Myrmica Rubra Antboy

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Myrmica Rubra Antboy

Bericht door Antboy »

Vandaag (20 augustus 2015) is mijn onlangs bestelde Myrmica Rubra kolonie aangekomen.
Deze zou moeten bevatten 3 gynes (ik herken ze niet tussen al die werksters)
En circa 150 werksters.
Ik heb ze direct in een terrarium gezet en directe rennen ze allemaal een holletje in.
Inmiddels zijn ze druk bezig met graven vliegjes vangen en suikerwater drinken :p. Ik neem aan dat de gynes er bij zitten omdat ik dit bij mierenboerderij heb gekocht en die levert altijd goed.
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica Rubra Antboy

Bericht door MichielAlexander »

Ha Antboy! Gisteren had ik ook een Myrmica Rubra binnen gekregen van mierenboerderij.nl, met 2 gynes. Ze zijn inderdaad moeilijk te herkennen. Ze zouden iets groter en iets donkerder moeten zijn. Bij stress (of verhuizingen) worden ze vaak beschermd, dus misschien dat je ze komende dagen beter kan herkennen. Veel plezier!
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Myrmica Rubra Antboy

Bericht door Antboy »

[*]Ja bedankt heb jij trouwens die van 300 werksters gekocht die was ineens weg ik kan de gynes trouwens niet meer zien ze hebben zich ingegraven.

Nu even het blog: Ze zitten in een terrarium met een heuvel van zand ik vond dit ook leuk om te doen aangezien ze nu bijna alles zelf doen.
Verder ze houden erg van meelwormen ik had ze een meelworm met een barstje in het pantser gevoerd, na 3 minuten zaten er 3 mieren op. Vervolgens ging 1 mier naar de ingang hulp halen na eenpaar minuten later ontstond er een mierenspoor, op het moment worden er steeds kleine stukjes meelworm naar het holletje gebracht er zitten een stuk of 40 mieren op. Je ziet de meelworm nauwelijks meer het gaat dus erg goed met de kolonie!

Ps: Plaats volgende keer dit soort dingen in vragen en opmerkingen anders wordt het erg verwarrend. :)
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica Rubra Antboy

Bericht door GvG »

Antboy schreef: Plaats volgende keer dit soort dingen in vragen en opmerkingen anders wordt het erg verwarrend. :)
Dan moet je wel even een linkje plaatsen:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8399
:)
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Myrmica Rubra Antboy

Bericht door Antboy »

Excuses vergeten :)
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Myrmica Rubra Antboy

Bericht door Antboy »

De winterslaap is niet goed gegaan veel mieren zijn ineens zwaar gehandicapt (missen pootjes)
1 gyne is dood de ander heeft nog 1 pootje en de laatste is nog in orde :). Nog 50 goede werksters 100+ doden ongeveer 50 gehandicapten...
Ik hoop dat ze er weer bovenop komen, weet iemand hoe dit komt?
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Myrmica Rubra Antboy

Bericht door Daisy »

Ik lees dit zo vaak van winterslapen die niet goed gaan, toch wordt er zo gedrukt dat de mieren een winterslaap nodig hebben omdat ze anders te uitgeput zijn?
Maar blijkt dat er ook enorm veel sterven tijdens de winterslaap, of soms een hele kolonie die het niet overleeft, dus vraag me dan af wat het beste is?
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Myrmica Rubra Antboy

Bericht door Antboy »

Verdere uitleg?
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica Rubra Antboy

Bericht door GvG »

Ik heb nooit nog nooit een kolonie verloren tijdens de winterslaap. Ook heb ik nog nooit mieren gehad die pootjes verloren of iets dergelijks. Er gaan wel eens wat mieren dood, maar dat gebeurt in de zomer ook. Ik had deze winter enkele grote, en tientallen kleine kolonies in de koelkast liggen.

Een winterslaap is goed voor een kolonie, zoals een goede nachtrust goed is voor ons. Sommige soorten kunnen zonder grote problemen een winterslaap overslaan, maar bij andere soorten stopt de ontwikkeling van de kolonie in de herfst, en komen ze in de problemen als je ze geen koude periode aanbiedt.

Problemen tijdens de winterslaap ontstaan volgens mij meestal door een tekort, of juist teveel, aan vocht. Ook denk ik dat het belangrijk is om de temperatuur stabiel te houden en de mieren te beschermen tegen trillingen. Dat is lastig als ze in de koelkast tussen de margarine en de cola liggen.
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Myrmica Rubra Antboy

Bericht door Antboy »

Bedankt, ik hoop dat ze het redden.
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Plaats reactie