Myrmica Rubra (mpower000)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Myrmica Rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Deze morgen is mijn nieuwe kolonie met de post toegekomen.
Jammer genoeg was het buisje gebroken en constateerde ik na het moeizame verzamelen van alle mieren dat 1 van de 4 koninginnen dood was.
Gelukkig heb aan 3 koninginnen meer dan genoeg om de kolonie groot te brengen.


Reacties en opmerkingen
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica Rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik heb de kolonie gisteren suikerwater en een dode mug gegeven; en deze morgen zag ik 1 miertje het suikerwater drinken.

Ik heb wel een klein probleempje: sinds gisteren zit de hele kolonie in het verbindingsbuisje tussen de buitenwereld en het Y-tong nestje.
Deze morgen zag ik enkele mieren het Y-tong nest verkennen, dus ik hoop dat ze toch snel het nest zullen kiezen om zich te vestigen.

Vragen en opmerkingen.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica Rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik heb een 6-tal doden gehad sinds de kolonie is toegekomen, maar nu lijkt alles onder controle.
Ik vermoed dat de meesten zijn gestorven door stress van de verzending en het verhuizen. Ik had ook een andere soort watten dan gewoonlijk gebruikt om het suikerwater aan te bieden, en om zeker te zijn heb ik deze dan ook vervangen.

Van het begin dat ze hier waren heb ik hen een dode mug en dode vliegen proberen voeren, maar daar hebben ze weinig mee aangevangen. Gisteren gaf ik hen voor het eerst een kleine in 2 gesneden Blaptica Dubia, en die hebben ze direct volledig leeggegeten. Dus vanaf nu geef ik ze vooral Dubia's te eten.

Het is nog heel vroeg, maar na een valse start heb ik nu toch het gevoel dat ze het goed zullen doen en snel zullen groeien.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Vandaag is er iets heel vreemds gebeurd met de kolonie: er is een gevleugelde mier 'geboren'. Ik kan nog niet duidelijk zien of het een mannetje of een prinses is.
De kolonie doet het voor de rest heel goed, er zijn al een mooi aantal werksters bijgekomen en er is een hele berg broed. Ik voed ze heel erg veel, vooral vliegen en kleine Blaptica dubia subadulten en natuurlijk ook bijna constant vers suikerwater. (misschien is het door het overvloedige voeden dat er een mannetje of prinses geboren is?)
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica Rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik heb gisteren ontdekt dat mijn Myrmica rubra's bezig zijn geslachtsdieren te produceren. Ik weet niet hoe groot de kolonie moet zijn om geslachtsdieren te beginnen produceren, maar er zijn slechts zo'n 100tal werksters dus ik vind het wel wat vreemd. Het zou kunnen dat ze dit doen omdat het nest wat te klein aan het worden is voor de kolonie of omdat ik ze misschien té veel voedsel geef...
In augustus zal ik in ieder geval een groter nest voor ze bouwen.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Vandaag heeft de kolonie een mini bruidsvlucht gehouden in de buitenwereld. De mieren vlogen niet, maar paarden gewoon op de grond in de buitenwereld. Na de paring wierpen de koninginnen hun vleugels af en gingen ze terug naar het nest of werden ze aangevallen door de werksters en gedood. Ik kan wel zien dat er in het nest nu een aantal koninginnen is bijgekomen (van drie naar een tiental) die blijkbaar wel goed geaccepteerd worden.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Nog snel twee korte video's gemaakt, maar de 'bruidsvlucht' was jammer genoeg zo goed als voorbij.



-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Net zoals voor mijn Camponotus kolonie, ga ik ook voor mijn Myrmica rubra's een nieuw nest bouwen. Dit nest zal in een iets kleiner aquarium komen met een grondige bevochtiging, want ik merk dat deze kolonie graag vrij vochtig zit. Foto's zullen ook nog volgen.
Het oude nest was al een hele tijd te klein geworden en dat zag je ook aan de kleiner wordende stapel broed.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica Rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Het nieuwe nest voor mijn Myrmica rubra is afgewerkt. Doordat ik de 2 ingangen niet goed had afgesloten, was de gips die ik in de buitenwereld goot, in het nest gelopen. Gelukkig is het grootste deel gevrijwaard gebleven; enkel de onderste kamers zijn min of meer volgelopen en hier en daar is het zicht wat belemmerd door wat gips dat op het glas bleef plakken. In de onderste kamers zijn de mieren trouwens al in het gips aan het graven, dus misschien halen ze het uiteindelijk wel volledig weg...

De verhuis verliep wel vlekkeloos m.b.v. een houten brugje en fel licht op het oude nest.
Hieronder een kort filmpje en enkele foto's om het nieuwe nest te tonen:


DSC02823.jpg
DSC02821.jpg
DSC02820.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Deze kolonie bracht zijn winterslaap door in een leegstaande garage en heeft jammer genoeg de strenge vorst van de voorbije weken niet overleefd. Ik was toen op reis en kon ze niet redden...
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik heb mijn kolonies blijkbaar toch iets te snel afgeschreven, want sinds deze morgen zijn ze uit de dood opgestaan ^^
De Myrmica's lijken volledig in orde te zijn en bij de Camponotusen is er ook wat beweging. Mijn Messor barbarus kolonie staat momenteel bij mijn ouders, dus deze kan ik voorlopig nog niet controleren.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica Rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

De kolonie doet het goed: ze eten relatief veel, drinken ook vaak suiker/honingwater en ik heb al minimum 4 actieve koninginnen opgemerkt. Er ligt al een hele stapel eieren en larven, dus ik verwacht een grote aangroei binnen enkele weken.
P2260105.jpg
P2260103.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Een weekje geleden is er iets heel interessants gebeurd bij deze kolonie: de kolonie heeft zich opgesplitst in twee onafhankelijke (voor zover ik dat kan bepalen) kolonies.
Het nest waarin ze zitten, heeft (zoals je op vorige foto's kan zien) twee aparte nestdelen aan beide uiteinden van het aquarium en tot voor kort was er hier slechts één van in gebruik.
Vorige week zag ik opeens een 'karavaan' van mieren van het ene nest naar het andere trekken, inclusief koninginnen, tot er in het oorspronkelijke nest slechts 1 koningin en enkele werksters met wat broed overbleven. Ik dacht natuurlijk dat die uiteindelijk ook wel zouden verhuizen, maar ze zijn er gebleven en beide kolonies lijken nu onafhankelijk van elkaar voedsel te verzamelen en hun respectievelijke koninginnen te verzorgen.
Ik ben echt benieuwd of de twee kolonies vredig zullen blijven samenleven of dat ze uiteindelijk agressief gedrag naar elkaar zullen beginnen vertonen...
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica rubra (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Deze kolonie heeft een nieuwe eigenaar: mier.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Plaats reactie