Jonge Oecophylla gyne

Alle Oecophylla kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Narak
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mei 2012
Locatie: Gennep
Gender:
Leeftijd: 68

Jonge Oecophylla gyne

Bericht door Narak »

Hallo allemaal.
Ben nieuw op dit forum maar heb al veel ervaring met het houden van mieren.
Op het hoogtepunt had ik meer dan 80 nesten variërend van stichtende koninginnen tot nesten met 10.000en dieren.
Ben er een tijdje mee gestopt maar heb nu toch weer 3 koninginnen van Oecophylla uit Thailand meegenomen.
2 die samen zitten en 1 apart. Hoop dat het goed gaat met de 2 'zussen' en dat ze elkaar niet vermoorden als bijvoorbeeld bij Lasius niger gebeurd.
Tot nu toe gaat het goed; 11 mei waren de eerste eieren. 28 mei de eerste pop. De 'enkelvoudige' koningin heeft nu (2 juni) al 15 poppen en nog wat larven, en dat allemaal zonder een hap te eten. Hoe is het mogelijk?!
Dit blijft voor mij toch de mooiste mierensoort die er is.
Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

4 juni
Er gebeurt veel in een paar dagen.
Het is de laatste dagen een stuk kouder geworden en de thermometer die eerst nog op 30 stond, geeft nu 26 aan. De gyne bepaalt zelf bij welke temperatuur ze gaat zitten. het dichte einde van de tube ligt op de verwarmingskabel, rechts.
Het open uiteinde ligt het koelst en vochtigst. Ze is steeds dichter naar de verwarming gekropen naarmate de temperatuur daalde. het broed ligt dus steeds op de meest gunstige temperatuur. Het resultaat mag er wezen; de oudste poppen kleuren al.
De twee 'zussen' hebben nog witte larven maar zitten koeler, ze zijn niet uit het kuipje naar de tube gegaan en de eerste schermutselingen hebben al plaats gevonden. Een van hen was aan het weven, de tweede wilde ook, maar met het zelfde larfje. Dat werd dus een touwtrek wedstrijd met het larfje als lijdend voorwerp. Als dit verergerd, ga ik ze toch proberen te scheiden.

5 juni
Met grote blijdschap geven wij kennis van de geboorte van het eerste werkstertje.
6 juni
Vandaag al 3 werkstertjes en voor het eerst voedsel aangeboden. Een piep klein rupsje uit het opgerolde blad van de liguster. Voorzichtig een paar centimeter in de test tube geschoven. De Gyne ging al snel op de geur af en na een beetje gegeten te hebben, ging ze terug naar het broed. Ze maakte hierbij een geurspoor. - Dit is de tweede keer dat ik een gyne een geurspoor heb zien leggen. De eerste keer was een Lasius flavus die haar broed naar een nieuw onderkomen verhuisde nadat haar oude nest door een ongelukje sneuvelde - De werkstertjes waren nog te jong en niet uitgekleurd om het geurspoor te volgen dus ging ze zelf maar weer terug. Ze begon te eten en hield niet meer op tot het hele rupsje verdwenen was. Daarna voedde zij de werkstertjes die duidelijk licht fysogastrisch werden.
7 juni
5 werkstertjes en een tweede, iets groter, liguster rupsje aangeboden. Nu doet het oudste werkstertje mee met eten.
12 juni
Inmiddels 14 werksters en de kolonie eet goed. '2 sisters' gescheiden wegens agressief gedrag. Komen iets minder snel op gang, maar gaat goed.
29 juni
Grootste kolonie heeft nu ± 35 werksters, er komen er zo'n 2 per dag bij, deze zijn een heel stuk groter dan de eerste werkstertjes.

