitenwereld zie je: chocolade, havermout, sesamzaad, paardenbloemzaad, wilde rijst, lijnzaad.

de setup voor het filmen is heel low budget. een wifi-camera (aliexpress 29€) met daarop een 3x vergrootglas gemonteerd zodat de camera kan scherpstellen van zo dichtbij. De beelden worden rechtstreeks opgenomen op mijn laptop in bestanden die telkens een uur omvatten. Via windows moviemaker zet ik ze in de juiste volgorde, verhoog de afspeelsnelheid en exporteer het geheel als mp4-bestand. uploaden naar YouTube en klaar. simpel en goedkoop.

In de toekomst wil ik gelijkaardige filmpjes maken van situaties die voor ons, mierenliefhebbers, interessant zijn, zoals het aanbieden van insecten, het verhuizen naar een nieuw nest, enz...

Ik hoor graag jullie opmerkingen, tips en observaties.





edit; ik doe blijkbaar ergens iets verkeerd met de youtube-tag, dus hier de url;
https://youtu.be/TSzGeuBdoqE

EDIT GvG:
Laatst gewijzigd door GvG op 12 dec 2016, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube-video ingevoegd
1 x Lasius niger
1 x Lasius flavus
1 x Messor barbarus
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door miel »

Leuk bedacht! Zoiets is inderdaad zeer leuk om naar te kijken. Alleen weet ik niet of dit wel een geschikt moment hiervoor is, aangezien het aanbevolen wordt om de mieren momenteel te laten winterslapen, dus zullen de mieren in de winter minder actief zijn. Daardoor valt er waarschijnlijk niet veel te filmen. Maar goed, verder een leuk idee!
Laatst gewijzigd door miel op 16 feb 2017, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JimFromSpace
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 oktober 2016
Locatie: Belgische kust
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door JimFromSpace »

Ik heb ze niet in winterslaap gezet, omdat ik op meerdere plaatsen las dat dit bij deze soort niet echt nodig is. Ik hoop dat dit klopt. Welzijn van de beestjes blijft immer voorop staan.

Dankzij de camera worden ze wel bijna nooit gestoord.

Deze minder actieve winterperiode geeft me ook de mogelijkheid om wat te experimenteren met software en setup.
1 x Lasius niger
1 x Lasius flavus
1 x Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door GvG »

Chocolade zou ik ze niet geven hoor!

Ik heb de video voor je ingevoegd. Ik moet ook altijd even kijken hoe het moet. Je kan de specifieke code (TSzGeuBdoqE) kopiëren en zo gebruiken:

Code: Selecteer alles

http://www.youtube.com/watch?v=TSzGeuBdoqE
Gebruikersavatar
JimFromSpace
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 oktober 2016
Locatie: Belgische kust
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door JimFromSpace »

Dank je voor de hulp. :)

Waarom geen chocolade?
1 x Lasius niger
1 x Lasius flavus
1 x Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door GvG »

Ik denk dat je je beter kunt afvragen waarom je ze het wél zou geven. Er zit niets in chocolade dat ze nodig hebben en niet uit zaden en insecten kunnen halen, het voegt niets toe. Het is geen natuurlijk voedsel voor ze. De vertering van deze mieren is toegespitst op het verteren van zaden en insecten. In chocolade zitten veel stoffen die ze (naar ik aanneem) niet kunnen verteren, zoals melkproducten. Dit zal dus een hoop kleverige rommel geven binnen én buiten het nest. Dat kan weer zorgen voor schimmel en ongedierte.
Gebruikersavatar
JimFromSpace
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 oktober 2016
Locatie: Belgische kust
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door JimFromSpace »

Oh, ok. Er is dus echt veel desinformatie op het internet qua mieren. Bedoel je daarmee dan ook dat deze dieren geen enkele bijkomende bron van suiker nodig hebben?
1 x Lasius niger
1 x Lasius flavus
1 x Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door GvG »

Ik geef ze wel eens wat suikerwater, maar in principe hebben ze het niet nodig. In de natuur halen ze hun suikers uit de zaden. Ze melken geen bladluizen, en bezoeken geen bloemen. Als ze wat zoets tegenkomen zullen ze het wel meenemen, maar dat is geen onderdeel van hun hoofdvoedsel.
Gebruikersavatar
JimFromSpace
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 oktober 2016
Locatie: Belgische kust
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door JimFromSpace »

Ok, heel erg bedankt. Wonderlijke beestjes!

