Myrmica rubra (FenixGoesEvil)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Gesloten
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Myrmica rubra (FenixGoesEvil)

Bericht door FenixGoesEvil »

Hallo,
Hier ga ik mijn favoriete blog houden over mijn favoriete soort namelijk Myrmica rubra! Even een inleiding ik heb voor bijna 150 gekregen/gekocht op antstore! Met dank aan mijn ouders en grootouders! De kolonie zal bestaan uit 1 gyne en 25-51 werksters.
Kan ik ze al onmiddelijk in een mini y-tong nest plaatsen van volgende afmetingen:
15x20x7 cm???
? Het is op dit moment in mijn kamer 15 graden, dus zal ik een warmte matje aansluiten maar dit wordt niet heel warm.


Ik ben echt heel blij met de kolonie en foto's van de setup en de kolonie volgen nog !


Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7396


Offtopic: Dit heb ik besteld op antstore:
4 x Reageerbuizen 150x16 mm / 10 stuks
Levertijd: op voorraad
000316 € 2,20 € 8,80
1 x ANTSTORE Eten Honing Set
Levertijd: op voorraad
001982 € 1,90 € 1,90
1 x Talk 100g - Big Pack
Levertijd: op voorraad
003 878 € 1,80 € 1,80
1 x ANTSTORE Eten Jelly Set
Levertijd: op voorraad
001983 € 2,90 € 2,90
1 x ANTSTORE Eten Mix Set
Levertijd: op voorraad
001912 € 3,90 € 3,90
1 x Suiker-honing-100ml
Levertijd: op voorraad
001295 € 4,90 € 4,90
3 x Doorzichtige slang 18/14 mm
Levertijd: op voorraad
001275 € 1,00 € 3,00
1 x Myrmica rubra
Grootte: Queen + 26-50 arbeider
Levertijd: op voorraad
000473
€ 14,90 € 14,90
1 x Fruitvliegen - Drosophila hydei - groot
Levertijd: op voorraad
004 395 € 2,90 € 2,90
1 x Argentijnse kakkerlakken in een doos
Levertijd: op voorraad
004 393 € 3,90 € 3,90
1 x ANTSTORE Starter Kit boerderij wastafel 35x25
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (FenixGoesEvil)

Bericht door FenixGoesEvil »

Net heb ik mijn prachtige kolonie Myrmica rubra aangehad!
Ze zijn heel gretig naar de 3 fruitvliegjes die ik ze gaf de fruitvliegjes kwamen wel dood aan. Ze zijn heel agressief naar hun eten toen en een werkster nam het vliegje mee in het buisje. De gyne heb ik nog niet gezien , ik heb het buisje verduistert en wil ze niet storen ze is 5 dagen onderweg geweest. Uitbraak preventir is is paraffine olie wat me opviel is als ze er in de buurtvan komen wassen ze zich hele tijd is dit normaal
De kolonie is echt heel actief er zaten ook 21 werskter in de buitenwereld! Wat me op viel is dat ze heel actief zijn tot ze tegen de paraffine olie kruipen, daarna zijn ze veel minder actief. Een werktser kroop zelfs helemaal in elkaar na dat ze tegen het glas aan kroop andere mieren blijven doodstil staan nadat ze de olie aan raakten.
Mijn kakkerlakken zijn er helaas maar 5 ik denk 3 vrouwtjes 2 mannetjes. De vuurvliegjes waren na een half uur gewoon weg of ze in hun buisje lagen weet ik niet.



Sommige gingen onmiddellijk naar het water suikerwater of honingmengeling. Vandaag komt nog een update
Sorry voor typ fouten kan niet lezen wat ik typ met gsm.
Foto's zal ik later proberen posten want heb geen goed foto toestel.

Dit was het voor nu
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (FenixGoesEvil)

Bericht door FenixGoesEvil »

Vandaag heb ik besloten om een heel klein y-tong nestje te maken in plaats van een proefbuisje. De reden hiervan is ik wil 1 keer per dag checken hoe het gaat met de gyne. En dit gaat niet in het proefbuisje dat ingewikkeld is.

De 2 fruitvliegjes die ik in hun buitenwereld gooide werden niet bekeken dus ik denk dat ze nog voedsel hadden.

