Myrmica rubra (tempant)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

Sinds ik met deze hobby gestart ben zo'n dik jaar geleden, ben ik op zoek gegaan naar een kolonie Myrmica rubra. Ik hoopte bij de bruidsvluchten een gyne te vangen, maar ik heb er nooit een gezien (ik woon dan ook in het stadscentrum). De (weinige) kolonies die ik vond bevonden zich ook meestal onder stoeptegels ofzo waar ik niet bij kon.

Maar gisteren was het dan toch zover :D Op bezoek bij mijn ouders zag ik een grote aanwezigheid van werksters. Uit dit topic haalde ik veel tips van hoe een nest uit te graven, want voor mij was dit ook de eerste keer. Gewapend met emmer, spade en klontje suiker ging ik aan de slag.

In een eerste fase moest ik het nest zelf weten te vinden. Daarvoor liet ik een paar korreltjes suiker vallen bij werksters om te zien waar ze het naartoe zouden dragen. Het duurde wel een half uur voor ik het eigenlijke nest gevonden had: verscholen in halflang gras langs een klein beekje. Ruim 3m van de plaats waar ik de eerste werksters gespot had! :shock:

Met de spade heb ik dan met een paar scheppen een groot deel van het nest weggegraven en in de emmer gedaan. De paniek onder de werkster was enorm. Ik zag grote hoeveelheden werkster, larves, poppen, koninginnepoppen, enz... Na een paar minuten hadden de werksters alle broed verstopt onder de aarde in de emmer. Zo zag dit eruit:

Afbeelding

Uit het topic waar ik hierboven naar link had ik geleerd dat de volgende stap is om een proefbuisje te prepareren en dit in de emmer te leggen. Na een dag zouden de mieren dan verhuisd moeten zijn naar het proefbuisje. Om twee redenen zag ik dit niet zitten:
1. In de emmer zaten nu honderden, zoniet duizenden werksters. Ik ben niet voorzien op en heb geen ervaring met een nest van die grootte.
2. Op die manier zou ik nooit (of het zou toch heel langduren) weten of ik een gyne gevangen heb. Laat staan hoeveel ik er heb.

Daarom heb ik beetje voor beetje (handvol per keer) het mengel van aarde, werksters, broed (en gynes?) overgebracht in een andere emmer en gecontroleerd op gynes. Tijdrovend werkje, maar het loonde. Na een klein uurtje had ik zo twee gynes gevonden:

Afbeelding

Deze heb ik dan in een bakje 'van de Chinees' gezet samen met heel wat broed en een 50-tal werksters. Een verduisterd proefbuisje toegevoegd en tegen deze morgen waren ze allen verhuisd naar het proefbuisje. Het buisje heb ik dan overgebracht naar een nieuw bakje 'van de Chinees' waar geen aarde, zand, gras, ... in ligt:

Afbeelding

Zoals je kan zien konden ze een likje suikerwater wel waarderen:

Afbeelding

Tot slot, het zo grondig verstoren van een nest, misschien zelfs vernietigen, staat me eigenlijk wel wat tegen. Het betreft hier geen echt zeldzame soort, maar toch. Een kolonie starten met een gyne gevangen tijdens een bruidsvlucht geeft me toch meer voldoening en minder wroeging eerlijk gezegd :!:

In elk geval: hier post ik op tijd en stond de vorderingen van deze kolonie.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

Deze morgen, aan de ontbijttafel (wat een prachtige soort!):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

Alles gaat prima met deze kolonie. Ik merkte echter eigenaardig gedrag op waar ik nog niet eerder van hoorde of over las.

Zoals ik in een eerder post al eens schreef, zaten er ook een aantal geslachtspoppen bij het nest dat ik uitgegraven had. Deze geslachtspoppen heb ik toen niet allemaal verwijderd. De laatste weken zijn deze poppen echter uitgekomen en nu merkte ik dat de mannetjes vaak in de buitenwereld gespot konden worden terwijl ze werksters aan het 'berijden' zijn. De werksters zijn er duidelijk van geïrriteerd en proberen hun belagers af te schudden. Je kan ook goed zien dat de mannetjes echt proberen te paren waarbij ze hun achterlijf naar voren krullen. Ik vang de lastige mannetjes weg, zodat de werksters weer wat rust hebben.

Ik vraag me verder ook nog af wat er gebeurt mochten er prinsessen rondlopen in de buitenwereld (ik heb er geen gezien in mijn buitenwereld, maar ik sluit niet uit dat er in het proefbuisje rondlopen/geboren zijn; ik heb de verduistering nog niet weggehaald sinds ik dit nest heb). Indien de mannetjes die ook zo vastberaden zouden 'berijden', dan vraag ik me af of er zo geen bevruchting in het nest zou kunnen plaatsvinden. Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

Met de nodige ontgoocheling moet ik jullie melden dat de gyne van deze kolonie overleden is. Erg jammer :cry: Myrmica rubra is een prachtige soort: mooi om te zien en ook bij kleine kolonies actief en alert (wat veel minder het geval is bij Lasius niger bvb). Ik hoop dat ik dit jaar eens een bruidsvlucht van deze soort mag meemaken zodat ik weer van deze miertjes kan genieten.

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Plaats reactie