Odontomachus bauri (McK) †

Alle Odontomachus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Odontomachus bauri (McK) †

Bericht door McK »

Ik ben nu ook bezitter van een grote kolonie Odontomachussen (70+ werksters), de soort werd niet meegegeven, maar ik ben er van overtuigd dat het een Odontomachus bauri is (Het is nu duidelijk dat het wel degelijk deze soort is).
Als iemand er niet met akkoord gaat, laat het mij altijd weten in de bijhorende commentaar blog. ;)
Mika schreef:Deze mieren hebben een uniek mechanisme dat hun kaken bliksemsnel kan laten toeklappen en hun kop is volledig vervormd om de stevige kaakspieren te kunnen behuizen. De mieren hebben geen eigen wilscontrole over het supersnel sluiten van de kaken. Verscheidene tastharen wijzen naar voren, en als een tasthaar iets aanraakt, dan worden de spieren supersnel geactiveerd, en klappen de kaken dicht, met de grootste versnelling van eender welke biologische structuur. Als ze een insekt willen vangen, dan openen ze de kaken 180 graden, en proberen het insekt aan te raken met hun sensorharen, om zo hun 'klem' af te laten gaan.
Momenteel is deze mierensoort recordhouder als de bezitters van het snelste in de natuur voorkomend mechanische om andere insecten te vangen.
Hier vind je een aantal filmpjes.

Aangezien ik momenteel niet meer in het bezit ben van een werkend fototoestel heb ik een paar filmpjes genomen met de webcam.


Hier zie je een paar werksters die stukjes zand gebruiken om de vochtigheid in het nest optimaal te regelen.
Ook goed nieuws voor Mika, de larfjes worden op de stukken meelworm gelegd, dus ze eten ook nog iets anders dan enkel vliegjes ;)



Aangezien de koningin extreem gevoelig is aan licht -nog erger dan een Messor barbarus gyne die geen gewenning heeft gehad- is het niet gemakkelijk om een goed belichte video te maken zonder dat ze het nest uitloopt in paniek. Je kan de koningin midden bovenaan zien.

Later komen er echte foto's met een degelijk fototoestel ;)

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Odontomachus sp. (bauri) (McK)

Bericht door McK »

Een kleine foto van de kolonie en de koningin.
Kalytta beweerde dat ze het niet goed doen in een ytong nest, maar voorlopig heb ik daar nog niks van gemerkt, de koningin heeft ook al een hele hoop eitjes gelegd.

Afbeelding

Afbeelding
Een werkster die het nest verlaat op zoek naar voedsel.

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Odontomachus sp. (McK)

Bericht door McK »

Vandaag een mannetje gespot, ik weet niet genoeg van deze soort om te weten hoe dat komt.
Het kan ofwel een missing zijn van de gyne, een eitje van een werkster ofwel is de kolonie met haar 90 werksters al volgroeid - wat me ten sterkste zou verbazen.

Afbeelding

Dit kan eventueel de discussie over de soort weer doen oplaaien, kijk maar eens naar een foto van een Odontomachus bauri mannetje.

Afbeelding

Even naast elkaar.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Odontomachus sp. (McK)

Bericht door McK »

Op onderstaande foto wordt het duidelijk hoe deze soort hun broed schikt naargelang hoe ver ze al zijn gevorderd.
Eerst is er de koningin links, dan het hoopje eitjes, vervolgens de larfjes in de verschillende stadia van ontwikkeling en tenslotte de poppen.
Links bovenaan kan je ook het residu zien van een meelworm, de werksters verpulveren deze volledig en leggen er dan de larfjes op om ze te voeden.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Odontomachus bauri (McK)

Bericht door McK »

Vandaag had ik de verwarming van de kamer aangezet waar deze kolonie instaat, het werd ongeveer 24 graden en bij deze temperatuur hebben de drie mannetjes besloten om uit te vliegen.
Echter na amper een uur tegen het raam zitten stierven ze al, momenteel tel ik 140+ werksters en geen mannetjes meer, wat goed is aangezien er nu geen eten meer wordt verspild.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Odontomachus bauri (McK)

Bericht door McK »

Het nest begon veel te klein te worden, dit had als gevolg dat de gyne simpelweg stopte met eitjes leggen.
Dus op deze manier werd mij wel verplicht om een groter nest te voorzien :)

Afbeelding

Dit is de helft van de kolonie in het nieuwe nest, de rest zit in de buitenwereld vliegjes te vangen.
Er zijn drie poppen die altijd apart worden gehouden en dubbel zo groot zijn als de gewone poppen, ik hoop dat het deze keer gynes zijn en geen mannetjes ;)

Afbeelding

Dit hoopje eitjes heeft de gyne gelegd op twee dagen tijd, wat wil zeggen dat ze terug op hun gemak zitten.

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Odontomachus bauri (McK)

Bericht door McK »

Al een hele tijd geen nieuwe werksters meer gehad, dus heb ik ze terug in een zandnest gezet.
Hopelijk doen ze het hier beter.

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
AntsOver
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2017
Locatie: Twente nederland
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Odontomachus bauri (McK) †

Bericht door AntsOver »

Hoe ben je aan deze kolonie gekomen? Of in ieder geval de gyne. Ik wil deze soort mischien eens self proberen
Lasius Niger 5x
Lasius flavus 1x
Temnothorax 1x
Mieroveralstore.jouwweb.nl :mrgreen:
Plaats reactie