Oecophylla smaragdina II - Thailand (Mika)

Alle Oecophylla kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Oecophylla smaragdina II - Thailand (Mika)

Bericht door Mika »

Hier volgt hopelijk de blog over een kolonie met een koningin van Thaise afkomst. Ik ken de kleur van de werksters van deze mieren niet, maar de kleur van de koningin is een intens groen, omdat zij nog in de stichtingsfase is. Ik heb deze koningin ontvangen op 30 september, ze zat toen in een doosje met enkel 3 eitjes, waarvan eentje van bedenkelijke kwaliteit.

Bij de thuiskomst plaatste ik de koningin over naar een proefbuisje met waterreserves. Aangezien ze zeer krachtige hechtbladen hebben aan de poten, is het niet mogelijk om de koningin vast te nemen met een pincet zonder haar te verwonden. In plaats daarvan laat ik haar stevig vastbijten in een watje, en ik houd een kleine touwtrekwedstrijd, waarbij ik de koningin eerst enkele malen laat 'winnen'. Als je dat niet doet laat ze onmiddellijk los als je probeert haar uit het buisje te trekken. Nadat ze stevig vastgebeten is, trek ik haar met het watje eruit. Zeer grappig om de poten te zien vasthouden aan de wanden van het potje. De eitjes heb ik ook overgezet, maar ze zou die de volgende dag toch al verorberd hebben.

Daarna zou onmiddellijk nog een zeer interessante proef plaatsvinden. Aangezien deze mierensoort hun territorium afbakenen met fecale druppels, bestaat er de hypothese dat Oecophylla een soort van 'genetische' marker heeft, waarvan alle werkters drager zouden zijn. Dit systeem zou dan niets te maken hebben met het koolwaterstoffenmengsel in de cuticula dat door alle andere mierensoorten gebruikt wordt. Het verschil is dat werksters hun koolwaterstoffen grotendeels verwerven, en dit genetisch herkenningspunt aangeboren zou zijn. Dat zou boosting met poppen onmogelijk kunnen maken, omdat de poppen of de werksters herkend zouden kunnen worden als kolonievreemd.

Ik liet de werksters van de koninginloze kolonie Australische wevermierkolonie de larven verhuizen door de kolonie te verplaatsen, en telkens andere buisjes te verwarmen. Met een Leonardpincet neem ik een pop transporterende werkster op, en ik probeer haar ertoe te bewegen om de pop te laten vallen. Ze laten de pop echter niet zo gemakkelijk los, en het is natuurlijk belangrijk om de pop onbeschadigd te bemachtigen. Uiteindelijk lukte het me toch om 10 poppen te verwijderen uit de kolonie. Deze poppen werden bij de koningin geplaatst, die ze onmiddellijk aanvaardde en begon te likken. Boosting is dus mogelijk bij Oecophylla smaragdina, tussen kolonies die op duizenden kilometers van elkaar gevonden zijn!

Het vervolg laat ik zien volgens een kalender: ik toon enkel de obsevaties van die dag: als er een stadium niet vermeld was, betekend dit niet dat het niet aanwezig was, bv op dag 5 waren er ook 5 eitjes.

Dag 0: Ontvangst van de koningin, gift van 10 poppen.
Dag 2: 3 nieuwe eitjes zijn gelegd (als reactie op de poppen?). De eerste werkster komt uit.
Dag 4: 5 eitjes, 1 werkster
Dag 5: 2 werksters
Dag 6: 7 eitjes, 2 werkster, 's avonds 10 eitjes, mogelijk een larf, 3 werksters uitgekomen
Dag 13: 21 eitjes, 3 werksters
Dag 17: Er zijn nu duidelijk 4 larfjes aanwezig. Ik geef nog eens 4 poppen en 2 strekkende major-larven van de andere kolonie.
Dag 28: 4 strekkende minor larven aanwezig
Dag 29: de eerste minorpop is aanwezig: de koningin is bevrucht! 2 majorpoppen van de andere kolonie dood, laatste majorpop is verpopt.
Dag 30: 3 minorpoppen aanwezig
Dag 32: 6 minorpoppen, en een verpoppende larve.

Na de aanwezigheid van de larfjes is er met de larfjes een weefseltje gespannen geweest voor de uitgang van de proefbuis. De eerste dag was dit duidelijk mislukt, maar de dag erna was er een goed doekje aanwezig. Dit betekent dat de werksterlarve communicatie nog steeds mogelijk is tussen kleurvormen van deze soort die waarschijnlijk al duizenden jaren apart zijn verder geëvolueerd. Dit betekent dat het een zeer robuust verschijnsel is, of om het anders uit te drukken, zeer gevoelig aan verandering: het minste dat er zou veranderen aan de communicatie, zou ze ten gronde richten.

