Odontomachus sp. (Mika)

Alle Odontomachus kolonies van de leden
Gesloten
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Odontomachus sp. (Mika)

Bericht door Mika »

Sinds enkele weken ben ik de trotse bezitter van een kolonie Odontomachus 'valklemkaakmieren': deze mieren hebben een uniek mechanisme dat hun kaken bliksemsnel kan laten toeklappen.

De kop is volledig vervormd om de stevige kaakspieren te kunnen behuizen. De mieren hebben geen eigen wilscontrole over het supersnel sluiten van de kaken. Verscheidene tastharen wijzen naar voren, en als een tasthaar iets aanraakt, dan worden de spieren supersnel geactiveerd, en klappen de kaken dicht, met de grootste versnelling van eender welke biologische structuur. Als ze een insekt willen vangen, dan openen ze de kaken 180 graden, en proberen het insekt aan te raken met hun sensorharen, om zo hun 'klem' af te laten gaan.

Deze insekten hebben een zeer hoge vochtigheidsgraad nodig. Momenteel houd ik ze in een gesloten doos, die dus vochtig en warm blijft. Volgens de verkoper is deze soort niet te houden in een Ytongnest, maar dat ga ik toch proberen. Ze kleven de proefbuisjes waarin de kolonie gevestigd is vol met bodemdeeltjes, zodat het bekijken bijna onmogelijk is. Ze hadden maar een tiental werksters, en enkele poppen en larven toen ik ze kocht, maar nu reeds 3 eipakketjes, tientallen larven, en een stuk of 20 poppen. Een pas uitgekomen werkster heb ik nog niet gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Odontomachus

Bericht door Mika »

Ik vond de foto's niet zo goed, dus ik heb maar onmiddellijk een tweede serie gemaakt, met een andere achtergrond: hier zijn er echt wel een paar mooie bij:

Afbeelding

De foto waarop je het beste de sensorharen ziet.

Afbeelding

Bij deze poetsende Odontomachus werkster zie je mooi de petiolusstekel, en ook de vorm van de kop.

Afbeelding

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Odontomachus

Bericht door Mika »

Ik heb vandaag de eerste grijsjes gezien!

De kolonie groeide goed aan in aantallen van eitjes en larven, en poppen, maar ik zag niet echt een goede toename in werksters. Twee dode werksters had ik al geteld, en ook al een aantal nimfen die opgegeten werden, en poppen die er slecht uitzagen. Vandaag liepen er in de hoofdproefbuis enkele wankele grijsjes, alsook een werkster die nog een beetje lichtgekleurd was rond de kaakgewrichten: het eerste bewijs dat de kolonie het echt goed doet!

De jonge mieren zijn ook beduidend groter dan de gemiddelde werkster die nu in de kolonie aanwezig is, ondanks de relatief kleine poppen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Odontomachus sp. (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb net de gyne in 2 stukken teruggevonden...
DUCKDUCKGO!
Gesloten