Myrmica rubra (ProXi)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Myrmica rubra (ProXi)

Bericht door ProXi »

Hallo allemaal,

Bij deze mijn blog over mijn Myrmica rubra kolonie.
Het is een beginnende kolonie met iets van 10 werksters en 3 koninginnen.
Ze zijn net wakker uit de winterslaap.
Ik heb deze kolonie eind vorige jaar gekocht van Koeier.

Persoonlijk is dit één van mijn favoriete soorten.
Naast dat het mooie mieren zijn om te zien, zijn het ook leuke mieren om te observeren.
Ze zijn erg actief, agressief en als alles goed gaat groeit de kolonie ook redelijk snel.
Vooral het gedrag wanneer ze een prooi ontdekt hebben is erg interessant.
De werksters keren dan naar het nest om hulptroepen te halen.

Ik heb al eens een grote kolonie gehad van dit soort. Echter is deze na een aantal jaren plotseling overleden.
De werksters begonnen elkaar aan te vallen en binnen een paar dagen tijd was de gehele kolonie dood.
Omdat ik dit soort toch wel miste, ben ik dus vorig jaar weer opnieuw begonnen.
Ik hoop met weer net zoveel succes als voorheen ( maar dan wel met een ander einde;) )

Nog even een paar oude herinneringen boven halen van mijn oude kolonie:







De huidige kolonie zit met ze alle gezellig in een reageerbuisje :P

Vragen en opmerkingen?.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (ProXi)

Bericht door ProXi »

Na de winterslaap kwam de kolonie erg langzaam op gang.
Het zijn ook nog niet zo heel veel mieren en ze zijn erg schuw.
Ze komen bijna niet het reageer buisje uit.

De afgelopen week is er iets meer activiteit gekomen en de eerste nieuwe werksters zijn geboren.


Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (ProXi)

Bericht door ProXi »

De kolonie is ondertussen twee keer zo groot geworden.
Wel sterven er zo nu en dan een paar werksters.
Dit zijn niet altijd enkel de oudere werksters, dus dat is niet helemaal normaal.
Ik heb alleen geen idee waardoor dat komt. Zal daarom binnenkort kijken of ik ze al moet gaan verhuizen naar een klein ytong nest.
Gelukkig komen er nog wel altijd meer mieren bij.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik heb al een tijd geen update gedaan van deze kolonie. Ze leven gelukkig nog steeds.
Ze zitten ondertussen al een tijdje in een Ytongnest. Dit soort doet het erg goed in Ytongnesten.
Wel is belangrijk dat je het goed vochtig houdt. De afgelopen zomer, heb ik dit tijdens de vakantie even niet in de gaten kunnen houden.
Omdat het die periode ook erg warm was in Nederland was de Ytong en het waterbakje helemaal opgedroogd. Het gevolg was een grote sterfte.
Ik heb nu nog zo'n 200 mieren en 2 koninginnen over. Op dit moment zijn ze nog erg actief en hebben ze nog broed in alle stadia.

Persoonlijk blijft dit één van mijn favoriete soorten. Ondanks dat ze niet erg groot zijn, zien ze er mooi uit. Wanneer ik ze voedsel geef, reageren ze daar massaal op.
Wanneer een werkster een insect gevonden heeft, komen de hulptroepen massaal naar buiten. Ik geef de voorkeur aan dode prooidieren. Ze zijn namelijk zo agressief, dat ze bij levende prooidieren zo wild worden dat ze ook elkaar per ongeluk gaan bijten en het vaak even duurt voor ze doorhebben dat ze 'mis gebeten' hebben en een maatje te pakken hebben. Dit leidt soms tot kreupele/gewonde werksters en in een enkel geval tot dode werksters. Dat heb ik natuurlijk liever niet. Sinds enkele maanden geef ik zo kleine maden (die gebruikt worden bij het sportvissen). Hier zijn ze echt dol op en dit geeft ook weinig afval. Ze eten deze maden namelijk vrijwel compleet op.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (ProXi)

Bericht door ProXi »

De enige kolonie die nog echt actief is op dit moment bij mij.
Ze zijn een aantal keer uitgebroken het afgelopen jaar.
Vooral als ze voedsel behoefte hebben dan gaat ze meteen op zoek naar de zwakke plekken.
Zo bijten ze makkelijk door de siliconenkit heen.
In de zomer was de deksel van plexiglas gaan buigen door de warmte in het formicarium.
Daardoor waren er openingen ontstaan met vervelende gevolgen.
Ik ben toen een hele dag bezig geweest om de kamer te ontdoen van mieren.

Dat heeft er wel voor gezorgd dat de kolonie gelukkig niet enorm gegroeid is. Daar heb ik namelijk de ruimte niet voor op dit moment.



