Myrmica rubra (Manor)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Myrmica rubra (Manor)

Bericht door Manor »

In dit blog ga ik het hebben over mijn Myrmica rubra kolonie :)

De kolonie is gestart met 3 gyne's die ik gevangen 6 dagen geleden als ik het me goed herinner. De gyne's hadden elkaar eigenlijk direct geaccepteerd dus daar was ik dus wel blij om, omdat ik had gehoord dat het toch wel lastig kon zijn om gyne's samen te voegen. Maar dus 3 dagen geleden kwam ik tussen de aardbeien plantjes een paar Myrmica rubra werksters tegen, en ging ik ze dus even volgen en zag ik ze onder een stukje hout verdwijnen, toen ik dit stukje hout aan de kant legde zag ik direct een gyne en een aantal werksters zitten, met een klein beetje broed, tegenwoordig heb ik altijd wel een klein potje bij de hand, dus heb ik zo snel mogelijk geprobeerd de gyne en de werksters te vangen, hierbij zijn wel een aantal werksters ontsnapt, en is een deel van het broed verloren gegaan, maar toch ben ik blij dat ik niet heel het bos heb moeten afzoeken om dan op een reuze kolonie te stuiten waarvan ik de gyne's toch niet zou kunnen herkennen door de massale drukte van het nest.

Maar dus verder over deze kolonie. Ik wou nu toch is testen of deze kolonie de 3 gyne's zou aanvaarden die ik had gevangen een paar dagen daarvoor. Dus zo gezegd zo gedaan, ik heb de 3 gyne's bij in het proefbuisje gezet van de kolonie en weer neergelegd in hun buitenwereld, en ze voor de rest van die dag met rust gelaten. De volgende dag toen ik opstond ben ik direct is gaan kijken hoe het ermee ging, en tot mijn verbazing waren ze geaccepteerd! Ik was niet alleen blij dat het me gelukt was de 3 gyne's bij elkaar te zetten, maar deze ook nog is samen te voegen met een kleine kolonie waarbij maar 1 gyne aanwezig was.

Nu vandaag, nog is 3 dagen verder, heb ik nog is snel gekeken, en zag alle 4 de gyne's nog in leven, en zag ik ook dat de kolonie die ik had gevangen niet uit 1 maar 2 gyne's bestond, dus nu heb ik in totaal 5 gyne's, maar jammer genoeg wel maar rond de 15/20 werksters en een klein beetje broed. Het goede nieuws is wel dat ze hun eerste vliegje hebben aangenomen, en dat er een klein hoopje eitjes lag, ik denk zo'n maximum 20 eitjes.

Nu, als ik deze 3 gyne's nooit had gevangen, zou ik deze kleine kolonie wel hebben laten zitten, ik wou sowieso geen kolonie waar maar 1 gyne aanwezig was van deze soort, dus al bij al ben ik blij dat dit "experiment" voor mij dan toch, wel gelukt is :)
IMG_20160630_210115[1].jpg
Misschien niet zo een goede foto, maar dat het wel een idee geeft van hoe groot (klein) de kolonie momenteel is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Manor op 01 jul 2016, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (Wouter)

Bericht door Manor »

Vragen, opmerkingen en tips kunnen hier geplaatst worden : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9072
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (Manor)

Bericht door Manor »

Het is nu 11 dagen geleden sinds mijn laatste blog over deze kolonie dus hier een kleine update.
Na mijn vorige blog hebben ze al de resterende broed naar hun nest gebracht, maar wat me toen wel opviel was dat ze, de dag erna een aantal naaktpoppen buiten hadden gelegd, na deze van wat dichterbij bekeken te hebben leken deze beschadigd te zijn, dus waarschijnlijk waren ze dood, en daarom dat ze naar buiten zijn gebracht omdat het afval was. Maar verder gaat het goed, het hoopje eitjes is wat groter te worden, en ze nemen toch wel voedsel aan waarvan een paar uur later het afval naar buiten gebracht word. Ook is er vaak een werkster buiten van het suikerwater aan het drinken. Wat me toch wel opvalt is hoeveel voedsel ze aannemen, ik vang mijn fruitvliegjes momenteel zelf bij de afvalbak, en vries ze hierna in voor ik ze geef, maar sommige dagen namen ze er 4/5 aan, en ook nog een grotere vlieg.

Maar dus al bij al gaat het goed met deze kolonie, en hoop dat dit zo blijft :)

Sorry voor de slechte kwaliteit van foto's, maar zo zie je wel hoe het er nu aan toe gaat, je ziet de naaktpoppen liggen en je ziet ook een aantal van de gyne's :)
IMG_20160711_153507.jpg
IMG_20160711_153351.jpg
IMG_20160711_153245.jpg

Nu had ik nog een vraag, wat geven jullie ze buiten vliegjes als voeding? En wat is voor later het beste soort nest om deze soort in te houden?

Tips, vragen en opmerkingen kunnen hier geplaatst worden.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9072
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (Manor)

Bericht door Manor »

Even een korte update.
Het bevolkingsaantal is bijna verdubbeld, alle naaktpoppen zijn op een aantal na bijna uitgekomen, jammer genoeg zitten hier ook 2 mannetjes bij? Misschien dat ik dan maar een deel van de kolonie had gevonden, want deze kolonie lijkt me toch te klein om al geslachtsdieren te krijgen. Verder nemen ze goed eten aan, ook suikerwater word massaal aangenomen. Ze hebben een dode Lasius niger gyne gekregen, en deze werd direct in het nest gesleept, wel jammer van de gyne, als ze nog geleefd had had ik dit niet gedaan natuurlijk.

Ook heb ik sinds 2 dagen wel altijd 1 of 2 werksters in de buitenwereld, die heel de buitenwereld afzoeken en toch maar proberen te ontsnappen, maar tot nu toe is het nog niet gelukt (ik gebruik olijfolie als uitbraakpreventie, werkt ook goed bij mijn Lasius niger, want tot nu toe is er nog geen enkele ontsnapt, wat wel minder handig is is het aanbrengen van de olijfolie, en is het ook aangeraden om na het aanbrengen de buitenwereld een uurtje om te draaien om te zorgen dat je geen druppels krijgt in de buitenwereld zelf.

Wat ik ook merk is dat de activiteit in het algemeen veel groter is, waar 2 weken geleden 1 à 2 werksters buiten waren om bv suikerwater te drinken, zitten er nu 5 à 6 tegelijk te drinken :) Ook bij het naar binnen slepen van een prooi komen er veel meer werksters helpen dan er voren, en ook een levende vlieg werd massaal aangevallen, dus wel leuk om te zien hoe agressief ze reageren :) Ook zie ik goed het verschil nu tussen de oude werksters en de nieuwe, de nieuwe werksters zijn licht oranje van kleur, terwijl de oudere toch wel donker rood tot zelfs bruin zijn. De eerste 2 doden zijn ook al gevallen, maar denk dan dat dit wat oudere werksters waren dan de anderen, dus ik maak me geen zorgen, aangezien er toch zo'n 30 eitjes liggen die ik kan zien, aangezien ze in het watje aan het graven zijn, dus wat daar nog ligt weet ik niet.

Deze keer geen foto, ik wou de kolonie niet storen met het maken van een goede foto, omdat dit toch wel meerdere pogingen nodig heeft ;)

Vragen, opmerkingen en tips kunnen hier geplaatst worden.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9072
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (Manor)

Bericht door Manor »

Een foto tussendoor :)
IMG_20160720_183033.jpg
Omdat het toch wel warm is mijn kamer, de laatste 2 dagen heeft het hierbinnen tot 30+ graden bereikt, heb ik een vochtig watje gelegd in de buitenwereld, en hier zijn ze toch binnen het kwartier heen verhuisd met een deel van de werksters, 1 gyne en het laatste beetje naaktpoppen, dus denk wel dat het nodig was :)

Bedankt dvd voor de tip ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (Manor)

Bericht door Manor »

Bijna een maand geleden sinds mijn vorige blog, dus weer even tijd voor een update ;)
Sinds mijn laatste update was alle aanwezige broed volgroeid, en kwam er eigenlijk direct een hoop nieuwe eitjes bij, volgens mij wel een teken dat het goed gaat met de kolonie. De activiteit in de buitenwereld is ook aanzienlijk toegenomen, er is wel altijd een 2 tal werkers aan het drinken bij het suikerwater, of bij het extra waterbuisje dat ik er heb gelegd. Het enige nadeel dat ik persoonlijk ondervonden heb door met pillenstrips te werken, is dat ze hun afval hierin smijten, en ik dus veel vaker het suikerwater moet vervangen dan ervoor, maar ja niks aan te doen volgens mij :p Nu het voedsel dat ik geef. Ik heb een klein probleem met deze kolonie, in de vorm van wat ze aannemen en wat niet, als ik dood voedsel geef, word hier in de meeste gevallen niet naar omgekeken, maar als ik dan een nog net levende vlieg geef, word die direct massaal aangevallen en het nest in gesleept. Langs de andere kant, als ik een doodde mug geef, of een doodde spin, word die wel aangenomen, zijn er anderen die zo iets gelijks voorhebben? Of die misschien weten waardoor het komt?

Nu kwam het moment dat ik op vakantie ging vertrekken, en ja voor de eerste keer op vakantie vertrekken sinds ik mieren heb, is het toch wel even zoeken van hoe of wat. Voor ik vertrok heb ik ze een 4 tal vliegen gegeven, want er was veel broed in verschillende stadia, dus dat ze toch wel iets zouden hebben als voeding. Ook heb ik er een buisje met suikerwater ingelegd, dit omdat ze hier minder makkelijk afval in kunnen gooien. Ook het ik gekeken of de anti uitbraak laag nog goed was, zodat ze zeker niet zouden ontsnappen als ik weg was, maar uit eindelijk bleek het allemaal goed genoeg, want ze lijken er allemaal nog te zijn :)

Een aantal foto's om af te sluiten :)
Het is weeral niet zo'n goede kwaliteit, maar het gaat om het idee :)
IMG_20160815_103335.jpg
IMG_20160815_103215.jpg
Vragen, opmerkingen en tips kunnen hier geplaatst worden :)
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9072
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Myrmica rubra (Manor)

Bericht door Manor »

Korte update, deze kolonie heeft de winterslaap niet overleefd door een stomme fout van mezelf , bij het verhuizen is de kast waar de kolonie instond omgevallen en waren alle mieren op vrije voeten, en met een hond in de buurt is dit niet goed afgelopen :( Nu ga ik binnenkort terug opzoek naar een nieuwe kolonie, waarbij ik beter mijn best ga doen en uit mijn fouten ga leren die ik bij deze kolonie had gemaakt.
Formica cunicularia
Lasius niger
Plaats reactie