Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Alle Oecophylla kolonies van de leden
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Ik post hier een paar foto's van mijn Oecophylla smaragdina kolonie. Deze heb ik al drie jaar maar is tot een paar maanden geleden nooit echt gegroeid. Ik heb een setup gemaakt zoals GvG er eentje gemaakt had, en sinds ze in die setup zitten doen ze het veel beter. De warmte en temperatuur heb ik in het reactietopic van GvG al beschreven:
Ik had eerst een laag water in het terrarium als anti ontsnapping maar omdat ze hun opgegeten etensresten daarin dumpen ging het schimmelen en werd het behoorlijk smerig dus was ik ook overgestapt op kleine waterbakjes. Hier kwamen ze bij mij ook overheen met levende bruggen maar werkte wel grotendeels tegen de schimmel. En een warmtemat aan de onderkant bleek bij mij ook niet warm genoeg, dus heb ik een 50 Watt lamp aan de linkerbovenkant hangen voor overdag, en aan één zijkant heb ik een warmtemat geplakt (30 Watt) die ik 's nachts aan zet. Nu heb ik veel grotere waterbakken waar ze niet overheen komen met levende bruggen. Bij de AH heb ik van die plastic magnetrondozen gehaald waar de poten van de constructie in staan. Ik heb ook twee andere waterbakken aan de zijkanten (één zit recht tegen het glas van de warmtemat) van het terrarium staan om de luchtvochtigheid hoog te houden, deze is als de bakken goed gevuld zijn en de warmtelamp aan staat tussen de 65 en 75. Overdag als de warmtelamp aan staat is het in de bak tussen de 28 en 32 graden, afhankelijk van de temperatuur van mijn kamer. 's Nachts als de warmtemat aan staat tussen de 23 en 25 graden.
De opstelling langs de zijkant en van bovenaf.

Afbeelding

Afbeelding

Op de volgende foto is de kop van de gyne ook te zien, deze heb ik Zoë genoemd, naar mijn vriendin die dit de leukste mieren vindt die ik in huis heb. Ongeveer in het midden van het proefbuisje dat gevuld is. Als je goed kijkt zie je ook een stuk van de thorax (het grote oranje stuk).

Afbeelding

Blaptica dubia is een feestmaal voor ze. Ongeveer twee volwassen Blaptica dubia per week! Mannetjes kunnen ze zelfs zelf vangen als ze veel honger hebben en erg actief zijn. Als ze minder honger hebben zijn er niet snel genoeg genoeg mieren ter plaatse om deze te vangen.

Afbeelding

De opstelling langs de zijkant met flits.

Afbeelding

De warmtemat die onder de bak ligt heb ik niet aanstaan op het moment omdat het al warm genoeg wordt. Misschien dat deze tijdens de winter nodig is maar ik betwijfel het, ik geloof dat het gezonder is voor de mieren om een paar maanden een graadje kouder te staan om de winter in de natuur na te bootsen (de gemiddelde temperatuur fluctueert in hun normale omgeving tussen de 25 en 30 graden Celsius). Zoals jullie zien dumpen ze hun afval op de grond en het is voor mij vrij makkelijk alles schoon te maken. Ik hoef alleen maar de constructie op te tillen en in een paar andere waterbakken op tafel te zetten en ik kan overal bij. Oppakken doe ik natuurlijk wel met handschoenen want ze kunnen redelijk hard bijten.
Wat me opvalt is dat de verhouding van suikerwater/voedseldier enorm sterk naar suikerwater overhelt. In vergelijking tot de Pogonomyrmex en mijn oude Pheidologeton kolonie eten ze veel minder eiwitten verhoudingsgewijs (zeker de Pheidologeton die bijna nooit suikerwater dronken en bijna volledig leefden van voedseldieren en noten). Ze hebben overigens ook geen echt hard pantser, als je ze vastpakt tussen twee vingers voelen ze erg zacht aan, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Camponotus en Formica soorten die echt hard aanvoelen.

