Oecophylla smaragdina (Mika)

Alle Oecophylla kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Oecophylla smaragdina (Mika)

Bericht door Mika »

Hier volgt een blog over mijn kolonies Oecophylla smaragdina. Mogelijk zal ik deze blog later nog opsplitsen. Ik had ze eind april ontvangen vanuit Australië, en ze waren onderweg allebei de helft van de werksters verloren. Bovendien hadden ze geen voedsel mee (dat gaat namelijk niet), en waren ze bezig om het broed op te eten om te overleven. Bovendien zijn niet alle overlevenden ongeschonden uit de reis gekomen: in een week tijd waren er in 1 kolonie 5 werksters geboren, en een zevental gestorven...

Het gedrag stelde op dat moment nog niet veel voor.

Enkele foto's:

Afbeelding

De koningin is werkelijk 'groot'. Het is de grootse mier die ik ooit gehad heb. De werksters daarentegen zijn nu nog kleiner dan die van Aphaenogaster senilis, normaal gezien worden ze tot 8 à 9 mm lang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog enkele filmpjes (duidelijk mindere kwaliteit):

Filmpje 1


Filmpje 2


Filmpje 3


Vragen of opmerkingen?
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »


17 mei, 3 weken na het ontvangen van de kolonies:



2 foto's van de karakteristieke dreighouding van Oecophylla sp.:

Afbeelding

Afbeelding

Verder allemaal foto's over het vangen van fruitvliegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn wel mijn beste tot nu toe. De koningin zal ik op dat niveau niet gemakkelijk kunnen fotograferen, want die blijft veilig in de proefbuis. Spijtig genoeg ook geen echte 'vierendeel'-taferelen, want 1 van de werksters nam de fruitvlieg mee, en gooide ze altijd weg. Ik nam ze dan weer op en 'gaf' ze opnieuw aan een andere werkster voor meer foto's.
Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

8 Juli 2007:

De grootste kolonie vertoont eindelijk het eerste weefgedrag:

De nieuwe glazen proefbuis, met diameter 16 mm. Ik heb ze op een papieren constructie gelegd, om ze beter te kunnen fotograferen: de reacties zijn gemend. Zoals je kan zien zijn er verschillende laagjes spindraad overeengelegd tot een weefseltje, en hebben ze een gat gebeten in het 'doekje', zodat ze toch nog een uitgang zouden hebben.

Afbeelding

Werkster met larve, aan het spinnen.

Afbeelding

Als je goed kijkt, zie je dat deze de ingang weer aan het dichtmaken is.

Afbeelding

Waardoor deze werkster niet meer naar binnen kan met het gevangen mugje.

Afbeelding

Nog even een close-up van het spinnen zelf.

Afbeelding

Filmpje van een werkster die aan het spinnen is met een larve.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

26 Juli 2007:

Enkele foto's van de andere kolonie: het buisje was uitgedroogd, en ze moesten verhuisd worden naar een buisje met waterreservoir. De andere kolonie had de verhuis op minder dan een paar uur geklaard, nadat ik simpelweg het oude buisje van de warmtemat haalde, en het nieuwe er net opgeplaatst had. Deze kolonie, die iets kleiner is, was nog niet verhuisd na 2 dagen. Daarom heb ik hen 'hardhandig' verhuisd: eerst enkele werksters naar een nieuwe buitenwereld, en daarna geprobeerd om de koningin te verhuizen. Met niets meer dan een watje, samengerold tot een draadje, ben ik erin geslaagd om haar uit het buisje te trekken. Het lukte alleen als ik haar in het begin een beetje liet winnen, zodat ze niet onmiddellijk losliet als ik begon te trekken. Niettemin blijft het indrukwekkend welke kracht toch nodig was om zo een klein beestje, dat zich met niets anders dan de zes oppervlakken van de hechtlapjes (arolia: zolen als het ware) vasthield op het gladde plastic buisje, weg te trekken. Nadien haar simpelweg bij in de buitenwereld geplaatst, en een beetje afgewacht. Foto's van tijdens het wachten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Vervolg op de juiste datum:

De grootste kolonie is nu aangegroeid tot een hondertal werksters. Ze spinnen uitgebreid en zonder onderscheid: de proefbuis is stevig verankerd tegen het plastic doosje. Ze hebben bovendien een uitgebreid uitgangcomplex gebouwd, door telkens een nieuw 'laken' te spannen boven een ouder 'laken'. Het wordt zo wel moeilijk om de grotere prooien naar binnen te werken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het typische 'vierendeelgedrag' van deze soort. Op het moment van de foto hadden maar 5 werksters de vlieg echt vast. Je ziet mooi de fysogastrie in een uniek witgroen streepjespatroon.

