Myrmica rubra (Reinoud)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Hallo iedereen,

Hier zal ik de vorderingen van mijn Myrmica rubra kolonie bijhouden.
Ik heb de kolonie onlangs gekocht van MichaelB hier op het forum.
De kolonie telt nu 1 gyne, een 10-tal werksters en wat broed, ik wil ze niet teveel storen dus ik heb ze niet exact geteld.
Ze zijn sinds vrijdag (4/04/2014) in mijn bezit, en hebben al goed gegeten.
Ik zal jullie niet kunnen verbazen met goede macrofoto's zoals ik die hier wel eens tegenkom, maar ik doe mijn best.
De blog is ook voor mij gewoon gemakkelijk om bij te houden wat er allemaal met de kolonie gebeurt.

Dit is de huidige setup; als je goed kijkt zie je een werkster drinken. Er ligt ook een opengeknipte pop van een meelworm klaar, maar ik veronderstel dat ze nu even geen honger meer hebben, gisteren hebben ze een halflevende Panchlora nivea (kleine kakkerlak soort) het nest ingesleurd, gedood, en de resten later weer buiten gegooid. Ze zijn een stuk agressiever dan mijn Lasius niger kolonie, dat vind ik wel leuk. Ik bied ook suikerwater aan, wat gretig aangenomen wordt.
WP_20140406_001.jpg
Commentaar en opmerkingen hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7636
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Voorlopig gebeurt er weinig met de kolonie, ik heb ze onlangs wel wat warmer gezet (rond 24°C), en ik heb wel de indruk dat ze nu een stuk actiever zijn.
Verder nemen ze nog altijd alles gretig aan wat ik ze aanbied (kakkerlak, meelworm...). Ook heb ik onlangs voor het eerst honingdauwsurrogaat aangeboden, en dat namen ze ook goed aan.
Ik heb het gevoel dat er al enkele werksters zijn bijgekomen, maar ik wil niet in het buisje kijken en hen storen.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Nog even een update,


het aantal werkers is behoorlijk toegenomen, ik schat ze nu op een 20-25, ook ligt er een redelijke hoop broed. Sinds ik honingdauwsurrogaat voer is de interesse in insecten wel wat afgenomen heb ik de indruk. Ze zijn wel wat beginnen graven in de watten die het water scheidt van hun nest, ze zullen er wel niet volledig door graven zeker?
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Hey,

alles gaat goed met de kolonie, het gaat sneller dan ik durfde hopen. De kolonie telt nu zeker 30 miertjes, en er liggen minstens 20 poppen klaar. Ik hoop er dit weekend nog eens foto's op te zetten. Verder had ik ook gelezen dat mieren zeer graag bloed lustten, maar ik weet niet meer van waar ik dat haal. Iemand die hier iets van weet? Ik zou het wel eens testen anders.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Weer geen foto's deze keer! (Ik zal het maar op de blok steken)
De kolonie doet het goed, eet steeds meer, en ik zie meer en meer activiteit in de buitenwereld.
Bij mijn vorige tellingen heb ik er steeds behoorlijk naast gezeten blijkt nu.
Ik heb een babymuisje gevoerd, waar na vijf minuten een 30-tal mieren opzaten.
Na een hertelling blijkt de kolonie uit minstens 60, maar waarschijnlijk nog meer mieren te bestaan.
Het is onmogelijk om het broed en de poppen nog te zien in het buisje door de mieren die er op zitten.
Ik zal binnenkort nog een proefbuis toevoegen, aangezien het water in het buisje op begint te raken.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Eindelijk dan foto's, vandaag eens groot onderhoud gedaan, en nog eens gekeken naar mijn andere gynes ook.
De Myrmica rubra doen het goed, de eerste generatie werksters begint nu te sterven denk ik, er liggen een vijftal lijkjes in een hoekje in de buitenwereld.
Maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door het broed dat nog klaar ligt.