Van ei tot larf, ongeveer 15 dagen, van ei tot pop 27 dagen, dus ongeveer 14 dagen larfstadium, op een temperatuur van 20-25 °C.

Foto's volgen zeker nog.

Vragen of opmerkingen?
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Aanvullingen:

Dag 0: Ontvangst van de koningin, gift van 10 poppen.
Dag 2: 3 nieuwe eitjes zijn gelegd (als reactie op de poppen?). De eerste werkster komt uit.
Dag 4: 5 eitjes, 1 werkster
Dag 5: 2 werksters
Dag 6: 7 eitjes, 2 werkster, 's avonds 10 eitjes, mogelijk een larf, 3 werksters uitgekomen
Dag 13: 21 eitjes, 3 werksters
Dag 17: Er zijn nu duidelijk 4 larfjes aanwezig. Ik geef nog eens 4 poppen en 2 strekkende major-larven van de andere kolonie.
Dag 28: 4 strekkende minor larven aanwezig
Dag 29: de eerste minorpop is aanwezig: de koningin is bevrucht! 2 majorpoppen van de andere kolonie dood, laatste majorpop is verpopt.
Dag 30: 3 minorpoppen aanwezig
Dag 32: 6 minorpoppen, en een verpoppende larve.
Dag 35: 12 minor poppen, nog steeds een majorpop.
Dag 39: 2 minorwerksters, en ook de major is uitgekomen!


Van ei tot larf, ongeveer 15 dagen, van ei tot pop 27 dagen, dus ongeveer 14 dagen larfstadium, op een temperatuur van 20-25 °C. 10 Dagen popstadium, dus in totaal ongeveer een ontwikkelingstijd van 37 dagen. Ik heb in een artikel een ontwikkelingstijd van 25 dagen gevonden voor Oecophylla longinoda, maar bij een iets hogere temperatuur.

Foto's volgen zeker nog, maar mijn camera is momenteel in herstelling. Ik zal het zeker interessant vinden om groene en rode mieren bij elkaar te zien, maar ik ken de kleur van de nieuwe werksters nog niet, en het heeft soms meer dan een week nodig vooraleer een Australische werkster volledig 'gegroend' is. De aanmaak van het groene kleurpigment zal tijd nodig hebben. Het pigment bevindt zich in levende cellen: na de dood verkleuren de mieren.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

IK heb vandaag foto's genomen: het was zo lang geleden dat ik verschillende keren heb moeten nadenken voor de juiste handelswijze. Ik heb de foto's nog niet bewerkt, en de rode-oranje werksters komen nog niet met velen naar buiten. Bovendien lieten de batterijen het ook veel te vroeg afweten: morgen meer en hopelijk betere foto's.

Er zijn wel weer een tiental strekkende larven, en een eerste majorpop, een tiental kleinere larven, en een tiental eitjes. Deze mieren hebben blijkbaar minder moeite met de voeding. Ze aanvaarden veel gemakkelijker dode dieren.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Hier dus die foto's. Het zal weer eent tijdje duren vooraleer ik de volgende post: deze keer is hun eigen verlichting stuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Nieuwe foto's van vandaag. Ik heb de mieren fruitvliegjes gegeven, hetgeen ook een goede gelegenheid gaf om opnieuw foto's te nemen.

Afbeelding

De eerste van een Thaise op zichzelf. De nieuwelingen beginnen meer buiten te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Het vastgrijpen van een fruitvlieg door 2 groene majors en een rode minor. Je ziet ook mooi de lengte van de poten van de wever majors.

Afbeelding

De fruitvlieg wordt verder naar het buisje getransporteerd. Meer mieren doen mee.

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Aanvullingen:

Dag 0: Ontvangst van de koningin, gift van 10 poppen.
Dag 2: 3 nieuwe eitjes zijn gelegd (als reactie op de poppen?). De eerste werkster komt uit.
Dag 4: 5 eitjes, 1 werkster
Dag 5: 2 werksters
Dag 6: 7 eitjes, 2 werkster, 's avonds 10 eitjes, mogelijk een larf, 3 werksters uitgekomen
Dag 13: 21 eitjes, 3 werksters
Dag 17: Er zijn nu duidelijk 4 larfjes aanwezig. Ik geef nog eens 4 poppen en 2 strekkende major-larven van de andere kolonie.
Dag 28: 4 strekkende minor larven aanwezig
Dag 29: de eerste minorpop is aanwezig: de koningin is bevrucht! 2 majorpoppen van de andere kolonie dood, laatste majorpop is verpopt.
Dag 30: 3 minorpoppen aanwezig
Dag 32: 6 minorpoppen, en een verpoppende larve.
Dag 35: 12 minor poppen, nog steeds een majorpop.
Dag 39: 2 minorwerksters, en ook de major is uitgekomen!

Dag 71: een veertigtal werksters in het totaal. Nog maar enkele rode majors.

Ik heb een extra buitenwereld met extra buisjes aangekoppeld met een brug. De buisjes zijn al verkend geweest.

De kolonie was al eens verhuisd naar een nieuw buisje (wegens het opraken van de waterreserve), en dit buisje begint nu stilaan te klein te worden.


Van ei tot larf, ongeveer 15 dagen, van ei tot pop 27 dagen, dus ongeveer 14 dagen larfstadium, op een temperatuur van 20-25 °C. 10 Dagen popstadium, dus in totaal ongeveer een ontwikkelingstijd van 37 dagen. Ik heb in een artikel een ontwikkelingstijd van 25 dagen gevonden voor Oecophylla longinoda, maar bij een iets hogere temperatuur.

Ondertussen een zeer interessant artikel gevonden, met originele proeven met Oecophylla longinoda (uit 1960).

Op 24 °C duurde het 50 dagen voor een werksterontwikkeling,
op 28 °C duurde het 25 dagen voor een werksterontwikkeling, en
op 30 °C duurde het 18 dagen voor een werksterontwikkeling!!

Op 33 °C ontwikkelden de larfjes zich niet meer, en evenmin op 16°C.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

De mieren zijn op dit moment bezig te verhuizen: ik heb hun oude buisje een beetje kouder geplaatst, en dat heeft blijkbaar voor voldoende verschil gezorgd. Het polymorfisme bij deze mieren is veel sterker uitgesproken dan bij de groene wevers. Op dit moment (40-50 werksters) is er zowel een hele grote major (veel groter dan de australische majors), en heel kleine minors. Deze zijn normaal voor de soort, maar waren bij de australische mieren nog niet aanwezig bij 120 werksters.

Ik geef nu ook veel frequenter voedsel: elke dag enkele kleine Nauphoeta cinerea, en voldoende suikerwater en water.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

De nieuwe buitenwereld meet 19 bij 25 cm. Na de eerste verhuis heb ik een grotere proefbuis bijgeplaatst, met een grotere diameter. Het duurde geen dag voor de kolonie opnieuw verhuisd was naar de grotere woonst. Ik hoop dat ze veel langer kunnen verblijven in deze proefbuis. Bij glazen buisjes kan het gebeuren dat het watje mee opschuift met de steeds slinkende watervoorraad. Op die manier krijgen de mieren dus steeds meer plaats. Het gebeurt spijtig genoeg niet bij alle glazen buisjes, en ik heb nog niet achterhaald hoe dat komt.

Afbeelding

Je ziet ook een houten voedertafeltje, waar de mieren tot nu toe nog geen gebruik van maken. De drinkbakjes met water (links) en suikerwater (rechts) staan dan maar onderaan. Er zijn ook nog andere oudere drinkbakjes aanwezig.

Afbeelding

Iets dichterbij.

Afbeelding

En nog dichter. De werksters hadden vreemd genoeg geen enkele moeite om de zeer grote oppervlakte van de buis te voorzien van een buitengordijn. Het gordijn dat ze geweven hadden aan de binnenkant is gescheurd door toedoen van de koningin. Enkel de bovenzijde is overgebleven. Op verschillende plaatsen hebben de werksters langs de kant van de buis zijde aangebracht. Er zijn nu meer dan 50 rode Thai aanwezig. Hun moeder is nog steeds groen, net zoals hun adoptiefzusjes.

Afbeelding


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

De kolonie groeit goed aan. Ik heb een tweede grote buis in de buitenwereld gelegd. Initieel hadden ze het broed verdeeld over de drie buizen, maar nu bevindt de hele kolonie zich in de nieuwe buis, omdat die meer ruimte heeft. Er blijven nog maar een paar groene werksters over. Er zijn tientallen werksters uitgekomen, en in de grote buis bevinden zich tientallen tot honderden poppen, en honderden kleine larfjes.

