Myrmica rubra

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Myrmica rubra

Bericht door bosje »

Een paar weken geleden kreeg ik te horen dat een vriend van mij in zijn tuin rode mieren in zijn tuin had. Toevallig, toevallig was ik daar naar op zoek. En vandaag was het zover dat ik langs kon komen om een deel te roven. Gelukkig zat het nest onder twee stenen en hoefde ik dus niet te graven. Ik heb, om ze te vangen een aspirator in elkaar gezet waarmee ik ze op kon zuigen :lol:
Toen ik een van de tegels optilde, lag er meteen een grote kamer bloot waar vandaan een gang liep naar beneden de grond in. Het enige probleem was dat ik in de chaos geen koningin kon onderscheiden en er geen broed lag, dus zoog ik maar willekeurig mieren op. Hierna tilde ik een tegel op die verder op het pad lag, hier zat geen enkele mier onder. Toen nam ik de tegel die vooraan lag en daar lag een enorme hoop (naakt)poppen en larven en ook liepen er veel gevleugelde bewoners rond. Ook hier ben ik maar wat gaan opzuigen tot ik merkte dat er een grotere mier in het flesje zat. hierna heb ik nog een paar mieren en wat broed opgezogen, hier zaten ook een paar gevleugelde bij :cry: . Hierna heb ik ze netjes het hun dak terug gegeven en ben naar huis gegaan.
Hier had ik een buitenwereld klaar staan en heb ik mijn laatste reageerbuisje gevuld met een waterreservoir. Ik heb de aspirator uit elkaar gehaald en het flesje en het mondstuk, waar de mieren in zaten, in de buitenwereld gelegd. Jammer genoeg merkte ik dat merendeels van het broed naar het vochtige mondstuk verhuisd werd en er geen enkele mier in het donkere reageerbuisje zat, dus heb ik het bijna lege flesje leeg geschut en voorzichtig het zelfde met het mondstuk gedaan. Inmiddels lopen er nog drie werksters en, als ik het goed heb, een prinsje, die ik als hij er zo nog zit handmatig in de ingang van het nest zal zetten.
Voor de rest is het nest redelijk vol en ben ik van plan om de reageerbuis in een aquarium te leggen waar hun toekomstige ytong in staat en hoop ik dat ik niet te veel koninginnen heb, ik hoef er zelf maar maximaal 3/4.
Afbeelding
mijn aspirator, gewoon twee aquariumbuisjes in een flesje.
Afbeelding
hun nest op dit moment
Afbeelding
Afbeelding
het nest waar ze in komen (mn bedankt voor de tip van het grind in de waterschaal)

vragen en opmerkingen
Laatst gewijzigd door bosje op 14 aug 2010, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Myrmica rubra

Bericht door bosje »

Vandaag konden ze nog niet rusten, ik had ze gisteren in de bak met het ytong gelegd. Toen ik dit vanochtend wou bevochtigen overstroomde het schaaltje en stond de halve bodem onder water! Jammer genoeg verdronken twee werksters hierdoor. Om meer problemen te voorkomen legde ik de reageerbuis in een ronde platte buitenwereld, toen ik mij bedacht dat ik nu net zo goed de buis om kom draaien om de gynes te tellen, door ze een voor een in een andere buitenwereld te doen. Tot mijn grote schrik bleek ik er zes te hebben, wat mij teveel is. Omdat ik ze op wilde splitsen in twee kolonies van drie, maar geen reageerbuisjes meer had, heb ik van drie formaten aquariumslang een soort gelijk nest gemaakt. Ik heb een stuk ter grootte van een reageerbuis van de middelmaat genomen en op het uiteinde een stuk van 2cm van de kleinste er 1cm in gestopt en hetzelfde met de grootste, alleen dan erover heen. hier heb ik een opgerold papiertje(ik weet niet wat voor soort) in gepropt en daarna nog een keer een klein stukje middelmaat met daarin een kleine en dat nog afgesloten met een propje watten. Dit heb ik net zoals bij een reageerbuis voorzien van een waterreservoir afgesloten met watten. Deze buis heb ik aangesloten op de buitenwereld waar de gynes in zaten, hier heb ik er drie van teruggedaan bij de rest van de kolonie, waarvan ik een paar poppen, larven en een stuk of 12 werksters. De andere kolonie gaat zo meteen met reageerbuis en al terug in het aquarium waar ik nu een laag keukenpapier in heb liggen om de schade van een volgend ongeluk te beperken.
Ik zit ook te kijken of ze het honingdauwsurrogaat, dat een gel is geworden door aminobolan te vervangen door gelatine en ahornsiroop door honing, lusten. Daarnaast voer ik ze vliegen die op het raam zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Hier de ronde buitenwereld voor ik ze ging tellen. Het buisje links heb ik eruit gehaald omdat ze daar in gingen.
Afbeelding
Het Ytong nest met keuken papier.
Afbeelding
Afbeelding
het geïmproviseerde nest, als je goed kijkt zie je een bruine hoop in de buis, dat zijn de mieren :shock:
Afbeelding
Het buisje waar de hoofd kolonie in zit.

