Myrmica rubra (BasM)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Myrmica rubra (BasM)

Bericht door BasM »

Nu ik eindelijk zekerheid heb over de exacte soortnaam, kan ik over deze kolonie een blog beginnen. :)

Twee weken geleden liep ik weer eens bij de houtopslag dichtbij mijn huis, waar ik vorig jaar al een grote M. rubra kolonie onder een stuk hout vandaan had kunnen halen. Enigszins tot mijn verrassing bleek dat veel kolonies al uit de winterslaap waren, overal in de vegetatie in het gebied vond ik wel ergens een rubra werkster. Het nest zelf vinden is wat lastiger en daar was ik in eerste instantie ook niet echt op uit (had nog geen geschikt nest om ze in te doen).

Wat bleek? De houtopslag werd leeggehaald, of in ieder geval gedeeltelijk. Dit betekende praktisch dat er dagelijks zware machines en wagens over het terrein reden. Ik vond één kolonie in een polletje, vlak naast wat diepe bandensporen. Gezien ik deze soort toch weer wilde gaan houden, besloot ik om maar een bakje te halen en het polletje erin te doen. In de snelheid ontsnapten heel wat werksters, ik hoopte maar dat ik in ieder geval een koningin had. Ik had bij het ontdekken van het nest in het deel wat ik uiteindelijk meenam al wat larven gespot, dus dat beloofde goeds.

Eenmaal thuis heb ik het bakje twee dagen laten staan. Voor de mieren wat rust na deze brute aanslag op hun woonplaats, voor mij tijd om snel te beginnen aan een ytongnest. Het lastige was dus dat ik werkelijk geen flauw idee had over de grootte van de kolonie, als ik al een kolonie opgegraven had in plaats van wat losse werksters. Op de gok heb ik maar wat gebouwd, een nest wat tot enkele honderden werksters zou moeten kunnen herbergen.

Hierna begon natuurlijk de grote verhuizing. Dit heb ik in twee stappen gedaan. Hoewel allesbehalve de beste methode gezien de mate van stress bij de koninginnen, zag ik weinig andere opties dan het nest met de hand ontleden. Het was vrij los zand (ik was al bang dat het nest tijdens alle trillingen wellicht gedeeltelijk ingestort zou kunnen zijn), en om weken te wachten tot het nest volledig uitdroogde vond ik te risicovol, indien ze mijn gemaakte nest niet op tijd zouden ontdekken. Oftewel, ik besloot om elk deel van de pol apart op tafel te leggen, en de mieren in een vrij hoog bakje te doen. Hoewel ik dit eerst als kansloze missie beschouwde, is er vooralsnog geen mier teruggevonden onder de tafel, wat waarschijnlijk betekent dat er geen werksters ontsnapt zijn. Gedurende dit proces kwam ik al gauw de eerste koningin tegen, die zichzelf radendsnel probeerde te bedekken met zand. Ik was net snel genoeg, en daar was ze dan toch. Lastig te onderscheiden van de werksters, maar door het houden van een eerdere Myrmica kolonie was het duidelijk voor me dat het een koningin betrof. Toch even een moment van blijdschap. :)

Uiteindelijk bleken er maarliefst vijf koninginnen aanwezig!

Vervolgens heb ik, om de stress wat te ontnemen, dit bakje afgesloten laten staan voor een dag. Hierna heb ik het nest aangesloten op een ytong-nest. Leuk om te zien hoe Myrmica's verhuizen, zo snel! Het zijn echt hele actieve en nieuwsgierige mieren, binnen enkele minuten liep de eerste koningin al in het buisje. Omdat er enkelen van de vijf zo vroeg het buisje in liepen, ben ik er nog steeds niet zeker van of er misschien een paar van de vijf de rol van werkster vervullen.... Maar dit zien we gaandeweg.

De kolonie zit nu zo'n twee weken in het nest en doet het goed. De eerste twintig eitjes zijn gelegd en verse fruitvliegen worden gretig aangenomen.
Blij dat ik weer een kolonie van deze geweldige mieren in m'n bezit heb. Al is het maar omdat ze zorgen voor de larven van m'n favoriete vlinders (Maculinea) ;)

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9742

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (BasM)

Bericht door BasM »

