Myrmica rubra

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Myrmica rubra

Bericht door pjpj001 »

Hallo iedereen

Ik ga jullie hier op de hoogte houden van mijn kolonie Myrmica rubra, maar eerst wat achtergrond informatie.

Ik ben al sinds kleins af aan gefascineerd geweest door mieren. Dan heb ik een aantal jaren geleden een mierenkolonie cadeau gekregen van iemand voor mijn verjaardag. Ik wist toen nog veel te weinig af van het houden van mieren en het is allemaal niet erg goed gelopen doordat het gips nest waar ze toen in zaten begon te schimmelen enzovoort. Na die mislukte poging ben ik een hele periode lang bezig geweest met vooral veel opzoekwerk te doen over mieren en heb ik ongeveer alle blogs gelezen die er te lezen vielen over mieren. De mierenhobby is dan een tijdje naar de achtergrond gegaan maar dat veranderde weer helemaal toen ik dit jaar een eindwerk moest maken.

Ik moest voor het laatste jaar secundair een eindwerk maken dat iets te maken had met natuur en milieu. Ik wou meteen iets met mieren doen en ben dan uiteindelijk door met mijn mentor te brainstormen tot de vraag: "Welke miergasten komen er voor in Vlaanderen?" gekomen. Tijdens het maken en werken aan mijn eindwerk kwam ik terug in de sfeer van mieren en ik heb dan ook besloten weer een poging te doen, mede omdat dit iets leuk is om ook mee te nemen en te laten zien tijdens mijn mondelinge verdediging als extra materiaal.

Ik zit trouwens ook niet op de meest doorsnee school, mijn school (KTA Horteco) bestaat grotendeels uit grote lappen landbouwgrond en bossen en is ook niet alleen bevolkt met leerlingen maar ook met vele verschillende dieren gaande van koeien tot papegaaien en slangen. Samen met mijn mentor ben ik dan op zoek gegaan naar een kolonie om mee naar huis te nemen en te verzorgen. We vonden een kolonie in een kleine boomstronk en al bij het opheffen zag ik een eerste koningin kruipen, die heb ik dan samen met de boomstronk in de bak gegaan. Op het eerste zicht was het al duidelijk dat het om Myrmica ging. Thuis aangekomen heb ik dan een mier onder de binoculair bekeken en dan kon ik vaststellen dat het om Myrmica rubra ging.

Afbeelding
Foto van het boomstammetje waar de kolonie inzat.

Afbeelding
Foto van de eerste keer suikerwater aangeboden te hebben.

Ik had daar dan eerst een y-tong nest ingezet dat ik nog over had van de oude poging. Maar deze heb ik dan daarna toch terug uitgehaald. Ik wou ze eerst laten verhuizen naar een buizen nest waar ze nu nog in zitten.

Afbeelding
Ook de koningin moet verhuizen.

Afbeelding
Foto van de kolonie na de verhuis.

Nu de kolonie daar naar verhuist was heb ik al het hout uit de bak verwijderd zodat het overzichtelijker was, natuurlijk heb ik alles eerst goed gecontroleerd op enkele achterblijvers en zo heb ik er nog een aantal kunnen overplaatsen. In de boomstam ben ik dan ook nog op een kolonie Temnothorax nylanderi gestoten. Deze heb ik dan in een andere bak gezet.

Ik had dan eindelijk tijd om de kolonie goed te zien en zag dat er tussen de 10 en de 15 koninginnen inzaten. Ik was natuurlijk heel blij of wat had je gedacht. Ik heb ze dan het nodige suikerwater en ook wat fruitvliegjes aangeboden, dat suikerwater was blijkbaar zeer welkom.

Afbeelding
Een foto van een grote hoop broed en ook enkele koninginnen.

Meer in de volgende update, zo meteen maak ik een onderwerp aan voor vragen/onderwerpen.

Tot later
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica rubra

Bericht door pjpj001 »

Hier zijn vragen en opmerkingen welkom: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8860
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica rubra

Bericht door pjpj001 »

Kleine foto update.

Afbeelding
1 van de Temnothorax nylanderi werksters die een kijkje kwam nemen.

Afbeelding een close up van een larve, niet zo scherp maar het kan er mee door. Alleen een iPod en een extra lensje gebruikt.

Dat was het voor deze keer.
Plaats reactie