Messor barbarus (Antlucky)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Messor barbarus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

Hey dit word een blog over mijn messor barbarus kolonie van vorig jaar (weet niet meer precies van wanneer).
De kolonie telt nu ongeveer 30 werksters want ze hebben vorig jaar echt een rot jaar gehad. Je kent het wel een anthousiaste beginner die elke dag kijkt naar zijn kolonie :oops:. Maar nu na de winterrust is het dan zover eindelijk broed, en ze nemen eten een beetje aan. Nou dat is toch geweldig :lol:.
IMG_2459.JPG
Ik maak deze blog omdat ik over twee weekjes jarig ben en dan krijg ik een zand nest van Anthouse ( ja ik weet al wat ik krijg anders bestellen mijn ouders dalijk een gelfarm ofzo). De zand boerderij is ongeveer het zelfde als die van Other. En ook al is het nog een beetje een kleine kolonie om in een nest te doen maar dan denk ik van "dit is toch natuurlijk :?: "
Verder heeft de kolonie nu dus larve naaktpopen en eitjes en een paar media's. Ik weet nog niet hoe vaak ik zal update waarschijnlijk gewoon als er iets is gebeurd en natuurlijk als ik ze in het nest ga doen.
http://www.anthouse.es/418-1439-large/a ... t-mini.jpg hier het nest.
Bedankt voor het lezen :D.
Hier vragen en opmerkingen te plaatsen
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9746
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

update op de blog!
Ze zitten nu een week in het zand nest en wouw wat graven ze snel!! Ook zijn er nieuwe eitjes bij
IMG_2504.JPG
dit was na twee dagen graven en tja dat is toch echt ongelofelijk mooi om te zien hoe ze dat doen.
IMG_2581.JPG
Dit is van nu ( een week in het nest ). Je kan ook mooi de nieuwe eitjes zien. Ik heb nog plannen voor over een maandje ,maar eerst moet de verbouwing klaar zijn. Ik heb veel inspiratie op gedaan van de blog van other en Danieldewoeste. Ik wil dus over een maand ook zo een bakje er omheen gaan maken net zoals other dat had gedaan. De mieren die zijn lekker actief ,maar ik heb nu even de buiten wereld er af gehaald omdat ze daar niet kwamen en omdat het niet paste op de plek waar ze nu staan ( tijdelijk plekje beneden gekregen in verband met de verbouwing)
IMG_2565.JPG
Nog even een totaal platje van het hele nest.
Bedankt voor het lezen.
Ik hoor graag wat jullie er van vinden en of jullie nog vragen hebben.
Vragen en opmerkingen kan hierhttp://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9746
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

Update!
Na een weekje weg geweest te zijn naar corfu heeft de gyne twee nieuwe hoopjes met eitjes gelegd ( stuk of 20 eitjes ). Ook zag ik wat larve, maar nog geen popen ,maar die komen er aan;).
Ik zie ze nooit in de buiten wereld lopen dus dat is een goed teken ( denk ik ).
Ben igg erg blij dat ik ze een weekje alleen kan laten zonder dat ze moeilijk gaan doen met eten enz dat ik daar niet een oppas voor nodig heb voor een weekje.
Off-topic: in de week dat ik weg ben geweest heb ik prachtige mieren gevangen en gezien!!!
Ik heb een kleine kolonie Camponotus lateralis mee genomen en nog een paar gynes gevangen. Alleen wat wel jammer was is dat mijn myrmica rubra kolonie voor de helft is dood gegaan door water te kort Maarja daar leer ik van.
Vragen en opmerkingen mogen hier http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9746
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

Update:
Er is veel gebeurd!
Ik heb deze kolonie uit het zand nest moeten verhuizen. Omdat het nest waar ze in zaten kapot was aangekomen. En ik dacht dat ik het nog wel kon maken maar het nest was echt kapot. Het verhuizen ging moeilijk maar het is toch gebeurd. Ik heb ze toen een week in het buisje laten zitten. Ondertussen had ik de verkoper ( Anthouse ) een mailtje gestuurd. Wat ik niet had verwacht is dat zelfs na 45 dagen hij zo vriendelijk was om een nieuw nest op te sturen! Toen het nest was aangekomen heb ik het meteen gevuld met leem en heb ik het bevochtigt. Toen mochten natuurlijk de mieren erin! Meteen renden ze het nest in en begonnen ze te graven!
IMG_2980.JPG
Wat me opviel is dat ze dit keer veel sneller Groeven dan de eerste keer. Na nog geen uur hadden ze dit al gegraven
IMG_2989.JPG
Misschien ziet dit eruit als niks maar het was al een zekeren ingang. De volgende dag was er een enorm nest gegraven.
IMG_3008.JPG
Zoals je hier ziet loopt de koningin ook lekker rond. En je ziet hier ook een enorme pop! Ik heb nu 2 van dit soort popen. Waarschijnlijk worden dit mooie majors!
IMG_3086.JPG
Dit is wat er nu is gegraven. Ze zijn nog altijd druk bezig met het broed schoon houden en het voeden.
IMG_3087.JPG
Dit is ook het gedeelte waar ze het meest rond hangen. Er is nu echt super veel broed! Ik denk dat ze wel zo'n 40 eitjes hebben en een 20 tal larve en popen! Paardenbloem zaad word goed aangenomen. Het is nu echt een drukke kolonie aan het worden! Ik denk dat er zo'n 40-50 werksters zijn. En natuurlijk de 2 aankomende majors!
Vragen en opmerkingen mogen hier http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9746
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

er zijn 2 majors uitgekomen! eentje heeft op het moment al een rood hoofd, de ander heeft nog een geel oranje hoofd. ook is er ongelofelijk veel broed bij gekomen, ik zie ook hoe ze dit mooi sorteren. jammer dat ik hier allemaal bijna onmogelijk een foto van kan maken, terwijl ik het zelf goed kan zien. de gyne is flink aan de leg geweest. al met al, deze kolonie begint echt lekker te groeien. ik schat nu zo'n 40tot50 mieren. wat ik grappig vind is dat deze kolonie al een stuk of 10 media en 2 majors heeft lopen. maar mijn anderen messor kolonie ( in een zand aquarium ) nog niet eens een grote media heeft, terwijl die nu al rond de 50 tot 60 zitten. leuk om in de gaten te houden dus! ook zie ik dat ze in het zand aquarium veel meer eten aan nemen en super ruk in de buiten wereld zijn. terwijl deze kolonie ( blog kolonie ) bijna niet in de buiten wereld komt.
bedankt voor het lezen, dit keer even een snelle update dus.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

Het gaat ongelofelijk goed met de kolonie! Er word veel eten aangenomen en er is veel activiteit in de buitenwereld. Er lopen nu een 4 tal majors rond en er komen er nog meer aan!! Ik zie ook super veel broed liggen die constant goed verschoond en gevoed worden. Er is ook een stuk gegraven waardoor ik ze nu nog beter kan zien!
IMG_3874.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

update!
De kolonie doet het zo goed dat ik al aan het na denken ben over een nieuw nest. Natuurlijk duurt het nog een lange tijd tot ze dit nest vol hebben maar het gaat zo rap! ik heb een schatting gedaan en ik denk dat ze nu iets over de honderd zijn. Al de naakt popen die er vorige week lagen zijn ondertussen werksters, en er is nu weer een nieuwe hoop larve ( iets minder dan de vorige keer). Ze komen altijd vlug naar buiten gestormd voor zaden die ik heb neer gelegd. Insecten worden meestal naar binnen gesleept en daar zie ik dan bijna niks meer van terug. Er lopen nu steeds een aantal werksters ( voornamelijk media) door de buiten wereld. Majors heb ik nog niet buiten gezien, maar ik heb ook nog maar een paar majors natuurlijk. Ze hebben nu al bijna de helft van het zand nest in gebruik, maar hebben al overal gegraven! Het is echt fantastisch om ze bezig te zien met wat ze aan het doen zijn. Zo zijn ze nu in de buitenwereld aan het graven, omdat daar een klein laagje zand licht.
Hier nog een paar foto's
IMG_4183.JPG
IMG_4185.JPG
Vragen en opmerkingen http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9746
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

hallo allemaal,
update is al lang niet meer gedaan en ik ben deze blog helemaal vergeten. dat komt omdat ik de kolonie heb weg gedaan aangezien ik 2 messor barbarus kolonies had. wel wil ik in dit onderwerp graag de andere kolonie gaan bespreken.

de setup van de kolonie is vrij simpel. het is gewoon een aquarium met zand leem. dan hebben ze daar enorme kamers in gegraven en dat is het eigenlijk wel :lol:
de kolonie telt waarschijnlijk zo'n 200 werksters. maar ze staan nu onverwarmd omdat t winter is.

dat was het eigenlijk wel zo'n beetje voor nu. als ze uit winterslaap zijn zal ik om de zoveel tijd even een update geven over deze kolonie.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Alopias
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 november 2017
Gender:

Re: Messor barbarus (Antlucky)

Bericht door Alopias »

Hallo ik heb nu mijn messor barbarus kolonie nu al en jaar. En ik heb een vraag. Mijn mieren leggen al hun zaden in de buitenwereld waarom doen ze dat?
Louis2004
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 september 2017
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (Antlucky)

Bericht door Louis2004 »

Bij mij doen ze dat ook of juist aan de ingang van het reageerbuisje

Link naar blog http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=74&t=10809
HevvieStuff
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor barbarus (Antlucky)

Bericht door HevvieStuff »

Dat doen ze meestal omdat het nest dan te vochtig is voor de zaden. Deze moeten niet kiemen natuurlijk, iets wat ze wel doen in een nest dat te vochtig is. Als je ze in zand of acryl of ytong hebt zitten moet je het nest minder bevochtigen.
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
Plaats reactie