Messor barbarus (kendecleer)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
kendecleer
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 mei 2013
Locatie: Blankenberge / Adegem, België
Gender:
Leeftijd: 24

Messor barbarus (kendecleer)

Bericht door kendecleer »

Vandaag kreeg ik, samen met nog enkele andere soorten, 2 kolonies Messor barbarus geleverd die ik besteld had op anthouse.es.
Op deze blog zal ik over beide Messor barbarus kolonies bloggen, dus om het simpel te houden zal ik de kolonies vermelden als 'kolonie 1' en 'kolonie 2'.

Toen ik de zeer goed verpakte proefbuisjes uit de doos haalde zag ik dat het proefbuisje van de ene kolonie redelijk vol zat (ongeveer 25-30 mieren gok ik). Dus heb ik deze kolonie, nadat ze even bekomen zijn van de lange reis uit Spanje en even opgewarmd zijn (aangezien ze een paar uur in de vrieskoude buiten hebben gestaan), overgeplaatst naar een 2 keer zo grote proefbuis. Daarna heb ik beide kolonies voorzien van een rood plastiekje rond hun proefbuis, dit bleek achteraf niet zo goed te werken en heb ik vervangen door pvc buisjes.

Daarna maakte ik voor beide kolonies een kleine buitenwereld die ik escape-proof maakte met vloeibare teflon. In de buitenwerelden legde ik in het hoekje wat zaden en zette ik een klein schaaltje met honing-/suikerwater (en in de buitenwereld van kolonie 1 nog een kleine waterdispenser die ik nog had liggen.
Daarna sloot ik de proefbuizen aan op de buitenwereld en legde ongeveer de helft van elke proefbuis op een warmtematje.

Wat me opviel is dat er bij elk nest toch 7 tot 10 werksters de hele tijd over en weer lopen tussen het nest en de buitenwereld, met als gevolg dat de nesten al redelijk vol liggen met zaadjes.

Foto's volgen later dit weekend. ;-)
Gr. ken
Camponotus barbaricus ~ Messor barbarus ~ Lasius niger
Ik heb dislectie... dieslectie... uhmm... slecht kunnen schrijven, dus mijn excuses voor de mogelijke typefouten. :)
kendecleer
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 mei 2013
Locatie: Blankenberge / Adegem, België
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Messor barbarus (kendecleer)

Bericht door kendecleer »

Net enkele foto's proberen maken van de kolonies.
Het grootste deel van kolonie 1 (heel snel genomen voor ze wegvluchten voor het licht).
_DSC5629.JPG
Aangezien kolonie 1 al half het watje van hun oude reageerbuis verwijderd hadden, heb ik ze overgeplaatst naar een grotere reageerbuis.

Ook kolonie 2 is ondertussen verhuisd naar een klein gipsnest van enkele kamers dat ik nog had liggen. Dit voornamelijk omdat hun reageerbuis begon te barsten en uiteindelijk brak toen ik de buis naar het buitennest er iets steviger op vast zette. Ook omdat ze al met een redelijk aantal waren. (Ik heb ze geteld terwijl ze aan het verhuizen waren en ik kwam op -+ 35 werksters uit.)
Ik heb ze laten verhuizen door hun reageerbuis zonder verduistering in de buitenwereld te leggen, wat terwijl ook een perfect moment was voor enkele foto's te maken. ;-)
_DSC5614.JPG
_DSC5615.JPG
Na ongeveer een kwartiertje was de hele kolonie verhuist.
Dit is hoe kolonie 2 er nu bij staat:
_DSC5638.JPG
_DSC5642.JPG
'K heb ook ondervonden tijdens het nemen van deze foto's dat deze soort mieren enorm gevoelig is aan licht. Van zodra er een klein beetje licht is gaan ze vliegensvlug opzoek naar een donkere nestplek (wat foto's nemen van deze soort nogal moeilijk maakt). Dit doen de meeste soorten mieren wel denk ik, maar ik heb gemerkt dat de ene soort al meer licht kan 'verdragen' dan de andere.

Verder heb ik beide kolonies (buiten zaden) ook wat visvoer gevoerd, wat ze gretig aannamen. :-)

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9606
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. ken
Camponotus barbaricus ~ Messor barbarus ~ Lasius niger
Ik heb dislectie... dieslectie... uhmm... slecht kunnen schrijven, dus mijn excuses voor de mogelijke typefouten. :)
Plaats reactie