Afbeelding

Een werkster houdt een vlieg losjes vast.

Wordt vervolgd met het verhuizen van de kolonie.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Zoals gezegd hier dus het verhuizen van de kolonie (met honderd werksters) naar een nest met 2 buisjes.

De set-up:

Afbeelding

Deze set-up heb ik in een donkere, koude kamer geplaatst. Het nieuwe nest bevat 6 uitgangen, waarbij ik in de twee onderste twee lange proefbuisjes met waterreserve gestoken heb; de vier bovenste kregen kleine plastic proefbuisjes met het uiteinde naar de buitenwereld. Een houten brugje verbindt de 2 buitenwerelden. In de kamer is de temperatuur niet optimaal voor de mieren, onder de nieuwe buisjes ligt een warmtemat. Enkel voor het nemen van foto's en voor het filmen gaat de lamp aan.

Het overlopen van een wevermierenkolonie is een zeer goed geregeld en georchestreerd proces. Ik denk niet dat er in de vertebraten wereld een proces met een dergelijke organisatie bestaat (de mens buiten beschouwing gelaten). Het verhuizen is in de vrije natuur op regelmatige basis nodig, omdat bladernesten maar een beperkte levensduur hebben. De plant of boom zal immers de sapstroom beperken naar delen die te weinig zon krijgen. Het bouwen van nieuwe bladnesten gaat in de vrije natuur normaal gezien vooraf aan de verhuizing van een gedeelte of de gehele kolonie.

Normaal gezien worden er eerst dus nieuwe nesten aangelegd, en pas als deze voldoende ver gevorderd zijn, zal de kolonie overgaan tot het verhuizen.

Het eerste deel ga ik overslagen, omdat er geen nieuwe bladnesten geweven moeten worden. Vrij snel na het plaatsen van het brugje bevinden er zich al enkele mieren in de nieuwe buitenwereld. Na een uurtje zijn het er al een tiental, maar ze hebben de ingangen van de goede proefbuisjes nog niet gevonden. Ik kan het volgende uur niet aanwezig zijn, maar als ik terugkom is de emigratie al goed op gang gekomen: in de goede proefbuis zijn er reeds tientallen werksters met poppen en oudere larven. Vooraleer een dergelijke beslissing door de kolonie genomen kan worden, moeten er eerst voldoende werksters een kijkje genomen hebben in de nieuwe nestplaats, en deze superieur gevonden hebben boven de oudere nestplaats. Dat proces kan je terugvinden in het topic over het verhuizen van een kolonie.

Wevermieren brengen de verschillende kasten en ontwikkelingsvormen op vaste tijdstippen over. Indien er bladnesten gevormd moeten worden is het logisch dat spinnende larven het eerst verhuisd worden. Daarna volgen poppen en jongere larven.

Ik was dus nog net op tijd om de verhuis van de laatste poppen te filmen. Dit is de rechterkant van het brugje, met onderaan dus de verbinding naar de oude nestplaats, en naar de linkerkant toe de nieuwe nestplaats.

Green ants on the move.


Je ziet ook de verhuis van eitjes en een strekkende larve. De werkster die terugkeert op het einde is zeer duidelijk bezig om het geurspoor op te volgen met de toppen van haar antennes.

Green ants on the move Part II.


Ik heb een lamp doen branden om te kunnen filmen, en door het invallend licht op de nieuwe nestplaats komen een heel aantal werksters op hun besluit terug: ze beginnen weer poppen terug te verhuizen. Ze ontmoeten een groep werksters die nog steeds broed verhuist net op de hoek van de brug: op het einde een jongere werkster die nog niet helemaal uitgekleurd is: in tegenstelling tot de spreekwoordelijke uitdrukking is ze nog niet groen.

Licht vonden deze werksters duidelijk een verstoring, hoewel ze in de vorige buis praktisch continue in het licht zaten: ze hadden al wel een deel van de oude proefbuis met zijde bedekt (tegen het licht ?). Wat wel heel leuk is aan deze mierensoort, is dat ze niet reageren op bewegingen en trillingen van de ondergrond. Ik vermoed dat dat te maken heeft met hun levenswijze in de kruinen van bomen, waar de takken onophoudelijk worden bewogen door de wind. Ook hun bladernesten kunnen bewogen worden door de wind. In tegenstelling tot die situatie bij bodemnestelende mieren, waar trillingen zeker betekenen dat er iets niet pluis is, dragen trillingen voor deze mieren geen extra informatie tussen alle ruis door. Ze reageren dus 'ijskoud' op trillingen, net zoals passagiers in een trein of een bus reageren op de normale trillingen.

Green ants on the move III: laying odor trails


Op dit filmpje kan je zien dat enkele werksters het geurspoor versterken met nieuwe feromenen uit de rectale klier. Ze duwen de onderkant van de achterste tip van hun gaster tegen de grond, en voegen nieuwe feromonen om het spoor te versterken. Ze zijn van mening dat dit spoor naar een goede nestsite leidt, en daarom 'stemmen' ze met hun feromonen. na verloop van tijd diffunderen de feromonen weg, en dus zal een slecht spoor verdwijnen, en het spoor dat de meeste 'stemmen' krijgt, zal overblijven. Met andere woorden, alle werksters die meelopen hebben een stem in het bepalen van de beste bestemming.

Green ants on the move part IV: war booty


Het overbrengen van de vlieg die de werkster bij de poot vasthield op de laatste foto van het vorige topic.

Green ants on the move Part V: The queen moves!


De koningin wordt in de regel pas overgebracht nadat het overgrote deel van het broed en de werksters al overgebracht zijn. Eigenlijk wordt de koningin niet overgebracht: ze loopt volledig op eigen kracht, en maakt haar eigen beslissingen. Ze wordt steeds vergezeld van een groot aantal werksters: hier is het aantal enkel relatief groot, ongeveer 13% van volwassen werksters van de kolonie vergezelt de koningin op haar gevaarlijke tocht naar het nieuwe nest. In grotere kolonies kunnen honderden werksters het zicht op de koningin volledig wegnemen. Wat wel opvalt is dat de koningin zich klein maakt tijdens de overtocht: ze kruipt de hele tijd diep door de 'knieën' gebogen, waarschijnlijk in een poging om nog minder op te vallen.

Green ants on the move: part VI: Queen movement


Een stukje met nog minder goede scherpte: ik had het redelijk moeilijk om op die korte tijd mijn cameraopstelling te veranderen, en ook nog goed scherp te stellen.

Green ants on the move: Part VII: The queen arrives


De werksters zijn duidelijk geagiteerd als de koningin uiteindelijk aankomt in het nieuwe nest.

Green ants on the move: Part VIII: scenes inside a test tube


Green ants on the move: part IX


Jonge, pas uitgekomen werksters met nog een zacht exoskelet worden ook overgedragen. Je kan zien dat dit geen pop meer is, aan de beweeglijkheid van het gaster, de kop die gestrekt gehouden wordt (en niet gebogen zoals bij een pop) en de uiteinden van de tarsi die naar buiten gerold zijn.

In volwassen kolonies gebeurt zelfs alle transport door major werksters, en loopt geen enkele minor op eigen kracht. De werksters worden dan pas in de tweede helft van de emigratie overgebracht.

Wordt eventueel nog aangevuld in de tekst met wat meer wetenschappelijke achtergrond. (Lees evt 'the ants' p. 279 -85)

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Een beetje spijtig: de koningin van de tweede kolonie is zo goed als dood, om een ongekende reden. Enkel haar voelsprieten maken nog gecoördineerde bewegingen, en af en toe slaagt ze erin om weer op de poten te gaan staan, maar ik denk dat het enkel uitstel van executie is. De rest van de kolonie doet het uitstekend, er zijn nu 28 werksters, waarvan enkele nog maar een paar dagen oud, en met de larfjes gaat alles ook blijkbaar uitstekend. Ik ga de kolonie zo lang als mogelijk bijhouden, om te kijken of de werksters eventueel mannetjes gaan kweken.

2 foto's van een werkster van de andere kolonie, genomen met de reverse 50 mm methode:

Afbeelding

Afbeelding

De eerste is gewoon een uitvergroting van de tweede.



Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

En nog veel spijtiger: de tweede is ook dood. Ik denk niet dat het toeval is, dat de twee gynes op dezelfde dag dood gaan, nadat ik ze meer dan 4 maand heb bijgehouden. Maar dan zou het iets moeten zijn dat bij voorkeur de gynes doodt, en de werksters ongemoeid laat, dus...

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina

Bericht door Mika »

Een beetje aandoenlijk ook om te zien: de werkstertjes reageerden nogal 'emotioneel' op de dood van hun koningin: dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er zich als dusdanig van bewust zijn: Sommige waren aan hun poten aan het trekken, andere waren druk bezig met ze te poetsen, er was een 'aandachtsbel' rond de koningin die er niet is als ze gewoon rustig levend in de buis zat.

Minder 'menselijk-romantisch': mogelijkerwijze waren er reeds feromonen in verhoogde concentratie naar buiten aan het lekken?

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie