Odontomachus sp

Alle Odontomachus kolonies van de leden
Plaats reactie
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Odontomachus sp

Bericht door Antlucky »

Hallo allemaal,
Hier wil ik het gaan hebben over mijn toekomstige odontomachus kolonie.

Eerst even de reden dat ik deze soort ga nemen.
Ik heb deze vakantie een aantal odontomachus soorten zien rond lopen. Waaronder rixosus en monticola. Ik zat te twijfelen tussen deze twee, maar toen ik een rixosus werkster zag springen was ik verkocht!

De set up die ik voor ze ga maken.
Ik wil deze soort graag in een natuurlijke set up gaan doen, dit het liefst met planten.
Ik heb een aquarium van 60x30x40 voor ze staan en wil deze vullen met kokos humis, groten stukken hout, stenen en een aantal kleine plantjes. Wel vraag ik me af of deze soort goed zal graven, aangezien ze in de natuur eerder in oude nesten gaan zitten. Maar dat zal ik vanzelf gaan zien!

Ook vraag ik me af of ik de bak open kan laten staan ( zonder deksel). Zal de vochtig heid dan goed zijn? De bak zal elke dag worden gesproeid en word verwarmd met een warmte lamp en warmte mat.

Ik heb al lekker zitten denken over de set up. En na dat ik hoorde dat de kolonie aangekomen was bij degene waarbij ik ze koop. Dacht ik meteen aan een blogje. Zodat jullie kunnen helpen met enkelen tips voor de set up waar ik zelf misschien nog niet aan had gedacht! Deze zijn daarom ook zeker welkom!

Ik weet nog niet precies wanneer ik de kolonie wil gaan over nemen, aangezien ik natuurlijk eerst de bak klaar wil hebben. En ik moet daar voor nog van alles kopen en klaar hebben.

Nog een hoop te doen dus, maar ik kijk uit naar deze soort! Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het houden van deze soort, aangezien deze niet zó veel word gehouden.

Zouden meelwormen goed aangenomen worden?
Natuurlijk kunnen anderen insecten ook maar meelwormen zijn makkelijk. Mensen die odontomachus hebben gehouden, wat gaven jullie aan je kolonie? De prooi moet natuurlijk klein zijn want het moet rechtstreeks aan de larve worden gevoerd.

Dat was het voor nu, bedankt voor het lezen. En natuurlijk het mee denken!
Vragen en opmerkingen mogen hier http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 372#p75159
Mvg Antlucky.
Laatst gewijzigd door Antlucky op 05 aug 2017, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Odontomachus rixosus

Bericht door Mika »

Ik zou een Tillandsia of Bromelia in de bak zetten. Ze nestelen vaak in de 'bovenoksels' van de bladeren. Fruitvliegjes als voedsel, termieten zullen wel geen optie zijn. Kleine buffalowormen kunnen ook wel, maar meelwormen zijn natuurlijk veel te groot. Grotere Collembola?
DUCKDUCKGO!
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Odontomachus sp

Bericht door Antlucky »

Bedankt voor de tips Mika!
Ik was inderdaad al op zoek naar een mooie bromelia. Fruitvliegjes zijn prima voedsel, buffelowormen kan ik naar gaan kijken. Termieten word het inderdaad niet, wel jammer want daar zouden ze van moeten houden. Maar ik ga die niet ook houden.

Even verder over de keuze van de soort.
Ik was te snel met het maken van deze blog!
Want het blijkt dat de rixosus kolonie uit een enkele gyne zonder broed bestaat. En aangezien mijn twijfels er al waren tussen een aantal soorten neem ik haar niet omdat ik geen zin heb om te wachten tot er eerste werksters zijn, omdat ik deze soort natuurlijk al snel wil gaan houden.

Mijn keuze bestaat nu uit odontomachus monticola of odontomachus bauri. Iemand enige pluspunten bij een van deze soorten of zijn ze vrijwel het zelfde?
Alvast bedankt
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Odontomachus sp

Bericht door Antlucky »

Ik ben nadat ik ben aangekomen in Nederland meteen begonnen aan de set up. Alleen eerst was ik vergeten om een false botem te maken :oops:. Had ik net alles mooi ingericht, en toen bedacht ik opeens "Oja een false botem". Vandaag ben ik daarom ook bezig geweest met de bak leegmaken en het dit keer wel goed te doen. Ik heb gekozen om een laag Hydrokorrels als false botem te gebruiken. Daar boven op heb ik een Horrengaas gelegd, en daarop een laag kokos peat. Verder heb ik gebruik gemaakt van een aantal stukken hout en stenen als decoratie. Ik wil daar in tegen wel nog een grote steen hebben, daar zal ik van de week even naar op zoek gaan. Ook heb ik een hoop mos uit Thailand op het hout en het kokos peat gelegd. En dan nog een paar plantjes waar van ik de naam niet weet :lol:. De bak is nog niet helemaal klaar, maar zo kunnen jullie in iederigeval een beeld krijgen
IMG_4645.JPG
Je zult meteen zien dat de bak er nog relatief kaal uit ziet op de foto, maar dat klopt niet. Ik heb al enkelen foto's proberen te maken die het beter laten over komen, maar dat lukt niet goed. Er zullen daar in tegen nog wel een aantal planten in komen, waaronder als tip van Mika een bromelia. Ook wil ik er nog een hoop mos in doen en enkelen kleinen plantjes.
Dit is trouwens mijn eerste keer dat ik dergelijke tropische bakken maak. Ik vind het geweldig! Ik heb nu al een hoop geleerd, en ik hoop dat (SPOILER) de bak voor mijn toekomstige diacamma nog gaver word! Ik zal daar waarschijnlijk ook over gaan bloggen.
Tot nu toe is het meer en deels over de set up gegaan. Dat komt natuurlijk omdat ik nog niet heel veel te vertellen heb over de mieren. Wel weet ik nu dat ik ze volgende week kan gaan ophalen! En de soort is waarschijnlijk monticola maar daar zijn we nog niet zeker uit!
Stay tuned!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Odontomachus sp

Bericht door Antlucky »

aangezien ik merk dat mensen dit "project" erg leuk en interessant vinden zal ik jullie nog even wat diepere informatie geven over de set up die ik nu heb.

ik vind het erg leuk om te horen dat onder anderen westdijk dit een leuk project vind.
hij had ook een paar vragen over de setup.

de eerste vraag : is het aquarium van glas, en heb je er iets onder liggen voor het beschermen van de glazen bodem?
de bak is inderdaad van glas, er zat wel iets onder maar dat heb ik weg gehaald omdat ik anders geen goed zicht zou hebben op de false botem.

de volgende vraag: hoe dik is de laag Hydro korrels, en heb je een afvoer om een te veel aan water kwijt te raken?
de laag hydro korrels is gemiddeld 4cm maar op sommige plekken is het hoger. ik verwacht dat het in het midden gemiddeld 5cm is. ik heb eigenlijk niet gedacht aan een afvoer, dit omdat ik verwacht dat een false botem eigenlijk al genoeg zal zijn.
zou ik daar iets aan moeten doen?

volgende vraag: is kokos peat het zelfde als kokos potgrond, en zijn er voordelen en nadelen?
hier heb ik zelf nog niet zo goed over na gedacht, maar volgens mij is het vrijwel het zelfde (corrigeer me als ik fout ben).
ik weet in ieder geval dat de kokos potgrond die ik gebruik veel vocht vast houd en er ook goed in kan worden gegraven.
er staat ook op de verpakking dat het kokos peat is, dus misschien is het gewoon het zelfde.

volgende vraag: hoelang wacht je tot je de mieren er in doet na het inrichten?
goede vraag! dit is ook zeker iets belangrijks, aangezien je niet wilt gaan klooien als er iets niet goed is terwijl er al mieren in zitten. waarschijnlijk kijk ik het een week aan na dat ik alles er in heb gedaan wat ik er in wil doen. de springstaartjes ga ik maandag halen zodat die hun plekje alvast kunnen vinden.

volgende vraag: het glas ziet er vochtig uit, ga je daar nog iets aan doen? hoe wil je het gaan doen met de anti uitbraak als het zo vochtig is?
het glas is inderdaad erg vochtig, dat komt omdat ik de bak net voordat ik een foto heb gemaakt heb besproeid. het is nu al iets minder maar het is natuurlijk niet handig. wat ik hier tegen kan doen weet ik nog niet helemaal. een ventilator is daarin tegen zeker geen verkeerd idee. maar dat zal de luchtvochtigheid wel minderen. hoe ik het met de anti uitbraak wil gaan doen word ook nog even een dingetje! waarschijnlijk zal ik een onderste kop fluon laag moeten aanbrengen. deze moet daarin tegen nog wel worden gemaakt, en de klep van het aquarium zal dan moeten leunen op de randen :? . daar moet ik dus nog wat op gaan vinden.

volgende vraag: welke verlichting gebruik je, en hoe lang per dag staan ze aan? ga je seizoenen na bootsen?
pff, welk licht ik gebruik? :oops: dat weet ik zelf nog geen eens, en dat kan ik ook niet meer terug vinden. het was in ieder geval een lamp dat in het aquarium zit. het geeft niet al te veel warmte, maar wel een beetje. op foto's lijkt het net alsof het een paars blauw licht is maar het is eerder wit met een beetje zwart. volgens mij doet het wat het moet doen. maar misschien dat ik deze nog ga veranderen. de lamp staat aan van af het moment dat ik op sta, en gaat uit wanneer ik ga slapen. dat zal wel verschillen, maar het is ongeveer van 07:00 tot 10:00. ik heb geen idee hoe ik seizoenen zou moeten na bootsen. het klinkt wel erg interessant! en duur :lol:. hoe zou dat in zijn werking gaan?

volgende vraag: gebruik je nog anderen warmte elementen zoals een warmte mat of kabel?
ja ik zal aan 1 of als het nodig is 2 kanten een warmte mat gebruiken. er is er in ieder geval nu 1 aan.
ik moet nog een termo en hygro meter kopen.

volgende vraag: gaan we nog foto's zien van de gehele set up?
ja, als ik klaar ben met alles maken en mijn kamer heb op geruimd zal ik zeker nog wat foto's gaan maken :lol:.

dat waren de vragen van westdijk.


fijn dat er dingen worden gevraagd en dat er veel potentie is naar een blog zoals deze! het geeft me veel inspiratie om door te gaan met waar ik mee bezig ben! ik schrijf dit ook zeker met plezier, en wil zeker ook gaan bloggen over hoe ik mijn diacamma set up ga maken, en hoe de kolonie het natuurlijk zal doen.

Vragen en opmerkingen mogen hier http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10372
Mvg Antlucky.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Plaats reactie