Deze post gaat eigenlijk vooral over een bijzondere afwijking van een bepaalde mier. Het gaat om een gynandromorf. Bij deze mier is de linkerkant ontwikkeld tot mannetje, terwijl de rechterkant zich heeft ontwikkeld tot een majorwerkster. het mannetje is normaal gezien kleiner dan zulk een werkster. Het mannetje is nromaal gezien donkerder, tot zwart gekleurd. Een normale, jongere werkster bevindt zich (uit focus) aan de linkerkant.

Afbeelding

De gehele thorax is duidelijk vergroot.

Afbeelding


Aangezien de lichaamsplannen van het mannetje en de werkster niet goed overeenstemmen op de middellijn verloopt de middellijn gebogen.

De kop is dus ook misvormd. De antenne van het mannetje is waarschijnlijk slecht gehard na het ontpoppen. Het mannetje heeft blijkbaar een langere mandibula dan de werksters, meer heeft minder tanden. Verder is het leuk om anderhalve ocellus te zien op de kop, hoewel de middelste dus niet goed ontwikkeld is. Normaal gezien heeft een werkster geen ommatidia, en een mannetje drie in een driehoekformatie.

Het borststuk is duidelijk vergroot aan beide zijden, en dat is een beetje vreemd. Er is maar 1 vleugel aanwezig, die is slecht ontwikkeld, en dat is waarschijnlijk een fout bij de aanleg. Vleugels worden het laatste 'gevormd'. Een mannetjesthorax vraagt meer 'bouwstof' (larvale cellen) dan een werksterthorax, en als die te weinig aanwezig zijn, is er onvoldoende materiaal om de vleugels te laten ontwikkelen.

Aan het achterlijf zie je links de onwikkeling van de mannelijke gelsachtsorganen, rechts niet. Langs de onderzijde is de petiolus links zwart gekleurd, en rechts niet, en is de scheiding mooi te zien.

De ontwikkeling van deze misvorming is zeer interessant. Er zijn verschillende belangrijke factoren:

Ten eerste wordt het geslacht bij een insect niet bepaald door geslachtshormonen zoals bijvoorbeeld bij de mens. Elke cel neemt haar eigen beslissing op basis van haar genetica. Bij hogere dieren wordt de beslissing genomen ter hoogte van specifieke groepjes cellen, die dan de rest van het lichaam beïnvloeden door geslachtshormonen.

Ten tweede heeft het te maken met de geslachtbepaling bij mieren: zoals (hoop ik) voor iedereen bekend als het haplodiploïde systeem. Onbevruchte eicellen geven aanleiding tot mannetjes, bevruchte eicellen geven vrouwtjes.

Omwille van de uitleg hierboven moeten we dat dus aanpassen: elke haploïde cel ontwikkelt zich als een mannelijke cel, en elke bevruchte cel ontwikkelt zich als een vrouwelijke cel. Ik vermoed dat ze ook hun lokale omgeving zullen beïnvloeden, maar niet de rest van het organisme.

Een koningin bewaart de spermatozoa die ze ontvangt bij de paring in haar spermatheek: bij elk eitje dat de spermatheek passeert kan ze beslissen of het bevrucht wordt of niet. (Dit is beeldspraak, het is waarschijnlijk niet nodig dat de koningin zelf een beslissing maakt!!) Indien een eitje reeds 1 deling heeft ondergaan vooraleer het de spermatheek passeert, kan de zaadcel maar 1 van de twee aanwezige cellen 'bevruchten'. Blijkbaar splitst de eicel in de lengterichting, lateraal. De rechtercel is bevrucht geweest, de linkercel niet.

Er zijn vele (tientallen!) van dergelijke misvormingen beschreven bij de mieren: mogelijkerwijze speelt ook de verzorging van de werksters een rol: zij herkennen de handicaps niet, en verzorgen de larven zoals andere larven. Het is mogelijk dat dergelijke misvormingen ook voorkomen bij andere insecten, maar dat deze insecten nooit het adulte stadium bereiken.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Dag per dag zie je de kolonie eigenlijk niet groeien. Als ik nu kijk naar de foto's van een grote maand geleden, dan merk ik wel veel verandering: het broed is bijna verviervoudigd:

Dit is ongeveer een fractie van het broed, de poppen zijn er niet eens goed op te zien:

Afbeelding

Foto van slechte kwaliteit. Ze eten een buffaloworm rechts.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

De kolonie gaat zeer snel vooruit: De laatst gegeven proefbuis is bijna volledig gevuld met broed en mieren. Ik heb de proefbuis verlegd, zodanig dat ze iets warmer liggen, en de werksters proberen nu de larven allemaal hoger te leggen in de proefbuis, hetgeen geregeld aanleiding geeft tot het instorten van hun stapels. Er was een lengte van 3 centimeter, maar de poppen en larven extreem dicht gestapeld lagen: dat zijn tientallen tot honderden poppen en larven.

Ik denk er serieus aan om de kolonie toegang te geven tot een tweede buitenwereld. Aangezien de mieren de binnenkant van de buizen behangen met zijde, is het misschien beter om ze een donker nest te geven.

De warmtemat is veel te warm: zelfs de Pheidole pallidula kolonie die ernaast ligt mijdt de warmte. Nameting gaf 45°C vlak boven de warmtemat (weliswaar een thermometer van bedenkelijke kwaliteit). Vanaf 33°C gebeurt de ontwikkeling bij O. longinoda niet meer goed.

Ik heb ook een vreemde verdeling van de werkstergrootte: normaal gezien maken de minors (4mm) minimaal een derde van de populatie uit. Bij kolonies die te weinig dierlijk voedsel krijgen, kan de populatie volledig bestaan uit minors. Bij mij zijn er misschien 5 echte minors (op 200), en er lopen ook 'reuzen' rond van 1.1 cm. De normale maximum grootte van deze soort is 9 millimeter. Dat lijkt misschien niet veel, maar dat is 1.8 keer zo groot in volume, en omwille van de allometrie is het verschil nog groter. De kop is bijna twee keer zo breed (op zicht) dan die van een werkster van een paar millemeter kleiner. Een reus is ongeveer 10 keer groter in volume, dan een minor.

Vreemd genoeg is het voedsel dat het gretigste aanvaard wordt levende buffalowormpjes. Vers gesneden kakkerlakken worden niet in de nestbuizen meegenomen. Normaal vangen ze veel vliegen en bijen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Het gaat nog steeds exponentieel vooruit met de kolonie. Er zijn nu zeker meer dan 250 werksters. Een heleboel loopt rond met een 'witte' fysogastrie. Ik ga ze een aantal dagen geen buffalowormpjes meer geven, in de hoop dat die witte fysogastrie weggaat. Ik hoop dat het geen nematoden zijn: ik heb eigenlijk geen goede reden om dat te veronderstellen, aangezien er geen enkele rare bewegingen maakt met het achterlijf, en de kolonie het zo goed doet.

Er zit er nu eentje in de proefbuis, die ik op meer dan 12 millimeter schatte (met een stokje met millimeteraanduidingen). Waarschijnlijk toch een gevolg van teveel dierlijk voedsel bij een onnatuurlijke omgeving?

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

De kolonie staat nu spijtig genoeg in een koudere kamer, zodat ze zelfs met een wamrtematje maar op een 25°C staan. De mieren vinden het duidelijk te weinig, want ze zijn bezig met het aanleggen van nestkamers vlak boven het warmtematje. Zo hebben ze met ketens al het drinkbakje naar de proefbuizen getrokken, en nadien ook hun brugje! Kijk maar eens naar de vorige foto's om in te zien wat een krachttoer dat is voor een insect van die grootte. Het is wel geen overdachtte krachttoer, die mieren doen gewoon waarvoor ze gecodeerd zijn: het is namelijk veel te droog vlak boven het warmtmatje, en verschillende werksters waren al geplooid en gekreukt ter wereld gekomen, waarschijnlijk omdat ze te snel opdroogden. Ik heb dus al 2 keer de nieuw geweefde nestkamer vernietigd, om verder verlies van werksters te voorkomen.

Het is zeer verleidelijk om op dit moment te denken aan het introduceren van een gastheerplant, maar ik kan het momenteel niet doen. Ik heb geen opgegroeide plant, en bij nieuwe planten mag je er vanuitgaan dat er nog maanden blootstelling zal zijn aan insecticiden.