De foto's:

Dit is de rubra kolonie, in werkelijkheid zijn er nog meer mieren, maar die zijn niet te zien door de aluminiumfolie. Als je goed kijkt zie je de gyne zitten rechts bij de uitgang.
IMG_1503.jpg
Dit is het schedeltje van een jonge muis. Het diertje is op enkele dagen door de kolonie bijna tot op het bot opgegeten.
IMG_1509.jpg
En nog 2 niet gerelateerde foto's:

Mijn Lasius flavus kolonie, die ik wil laten verhuizen (het water in het originele buisje is paars geworden, en dat leek me niet heel gezond)
IMG_1495.jpg
Mijn Formica fusca kolonie, die ik verwaarloosd kreeg. En die nu plots in gang is geschoten.
IMG_1499.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

De kolonie doet het nog steeds goed, het is bijna onmogelijk geworden om nog in het buisje te kijken. Als ik het nog maar ophef om de folie wat te verschuiven komt er een stroom werksters uit. Alle soorten geleedpotigen gaan er vlot in, zowel levend als dood. Ook suikerwater en honingdauwsurrogaat nemen ze gretig aan. Ik hoop de kolonie deze zomer naar een ytong nestje te kunnen verplaatsen, voor een wat betere zichtbaarheid.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Ik heb besloten de kolonie toch al de mogelijkheid te geven om te verhuizen naar ytong. Het buisje waar ze nu zitten raakt langzamerhand opgedroogd, en begint redelijk vuil te worden. Verhuizen naar een ander buisje lijkt me vrij nutteloos wegens de korte tijd die ze er maar in zouden doorbrengen. Momenteel ziet de setup er dus zo uit:
WP_20140616_002.jpg
Ik heb er voor gekozen zand in de andere buitenwereld de leggen omdat mijn Myrmica veel 'bouwen' met het afval die in hun huidige buitenwereld ligt. Met dit zand kunnen ze dan zelf luchtvochtigheid regelen, en eventueel een deel van de ytong opvullen (het nest is redelijk groot voor een kolonie van maar een 80-tal mieren).

Het papier is sinds gisterenavond aanwezig, maar het is maar sinds vandaag dat er echt grote activiteit is. Waarschijnlijk omdat het nu behoorlijk warm, en een gedeelte van de buitenwereld in de zon staat. Bijverwarmen doe ik al even niet meer, kwestie van oververhitting te vermijden. Momenteel zijn er tot 30 werksters in de buitenwereld, zoveel heb ik er nog nooit tegelijk buiten gezien.

De keuze is nu aan de kolonie, het maakt mij weinig uit wanneer ze verhuizen, het heeft geen haast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

De kolonie is definitief verhuisd, ik kan ze wel niet goed bekijken, omdat vanaf ik het karton van het glas doe om te kijken ze allemaal uit het nest rennen. Ik schat het aantal werksters op 100, er ligt zeker nog evenveel broed en poppen. De kolonie eet steeds meer en meer. Ze hebben er ook geen moeite meer mee om grote levende insecten te doden.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Alles gaat goed, de kolonie telt nu volgens mij een 120-tal werksters, en er liggen zeker 50 poppen klaar. Er is vrijwel geen broed voor het moment, slechts een 10-tal larven, maar daar maak ik me niet echt druk in. Als het aan dit tempo doorgaat kunnen ze de winter ingaan in een goed gevuld nest.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Vandaag heb ik de grote buitenwereld eens opgeruimd, want het was nodig.
Op de bodem lagen heel wat insectenresten, gemorst en opgedroogd suikerwater...
De mieren hebben ook het papieren bruggetje, die diende om van de kleine naar de grotere buitenwereld te gaan, gebruikt als nest.
In het opgevouwen papier hebben ze gangen gebouwd uit zand, maar het werd wat te wankel en ik wilde geen uitbraak riskeren.
Dus heb ik de buitenwereld eens uitegespoeld, een 'boom' er in geplaatst om extra ruimte te creëren, en een nieuw bruggetje geplaatst.
De kolonie bestaat nu denk ik uit een 200 mieren, en er zijn er altijd wel een 20tal in de buitenwereld. Het is al een hele tijd geleden dat ik de gyne zag, maar ik maak me geen zorgen, want het broed neemt alsmaar toe.
Zo ziet de opstelling er momenteel uit:
WIN_20140728_140830 (2).JPG
Excuses voor de slechte foto, maat mijn laptop is momenteel binnen voor herstel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Weer een update, dit keer met wat foto's van de kolonie.
De kolonie doet het goed, alles wat ik erbij gooi wordt gedood en opgegeten. Ze zijn ook verzot op hongingdauwsurrogaat, dat vul ik nu bijna dagelijks bij.
Vandaag heb ik een celspin gevoerd, zo'n spin dus:
(foto is van het internet)
imgres.jpg
Let vooral op de grote kaken!
Het duurde een tiental minuten eer deze overmeesterd was, en een vijftal mieren werden gedood. Het was de eerste keer dat ze zo agressief reageerden op hun prooi, zeker 50 werksters kwamen naar buiten om de spin te doden.