Bij 2:07 probeert een werkster een pootje weer op de juiste plaats te brengen :lol:



Vragen en opmerkingen?.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (ProXi)

Bericht door ProXi »

De kolonie doet het nog steeds goed.
Om ze een beetje onder controle te houden geef ik ze niet heel veel voedseldieren.
Hierdoor groeit de kolonie wat minder hard, maar wel genoeg om de sterfte van de oudere werksters op te vangen.
De oudere werksters zijn te herkennen doordat deze donkerder van kleur zijn.
Wel geef ik ze voldoende te drinken. Daar komen ze altijd massaal op af wat altijd leuk is om te zien!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Myrmica rubra (ProXi)

Bericht door miel »

Yes! RAMMSTEIN links 2 3 4! Ik ben ook Rammsteinfan :mrgreen:
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (ProXi)r

Bericht door ProXi »

miel schreef:Yes! RAMMSTEIN links 2 3 4! Ik ben ook Rammsteinfan :mrgreen:
Ik niet :lol:
Maar soms is het wel leuk.
Bij dat liedje spelen ook mieren een rol in de clip, dus dat was wel passend.
Opmerkingen horen eigenlijk hier

Blog:
Het is ondertussen aardig druk geworden.
Er lopen altijd wel wat mieren rond in de buitenwereld, maar op het moment dat ik ze te eten geef loopt heel het nestgedeelte zowat leeg. Ze vallen met veel mieren tegelijk de prooien aan en storten ze zich altijd massaal op het suikerwater of in de onderstaande video op honingwater.

Vandaag gingen ze wel heel erg los.
Ze klommen met ze allen over elkaar heen en gingen zelfs op de honing zitten. Op een gegeven moment was het letterlijk een mierenhoop(je)
Vermoed dat dit voor een aantal werksters niet goed afgelopen zal zijn die onderop zaten.
Helaas was de batterij op, want even later zag je helemaal niets meer van de honing.



Ik heb ook vliegende mieren gespot in de kolonie. Zover ik me kan herinneren is dit het eerst jaar dat deze kolonie geslachtsdieren produceert.
Net als bij mijn oude kolonie spot ik alleen mannetjes. Vraag me af waarom dat zo is.

Wellicht hebben een aantal mensen het al gezien op youtube, maar sinds een jaar heb ik ook weer een ander huisdiertje gevonden.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (ProXi)

Bericht door ProXi »

Het leven van een mier(enhouder) gaat niet altijd over rozen.
Soms loert er gevaar.. mijten...

Ik heb er nog nooit zoveel gezien op één mier.
Het vreemde is dat ze uit het niets opeens op de mieren zitten.
Gezien de ernst, kan ik me dan ook niet voorstellen dat er de komende dagen leuke dingen gaan gebeuren met deze kolonie.

Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (ProXi)

Bericht door ProXi »

De afgelopen dagen heb ik citroensap en fruit in de buitenwereld gelegd en dit meerdere malen vervangen.
Je kan de beestjes zien lopen in grote aantallen over het fruit. Ze komen daar dus wel op af.
Echter leek het geen effect te hebben op het aantal mijten op de mieren zelf.
Ook lijken er steeds meer mieren rond te lopen met veel mijten.

Vandaag heb ik dan ook de mijten op een harde manier aangepakt en hopelijk een flinke slag toegediend.
Met een kleine handstomer heb ik de buitenwereld onder handen genomen. Net als in een echte oorlog zijn hier ook onschuldige mierenslachtoffers bij gevallen. Dit waren echter voornamelijk besmette mieren. Er zijn zeker ook veel mijten gedood door deze aanpak.
Ik heb dan wel deze slag gewonnen, maar vermoedelijk niet de oorlog. Dat zal na mijn vakantie blijken. Maar heb nu gedaan wat ik kon doen.
Verhuizen lukte helaas niet omdat de mieren niet mee werken.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (ProXi)

Bericht door ProXi »

Tijdens mijn vakantie en erna zijn er heel wat mieren gestoven.
Een deel van de mieren heb ik vrijdag overgeplaatst in quarantaine.
Deze mieren waren verhuisd naar 2 buisjes die ik in de buitenwereld had gelegd.

De mieren in de buisjes lijken minder besmet dan de vele mieren die rondliepen in de buitenwereld.
Daarom heb ik ze gesplitst. De mieren in het oude nest zullen het vermoedelijk niet overleven.
Die zijn nog erg besmet.
Bij de mieren die in quarantaine zitten, leg ik dagelijks fruit neer. Het lijkt erop dat er wel steeds mijten op het fruit gaan zitten, dus hopelijk minder op de mieren. Zodoende hoop ik dat de mijten langzaam maar zeker in aantal zullen afnemen. Daarnaast is de nieuwe omgeving ook niet vochtig, waardoor de mijten zich ook minder snel vermenigvuldigen als het goed is.

Het is nog even afwachten, maar mogelijk gaat een deel het redden.


Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica rubra (ProXi)

Bericht door ProXi »

Het ziet er goed uit.
Bij de mieren die in quarantaine zitten is maar 1 werkster overleden. Ik zie ook vrijwel geen mijten meer op de mieren zitten. Als dit zo blijft is dit toch wel een mooie overwinning op de mijten. Er zijn nog 2 koninginnen over, dus als de winterslaap goed gaat. Dan kan daarna het herstel worden ingezet.
Plaats reactie