Oecophylla smaragdina (GvG)

Alle Oecophylla kolonies van de leden
Plaats reactie
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Sinds 20 juni ben ik in het bezit van een kolonie Oecophylla smaragdina. Het is de Aziatische variant. Waar ze vandaan komen is niet helemaal duidelijk. Ze zijn gevonden in een tuincentrum tussen de bladeren van een tropische kamerplant. Er was een koningin, 3 werksters en wat broed. Ik wist dat dit geen gemakkelijke soort was om te houden en daarnaast hadden ze een moeilijke start gehad. Ik wilde ze toch een kans geven en heb mijn uiterste best gedaan om de juiste omstandigheden voor ze te scheppen. Ik denk dat ik daar tot nog toe aardig in geslaagd ben. De kolonie telt inmiddels tegen de 40 werksters. Tijd om een blogje te openen.

20-06-2013

Toen ik de mieren op ging halen in Veghel zaten ze in een kweekbakje met aarde en het blad waar ze op gevonden waren. Estuart had ze daar ingestopt met een beetje tuinaarde. Hij had het bakje afgesloten met wat horrengaas. Om de mieren zo weinig mogelijk te storen, en omdat het er op leek dat ze geen moeite deden om te ontsnappen heb ik het zo gelaten. Ik heb er alleen een verduisterd reageerbuisje met waterreservoir bij gelegd. Hier zijn ze meteen ingetrokken. Ze zijn meteen begonnen met het dichtweven van de ingang van de buis. Grappig om te zien was dat de gyne het meeste weven zelf deed. Ik heb het kweekbakje op een verwarmingsmatje gezet. Om de temperatuur te regelen gebruik ik een thermostaat. Deze heb ik ingesteld op 28* C. De aarde in het bakje heb ik vochtig gemaakt om de luchtvochtigheid hoog te houden.

23-06-2013

De aarde in het kweekbakje begon te schimmelen dus ik heb de aarde vervangen door grind. Ik heb nog twee onverduisterde buisjes in het bakje gelegd voor de vochtigheid. Ik heb uit de blogs van o.a. Mika en de problemen van Anthousiasteling begrepen dat een hoge luchtvochtigheid belangrijk is voor deze mieren en dat kolonies met weinig werksters in de problemen kunnen komen. Het was dus zaak om de kolonie ideale omstandigheden aan te bieden dat deze zo snel mogelijk kon groeien.

Omdat de luchtvochtigheid moeilijk hoog te houden is met grind heb ik het kleine kweekbakje in een groter terrariumpje met "Seramis"-korrels geplaatst. Dit zijn een soort kleikorrels die goed vocht kunnen opnemen en vasthouden. Ik heb uit vooral Duitse blogs begrepen dat deze vaak worden gebruikt in nesten voor Atta sp. Het terrarium met de korrels staat op de verwarmingsmat. Het kweekbakje met de mieren staat op de korrels. De sensor van de thermostaat ligt onder het kweekbakje. Door de korrels onder het bakje nat te maken kan ik de luchtvochtigheid hoog houden. Ik heb een goedkoop "weerstation" met thermo- en hygrometer in het terrarium gezet om de luchtvochtigheid en temperatuur te kunnen aflezen. Om het vocht vast te houden heb ik een deksel op het terrarium gelegd.

01-07-2013

De lucht in het terrarium begint muf te ruiken. Niet gek, want stilstaande, warme en vochtige lucht kan snel tot schimmel leiden. Om de lucht in beweging te houden heb ik een 12 volt computerventilatortje geplaatst. Voor de voeding (elektriciteit) gebruik ik de 12 volt adapter van een boormachine oplader. Het ventilatortje draait nogal hard dus ik heb er een dimmertje tussen gezet.
Ik probeer de temperatuur tussen de 27 en 28*C te houden, en de relatieve luchtvochtigheid tussen de 80 en de 90 %. Zodra de luchtvochtigheid boven de 90% komt vormt zich condens tegen het glas.

Ik heb gelezen dat deze mieren soms moeilijk voedsel aannemen. Dit heb ik ook gemerkt. Ik heb fruitvliegjes en kleine krekeltjes gegeven. Deze werden soms meteen weggegooid, soms werden ze wel meegenomen naar het buisje maar enkele uren later weer gedumpt. Ik vreesde dat de mieren niet genoeg voeding kregen om aan te groeien en ben gaan zoeken naar een alternatief.
Ik had nog een kolonie Myrmica rubra zonder gyne maar met een grote berg broed. Ik bedacht dat mierenlarven een ideale voedingsbron kunnen zijn. Ze bevatten zo'n beetje alles wat de mieren nodig hebben en er blijft weinig troep van over. Ik ben begonnen met twee grote larven (stadium 3) te geven, om de dag. Met dit voedsel groeide de kolonie zeer snel en kon ik de hoeveelheid voedsel snel opvoeren. Na een paar weken waren er alleen naaktpoppen over. Deze werden ook prima aangenomen. Inmiddels krijgt de kolonie krekels.

14-07-2013

De kolonie telt 10 werksters.
Afbeelding
De 3 werksters rechts bovenin hebben een Myrmica rubra larve vast.

Afbeelding
De gyne krijgt voedsel aangeboden van een werkster

20-08-2013

De kolonie telt nu 30 á 40 werksters.

Afbeelding
Het kweekbakje in het terrarium.

Inmiddels regel ik de luchtvochtigheid door alleen de korrels in het ronde plastic bakje (zie foto hierboven) nat te maken. Hierdoor kan ik het nauwkeuriger regelen en heb ik geen last van condens. Het nadeel is dat het twee keer per week natgemaakt moet worden.

Afbeelding
de thermostaat

Afbeelding
close-up van de zijkant

Afbeelding
close-up van de ingang

Zoals je ziet heb ik ze wat geschilde druif gegeven. Ik las op een blog op een andere site dat deze mieren daar dol op zijn. Mijn mieren zijn niet zo enthousiast.

Na het maken van deze foto's zag ik een paar werksters weven. Ik heb geprobeerd een filmpje te maken, ik hoop dat het goed te zien is. Als je goed kijkt zie je hoe de werksters de larven gebruiken om zijde te spannen bij de ingang van het buisje. Een andere werkster houdt een steentje vast. Het steentje zit inmiddels vast aan het "spinsel".



Vragen en opmerkingen
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Gisterenochtend zag ik dat een paar werksters met wat broed in een van de onverduisterde buisjes was gaan zitten. Het nestbuisje lag vol met broed, dus dat zat er al aan te komen. later die dag zat het grootste deel van de kolonie ook in het onverduisterde buisje, inclusief de gyne!

Een klein deel van de werksters en het broed zit nog in het eerste, verduisterde buisje. Ik weet niet waarom ze verhuisd zijn, misschien in het waterreservoir leeg, wat ik me overigens niet kan voorstellen. Ik heb het nog niet gecontroleerd, ik wil ze niet storen. En ze bijten nogal hard :).

Normaal gesproken zouden mieren natuurlijk schaduw opzoeken en alleen in geval van nood het licht opzoeken. Dit zijn echter geen mieren die onder de grond leven maar in nesten van bladeren. Misschien hebben ze helemaal geen last van licht.

Vooralsnog vind ik het prima, ik kan nu, voor het eerst in weken, de gyne weer zien!

Trouwens, het horrengaas in inmiddels vervangen door talkpoeder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

De kolonie groeit snel verder. De hoeveelheid werksters neemt rap toe, ik denk dat het er inmiddels 60-70 zijn. Ze eten ongeveer 1 krekeltje (maat 5) per dag. Soms geef ik ze wat fruitvliegjes er bij. De hoeveelheid broed neemt ook flink toe. De gyne is terug verhuisd naar het donkere buisje, het lichte buisje zit vol met larven en poppen.

Afbeelding

Er is wel een probleem ontstaan. De mieren proberen hun afval kwijt te raken zoals zij dat in de natuur zouden doen. Ze klimmen een stukje weg van het nest en laten het afval vallen. Normaal gesproken, in een boom, zou dat geen probleem zijn. Nu valt het afval echter terug in het nest. De huidige setup maakt het lastig voor mij om afval handmatig te verwijderen. Met deze temperatuur en luchtvochtigheid is het wachten op schimmel en mijten.