Excuus voor de slechte kwaliteit foto's, om deze reden kan ik ook geen close-ups van de gynes maken.
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Myrmica rubra

Bericht door bosje »

Tot mijn verbazing merk ik dat bij de kleine kolonie dat als ik het aluminium eraf haal om te kijken dat het een gyne is die haantje de voorste is met het naar buiten vluchten. Bij de grote kolonie zit (bijna) altijd een van de twee prinsjes in de buitenwereld. Ook gedraagt deze bijna zwarte prins zich, naar mijn idee, vreemd. Elke keer dat hij een werkster tegen komt klimt hij er boven op, waardoor de werkster geen kant meer op kan. Ik heb het idee dat dit mogelijk met de bruidsvlucht te maken heeft. Ook meende ik gelezen te hebben dat ze voedsel dieren niet het nest in trokken zoals Lasius niger, maar allebei de kolonies hebben gisteravond hun stukje vlieg in het nest gesleept, terwijl een van mijn Lasius niger nanitics alleen maar pogingen deed.

vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Myrmica rubra

Bericht door bosje »

Vanochtend vroeg ik mij, bij al mijn kolonies(dus niet alleen bij de Myrmica rubra's), af of ze wel van de honingdauwgel aten, want tot nu toe heb ik ze alleen maar bezig gezien met de vliegen en andere insecten. Ik moest toch de gel verversen dus had ik gewoon wat gel direct uit de vriezer in de pilstripjes geschraapt en mijn grote kolonie Myrmica rubra gaf ik er deze keer ook suikerwater(dextrose) in de verhouding 1:3 bij. Ik zag tot mijn verbazing dat er bijna direct een werkster op de honingdauwgel afliep en het suikerwater, dat tussen het nest en de gel instond, negeerde. Zelf begin ik te twijfelen of ik de verhouding wel goed begrepen heb. Ik dacht zelf namelijk dat het de inhoud was, dus 1mL suiker en 3mL water.


Offtopic: Ook zag ik dat mijn Lasius flavus kolonie ook de gel accepteerde.
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Myrmica rubra

Bericht door bosje »

19-8-2010
Sinds mijn laatste bericht is er veel gebeurt.
Ten eerste is het aantal 'gevleugelde mieren'(iemand een betere term?), van twee naar zeven/acht, waarvan een een gyne is.
Heb ik ze ieders een halve oorworm gegeven. De kleine kolonie had de kop(met een stukje borst) mee naar binnen gesleept, maar de poten laten liggen :lol: .Ook nemen ze ook alle vliegen aan die ik ze gevoerd heb, deze haalden ze niet naar binnen, maar gingen er in de buitenwereld van te eten.
Ook is een van de prinsjes eindelijk opgehouden met het rondlopen in de buitenwereld! Ik werd er gek van.
Ook heb ik eergisteren reageerbuisjes van school meegenomen, in de vakantie :lol: ! Ik heb er meteen eentje met een waterreservoir gevuld en afgedekt in de buitenwereld gelegd. maar toen ze na een paar uur niet uit het openliggende buisje kwamen heb ik het reageerbuisje vast gekoppeld aan de buitenwereld en het geïmproviseerde buisje leeg geklopt in de buitenwereld.hierna het buisje uit elkaar gehaald en het oude 'woongebied' in de buitenwereld gelegd zodat ze de laatste eitjes eruit konden halen. Daarnaast heb ik gisteren de kamers van het ytong nest via de boveningang proberen te scheiden door het tussenstuk op te vullen met watten. Hierna heb ik dit nest verduisterd en het aluminium van het buisje gehaald. Toen ze 's avonds nog allemaal in het buisje zaten heb ik het toch maar afgedekt.
Vanochtend begon ik een beetje te twijfelen wat ik met de grote kolonie moest doen. Toen ik zag dat er rond de bovenrand van het ytong een laagje wit pluizig spul zat heb ik deze eruit gehaald en voor het raam gezet. Ik weet niet wat het was, ik vermoed schimmel of uitgepluisde watten, al weet ik niet of zeer licht vochtige watten zo fijn pluizen. Ik wilde deze kolonie sowieso in een glazen rechte reageerbuis hebben, omdat ik deze fijner vind om aluminium folie om te doen en ze naar mijn idee beter doorkijken. Daarnaast zat ik te denken om de kolonies weer te herenigen. Ik had ze open in het aquarium gelegd en er een afgedekt recht buisje bij gedaan. Toen ik vroeg deze middag terug kwam, zag ik dat ze alweer niet verplaats waren, dus schudde ik het buisje leeg in de buitenwereld en legde het buisje er bij zodat ze de eitjes eruit konden halen. Binnen een kwartier :!: Zaten ze er bijna allemaal weer in. Dus deed ik dit nog een keer, maar deze keer wilde ik wachten met het oude nest terug leggen. Dit had tot gevolg dat ze er alles aan deden, waardoor ik merkte dat ze via de kitranden over de talk heen konden! dit wist ik (tijdelijk) te verhelpen door de talk daar te vervangen en de mieren die het toch probeerde met een stokje weg te halen. Toen ik zag dat de talk werkte, besloot ik om de kolonies toch samen te voegen, omdat het eigenlijk niet uitmaakt of ik 6000 mieren in een kolonie krijg of in twee. Dan lijkt een mij toch makkelijker omdat je maar in een bak hoeft te voeren. Aangezien er nog chaos heerste pikte ik een mier eruit en deed die bij de kleine kolonie. Deze liep het nest in en begon druk met alle mieren te communiceren, maar alle andere mieren bleven rustig. Hierna heb ik een wat donkerdere(oudere) werkster bij gedaan en een redelijk lichte, die waarschijnlijk de splitsing niet heeft mee gemaakt, om te testen of ze allebei geaccepteerd werden en dat werden ze. Hierna wachtte ik tot de grootte kolonie bijna geheel in het buisje zat, waarna ik het buisje met de kleine kolonie los koppelde en er een zelfgemaakt tussenstuk tussen zette waar ik de tweede reageerbuis aan kon koppelen. Omdat de kolonie aan een reageerbuis in principe genoeg heeft heb ik meteen getest hoe erg ze rood licht opmerken en heb een van de buisjes met rood folie bedekt. Hier geef ik later de resultaten van.
Afbeelding
Afbeelding
de best foto's van het nest
Afbeelding
de buitenwereld, rechts zie je een pop van ??? liggen met daaronder een paar mieren die door de verplaatsing naar buiten zijn gegaan en het oude nest opgemerkt hebben.
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Myrmica rubra

Bericht door bosje »

Ik ben gisteren vergeten te melden dat bij de verhuizing naar het nieuwe buisje alle mannetjes bij werksters, gynes en elkaar op de rug klommen en dan hun achterlijf naar beneden bogen. Ik weet niet waarom ze dit deden, maar ik vermoed dat dit met de bruidsvlucht te maken heeft. Het viel mij dan ook op dat zij die dit bij het prinsesje deden langer doorgingen. Ik betwijfel of het echt paren was, want alle mannetjes leven nog en de prinses heeft haar vleugels niet afgeworpen.
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Myrmica rubra

Bericht door bosje »

Het folie werkte niet :cry: . Binnen twee dagen zat de kolonie al in het andere buisje. toen ze daar zaten zag ik dat het buisje te klein was. Omdat Ik geen zin had in nog meer vervelen met reageerbuisjes en ik nog geen klein Ytong nest had heb ik ze maar in de rots gezet in de hoop dat deze niet al te groot zou uitpakken. Eergisteren had ik tijd om te gaan bijtelen, heb ik twee kleine verticale Ytongs gemaakt die ik tussendoor een paar keer met watten heb geblokkeerd. Omdat ik geen (plexi)glas in huis had kwam ik op het idee om een cd hoesje te gebruiken. Daar kan je meteen een afdekmiddel tussen schuiven.
In middels heb ik ze allemaal in het nieuwe nest gejaagd door middel van een lamp.
Morgen zal ik foto's van de kolonie en het nieuwe nest plaatsen
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Myrmica rubra

Bericht door bosje »

Excuses dat ik geen foto's heb geplaatst. De dag dat ik de foto's zou plaatsen voerde ik ze een doormidden gehakte miljoenpoot. Helaas bleek een helft nog te leven en het nest ingekropen te zijn. De kolonie draaide helemaal door, waardoor ik erachter kwam dat ik de cd-hoes niet goed op het nest had geplaatst en er opeens mieren op plekken in het nest liepen waar ze niet hoorde te komen. Ik zag maar een oplossing en dat was om het nest open te breken boven een grote buitenwereld ze toch terug in een buisje te plaatsen. Helaas zitten ze nu weer op het broed op een hoop. Door de verhuizing kon ik wel makkelijk de koloniegrootte schatten. Ik kwam uit op zo'n 50 á 60 mieren. Dit komt denk ik vooral doordat ik veel poppen uit het nest had gestolen en ik verwacht nu ook dat ze eventjes niet (zo hard) zullen groeien.
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Myrmica rubra