Bovendien zijn er enkele gevallen bekend waarvan de koningin stierf enkele dagen na de verhuis naar een plant.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

How to rip apart a roach: gooi hem levend en wel bij de wevermieren: hij was er al aan vooraleer hij zich omgedraaid had. Ik had het beestje deze keer niet 'onklaar' gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto zie je een wazige vlek: mogelijk veroorzaakt door de reflecties van de ringsoftbox tegen de wand.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Het gaat nog steeds uitstekend met de kolonie: buiten lopen er ongeveer een 150 werksters, die in tegenstelling tot daarvoor nu zeer aggressief geworden zijn, en op elk levend prooidier dat ik in hun bakjes gooi toelopen. Ze zijn ook zeer sterk en slagen er nu al zelfs in om een niet verwondde Blaptica dubia van een 3 centimeter lang zo snel aan te vallen, dat die nog niet eens de kans heeft gehad om weg te lopen. Drie werksters volstaan om hem initieel te fixeren, een stuk of twintig doen mee om het dier dan blijvend vast te houden. Ik gok dat de prooidieren dood 'getrokken' worden, dat ze doodgaan omwille van een verstoorde bloedsomploop: insecten hebben een open bloedsomloop, met maar 1 enkel bloedvat, het hart dat bloed van het achterlijf naar de kop pompt: al de rest van de bloedcirculatie gebeurt door spierbewegingen: mogelijkerwijze stoppen de mieren de bloedsomloop door het fixeren van het insect...

Eventueel voorkomen ze zo ook adembewegingen...

Mensen vallen ze in elk geval anders aan: bliksemsnel bijten ze de huid open, waarna ze hun achterlijf boven het borststuk krommen, en mierenzuur in de wonde spuiten: ik kan garanderen dat dat pijnlijk is, van 1 enkele mier al.

Momenteel zijn er 3 grote buisjes gevuld met larven. Een ander buisje is maar langs 1 kant gevuld met larven, en bij het oudste buisje is de watervoorraad opgeraakt. Minorwerksters zijn er maar heel weinig: ik zie er maar 6 in het laatst toegevoegde buisje, maar ze zijn wel zeer actief bezig met de larfjes.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Ik weet dat jullie graag een overzicht van de kolonie zouden zien, maar dat volgt nu niet: ik had al een tijdje het idee opgevat om het verschil tussen de grootste major, en een minor op te tekenen, en ik had eindelijk de kans toen enkele minors zich tegen alle regels in toch buiten de buisjes waagden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

En nu eerst nog wat foto's van mieren die een beestje doden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het doet mij echt denken aan een bende leeuwen die een levende buffel te grazen nemen: het beestje heb ik er weeral ingegooid zonder enige verwonding: de beweging wekt onmiddellijk de aandacht van de werksters, en die kakkerlak heeft gewoon niet eens de tijd om weg te komen: iedereen die al ooit eentje heeft willen vangen, weet hoe snel kakkerlakken zijn. Hoe meer beweging, hoe meer mieren er op afkomen: op een dode reageren ze bijna niet.

Zijn doodsvonnis getekend als er 3 werksters zich goed hebben kunnen vastbijten: nadien is het gewoon een kwestie van tijd vooraleer er meer mieren komen. Als ik er een dode ingooi, en de mieren krijgen geen kracht te verwerken, dan laten ze terug los.

De bovenste foto heb ik redelijk snel na het aanbieden van de kakkerlak gemaakt, de tweede een uurtje later: de mieren hadden bijna alle poten al uitgetrokken: de kakkerlak stribbelde nog steeds tegen, en de coxa stompjes maakten zeer snelle bewegingen.

In de natuur heerst de amoraliteit.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto wilde de minor voedsel krijgen van de major, maar die liep gewoon door. Op de tweede foto lokte het bedelgedrag een likrespons uit. De trophallaxis zelf heb ik niet kunnen fotograferen. Je ziet duidelijk de lip- en kaaktasters naar beneden gaan om te kunnen likken. De glossa, of tong, hangt ertussen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Een overzicht:

Afbeelding


En de rest van de foto's van gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Ik heb nu 3 buisjes bijgegeven, en ik heb er enkele andere buisjes kouder gelegd, maar ze zijn er nog niet volledig uit verhuisd. Ik heb de koningin al maanden niet meer gezien, maar de eitjes in de buisjes bewijzen dat ze nog steeds aanwezig is.

Een plankje dat ik erin had gelegd werd direct aangewend om ketens te vormen, maar ik heb het moeten verwijderen omdat de locatie niet echt opportuun was. Het kriebelt dus echt om deze kolonie volwaardige bladnesten aan te laten leggen, maar ik durf het vooralsnog niet aan.