Ik heb met PVC-buizen een constructie gemaakt waardoor de mieren uit hun kweekbakje kunnen maar niet kunnen ontsnappen. Met een petrischaaltje heb ik een platform gemaakt waarop ik ze kan voeren. Het ziet er leuk uit, maar het werkt niet goed. De mieren gebruiken het platform wel om te eten, maar niet om hun afval kwijt te raken. Daarnaast is het nogal ontsnappingsgevoelig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nu een soort kunstboom aan het maken waar ik buisjes op kan leggen, zodat ze afval naar beneden kunnen gooien.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Ik heb de nieuwe setup in gebruik genomen en ik ben gematigd positief. Ze kunnen hun afval naar beneden gooien, en dat doen ze ook, dat was het belangrijkste. Ik gebruik nu bakjes water als barrière en dat maakt het weer moeilijker om de luchtvochtigheid te regelen. Er vormt zich condens in de buisjes. De mieren leggen hun broed zo neer dat ze er geen last van hebben maar het is niet ideaal. Ik gebruik nu het warmtematje minder en de 60 watt gloeilamp er boven wat meer om te kijken of dat beter werkt. Daarnaast heb ik een paar ontsnappingen gehad. Ze kunnen veel grotere afstanden overbruggen dan ik dacht. Geen mieren verloren, voor zover ik weet, maar het is een monnikenwerk om alle mieren stuk voor stuk op te pakken met een leonardpincet en terug op de "stelling" te zetten. Ik ben op zoek naar een groter aquarium, ik denk dat dat beter werkt.

De mieren voelen zich prima thuis in hun nieuwe omgeving. Ze zijn goed actief en laten veel interactie zien. Ik kan de gyne mooi zien, omdat ik heb besloten geen verduistering meer te gebruiken. Ik heb geen enkele voorkeur voor licht of duister kunnen bespeuren bij deze mieren. Ik heb nog geen mooie foto kunnen maken van de gyne. Als je goed kijkt zie je haar op de eerste foto in het middelste buisje. Ik voer ze op een platformpje, het is mooi om ze een krekel naar beneden te zien sjouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
een minor loopt "over" naar het andere buisje

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat een filmpje een beter beeld geeft (HD beschikbaar) :



filmpje van de onfortuinlijke krekel:

GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

De dames hadden een tentje geweven onder de pillenstrip op het platform en zelfs wat larven daarheen verhuisd. Ik vroeg me af of ze de buisjes met waterreservoir te nat vonden en heb ze een droog buisje aangeboden. Dat viel in de smaak en ze waren met meerdere werksters aan het werk om de ingang dicht te weven.

Laatst gewijzigd door GvG op 07 nov 2013, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

De condensvorming in de buisjes is vrijwel weg. Ik heb ze nu tussen de 24 en 25 graden staan, de meeste warmte komt nu van bovenaf van de 60W gloeilamp. Ze bleven maar uitbreken, vorige week zelfs twee keer op één dag. Het bleek dat ze over de waterbarrière heen kwamen door een levende brug te vormen. Typisch gedrag voor Oecophylla sp., en prachtig om te zien (geen foto, sorry), maar wel lastig. Ik heb de poten van de stellage met olijfolie ingesmeerd en sindsdien zijn ze niet meer uitgebroken. Kortom, het gaat goed!

Offtopic: Even meekijken?
http://gvgcam2.supracam.net
gebruikersnaam: gast
wachtwoord: antforum
Laat me weten of het werkt. Ik ben nog aan het stoeien met ip-conflicten, portmapping en firewalls alsmede lichtsterktes en cameraposities bla bla bla....


Vragen en opmerkingen
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Never a dull moment. Hare Majesteit is vanmiddag verhuist naar het nieuwe buisje (zonder waterreservoir). Ik hoop maar dat ik hier geen spijt van krijg. Het is nu van groot belang dat ik de luchtvochtigheid in de bak op peil houd.

Afbeelding

Afbeelding
De ingang van het paleis wordt goed bewaakt door de lijfwachten.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Het gaat goed. De hele kolonie heeft weken lang in het buisje zonder waterreservoir gezeten. Ze eten veel, momenteel 2 tot 4 kleine krekeltjes per dag. Ik denk dat de kolonie inmiddels ongeveer 200 werksters telt. Ze hebben vorige week eindelijk een tweede buisje (droog) in gebruik genomen. Het heeft lang geduurd voordat ze hiervoor kozen, het eerste buisje zat inmiddels zo vol dat enkele tientallen werksters buiten moest bivakkeren omdat er niemand meer bijpaste. Nu ze twee buisjes gebruiken zitten 's nachts bijna alle werksters binnen.

Mijn set-up werkt goed, ze kunnen hun afval goed kwijt. Jammer genoeg kan ik de bodem niet goed schoonmaken. Daar is inmiddels schimmel uitgebroken. Ook de olijfolie op de pvc-buizen is een vieze schimmelige aanslag geworden, vermengt met mierenpoep. Kortom, groot onderhoud is noodzakelijk. Ik heb inmiddels een oud aquarium geregeld dat een stuk groter is. Wordt vervolgd.

Ik heb wat filmpjes gemaakt met de camcorder van m'n vader waar ik zelf blij verrast over ben. Vergeet ze niet op HD te bekijken.





Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Art747 »

Wat een top verhaal. Erg leuk!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Dankje Arthur! Er kwamen van verschillende kanten hints dat het tijd wordt voor een update, dus ik heb voor vertrek naar Italië een paar foto's gemaakt en ik zit nu in mijn appartement te bloggen. Het regent hier al twee dagen dus ik kijk vaker op het forum dan ik op voorhand had gedacht.

De setup is zoals eerder aangekondigd op een paar punten veranderd. Ik heb ze nu in een groter terrarium staan. Dit had ik vooral gedaan om het afval dat zich onder de pvc-constructie ophoopt op te kunnen ruimen. Dat werkte redelijk.
De poten van de constructie stonden in petri-schaaltjes met water. Dit bleek keer op keer niet genoeg om de mieren tegen te houden. Ze bleven proberen over het water heen te komen doormiddel van het bouwen van levende bruggen. Een aantal maanden terug was een van de schaaltjes uitgedroogd en waren er zeker 80 ontsnapt. Ze liepen gelukkig niet zo ver, maar het was een flinke klus ze allemaal weer op hun plek te krijgen. Zeker omdat deze mierensoort erg sterke hechtschijven aan de poten heeft. Als de werksters doorhebben dat je ze gaat pakken zetten ze zich schrap en zitten ze muurvast, alsof ze vastgelijmd zitten. Je moet ze dus als het ware verrassen en van achteren aanvallen met de Leonardpincet. Met veel fluon heb ik er voor kunnen zorgen dat ze in het terrarium bleven, en met een warmtelamp en voedsel heb ik de meesten terug weten te lokken naar de pvc-constructie. Toen het schaaltje weer gevuld met water en de over gebleven werksters die nog door het terrarium liepen stuk voor stuk op de constructie gezet. Dat ging een tijdje goed maar na een weekje begon de ellende weer en vond ik Oecophylla werksters tussen de mijn andere kolonies, al dan niet vechtend. De schaaltjes waren simpelweg niet breed genoeg en de fluon op het glas werkte niet bij deze vochtigheid. Ik heb er toen oom nog maar een heleboel talk bij gesmeerd, maar ook dat werkt niet goed als de luchtvochtigheidsgraad richting de 90% gaat.

Onlangs heb ik de hele constructie in een ovenschaal met water gezet. Deze ovenschaal staat weer in het terrarium. Zolang het waterpeil hoog genoeg blijft ontsnappen ze niet meer. Er is nu weer een ander probleem ontstaan, al het afval valt nu in het water en dat wordt erg smerig. Ze blijven nu wel op hun plek dus het schoonmaken neem ik op de koop toe.

De kolonie is flink aangegroeid. Tot zeker 300 werksters. Ze hebben het "voederplatform" helemaal ingepakt in zijde en alles gemarkeerd met hun druppeltjes poep. Het ziet er allemaal nogal smerig uit.

In de nieuwe opstelling, in de ovenschaal, bleek dat ik ze niet goed kon verwarmen. De warmtemat is niet sterk genoeg om het hele terrarium te verwarmen als hij onder het glas en onder de ovenschaal ligt. Het werd in het terrarium niet veel warmer dan kamertemperatuur. Dit was duidelijk niet genoeg voor deze mieren. Ik merkte dat veel werksters stierven direct na het ontpoppen. Op een bepaald moment ging zeker 80% van de poppen dood. De gyne legde ook geen eitjes meer. Het water werd ook snel vuil door alle dode werksters. Ik heb het idee dat volwassen werksters stierven als ze dronken van het vervuilde water want ik zag steeds vaker dode werksters in een verwrongen houding, met kop en achterlijf omhoog gebogen. Het aantal werksters begon snel af te nemen, tot minder dan de helft. Ik heb het deksel van het terrarium vervangen en de warmtemat in het terrarium gehangen. Ook ververs ik het water nu vaker. De temperatuur is nu weer rond de 28 graden. Er ligt nu weer een mooie stapel broed, en de eerste generatie nieuwe werksters loopt al rond.

Hieronder wat foto's die ik enkele dagen geleden even snel maakte met mijn mobiel.

Ik heb "Bhatkar dieet" gemaakt, dat is een gelei met ei en honing. Ik hoop dat dit de mieren helpt te overleven in mijn afwezigheid. Niet alle mieren waren enthousiast, maar de Oecophylla smaragdina zeker wel:
IMG_20140725_014313133_HDR.jpg
Inmiddels durf ik er van uit te gaan dat ze niet meer ontsnappen dus wordt het tijd om die lelijke talk en Fluon weg te halen.
IMG_20140726_011620360.jpg
IMG_20140726_011632524.jpg
Nieuw broed!
IMG_20140726_011726584.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Ik moet dit blog alweer een tijdje een updaten, maar ik merk dat ik het uitstel. Het is namelijk niet leuk om slecht nieuws te brengen.

