Messor hesperius (SirLenz0r)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Messor hesperius (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Ik ben niet goed met blogs en fora. Vandaar dat ik al meer dan 2 maanden deze kolonie heb (gekocht bij Kalytta) en nog niks van me heb laten horen.
Omdat ik het een mooi plekje in de keuken wilde geven, wat extra uitgegeven om t er mooi uit te laten zien. Ik heb een nieuw model gekocht bij antstore. Ik vind het zelf erg mooi staan dat die metertjes zijn ingebouwd.

Ik merk dat de kolonie best stress gevoelig is, bij het optillen van het deksel schiet de kolonie alle kanten op.
En vooral in het begin vond ik het moeilijk peilen of de vochtigheid in het nest nu goed was. Vooral omdat ze nat zand bleven verplaatsen. Bleek dat ik waarschijnlijk te veel vocht er in deed.

Nu zie ik veel mierenbrood liggen en veel kroost en minder sterfgevallen die naar buiten worden gesjouwd, dus volgens mij heb ik het onder controle.

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9644

dec 2016
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

feb 2017
Afbeelding

Afbeelding
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor hesperius (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Het gaat goed met de mieren.

Ik heb ze een poosje geleden een jelly gegeven, maar daar leek weinig aandacht voor, alleen de standaard paniek rondom een vochtplek. De jelly is inmiddels verdampt.
Verder zijn ze flink aan het graven en het uitbreiden, ze maken vrij grote kamers, en lijken zich weinig aan te trekken van het licht (ze plakken geen zand tegen het glas oid.)
Zo zijn zo aan het graven, dat ik me afvraag of er binnenkort nog wel zand in het nestgedeelte overblijft :).

Ik heb ze zojuist verplaatst naar mijn bureau, omdat de plek in de keuken plaats moet gaan maken voor weefmieren (http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=9710).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor hesperius (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

update - kolonie leeft nog, maar ongeveer terug bij af.
na een verhuizing veel mieren gesneuveld.

Het zand uit de achterwand is inmiddels allemaal naar het arena gedeelte gebracht, ik vermoed omdat het zand teveel vocht vasthield voor de mieren (?)
Ants never lend, ants never borrow.
Plaats reactie