Het laatste huzarenstukje van de kolonie betreft het overmeesteren van een razend kwade en volledig intacte wespenkoningin: ik wierp de koningin in de kolonie vanuit een jampotje, en zij werd overmeesterd alvorens ze weer weg kon vliegen. Het achterlijf werd volledig gecontroleerd door 3 werksters die de angel vastgrepen. Uithalen en beten van de koningin hadden geen effect. Ik had verwacht dat de beet van de koningin de werksters zou verpletteren, maar dat was niet het geval.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Vergeleken met de laatste foto's zijn ze nu weer meer dan verdubbeld: het aantal poppen in de buisjes doet al echt aan rijst denken.

Ik heb nu eindelijk nog eens de koningin kunnen observeren: het aantal werksters dat rond haar hing, deed me onmiddellijk denken aan het doemscenario van het 'opgehangen lijk', maar ik zag na een tijdje voldoende beweging van de koningin. Blijkbaar is het dus eerder de overgang naar een koningin met klieren die op activiteit beginnen te komen.

Het wordt nu echt dringend tijd om eens te gaan denken aan een andere setup: geen enkele van mijn planten is groot genoeg om deze kolonie te 'ontvangen', dus die optie valt voorlopig nog af. Ik hoop ze tijdelijk in een Ytong te kunnen huisvesten.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Enkele foto's van de kolonie:

Afbeelding

Het volledige nest: nu al 8 grote tubes (die wel niet allemaal gevuld zijn met broed).

Afbeelding

Het zijden gordijn, dat de uitgangen van de twee rechtse buisjes van de linkse bak bedekt. Ik heb het onlangs nog doorgesneden: het bestaat uit verschillende laagjes, en is enkele millimeters dik. Waarschijnlijk zorgt de aanwezigheid van de koningin voor een sterk toegenomen weef-activiteit. Zoals je kan zien zijn de buisjes bedekt met lagen zijde, en de buisjes zelf zijn op deze manier ook stevig aan elkaar vastgemaakt.

Afbeelding

Dit zit er onder het gordijn: een hele hoop werksters en poppen en larven in verschillende stadia van ontwikkeling. De ruimte tussen de buisjes wordt ook gebruikt voor het nest, en afgelijnd door zijde.

Afbeelding

Een groter beeld.

Afbeelding

Een vergroting. Hier zie je ook enkele minor-verpleegstertjes. De poppen hebben een extreem klein achterlijf. Je kan goed zien hoe slank deze mieren gebouwd zijn.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Gisteren is het brugje dat beide delen verbindt omgevallen door de wind. Normaal gezien is het vastgeweven, en kan het niet omvallen, maar ik had het daarvoor losgemaakt om nog eens de koningin te controleren.

Ongeveer iets minder dan de helft van de werksters bevond zich buiten de kolonie. Deze wevers zijn echte oorlogsstrategen: ze hebben geen solitaire verkenners, maar doen alles in groep. Het is vooral hun groepsgedrag dat hen onoverwinnelijk maakt, en ze zullen daarom dus niet alleen gaan verkennen. Een hele grote groep zat op de Ytong naast hun bakjes, en enkele tientallen waren wat verder gewandeld.

Aangezien ze zo stevig vasthouden met hun pootjes, is het onmogelijk om ze in groep te vangen en uit te schudden uit een doos. Ik heb ze dus 1 per 1 met een Leonard-pincetje weer in de kolonie gezet. Als ik dat snel genoeg deed, dan had de mier geen tijd om het pincetje vast te grijpen. Ik grijp ze ook niet bij de kop, maar meestal op het borststuk van een ietsvermoedende mier. Het gaf me natuurlijk een goede kans om het aantal leden eens goed in te schatten. Na enkele tientallen minuten had ik 620 werksters opnieuw in het nest gezet!! De kolonie zal dus zeker dubbel zo groot zijn.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Ik heb een grote Ytong gemaakt, met grote 'holle' kamers, veel bevochtigingsmogelijkheid, en een buitenwereld, en de kolonie met een brugje toegang gegeven. Momenteel zit het grootste deel van de 'werkloze' werksters in dat nest, maar ze hebben het er toch niet zo naar hun zin: de eerste doden zijn al gevallen, vooral in regio's onder een warmtematje.