Tijdje niet ingelogd geweest maar mijn kolonie gaat nog als een trein. Er zijn nu zo'n 2000 werksters en het voedsel is niet aan te slepen.
SAM_1744 klein.jpg
25 Jan '13
Kolonie gaat nog steeds goed, ook al is het nu koud. Thermometer geeft 21°C aan maar bij de kabel is het natuurlijk warmer. Toch komen de mieren massaal buiten waar het maar 17°C is en de luchtvochtigheid laag. Heb aminozuur gekocht maar de belangstelling is gering. Het liefst hebben ze gewoon sacharose oplossing oftewel keuken suiker. Ook sprinkhanen uitgeprobeerd. i.t.t. krekels moet ik die wel in stukken snijden, anders krijgen ze er weinig van binnen.
De gyne is fysogastrisch maar moeilijk te zien omringt door werksters. Zeer veel nieuwe eieren in de buis waar ze zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Narak op 25 jan 2013, 20:34, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Jonge Oecophylla gyne

Bericht door Mika »

Dat gaat heel mooi! op welke temperatuur houd je de gyne? Heb je een idee van de levensduur van een Oecophylla gyne?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Jonge Oecophylla gyne

Bericht door Darkant »

Uit de literatuur heb ik begrepen dat Oecophylla gynes tussen de 5-7 jaar worden. Dat is uiteraard wel in de natuur, dus wellicht dat er andere ervaringen zijn uit gevangenschap?
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
Narak
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mei 2012
Locatie: Gennep
Gender:
Leeftijd: 68

Re: Jonge Oecophylla gyne

Bericht door Narak »

Zal wel ongeveer overeenkomen met wat in het wild haalbaar is qua leeftijd
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Jonge Oecophylla gyne

Bericht door ProXi »

Mooie gyne.
Dit soort leeft dat wel korter dan Lasius niger bijvoorbeeld. Leven de werksters wel een jaar?
Gebruikersavatar
Narak
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mei 2012
Locatie: Gennep
Gender:
Leeftijd: 68

Re: Jonge Oecophylla gyne

Bericht door Narak »

Volgens mij kunnen de grotere werksters wel een jaar halen
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Jonge Oecophylla gyne

Bericht door Mika »

Ik denk niet dat er ooit een kolonie een dergelijke lange tijd in gevangenschap werd gehouden.

De waarnemingen in de vrije natuur zijn minimumwaarnemingen voor zover ik weet. Het gaat dan om kolonies die minimaal die periode werden gevolgd, maar die verhuisden en zo uit het observatiegebied verdwenen.

Ik heb een aanvoelen (dat verkeerd kan zijn), dat het zinloos is om dergelijke grote kolonies te handhaven bij een korte levensduur van de gyne...

Nu is de levensduur van de werksters in tropische landen wel korter, omwille van hevigere predatie en conflicten met andere mieren. Ik dacht dat de majors een 6-9 maanden leefden, en de minors iets langer.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Jonge Oecophylla gyne

Bericht door Darkant »

Mika schreef: Ik heb een aanvoelen (dat verkeerd kan zijn), dat het zinloos is om dergelijke grote kolonies te handhaven bij een korte levensduur van de gyne...
Daar zit wat in, alleen blijkt uit verschillende bronnen dat dit ongeveer de leeftijd zou moeten zijn van een nest. En nee, het is niet direct minimum leeftijd. Ik kan me voorstellen dat er met de temperaturen uit de tropen een continue hoge groei mogelijk is voor een mieren kolonie. Daarnaast heb ik begrepen dat al na één jaar de kolonie in staat is reproductieve te produceren. Dat zou betekenen dat er weinig aanlooptijd nodig is en een kortere levensduur van de koningin dus ook zeker niet is uitgesloten. Zeker interessant om te zien hoe lang deze soort kan leven in gevangenschap!
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
Narak
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mei 2012
Locatie: Gennep
Gender:
Leeftijd: 68

Re: Jonge Oecophylla gyne

Bericht door Narak »

Tropische soorten leven idd stukken 'sneller' door de hogere temperatuur, dat houdt in dat ze korter leven in reële tijd.
Ik zal kijken hoe lang die van mij het uithouden.
Vandaag nog 2 werkstertjes erbij.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Jonge Oecophylla gyne

Bericht door Mika »

Ik ga ook eens experimenteren met mijn huidige kolonie. Ik weet niet of australische kolonies minder groot kunnen worden. Ik heb mij vroeger ooit bezig gehouden met een geschatte verdubbelingstijdscurve, om uit te rekenen hoe snel een kolonie moet aangroeien, om toch gedurende enige tijd een hoge populatie te kunnen aanhouden; dat was toch wel spectaculair...
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie