Messor barbarus 2x (BasM)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Messor barbarus 2x (BasM)

Bericht door BasM »

In het begin van de zomer van 2016 heb ik twee kolonies Messor barbarus aangeschaft. Enkele werksters en een koningin. Vervolgens besloot ik maandenlang naar Griekenland te gaan, en helaas kreeg mijn familie het niet voor elkaar de koninginnen in leven te houden.

In Griekenland kwam ik elke dag tientallen Messor kolonies tegen. Het stikte er werkelijk van. Het kamp was gebouwd op een oud militair kamp, met een zand/rots-achtige ondergrond. Gezien het daar zelden regende (wanneer het regende was het overigens meteen in extreme), leefden de kolonies in een erg droog klimaat. Elke dag kwam ik meterslange wegen vol met mieren tegen, van het nest naar de restanten van wat fruit. Voeding was schaars aldaar, alsmede vocht. Toch bleken de verschillende Messor soorten in staat tientallen, al dan niet honderden, kolonies te onderhouden op het terrein. Wegens tijdgebrek heb ik in die maanden nooit de tijd kunnen nemen om buiten het kamp te gaan zoeken naar mieren, wat ik nog steeds betreur. De soortenrijkdom is er erg groot, alsmede de dichtheid aan kolonies. Uiteindelijk wist ik mijn interesse in mieren toch te combineren met mijn werkzaamheden in het kamp, allerlei kinderen uit Syrië en Afghanistan zijn nu een stuk wijzer over verschillende soorten mieren en hun gedrag ;)

Afijn. Eenmaal thuis zag ik dat mijn Myrmica spec. kolonie overleden was, alsmede mijn twee koninginnen M. barbarus. Na het zien van al die prachtige kolonies in Griekenland wilde ik echter toch snel weer aan de slag met deze prachtige soort. In de weken na thuiskomt (december) twee kolonies besteld. Tot en met half februari heb ik ze gewoon laten staan, na ze vanuit hun reageerbuis naar een heel klein ytong-nestje verhuisd te hebben. Ik heb eerder de fout gemaakt om ze een veel te groot nest te geven, wat na enkele weken al compleet verschimmelde doordat ze enkele kamers als afvalkamer gebruikten. Die fout heb ik deze keer niet gemaakt. Ze hebben ruimte om te groeien, maar binnen enkele maanden zal ik ze weer moeten verhuizen.

Beide kolonies omvatten nu ongeveer dertig werksters. Half februari heb ik ze op een warmtematje aangesloten, de temperatuur is overdag zo rond de 28 graden. Ik ben nog bezig met een goede manier om de warmtematten elke dag automatisch uit en aan te krijgen, omdat ik door gescheiden ouders het niet elke dag zelf kan doen.

Kolonie 1 heb ik sinds begin december, deze houden zich nog erg rustig. Ze komen zelden in de buitenwereld (zag recentelijk zelfs dat ze de gang die leidt naar de kamer, die weer de ingang naar de buitenwereld heeft, hebben gebarricadeerd met zaden. Daaruit maakte ik op dat ze misschien toch nog in een fase van verminderde activiteit waren. Inmiddels beginnen ze weer wat meer te bewegen en zie ik ook regelmatig de koningin lopen, terwijl zij zich eerst in de toegangstunnel verschool. Ik heb net nog even in het nest gekeken, en tot mijn grote verrassing liepen er twee werksters rond met twee stapels eitjes. Ik schat dat er nu zo'n 15 tot 20 eitjes zijn, yes! Ik ga de kolonie naar mijn kamer verhuizen omdat daar simpelweg minder mensen komen en ze dus nog minder gestoord worden.

Kolonie 2 heeft hetzelfde soort ytong-nest als kolonie 1. Deze kolonie heeft nog iets meer stress is mijn indruk, wellicht doordat ze later zijn gearriveerd. Deze koningin heeft nog geen eitjes gelegd, maar is zelf wel volop actief.

Vragen en opmerkingen hier.

Ik zal spoedig de blog updaten en ook wat foto's bijvoegen.
Laatst gewijzigd door GvG op 19 mar 2017, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hyperlink gewijzigd

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: Messor barbarus 2x (BasM)

Bericht door BasM »

Zoals beloofd een paar foto's. Helaas bleek dat mijn SD-kaart bij mijn andere ouder lag, dus maar met de telefooncamera aan de slag. Kwaliteit is dus bagger, maar goed genoeg om een beeld te geven van de opstelling nu denk ik :)

Kolonie 2 heeft inmiddels ook enkele eitjes! Beide nesten gaan dus goed. Ook op de foto's is goed te zien dat ze zichzelf een beetje ingesloten hebben. Dit zou kunnen komen doordat ik ze in het begin (per ongeluk) iets teveel zaden heb gegeven. Ook waren ze bij ontvangst misschien klaar voor hun winterslaap. Ga er dus vanuit dat ze vanzelf wel weer buiten komen kijken, dat doen ze tot nu toe niet.

Ik ga komende week proberen om iets te verzinnen om de warmtemat onder het nest te plaatsen. Nu heeft het rode folie eigenlijk geen zin, omdat ik nog steeds geen mieren kan zien. Het weghalen van de warmtemat zorgt voor paniek in het nest.
Foto's:
Kolonie 1. Goed te zien is de blokkade van de gang. Ga de buitenwereld morgen legen. De kolonie reageert niet extreem op het daglicht, tenzij ik de warmtemat met teveel geluid en botsingen verwijder.
Afbeelding

Kolonie 2. Buitenwereld niet zichtbaar hier, maar die is er wel (zelfde ontwerp als het nest van de eerste kolonie). Had een klein foutje gemaakt bij het freesen, waardoor ze mieren konden ontsnappen onder de glasplaat van de buitenwereld. Met wat ductape is het probleem opgelost, al ga ik, tegen de tijd dat het nodig is, ze mieren wel op tijd verhuizen naar een nieuw nest. Wil niet het risico lopen dat ze ontsnappen omdat het nest te klein wordt. Maar goed, gezien de huidige grootte duurt dat nog wel even.
Afbeelding

De set-up nu. Vooraan een Myrmica kolonie die ik afgelopen week gevonden en meegenomen heb. Deze kolonie is erg actief, leuke soort om te houden blijft het. Nog niet 100% zeker over welke Myrmica soort het exact is, wanneer ik daar duidelijkheid over heb open ik een blog. :)
Afbeelding

Ben ook begonnen met het maken van honingdauwsurrogaat. Omdat ik nog moet wachten op wat ingrediënten, maar voor mijn Myrmica's weinig voedsel heb (komende week start ik een fruitvliegenkweek, als ik ze eindelijk ergens op de kop kan tikken), heb ik van de al voorradige esdoornsiroop maar wat in de buitenwereld gesmeerd. De Messor's reageren nog niet echt gezien hun nest afgesloten lijkt van de buitenwereld. De Myrmica's lusten er echter niet genoeg van. :D

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
Plaats reactie