Jammer dat het zo moeilijk blijft om heel soortspecifieke informatie te vinden online.
1 x Lasius niger
1 x Lasius flavus
1 x Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door GvG »

Heb je de caresheet voor deze soort gelezen?
Over welk desinformatie had je het eerder? Had je ergens gelezen dat chocolade goed voedsel voor mieren was?
Gebruikersavatar
JimFromSpace
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 oktober 2016
Locatie: Belgische kust
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door JimFromSpace »

Ja, ik heb het meeste wat er op dit forum te lezen is al gelezen. Maar ik Google verder, en lees overal een beetje. Regelmatig stoot je op mensen die chocolade aanbieden en beweren dat ze er gek op zijn.

Dat is ook een beetje het ding met mieren houden, denk ik. De hobby is zo klein wereldwijd dat het altijd een beetje trial en error zal zijn.

Iemand die pakweg leguanen houdt, kan rekenen op 1000'en naslagwerken, websites en how-to-boeken.

Maar bon, ik haal de chocolade meteen uit hun arena.
1 x Lasius niger
1 x Lasius flavus
1 x Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door GvG »

Klopt, er aardig wat bekend over mieren, maar het houden van mieren is niets vergeleken bij bijvoorbeeld het houden van reptielen.

Bovendien benoem je hier een denkfout die regelmatig gemaakt wordt:
mensen die chocolade aanbieden en beweren dat ze er gek op zijn.
Ik geloof best dat ze er gek op zijn, maar dat betekent niet dat het goed is voor ze.
Gebruikersavatar
JimFromSpace
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 oktober 2016
Locatie: Belgische kust
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door JimFromSpace »

Daar volg ik je volledig in. De denkfout bij mij in dit geval is vooral het misbegrijpen van hoe voeding en de spijsvertering bij mieren werkt. Tot nu toe ging ik uit van een vrij binaire vorm van beslissen betreffende wat ze opeten, die louter gebaseerd is op welke stoffen hun antennes detecteren.

Maar dat doet allemaal niet ter zake als ik slechts 1 vorm van suiker aanbied. Als ik ze wat chocolade én suikerwater had aangeboden zou ik wschl zien dat ze duidelijk opteren voor het suikerwater.

Vanaf nu ga ik ze altijd een keuze geven als ik iets nieuw probeer met de kolonie.
1 x Lasius niger
1 x Lasius flavus
1 x Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus in fast-motion

Bericht door GvG »

JimFromSpace schreef:Als ik ze wat chocolade én suikerwater had aangeboden zou ik wschl zien dat ze duidelijk opteren voor het suikerwater.
Ik wil niet flauw doen, maar dat valt nog te bezien. In hun natuurlijke omgeving komen ze (vrijwel niet) in aanraking met melkproducten, en chocolade al helemaal niet. Ze hebben dus nooit een evolutionair voordeel gehad door deze producten te vermijden. Het kan dus best dat ze chocolade verkiezen boven suikerwater. De denkfout werkt twee kanten op: dat ze het lekker vinden betekent niet dat het goed voor ze is, en als het slecht voor ze is betekent dat niet dat ze het minder lekker vinden.

Ik zou het simpel houden. Probeer ze te geven wat ze in hun natuurlijke omgeving zouden vinden. Kleine insecten en kleine zaden zijn prima, ze hebben niet veel nodig. Probeer ze ook niet te veel te geven. Ze hoeven niet het hele buisje vol te stouwen met (te grote) zaden, dat ligt alleen maar in de weg. Een kleine voorraad van kleine zaden is genoeg. Grotere zaden nemen ze vaak wel mee naar het nest, maar kunnen ze helemaal niet openmaken.

Wacht eens een tijdje nadat je zaden hebt gegeven om te zien of je de voorraad ziet slinken, en probeer dan in te schatten of ze meer zaden nodig hebben.
Plaats reactie