Bovendien is een dergelijke bevochting toch zeer onbetrouwbaar, in vergelijking met buisjes. Maar enkele larfjes zijn verhuisd, en er is helemaal nog niet geweefd.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Het is nu duidelijk dat een dergelijke Ytong geen geschikte omgeving is voor de mieren. Ze hadden vele larfjes verhuisd, en zelfs zijden matjes geweven, maar het dodental loopt erg op. Ik ga ze op termijn weer uit dat nest halen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Nog enkele foto's van de Ytongopstelling: ik kan zeer goed foto's nemen op deze manier, maar de honderden doden laten toch niet toe dat ik ze zo blijvend opstel.

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet dat ze zijden hangmatten ophangen onder de plaats van het warmtematje. Als de koningin was verhuisd had ik er heel mooie foto's van kunnen nemen. Misschien is het gewoon beter dat ze niet verhuisd is, want ze zou misschien ook gestorven zijn aan de slechte omstandigheden in de Ytong.

De prooidieren schimmelen heel erg in het Ytongnest; blijkbaar is de manier waaarop de mieren hun prooidieren bewaren ook niet compatibel met een Ytongnest.

Andere mieren eten hun prooien zeer snel op, en verwijderen de resten ook veel sneller, zodat een dergelijke schimmelvorming enkel voorkomt als men de buitenwereld volledig afdekt.

Hetgeen ik zelf heel graag zou willen, is een paludarium-oplossing, met een partieel eco-systeempje erin.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Meer dan de helft van de werksters is ondertussen al gestorven omwille van het Ytongnest. De koningin zit gelukkig nog veilig in haar buisje. Eigenlijk weet ik niet hoe het komt dat er zoveel werksters sterven in dat Ytongnest. Er is duidelijk een gebrek aan ventilatie, eventueel zou dat opgelost kunnen worden door een 'open' ytong aan te bieden, dat de werksters kunnen afsluiten met zijde. Ik zal dus wat moeten uitproberen, als er terug meer werksters zijn: de larven doen het in elk geval uitstekend in dat Ytongnest.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Deze kolonie is nog steeds niet terug op het niveau van in juli, maar ik heb het idee dat dat niet lang meer zal duren. De laatste weken zijn er enorm veel larven en poppen, en er zijn honderden eitjes bijgekomen.

Ik had geëxperimenteerd met een opstelling van 2 glasplaten, die veel ventilatie had, verwarmd was, en onderaan rechstreeks boven een verwarmd waterbad stond. Om de één of andere reden vertoonden de werksters nooit interesse om dit nest te betrekken.

Deze opstelling had nochtans vele voordelen in verband met het houden van de kolonie: plaatsbesparing, want het volume kwam overeen met tientallen buisjes; een betere zichtbaarheid omdat het nest verduisterd kan worden (en er dus niet geweefd zou worden op het glas); een betere mogelijkheid tot het nemen van foto's, omdat er geen lichtreflecties zijn zoals bij buisjes; en een vermindering van de noodzaak tot storen, telkens de watervoorraad van een buisje opgegedroogd is.

Spijtig genoeg werd de wand van in het begin gemarkeerd met anale druppels: dat doen de mieren nooit met de binnenzijde van hun nest. Ik denk dus niet dat ze het nadien nog zouden betrekken. Mogelijkerwijze was er teveel ventilatie (dat heb ik proberen te corrigeren), of bevonden de wanden zich te ver uit elkaar.

In elk geval zijn er gelukkig geen honderden doden door dit ontwerp.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Het ontwerp met de 2 glasplaten heb ik weer verlaten: ze hebben absoluut geen zin om daar een nest in te maken. Ze markeerden die platen ook van in het begin net zoals ze met alle 'buitenwerelden' doen.

Vandaag heb ik 2 buisjes bijgeplaatst: ze hadden 4 buisjes, waarvan 2.5 gevuld met honderden (duizenden) kleine larven. Er zijn momenteel bijna geen poppen.

Ik heb net ook iets grotere proefbuizen aangekregen, waarmee ik hoop een soort van gecontroleerde proefbuisboom te maken. Ik heb de kolonie nu 14 maanden (een bescheiden recordje).

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst

Bericht door Mika »

Deze kolonie leeft nog steeds hoor: nu heb ik ze bijna 21 maanden...

Door de nieuwe setup, met aluminiumfolie, bedekken ze de wanden niet meer met zijde, en kan ik de koningin goed observeren: blijkbaar was de 'retinue' (een groep van werksters die steeds rondom haar zat) enkel aanwezig omdat ze het nog te licht vonden. Nu is die groep namelijk weg. Zonet heb ik nog een werkster een voedselei zien leggen, waarmee ze dan naar de koningin toe ging, die zeer gretig het eitje opat, op enkele seconden.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie