Myrmica rubra (McElroy) 55 fotos

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
McElroy
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 april 2011
Gender:
Leeftijd: 37

Myrmica rubra (McElroy) 55 fotos

Bericht door McElroy »

Hier ook mijn blog over mijn miertjes. Het zal een kopie worden van wat ik op mijn website bijhoud.
Dit is dan ook voor mijn vrienden/familie geschreven, dus vandaar de obvious uitleg die overal bijstaat!



Als je de foto's waardeerd, laat even een berichtje achter op:
Klik hier voor vragen en of opmerkingen!

Niet lang geleden ben ik begonnen met het houden van de Zwarte Tuinmier. Het leek mij leuk om een andere, eventueel iets grotere, soort te gaan gaan houden. Via dit forum heb ik bij McK een kolonie Myrmica Rubra gekocht. Deze heb ik besteld en netjes 2 dagen later binnen gekregen via de brievenbus.

In het buisje zaten (met blote oog geteld) zo'n 45 mieren en een flinke hoop broed.
Afbeelding
- Kolonie Myrimica rubra in het buisje waarin ze verzonden zijn

Myrmica rubra mieren zijn iets groter dan de Lasius niger mieren die ik al heb. Ook zijn ze donkerrood van kleur. Deze mier kan steken met zijn angel of bijten met zijn kaken. De steek schijnt aan te voelen als een wespensteek.
Afbeelding
- Sommige mieren bleven de watten uit elkaar trekken

Het buisje waarin de mieren verzonden werden beschikte niet over een waterreservoir. Dit natuurlijk omdat in het geval van breken of gooien het kan gaan lekken en de mieren hierin verdrinken.
Aan de rechterkant was het buisje gesloten en aan de linkerkant dichtgemaakt met watten. Sommige mieren waren heel druk de watten uit elkaar te trekken.

Ik heb de watten uit het buisje getrokken en er een slang op aangesloten. De mieren bleken zeer nieuwsgierig want ik had de andere kant nog niet dichtgemaakt of ze klommen er al uit. Uiteindelijk toch alle mieren in hun buisje gekregen.
Afbeelding
Omdat de mieren vocht nodig hebben wil ik ze graag verhuizen naar een nieuw geprepareerd reageerbuisje met waterreservoir. Deze heb ik dan ook aangesloten op de andere kant van de slang. Om hem aantrekkelijker te maken dan het buisje waar ze inzitten heb ik deze donker gemaakt met alluminiumfolie.

Toen besloten een paar werkers tot mijn verbazing erg snel dat ze gingen verhuizen. Ik had het buisje nog niet aangesloten of ze verkenden hem al met 4 werkers. Op onderstaand filmpje zie je dat als de eerste werkers met het broed beginnen te slepen, anderen al snel volgen.

- Klik op de afbeelding om naar het filmpje op Youtube te gaan
Afbeelding
- Na de verhuizing

De mieren hadden het broed net tot onder het folie neergelegd. Later versleepten ze het broed verder richting de watten.
Afbeelding
- Rode kleur goed te zien

Nog geen dag later liep er opeens een gevleugelde mier. Dit moet een mannetje zijn.
Afbeelding
- Mannetje met vleugels geboren
Afbeelding
- Closeup van een mier op de zijkant van de buitenwereld


Klik hier voor vragen en of opmerkingen!
Laatst gewijzigd door McElroy op 10 aug 2011, 11:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
McElroy
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 april 2011
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Myrmica rubra (McElroy)

Bericht door McElroy »

Zoals je kunt zien zijn ook deze mieren zeer goede klimmers en zullen ze waar mogelijk zo je bak uit lopen.
Afbeelding
- Drukke boel nadat de poppen zijn uitgekomen

Inmiddels zijn we slechts een paar dagen verder maar zijn veel poppen uitgekomen en is het een gezellige boel. De mieren die pas kort zijn uitgekomen zijn licht oranje en zullen moeten uitharden voordat ze donkerrood worden.
Afbeelding
- Deze rups is geen partij voor mijn mieren

Buiten had ik een mooie grote groene sappige rups zien rondlopen, dus deze had ik bij mijn mieren gegooit. Deze leek erg in de smaak te vallen omdat hij meteen werd gedood en meegesleept richting het nest.
Gebruikersavatar
McElroy
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 april 2011
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Myrmica rubra (McElroy)

Bericht door McElroy »

Als je de foto's waardeert, laat even een berichtje achter op:
Klik hier voor vragen en of opmerkingen!

Buiten had ik een mooie grote groene sappige rups zien rondlopen, dus deze had ik bij mijn mieren gegooid. Deze leek erg in de smaak te vallen omdat hij meteen werd gedood en meegesleept richting het nest.
Afbeelding
- Ruitje uit mijn kast krijgt een tweede leven

Ik heb een kast weggedaan en daar zaten twee glazen ruiten in. Deze heb ik bewaard zodat ik ze bovenop mijn nesten kan lijmen. Bij de Gamma heb ik doorzichtige siliconenkit welke tegen water kan gekocht. Vervolgens heb ik de glasplaten op maat gesneden en deze met 4 stippen op het celbeton geplakt.
Afbeelding
- Glasplaten met siliconenkit vastgekit.

Hieronder een paar close-ups van de mieren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
- De koningin

Ik heb inmiddels 4 mannetjes in het nest en deze zijn de hele dag bezig om de werksters te berijden.
Afbeelding
- Mannetjes zitten achter de werksters aan
Afbeelding
- Acrobatische kunsten van een mannetje

Het waterreservoir in het reageerbuisje is inmiddels gelig geworden en de watten zijn er vies. Ook ruikt het niet erg fris. Dit kan veroorzaakt zijn omdat ik het nest te lang zonder frisse lucht heb laten zitten.

De siliconenkit heeft inmiddels een dag gedroogd en zit er stevig op, zonder ruimte tussen het celbeton en de glasplaat. Omdat het nest klaar is om te gebruiken heb ik het reageerbuisje aangesloten op het celbetonblok.
Afbeelding
- Mieren welke net in het celbeton zijn ingetrokken

Vrij snel besloten de mieren om te gaan verhuizen. Niet alle mieren vonden het een goed idee om te gaan verhuizen en bleven in het reageerbuisje zitten. Dit waren vooral de net uitgekomen mieren welke nog licht van kleur waren. Sommige mieren besloten deze dan maar op te gaan halen. Ze liepen het buisje in, pakte de mier in het midden vast, tilde hem op en bracht hem naar het nieuwe nest.
Afbeelding
- Sociaal transport van een oudere mier op een jongere mier
Afbeelding
Afbeelding
- Bij de meest rechtse mier zie je de kaken goed
Afbeelding
- De koningin tussen het gewone volk
Afbeelding
In mijn enthousiasme heb ik de mieren toch te snel in het nieuwe nest gedaan. Daarom wordt de bovenste helft van de linkerkamer nu gebruikt als vuilstortplaats.
Afbeelding
- Bovenste helft van de linker kamer is in gebruik als vuilstortplaats
Bijna alle mannetjes zijn nu gestorven. Dit maakt gelukkig niet uit omdat een eenmaal bevruchte koningin haar leven lang voor nakomen kan zorgen. En er bij mij natuurlijk geen jonge koninginnen gaan uitvliegen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het plastic bakje dat ik gebruik als buitenwereld is niet erg handig. Dit omdat je er met je handen niet makkelijk bij de bodem komt om iets te pakken of schoon te maken. Daarom heb ik 2 nieuwe bakken gekocht. Deze zijn een stuk groter en dus makkelijker in gebruik.
Afbeelding
- Nieuwe buitenwereld van bovenaf

Ook hiervoor heb ik een glazen plaatje gesneden welke ik erop kan leggen.
Afbeelding
- Nieuwe buitenwereld van voren
Afbeelding
- Nieuwe buitenwereld van bovenaf
Afbeelding
Zoals je op onderstaande foto ziet heb ik een stuk buis geknipt en deze een stukje in het ronde buisje geschoven. Zo komen de mieren makkelijker en sneller bij de grond en het suikerwater. Ook is het meenemen van insecten op deze manier makkelijker.
Afbeelding
- Mier is een fruitvliegje aan het sjouwen
Afbeelding
- Feestmaaltijd, een half levende krekel
Afbeelding
- Mieren hangen op hun kop aan het glas in het nest
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
- In het nauw gedreven
Afbeelding
Afbeelding

Als je de foto's waardeert, laat even een berichtje achter op:
Klik hier voor vragen en of opmerkingen!
Laatst gewijzigd door McElroy op 29 jul 2011, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
McElroy
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 april 2011
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Myrmica rubra (McElroy)

Bericht door McElroy »

Toen ik lekker achter de pc een spelletje zat te spelen was mijn kat Timmie bezig om een bromvlieg te meppen. Toen hij hem eindelijk te pakken had heb ik hem snel opgepakt en bij mijn mieren gegooid.
Afbeelding
- Mier sleept de veel grotere vlieg aan zijn pootje vooruit
Afbeelding
Afbeelding
- Even een stukje vleugel proeven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
- Camera focust zich op de vleugel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
- Hier is goed te zien dat de mier haartjes heeft
Afbeelding
Afbeelding
- Mier had uiteindelijk zijn vrienden ingelicht

Als je de foto's waardeert, laat even een berichtje achter op:
Klik hier voor vragen en of opmerkingen!
Plaats reactie