Vandaag was het wel een rot dag voor de kolonie :cry: . Er zijn 4 werksters gestorven door mijn stomme fout :'( . Ik had de paraffine olie te dik aangesmeerd waardoor de werksters in een druppel vast plakten en stierven. Dit vond ik echt zo dom van me ik heb nu al een paar keer met een stukje keukenrol over de olie gewreven. Volgende keer dat ik het aanbreng ga ik het ook veel hoger aanbrengen . Ik deed het best laag. De gedroogde vlieg en garnaal heb ik besloten om uit het nest te halen ze keken er niet naar en het intresseerde ze ook niet... Morgen ga ik nog naar de dierenwinkel om wat voedsel diertjes te kopen. Wat me opviel is dat ik overal las dat er weinig werksters in de buitenwereld rond lopen bij de meesten van jullie. Bij liepen er net 34 werksters in de buitenwereld kan iemand hier een verklaring voor geven? Er zaten er ongeveer 30 bij het water en 4 zaten wat rond te lopen.

EDIT: ik gebruik voor het geven van water een proefbuisje en nog een waterpotje gevuld met vochtige watjes. Maar als het donker worden zit 1 derde in het water reservoir 1 derde in het water potje en 1derde in het proefbuisje van de gyne is dit normaal?

Verder is er niet veel meer te vertellen. Gelieve nog tips te geven in mijn andere blog . Zie eerste bericht


Groetjes Fenix en de kolonie :D
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (FenixGoesEvil)

Bericht door FenixGoesEvil »

Vandaag was het een rampzalige dag voor de kolonie hun buisje waarin ze aan kwamen stond op overstromen er zaten bruine mini vlekjes is uitwerpselen mijten? dit weet ik niet.
Ik het een nieuwe proefbuisje voor ze gemaakt en na een tijdje kwamen er dikke waterdruppels uit de watjes. gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen enkel veel stress!

De kolonie telt nu ongeveer 60 werksters plus minus 15 eitjes een paar larves/poppen ken het verschil nog niet helemaal. Morgen ga ik nieuwe voedsel dieren kopen wat raden jullie aan maaien vlieg larven of kleine sprinkhanen/krekels ?

De gyne zag ik vandaag heel eventjes verwarrend rond lopen tijdens de verhuis ik was bang dat ze hard ging stressen maar het is oke ze zitten weer knus in hun buisje en als er geen broed meer is gaan ze in winterslaap. tot maart denk ik.

Ik hoop dat het sinds het olie probleem en nu het nest probleem alles voor de kleine kolonie beter gaat verlopen. Vandaag was stress voor mij en de miertjes :cry: .
Dit was de update voor vandaag.


Groetjes
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (FenixGoesEvil)

Bericht door FenixGoesEvil »

Korte update ongeveer 12 eitjes en 5 poppen of meer het gaat dus zeker goed.
Binnenkort een kleine 80 mieren :D wat ben ik trots dat het goed gaat.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (FenixGoesEvil)

Bericht door FenixGoesEvil »

Goed nieuws de kolonie at vandaag een mug op in ongeveer 20 minuutjes gisteren deden ze hier een uur over . Deze keer was de mug dood vorige keer leefde ze nog een klein beetje :twisted: . Nu hebben de domme muggen op mijn kamer een doel. :D

EDIT; vandaag checkte ik even hoe het stond al de eitjes zijn weg ik zie nog maar 1 pop help?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (FenixGoesEvil)

Bericht door FenixGoesEvil »

De winterslaap is begonnen. Hopelijk komen ze er goed door!

Dit lijkt nog steeds de moeilijkste fase van het houden van mieren.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (FenixGoesEvil)

Bericht door FenixGoesEvil »

Binnen een paar weken komt mijn kolonie weer uit winterslaap! Ze zijn dan waarschijnlijk met een 100-tal . Nu was ik aan hun toekomst aan het denken en heb ik besloten om een nest voor ze te maken in een kleine houten balk (eiken hout) dit omdat ze in het wild ook in (rottend) hout leven heb ik gehoord. Het blokje is 19cm op 8 cm het bevat 2 kamers en ruim brede gang het kleinste kamertje wordt bijna helemaal vochtig. Iemand een idee of een houtnest een aanrader of afrader is?

Mvg ,
Yannick
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (FenixGoesEvil)

Bericht door FenixGoesEvil »

Deze kolonie heeft een toppunt bereikt van zo'n 400 werksters. De gyne is daarna aan een onbekende oorzaak gestorven.
Hier mag een slotje op
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gesloten