De kolonie is dood. Ik had tijdens een buitenlandse reis een vriend gevraagd om op de mieren te passen, en al mijn mieren zagen er prima uit, behalve mijn Oecophylla smaragdina kolonie. Er was een flinke schimmel uitgebroken en nagenoeg alle werksters waren dood. De gyne leefde nog, en een stuk of drie werksters bewogen nog een beetje. Ik heb ze direct samen in een buisje geplaatst en ze wat eten gegeven. Zo hebben ze nog even geleefd, maar de werksters stierven kort daarna. De gyne leefde nog wat langer, en legde ook nog wat eitjes, maar die ontwikkelden zich niet want hier keek ze niet naar om.

Ik denk dat de lucht in het formicarium te weinig heeft gecirculeerd, en dat de mieren teveel voer gekregen hebben. In combinatie met de hoge luchtvochtigheid heeft dat voor een vieze schimmel in en op het water gezorgd. Of dit de oorzaak van de sterfte is geweest zal ik nooit zeker weten.

Dit was mijn eerste en vooralsnog enige blog. Ik von d het moeilijk om het bij te houden omdat ik, als ik iets ga opschrijven, erg perfectionistisch word. Dat maakt dat ik er echt even voor moet gaan zitten om te bloggen, wat ik niet snel doe. Jammer, want ik krijg steeds vaker vragen naar hoe ik mijn mieren hou.

Ik zal dus toch maar weer een nieuw blog openen, al weet ik niet hoe trouw ik zal zijn met de uodates. Ik ben nu een interessante tropische soort kwijt, maar ik heb al een tijdje een nieuwe. Na mijn vakantie in Italie (zie hierboven, al bijna een jaar geleden!) zijn we nog even in Zuid-Duitsland geweest, en onderweg naar huis kwamen we vlak de woonplaats van Gerhard Kalytta. Ik heb bij hem een mooie kolonie gekocht, die ik nu al bijna een jaar heb. Het wordt dus wel tijd om een nieuw blog te openen.
Voorproefje:



Vragen en opmerkingen.
Laatst gewijzigd door GvG op 23 mei 2015, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Sneeuwuil »

Oooohhh, je hebt echt blijsnijmieren gekocht zonder dat ons te zeggen? Dat is gemeen zeg!

Wat bloggen betreft: ik heb in het verlden redelijk atief geblogd (over poker) en me er bij neergelegd dat het allemaal zeer imperfectionistisch is. Als ik het dan achteraf terug las ergerde ik me zelf altijd aan de hoeveelheid typefouten en soms rare zinnen. Ik heb dat altijd maar geaccepteerd omdat het anders veel te veel tijd kost.

Ik denk dat je blogs wel leuk worden. Over het algemeen lees ik zelf de blogs wel graag, al post ik er niet veel in. (Vanwege de 'post in een andere thread' gewoonte hier).

Gewoon een beetje typen, paar foto's er op en klaar. net doen of je even geen leraar bent :-D
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Kegge »

Wat jammer dat de kolonie Oecophylla Smaragdina gestorven is :( het zijn echt prachtige mieren en had er graag meer over gelezen en van gezien. Ik ben natuurlijk ook heel benieuwd naar de bladsnijmieren. Ik heb de documentaire over deze soort al 3 keer bekeken en gaat niet vervelen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door GvG »

Oooohhh, je hebt echt blijsnijmieren gekocht zonder dat ons te zeggen? Dat is gemeen zeg!
Tja, jullie vroegen er niet naar, toch? :)
net doen of je even geen leraar bent :-D
Nee, dat gaat niet meer lukken... Vraag maar aan mijn vrouw! :)
Ik heb de documentaire over deze soort al 3 keer bekeken en gaat niet vervelen.
Bedoel je deze? Die is echt geweldig, inderdaad!

Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Manimaner »

Die heb ik ook al 2 keer gezien :D
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Oecophylla smaragdina (GvG)

Bericht door Kegge »

Dat is inderdaad de documentaire die ik bedoel. Hij is inderdaad geweldig. Ik vraag me nog steeds af wat er met de kolonie is gebeurd nadat het onderzoek was afgerond. Zou het naar een dierentuin of museum zijn verhuisd?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie