Oecophylla smaragdina (Austalie) (mn)

Alle Oecophylla kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Oecophylla smaragdina (Austalie) (mn)

Bericht door mn »

Goedendag,

Deze wevermieren uit Australie, ook wel Green tree ant genoemd, zijn met hun geweldig gedrag en hun unieke kleuren een van de best ontwikkelde mieren.

Ik heb de mieren toen ik ze aankreeg willen verhuisen naar een proefbuis met een klein buitenwereldje. Nu, na enkele pogingen sloegen de mieren er steeds in om over de fluon of talk te kruipen. Enkel talkpoeder dat ik met men vinger op de rand heb gedrukt werkte goed. Omdat ik de eerste nacht meteen 50 doden had heb ik voor een nieuwe buitenwereld gekozen, op een andere locatie.

Een foto van de eerst geprobeerde setup met talkpoeder waar ze tamelijk goed over raakte. Waarschijnlijk werkte het minder goed omdat ik het had aangesmeerd met een mes, waardoor het geheel werd aangedrukt en steviger was.
Afbeelding

Voor de 2de setup heb ik me laten inspireren door skippy van dit forum, die zijn mieren in een exo terra houd.
Het gaat dus om een glazen bakje met als ondergrond een laagje turf van slechte kwaliteit. Met enkele kronkelende takken uit een nabijgelegen bos die lang op voorhand hebben liggen drogen en een klein stukje hout. Als anti uitbraakpreventie gebruik ik talkpoeder dat ik met mijn vingers op het glas heb aangeduwd, anders blijft het moeilijk plakken. Verder staat er een grote bureau lamp boven om het geheel te verlichten en extra te verwarmen. Het buisje heb ik er achteraf rechtsvanvoor in gelegd, met een klein warmtematje onder de bak. De mieren zitten ondertussen goed gesetteld in hun nieuwe verblijf. Foto:
Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik enkele filmpjes klaar, foto's lukte niet zo goed.
De koningin met enkele werksters in het nieuwe nest, hier zie je goed hoe de kleuren echt zijn. Rechts zie je social carrying


Krekels die het nest worden in gedragen, de ene gaat al wat vlotter dan da andere.


Even de goden bedanken voor dit heerlijke maal. :p Ze zal waarschijnlijk haar antennen hebben willen grijpen om ze schoon te maken.


Vragen en opmerkingen graag hier.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Oecophylla smaragdina (Austalie) (mn)

Bericht door mn »

De mieren zitten nu in een andere setup omdat de de ruiten van de vorige bak nogal vol hingen met uitwerpselen van de mieren. Die daar dienst doen om hun terretorium af te bakenen. Het schoonmaken is niet echt zinvol, de ruiten zullen snel weer vuil zijn en het is moeilijk wanneer de buitenwereld vol mieren zit.
Ook werd de turf te snel terug droog wat erg lastig was.

Afbeelding

Afbeelding

Al even geleden het ik hun eerste spinsel gespot. Hiermee werd de ingang kleiner gemaakt en grotendeels bedekt. Ook in het nest zelf werd een deel gesponnen. Enkele foto's ervan.

Afbeelding

Afbeelding

Foto van en in het buisje.

Afbeelding

Afbeelding

Even apart genomen:
Afbeelding

Doordat ik de kolonie niet voldoende voedsel gegeven heb groeide ze niet goed aan. Ik ben nu al even terug bezig met voederen wat meteen enkele poppen gaf. Normaal word de kolonie deze maand verkocht.

Vragen en opmerkingen graag hier.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie