Myrmica rubra (tempant)

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

Onlangs is de gyne van mijn Myrmica rubra kolonie gestorven. GvG raadde aan om, als ik een nieuwe kolonie zou willen, ik beter gynes uit een bestaand nest kan halen dan te hopen op een bruidsvlucht. Daar kon ik wel inkomen, want ik heb er in die 2 jaar dat ik met deze hobby bezig ben nog geen enkele meegemaakt (ik woon ook in het stadscentrum).

Vandaag ben ik langs de oevers van de Leie gaan zoeken naar een kolonie en al vrij snel vond ik er een in een afgevallen boomstam. Het bleek een kleine kolonie, maar toen ik thuis kwam telde ik toch 5 gynes :D

Hieronder een foto van een deel van nest dat ik meenam (je kan centraal een gyne zien en ook onderaan. De rest zit buiten beeld. Merk ook de poppen van de geslachtsdieren op).

Afbeelding

Ik besloot deze nieuwe kolonie onder te brengen in het witte formicarium dat ik deze winter maakte. Ik moest wel nog snel de buitenwereld inrichten. Ik koos opnieuw voor kiezelsteentjes als bodembedekking (werkt nu al een hele tijd prima voor een van mijn Lasius niger kolonies).

Afbeelding

Het duurde even vooraleer de werksters de toegang tot het nest gevonden hadden, maar eens één het doorhad werden de anderen snel overhaald. Wat erg mooi om te zien was, was dat een van de gynes de werksters weigerde te volgen naar het nest. Daarop werd de gyne opgepakt en naar het nest gedragen. Ik moest erg snel zijn om dit op foto vast te leggen, maar ik heb toch een aantal beelden die ik graag met jullie wil delen. Jammer genoeg niet helemaal scherp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na het verhuizen en de vele stress is het natuurlijk tijd voor iets zoets om aan te sterken ;)

Afbeelding

* Vragen en opmerkingen bij deze blog kunnenhier. Tnx *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra (tempant)

Bericht door tempant »

Alles gaat prima met deze kolonie. Het heeft nog een paar dagen geduurd eer de twee weerbarstige gynes ook in het nest bleven, maar de laatste dagen heb ik ze niet meer in de buitenwereld gezien. In het nest kijken, doe ik voorlopig ook nog zo weinig als mogelijk. Enkel als ik water moet toevoegen. Ik ben voorlopig ook heel tevreden over dit type formicarium. Het is veruit het handigste formicarium dat ik al bouwde.

Hieronder een foto van de lunch. Zoals ik gewoon ben van deze soort worden op korte tijd veel werksters opgetrommeld om de buit zo snel mogelijk te verorberen. Blij dat ik deze soort opnieuw in mijn bezit heb.

Afbeelding

* Vragen en opmerkingen bij deze blog kunnen hier. Tnx *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Plaats reactie