Myrmica Rubra (Antfarmer)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Myrmica Rubra (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Het verbaaste mij dat er relatief weinig blogs zijn over myrmica rubra. Terwijl dit toch een veelvoorkomende en ook erg leuke soort is om te houden.
Ik zal hier een blog bijhouden voor mezelf (om te kijken hoe de kolonie ontwikkeld) en voor de geinteresseerden.

Ik heb vrijdag 13-05-2016 een kleine kolonie myrmica rubra overgenomen van een vriend van me. Deze kolonie bevat helaas maar 1 gyne en verder nog een stuk of 30 werksters. Ook is er niet erg veel broed aangezien ze naar mijn mening niet erg goed verzorgd werden bij m'n vriend. Ze zaten bij hem in een zandnest dus heb ik een buisje vol zand met de mieren erin gekregen van hem. Nu heb ik een klein ytong nest gemaakt en het buisje met zand in de buitenwereld open gelegd. Ze zitten nu met een aantal werksters en de gyne bij het broed in een hoekje van de buitenwereld (zie figuur 2). De rest is wat aan het rondlopen en drinkt massaal van de honing die ik ze heb aangeboden (zie figuur 1).
image.jpeg
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Antfarmer op 15 mei 2016, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica Rubra (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Hier kun je je vragen en opmerkingen kwijt!
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8804
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica Rubra (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Ze waren weer terugverhuisd naar het buisje met zand omdat ik deze er nog in had liggen. Dit was natuurlijk niet de bedoeling en heb voorzichtig het buisje met zand (en dus ook de mieren plus broed) leeg laten lopen in de buitenwereld. Dit gaf toch wel wat stress, de gyne rende rond in de buitenwereld en verplaatste het broed zelf de hele tijd. De werksters daarentegen verplaatste het broed direct naar het ytong nest. Na een tijdje zag ik dat de gyne ook eindelijk het nest in ging. Nu hebben ze alleen al het broed in 1 kamer gelegd, en zitten ze met zn allen half in het verbindingsbuisje naar de buitenwereld en half in het eerste gedeelte van het ytong. Heb ik het nest misschien te nat of te droog? Ik kwam er wel achter dat het nest steeds erg snel opdroogd, en dat het ook erg snel heel erg nat is. Wat kan hier de reden voor zijn???
Verder zie ik de gyne vaak even de buitenwereld inloeren vanuit het verbindingsbuisje. Ook nemen ze nu geen suikerwater en fruitvliegjes aan. Ik denk dat ze toch erg gestresst zijn van dit alles. Hopen dat dit over gaat als ik ze even met rust laat. Foto's van het nest komen later, ik wil ze nu even niet storen :)
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica Rubra (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Even een foto van hoe ze zich hebben genesteld in het ytong-nest.
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica Rubra (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

De kolonie heeft zich nu een beetje verspreid in het ytongnest. Verder vertonen ze wat raar gedrag naar mijn mening. Er zijn dan bijvoorbeeld 2 gezond uitziende werksters in de buitenwereld bezig. En dan ineens zie ik dat 1 van de werksters de andere oppakt, deze doet niks terug. Ze vouwt zich op als een naaktpop zegmaar. Dan wordt ze door de andere werkster terug naar het nest gebracht.
Weet iemand waarom ze dit doen? Ik dacht er eerst aan dat ze elkaar af zouden maken, maar nadat ze haar loslaat loopt die losgelaten werkster rustig weer verder.
image.jpeg
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica Rubra (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Het gaat nog steeds goed met de kolonie. Ze eten veel (1 vleesvlieg en 5 fruitvliegjes per dag). Verder zit er altijd een werkster te drinken van het suikerwater. Ik heb nu ongeveer 100 larven zien liggen en ik zag ook een hoopje eitjes liggen (stuk of 6). Verder ziet de gyne er erg goed uit.
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica Rubra (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

De kolonie doet het erg goed. Vandaag en gister zijn de eerste werksters van dit jaar geboren en er zullen komende week nog vele volgen. Het is ook erg mooi om het kleurverschil te zien tussen de jonge en oude werksters. Verder zijn er redelijk wat eitjes aanwezig, ondanks dat er maar 1 gyne is.
Ze drinken ook erg goed van het suikerwater. Er zit altijd wel een werkster bij en alle werksters en de gyne zitten vol met suikerwater. Verder is er op dit moment niet echt veel te vertellen over de kolonie :)
image.jpeg
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica Rubra (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Even weer een update. De kolonie groeit geweldig snel en goed. Ik heb ze ook wat geboost met poppen, deze kwam ik tegen toen ik op zoek was naar meerdere gynes die ik kon toevoegen aan de kolonie. 1 gyne is toch echt te weinig voor een rubra kolonie naar mijn mening. Dus na een tijdje te heb en gezocht kwam ik een stuk hout tegen, deze omgerold. En na een kwartier te hebben gekeken (was een nest van duizenden werksters) kon ik eindelijk een gyne zien. Viel me vies tegen om zo'n gyne te vinden in zo'n erg grote kolonie. Deze gyne vervolgens bij thuiskomst toegevoegd aan de kolonie. Evhter zonder goed resultaat. Ze bleven agressief naar haar. Dus heb haar na 24 uur maar uit de outworld gehaald en weer bij har oude nest gezet. Een 2 week later ben ik weer op zoek gegaan. Ik kwam een gebied tegen met wel 2-3 Myrmica rubra nesten per vierkante meter. Hier dus een tijdje gezocht naar gynes. Dit was evhter een lastige opgave aangezien alle kolonies in het hout zaten i.p.v. onder het hout. Maar goed, ik ben er in geslaagd om uit verschillende kolonies 1 of 2 gynes mee te nemen (in totaal 6 gynes). Heb steeds wel minimaal 1 gyne in het nest gelaten zodat de kolonie nlijft voortbestaan. Toen ik thuis kwam, heb ik deze gynes toegevoegd aan de kolonie. De werksters waren weer erg agressief naar de gynes. Maar ik dacht "ik kijk morgen wel hoe het is afgelopen". Ik was bang dat de kolonie misschien al te groot was om nog gynes toe te voegen. Maar dit bleek niet het geval te zijn. De volgende ochtend zie ik dat er nog steeds wordt getrokken aan 2 van de 6 gynes. De andere 4 zitten suikerwater te drinken met werkster van de kolonie om en op zich ( deze waren niet agressief ). Dit leek mij een goed teken! Ze zijn dan nog wel niet in het nest gegaan, maar ze worden in de buitenwereld al geaccepteerd!

Verder zijn ook alle poppen van de vorige post uitgekomen en lopen er nu zo'n 110+ werksters rond :).
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Plaats reactie