Langzaam aan begint het ytong nest gevuld te raken. Maar er is nog genoeg plaats.
Wat foto's van in het nest:
IMG_2259[1].JPG
Afbeelding
Afbeelding

Op de laatste foto zie je ze al naar buiten lopen aan de uitgang, bij de minste verstoring loopt de hele kolonie naar buiten.
Een korte telling levert ongeveer een 250 mieren in het nest op, degene aan de uitgang en in het buisje niet meegeteld, en dan zijn er nog altijd een 20-tal mieren in de buitenwereld. Dus ik gok dat de kolonie nu momenteel een 300-350 mieren telt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Nog even een update.
Ik ben de kolonie nog wat meer gaan voeren, omdat ik het gevoel had dat de grootte van de kolonie begon te stagneren. Dus ben ik de laatste tijd zoveel gaan voeren als ze op kunnen, ik wil dat de kolonie nu nog maximum groeit voor de winterslaap. En het lijkt geholpen te hebben, er ligt een enorme hoop eitjes, zoveel heb ik er nog nooit tegelijk gezien.
Er is nu steeds honingdauwsurrogaat of suikerwater aanwezig. Om niet zoveel insecten meer te moeten vangen geef ik nu af en toe babymuisjes, die gaan er ook goed in, en worden bijna volledig kaal gegeten.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Nog eens even naar de kolonie gekeken. Snel ook wat foto's gemaakt.
De kolonie stelt volgens mij een 450-tal mieren (waarschijnlijk eerder 500).
Ik heb geprobeerd te tellen aan de hand van de foto's, en ik kwam al aan 250 mieren na het het tellen van 2 kamers.
Wat foto's:

Een kamer met broed, zo zijn er 2. Dit is de kleinste kamer.
IMG_3008.JPG
Dit gebeurt er bij verstoring, ofwel lopen ze naar de uitgang, ofwel kruipen ze in een hoopje opeen, probeer dan maar eens te tellen.
IMG_3010.JPG
Deze kamer wordt gebruikt om prooien in stukken te scheuren.
IMG_3009.JPG
Het nest telt nu 4 kamers, waarvan 2 volledig gevuld met broed en mieren, 1 gevuld met werksters, en een de kamer met prooien. Afhankelijk van temperatuur en vochtigheid wisselen ze wel eens van kamer. Op een van de foto's is de gyne te zien, wie vindt haar?

Verder had ik nog een vraagje, heeft er iemand ervaring met het introduceren van gynes bij een bestaande kolonie? Omdat ik ergens gelezen heb dat een M. rubra kolonie slechts een duizendtal werksters zou tellen per gyne, en waarschijnlijk duurt het niet meer zo lang voor ik aan dat getal kom. (Net voor of na de winterslaap waarschijnlijk.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Myrmica rubra (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Vandaag weer voor het eerst in een tijdje (pakweg 10 dagen) een grotere prooi gevoerd. Het werd door de mieren wel geapprecieerd, in no-time zat de buitenwereld vol behoorlijk agressieve Myrmica rubra.
Op de foto's is het eigenlijk niet goed weergegeven, maar de krekel is volledig bedekt met werksters.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het blijft toch een zeer dankbare soort om voor te zorgen.
Plaats reactie