Myrmica Rubra (Joachim)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Myrmica Rubra (Joachim)

Bericht door Joachim »

Hallo allemaal,

Graag maak ik voor jullie een blog aan over mijn nieuwe kolonie.
Ik heb de kolonie gisteren verkregen via MichaelB.
De kolonie telt 2 gynes, 60+ werksters en een 5 tal mannetjes.

De kolonie is toegekomen, netjes verpakt en het testbuisje zat in een afgesneden stuk afvoerleiding (heel goed bescherm tegen breken dus)
Toen ik het testbuisje uit de afvoerleiding schoof, zag ik meteen heel wat activiteit. Er begonnen al werksters larven en poppen op te tillen. Ik schoof ze er voorzichtig terug in en legde de briefomslag op de trap (ik was immers aan het werk), zodat ze een paar uurtjes konden bekomen van de reis.

Rond 18:30 haalde ik het testbuisje terug uit de verpakking en legde het in de buitenwereld, die ik via een buis aangesloten heb op een bevochtigd gipsnest. Ik haalde de watte eruit en naarstig begonnen een 20-tal werksters de nieuwe omgeving (buitenwereld) te verkennen.
Enkele minuten later liepen ze door de buis en verkenden het gipsnest (dat ik had afgedekt, zodat het er donker zou zijn). Niet veel later zie ik de eerste werkster broed oppakken en het verplaatsen naar het gipsnest. Na de derde trip van deze ene mier, sloten er zich meerdere mieren aan bij het fenomeen. Prachtig om te zien. Een trein van werksters met broed.
Omstreeks 19:45 was de testbuis volledig leeg. Iedereen was verhuisd. De Gynes dienden niet aangespoord te worden om te verhuizen. Ze gingen uit vrije wil mee. De jonge werksters darentegen, werden door de oudere meegedragen.

Als beloning bood ik ze een 3-tal fruitvliegjes aan, die naarstig meegenomen werden naar het nest en daar als feestmaal ontvangen werden :)

Ik wens mezelf bij deze veel succes met de kolonie!

Graag jullie reacties, tips en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7769
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (Joachim)

Bericht door Joachim »

Dag 3
Het gaat iets minder goed met de kolonie. Er liggen in 2 nestkamers een paar mieren te kronkelen. Ik vraag mij af wat de oorzaak is. In de kamers met het broed niet, daar zijn de werksters naarstig bezig met de larven. Ook de koninginnen doen het goed.
Het nest heb ik deze ochtend nog bevochtigd. Ze hebben voedsel (fruitvliegjes) en suikeroplossing voorradig in de buitenwerld. Dewelke ze sinds deze ochtend niet opgehaald hebben (ze hebben gisteren avond uitgebreid gedineerd), dus het lijkt me niet dat ze honger hebben.
Misschien heeft het te maken met de temperatuur? Deze is wat opgelopen in de woonkamer. Mijn Lasius Niger vinden dit blijkbaar prettiger en zijn een stuk actiever geworden.
Ik heb de Myrmicas daarnet bij thuiskomst wat koeler geplaatst. Ze staan nu op zo een 22-23 graden. Wel zie ik dat er nu lichte condensvorming ontstaat op het glas bij deze koudere temperatuur.
Het nest heeft absoluut niet in de zon gestaan. De rolluiken zijn quasi dicht en het nest is afgedekt.

Ik hoop dat het goed komt. Als iemand de oorzaak weet?

Groeten Joachim
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica Rubra (Joachim)

Bericht door Joachim »

Dag 5

Situatie gestabiliseerd. De mieren die lagen te kronkelen zijn nagenoeg allemaal overleden. Zonde voor de kolonie. Het lijkt erop dat de overleden mieren halers waren, dus veel minder activiteit in de buizen en buitenwereld. Het broed wordt verder goed verzorgd. De (levende) mannetjes werden gisteren aan hun poten uit het nest gesleept.
De fruitvliegjes worden momenteel niet aagenomen. Maar ik blijf volharden in de boosheid en vervang iedere dag de niet aangenomen fruitvliegjes door verse, zodat er geen problemen qua schimmels en dergelijke ontstaan. Wel komt er af en toe een miertje suikerwater drinken.

Het blijft mij een raadsel wat het probleem geweest is.

Het veheugt mij dat het de goede kant opgaat. Ik hou jullie op de hoogte!
Joachim
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (Joachim)

Bericht door Joachim »

Dag 21

In totaal (helaas) 30 werksters gestorven. Nu reeds een week geen sterfgevallen meer.
Op een gegeven moment waren er enkel nog jonge mieren die haast niet uit het nest kwamen. Gelukkig waren er veel larven en zijn de gesneuvelde werksters vervangen door nieuwe!
Ik heb ze zonet fruitvliegjes en een krekel gegeven. Ze sleepten deze naarstig naar het nest. Meer dan 10 Myrmicas in de buitenwereld. Een echt feest.
Ze stellen het goed en hebben nog steeds een hoop broed in alle stadia.
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (Joachim)

Bericht door Joachim »

Dag 41

Na wat strubbelingen in de beginfase, gaat het bijzonder goed met deze kolonie.
De kolonie is ondertussen terug verhuisd naar een proefbuisje. Blijkbaar vinden ze het daar leuker!

Momenteel aanvaarden ze aardig wat voedsel. Huiskrekels, fruitvliegen en honingdauwsurrogaat.
Er zijn voortdurend 5 a 10 werksters in de buitenwereld. Ook houden ze het nest heel schoon. Waarbij ze de volledige buitenwereld gebruiken als stortplaats... :)

Hieronder een foto van slechte kwaliteit (ik probeer hiervoor een oplossing te zoeken)
Afbeelding

Graag jullie reacties, tips en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7769
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (Joachim)

Bericht door Joachim »

Dag 53

De kolonie groeit als een kool. Ik tel momenteel 80 a 100 werksters!
Helaas heeft deze kolonie maar 1 gyne en zal dus niet groter worden dan ongeveer 1000 werksters.
Voorlopig laat ik ze nog even in het buisje, dit is iets makkelijker voor de winterrust.

Ik heb wat foto's toegevoegd. Deze keer van een iets betere kwaliteit.

Afbeelding
Er zijn al heel wat nieuwe miertjes geboren zoals je kunt zien. Op de bovenstaande foto.

Op de onderstaande foto zie je een geslachtsdier dat net geboren is.
Afbeelding

Straks ga ik 5 dagen op vakantie, dus krijgen ze wat extra voer toegediend!

Joachim
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Plaats reactie