Myrmica Rubra (Gortello, vervolgt door ANThousiasteling)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Myrmica Rubra (Gortello, vervolgt door ANThousiasteling)

Bericht door Gortello »

Ik heb vandaag toch maar eens besloten om op jacht te gaan naar deze soort, want ik wist dat bij mijn tante in de tuin veel ''rode'' mieren (zoals ze ook wel bekend zijn) rondliepen. Ik dacht laat ik maar eens gaan kijken. De dag er voor dus maar eens even een bakje gemaakt met een talk laagje om het vangen makkelijker te maken. En ga ik er vandaag met alle goede hoop naartoe, wat blijkt? Groot succes: ik heb 8 à 10 koningen kunnen vangen (tel er 9 maar het kan dat ik dubbel tel of er 1 heb overgeslagen). Ook heb ik meteen een aantal larven en werksters mee gevangen; nu ga ik morgen even een ytong nest voor ze maken en dan zal ik een filmpje posten. Omdat mijn foto's niet al te duidelijk zijn.

vragen/opmerkingen
Laatst gewijzigd door Gortello op 24 mei 2012, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (Gortello)

Bericht door Gortello »


Kijk op 2,28 voor Myrmica Rubra.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (Gortello)

Bericht door Gortello »

Ik heb ondertussen het nest af en ze zitten er in ik ben nog wel bang dat ze ontsnappen, maar dat is weer even vertrouwen krijgen in talk-alcohol oplossing. Ik heb ook fluon al geprobeerd maar hier waren elke keer weer stukjes waar ze gewoon overheen kwamen. Nu nog even een maandje wachten tot ze weer gegroeid zijn, eitjes genoeg met 9 gynes.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (Gortello)

Bericht door Gortello »

Even een video update:
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (Gortello)

Bericht door Gortello »

Ik heb gisteren de eerste naaktpop gespot van het gestolen broed uit de tuin, ik vermoet ook dat ik een aantal geslachtsdier poppen heb meegenomen :( omdat die poppen best wel groot zijn. Verder hebben ze met 5 werksters een meelworm overmeestert dit is mijn eerste kolonie die dit op die grote heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (Gortello)

Bericht door Gortello »

De eerste poppen zijn al aan het verkleuren, verder kan ik bijna met zekerheid bevestigen dat de grote larven geslachtsdieren zijn. Ze zijn een stuk groter, alleen kan ik nog geen vleugels spotten omdat ik erg kleine kamertjes heb gemaakt die nu goed vol liggen. Ook de eerst gelegde eitjes zijn ondertussen getransformeerd tot larfjes. Ben ik erg blij mee dus ik hoop aan het eind van dit seizoen dat het nest zo goed als gevuld is, dit moet te halen zijn met 9 gynes met een goeie legkracht. Als de geslachtsdieren ontpopt zijn zal ik het melden dan weet je meteen of het mannetjes of gynes zijn. Wel heb ik een vraagje. Wat moet ik met de gynes doen ik heb geen zin in een myrmica rubra gyne in men bed omdat deze in mijn slaapkamer staan.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (Gortello)

Bericht door Gortello »

Ik kan bij deze bevestigen dat het mannetjes zijn, tot nu toe zijn het er 3 wat ik kan zien maar omdat het kleine kamers zijn kunnen het er ook meer zijn.

Nu zit ik alleen met 3 vragen:
Hoe kan ik ze laten uitvliegen?
Wat als ze uitvliegen?
Kunnen mannetjes steken?
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (Gortello)

Bericht door Gortello »

Het gaat supergoed met de kolonie, eitjes blijven gelegd worden en larfjes en poppen blijven maar komen. Ook is het aantal werksters goed toegenomen. Verder zijn de mannetjes een beetje oversekst als ik het zo kan noemen, ze berijden de hele tijd werksters.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (Gortello)

Bericht door Gortello »

Om weer even te updaten. Het gaat nog steeds geweldig, ze zijn echt lekker agressief en ze zijn eigenlijk tot nu toe mijn meest actieve kolonie in het vangen van voedsel. Het aantal poppen, larven en eitjes blijft nog steeds stijgen en ik heb ze ondertussen al het 2e gedeelte van het nest vrij gegeven. De buitenwereld is een beetje een zooitje, maar dit heb je al gauw als je zoveel voedsel aanbied en nog geen tijd hebt gehad om even schoon te maken. Ik denk dit dan ook maar even dit weekend te doen zodat het er weer mooi schoon uitziet om weer lekker vies te maken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Myrmica Rubra (Gortello)

Bericht door Gortello »

Hier een paar foto'tjes van deze kolonie, ze doen het goed en alles gaat hun gangetje. Ze groeien lekker snel en dat is op de foto's ook goed te zien.
DSC00737.JPG
DSC00738.JPG
DSC00739.JPG
DSC00740.JPG
Niet echt veel nieuws zoals je ziet, ze zijn dus alleen verhuisd naar het ander nest deel en zijn goed in aantal toegenomen.

vragen/opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (Gortello)

Bericht door Gortello »

Ze zijn in winterslaap sinds begin november.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (Gortello)

Bericht door Gortello »

Kolonie is verkocht en zal vanaf vrijdag in handen zijn van KM. Als hij wil kan hij het blog eventueel verder aanvullen.
Plaats reactie