Bericht door bosje »

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier wat geplaatst heb. Dit kwam doordat er niet zoveel gebeurd is met de Myrmica's en omdat de leraren overenthousiast waren en er (nu al) alles aan wilden doen om ons te laten slagen. Nu ze wat gekalmeerd zijn toch iets kleins. een paar weken geleden zijn mijn Eurycantha calcarata's(psg23) begonnen met eitjes leggen, maar om nou elk eitje te bewaren... Dus bedacht ik mij dat ik ze als ik ze open zou breken aan de mieren kon voeren. en gisteren heb ik ze dus een paar eitjes gegeven en die zelfde avond zaten er twee werksters en een gyne uit te eten. Vanochtend had ik alleen nog maar de schalen en het vliesje dat aan de binnenkant zat over!
Die gyne is mij een rare, ze zit altijd in de buitenwereld, vaak zelfs alleen, maar ze wordt wel door de werksters geaccepteerd. Ik vermoed ook dat ze niet legt.

Ook heb ik een Lasius niger werkster die veel geluk heeft gehad. Deze wist te ontsnappen uit haar nest en was in de Myrmicabak terecht gekomen, maar kon er niet meer uit :lol: ze heeft het avontuur wel overleeft. De Myrmica waren te druk met de eieren.

vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Myrmica rubra

Bericht door bosje »

Excuses dat ik niet erg actief ben hier. Er is vrij veel gebeurd sinds de vorige keer. Ik ben de dag na mijn vorige bericht direct gestopt met het voeren van takken eitjes, omdat de inhoud bleek te veranderen een keihard blok, als je er genoeg van sloopt en er een dood beestje in doet kan je doen of je barnsteen hebt :D . Misschien dat ik ze wel takken ga voeren als deze dood gaan (er is al een mannetje overleden). De vreemde gyne is ook gestorven, ik weet niet waaraan.
En nu het leukste vorige week heb ik profielwerkstukweek gehad. Ik deed dit met twee klasgenoten over mieren en over twee weken hebben we het zeker afgerond en plaats ik het hele pws hier. Met foto's van de kolonie!
Sander
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Myrmica rubra

Bericht door bosje »

Het lijkt wel een eeuwigheid geleden dat ik hier ben geweest. De kolonie is de winter wel goed doorgekomen, ondanks dat de temperatuur op mijn kamer tot net boven het vriespunt was gedaald (ben helaas wel een kolonie Lasius niger en een paar guppies kwijtgeraakt :( ).
Ik schat dat de kolonie nu zo'n vijftig leden telt. Misschien dat ik ze deze zomer ga boosten met poppen en larven uit hun oorspronkelijke kolonie. Ook zijn (helaas) al mijn psg23 overleden. Na veel moeite met een schilmesje en een handschroevendraaier is het me toen gelukt om een gat in de borst van een vrouwtje te maken. Wekenlang zag je de mieren in en uit gaan. Waarschijnlijk hebben ze haar hele borststuk leeg gegeten, aangezien dit niet verkleurd is zoals de rest van de onderkant, ik vind het alleen zonde om haar open te halen om het te bekijken...
Vandaag heb ik ze weer nieuw eten gegeven. Omdat mijn moeder het honingdauwsurrogaat had weggegooid heb ik ze met fructosewater gevoerd, maar vandaag heb ik er een flinke scheut vlierbessiroop en een heel klein beetje paksoivocht (lag toevallig op het aanrecht ;) ) Ze zijn er gek op. Ook plaats ik zo eindelijk mijn PWS hier, al is dit niet echt geslaagd, misschien dat ik dit later overdoe.
Sander
Afbeelding
mijn tak
Afbeelding
het nieuwe recept :D
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Myrmica rubra

Bericht door bosje »

In de tussentijd is er een wandelende tak(PSG5) gevallen en gestorven tijdens de vervelling :( , maar de ene zijn dood is de ander z'n brood, dus hebben de Myrmica's weer een grote maaltijd gekregen. Ook eten ze graag verlamde vliegen, deze vallen ze met zo'n tien werksters aan en binnen een kwartier liggen ze in stukjes in het nest. Ook had ik ze vandaag een stukje banaan gegeven. Hier zaten vrijwel direct twee werksters van te eten, tot ik een uurtje later witte wormpjes in een springstaartbak zag zitten. Toen ik daar een kluitje van naast de banaan legde werd de banaan genegeerd en gingen ze met z'n achten de wormpjes uit elkaar proberen te halen en naar het nest te brengen.
Sander
Plaats reactie