Vandaag tijd gehad voor wat foto's :)
Vandaag ook gezien dat de koninginnen wat meer eitjes hebben gelegd, enkele tientallen nu. De eerste werkster is ook overleden, maar als ik dat nieuwe broed zo zie komt dat wel goed. De eerste twee larven zijn ook aanwezig.
Ook is mijn fruitvliegenkweek inmiddels goed bezig. Ik heb ze nu zo'n twee weken, het zijn inmiddels honderden vliegen in plaats van de dertig toen ik ze kocht. En dat is nodig, want met name de Myrmica's accepteren alles wat ik ze geef, en ik heb nog niets naar buiten gebracht zien worden :)

Afbeelding
Hier zie je de vier kamers van het nest. De kamer waar de meesten mieren te zien zijn is de kamer die doorgaans in gebruik is, hoewel ze soms ook de neiging hebben om naar de kamer linksonder te verhuizen (vermoedelijk door het verschil in vochtigheid, wat ook de bedoeling van dit ontwerp was).

Afbeelding
Als je goed kijkt zie je een koningin hier. Als je nog beter kijkt zie je er een tweede boven zitten ;)


Afbeelding
Een overzichtsfoto van de "hoofdkamer". De mieren begeven zich vooral aan de wand van de kamer. Zou het kunnen dat ze dat doen, omdat ze de kamer te groot vinden? Ik ben er nog niet helemaal over uit. De eitjes worden allemaal tegen de glazen plaat aan gelegd, om een of andere reden.


Afbeelding
Het hele nest. Boven de buitenwereld, dan het nest, en onderaan het waterreservoir.

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (BasM)

Bericht door BasM »

Maar weer eens een update over deze kolonie :)

De afgelopen twee maanden gingen redelijk. Er zijn zeker mieren bij gekomen en inmiddels ligt er een leuke hoeveelheid broed, ik schat zo'n dertig larven en wat eitjes. Hoewel een hele sterke groei volgens mij ook niet natuurlijk is bij de meeste Myrmica's, ben ik toch niet geheel tevreden. Ik heb er de laatste weken een warmtematje opgelegd, de temperatuur in het nest zal nu zo'n 25 graden zijn. De mieren lijken dit wel prettig te vinden, ik zie het nog niet terug in de hoeveelheid broed.

Een zorgwekkende ontwikkeling van de laatste twee weken is dat er inmiddels zo'n vijftien werksters zijn overleden, elke dag komt er een werkster bij. De mieren dragen de overledenen naar een hoekje in de buitenwereld, waar ik ze vervolgens opruim. Ik heb de oorzaak nog niet helemaal ontdekt. Mijten zijn volgens mij niet aanwezig, dus daar kan het probleem niet aan liggen. Op het moment overweeg ik twee oorzaken, waarbij ik de laatste oorzaak waarschijnlijker acht. Het zou kunnen liggen aan de voeding. Ik geef ze voornamelijk vliegen en spinnen die ik vind in huis. Een fruitvliegenkweek heb ik opgezet maar die groeide veel te hard voor wat de kolonie nodig had, waardoor uiteindelijk de kweek zichzelf weer uitroeide door een gebrek aan voedsel / vocht. Doordat ik ze nu voornamelijk voed met wat ik vind, is de onregelmatigheid in het toedienen van voedsel vrij groot. Daarnaast ben ik niet elke dag thuis. Ik kan me echter niet voorstellen dat ze echt een tekort hebben, laat staan dat daardoor een significant deel van de kolonie (de kolonie telt op het moment zo'n 40-50 werksters en 5 gynes) sterft. De andere optie is dat de buitenwereld teveel schimmels bevat. Enkele weken geleden heb ik de ingang naar het nest dichtgemaakt, zodat ik de buitenwereld kon reinigen. Voorzichtig heb ik een laagje ytong afgeschuurd en dat opgezogen. Hierbij is wel wat los ytong blijven liggen, ik vermoed dat dat op enkele werksters een negatief effect heeft gehad. De sterfgevallen begonnen daarna.

Mijn plan voor morgen is om de ytong buitenwereld te vervangen door een plastic bakje, wat door middel van een buisje verbonden is aan de nestingang. Dit is makkelijker schoon te houden, minder gevoelig voor schimmel en door middel van een talklaag kan ik er ook voor zorgen dat het nest veel beter door kan luchten dan het nu doet. Nadeel hieraan is dat ik de ingang weer tijdelijk zal moeten verstoppen en de buitenwereld schoon zal moeten maken. Hoe moet ik nog even opzoeken, ik kwam al iets tegen over een mengsel van soda en water. Ik hoop dat de mieren hier geen last van hebben, maar dat zal later blijken.
Kortom, het gaat redelijk met een kleine neergang de laatste weken, dus ik hoop dat ik komende week goed nieuws heb :)

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
Plaats reactie