Hieronder nog een paar foto's van hun favoriete ontsnappingsmethode:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Ik ben verhuisd en daarmee heb ik in mijn nieuwe appartement deze kolonie verhuisd naar mijn grote bak, waar eerst mijn Pheidologeton affinis in zat. Ik heb er een natuurlijke omgeving van gemaakt met boomschors op de bodem als substraat (vooral voor de vochtigheid) en twee levende planten, een bonsai ficus en een varensoort. Verwarming gebeurt door twee warmtelampen en twee warmtematten. De warmtematten liggen in het midden onder de bak en verdampen water uit de boomschors. De twee warmtelampen (2x 25W) liggen in de bak, elks op gericht op één van de planten, maar wel op voldoende afstand dat de planten niet verdorren. De varen heeft wel een paar bladeren verloren dichtbij de lamp maar dat had ik al verwacht gezien het een schaduwplant is.
Uitbraakbeveiliging heb ik grondig aangepakt. Ik heb een dikke strook vaseline aangebracht aan de bovenkant, hier kunnen de mieren slechts met veel moeite overheen lopen, en dan alleen de kleintjes. Erop ligt hetzelfde deksel wat mijn Pheidologetons hadden, om de temperatuur en vochtigheid te bewaren. Daarbovenop ligt een hor die ik gemaakt heb om te verzekeren dat er geen enkele mier uit komt. De mieren kunnen via de bedrading van de warmtelampen over de vaselinestrook heen komen maar dit gebeurt niet vaak, en alleen als ze het oneens zijn met de luchtvochtigheid.
Wanneer de warmtelampen uit staan varieert de temperatuur van 23 tot 26 graden Celsius, afhankelijk van mijn kamertemperatuur die nogal fluctueert. De vochtigheid ligt dan vrijwel altijd rond de 75-80%. Wanneer de lampen aan staan komt de temperatuur tot 29-30 graden Celsius maar moet ik de vochtigheid goed in de gaten houden, die kan namelijk snel onder de 40% dalen. Daarom giet ik elke dag dat de lampen aan gaan twee liter water op de bodem (de lampen liggen natuurlijk op bordjes zodat er geen kortsluiting ontstaat) en kunnen de lampen een hele dag aanstaan zonder dat de vochtigheid onder de 60% komt. 60% lijkt de grens te zijn van wat de soort tolereert: erboven blijven de mieren binnen hun nest als het erboven ligt maar ze proberen langs de hor te komen als het eronder ligt.
Twee dagen nadat ik ze in hun nieuwe verblijf had geplaatst waren ze al verhuisd naar de varen! Ik zal binnenkort foto's uploaden.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Hier een paar foto's van voedertijd! De krekels geef ik altijd levend. Op levende prooien reageren deze mieren uitstekend, op dode prooien veel minder. Ze rekruteren erg actief. Wanneer één mier een krekel vast heeft (één major is sterk genoeg om een krekel beet te houden zonder dat deze weg kan springen) maar de prooi te sterk is, zie je deze mier hard met haar gaster op de ondergrond slaan en dan komen meteen meer mieren helpen.
Ze zijn wel heel erg kieskeurig met het aannemen van prooien. Ik geloof dat dit te maken heeft met de werking van hun kaken. Het valt me op dat hun kaken erg goed zijn in het vastbijten en vasthouden van iets, maar ze zijn niet erg goed in het snijden of openbijten van iets hards. Dit zie je ook op de vierde en vijfde foto: de krekel wordt niet zozeer opengebeten, zoals dat bij andere soorten gebeurt, als wel uit elkaar getrokken. De implicaties zijn dat ze graag prooien aannemen die zachter of klein zijn zoals krekels, vliegen, muggen en ze hebben ook geen problemen met een pas vervelde Blaptica dubia. Grotere prooien met een hard pantser worden ofwel genegeerd ofwel gevangen en gedood en vervolgens niet opgegeten. Een goed voorbeeld hiervan is een volwassen Blaptica dubia, deze nemen ze niet meer aan sinds ik ze krekels voer.
Ze zijn erg visueel ingesteld en communiceren op manieren die ik bij geen andere soort die ik gehad heb, heb gezien. Wanneer ze een keten willen vormen gaat er één mier op de plek waar de keten moet komen staan, steekt haar lichaam zo ver mogelijk in de lucht en maakt een soort van cirkelende beweging met haar antennen. Ik geloof dat dit een visuele communicatie is voor de andere mieren, want meestal komen er dan andere mieren en beginnen ze een keten of brug te bouwen.

Het spinsel wat de bladeren bij elkaar houdt is hier erg goed te zien.

Afbeelding


Een overzicht van de bak.

Afbeelding

Het nest in de varen, de lengte van deze bladeren is ongeveer 25 cm.

Afbeelding

Een gevangen krekel.

Afbeelding

Merk op dat de rechter springpoot al bijna los is getrokken.

Afbeelding

Nog twee gevangen krekels.

Afbeelding
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Het nadeel van de kolonie in een plant te hebben is dat het moeilijk is te zien hoe veel broed er is (als er al broed is) en of de kolonie het eigenlijk wel goed doet. Ik had wel een vermoeden omdat de mieren de laatste week veel actiever waren in de bak. Ik geloofde dat ze op zoek waren naar nieuwe plaatsen om een nest te maken maar wist het nog niet zeker. Ik heb de ficus, waar ze niet veel interesse in toonden, vervangen door een Medinilla magnifica vanwege de bladgrootte. Ik geloof dat deze mieren liever grote dan kleine bladeren hebben en ik ben benieuwd of ze na verloop van tijd de Medinilla zullen bevolken. Deze heeft bijzonder grote bladeren maar deze bladeren zijn ook erg stijf (zelfs voor mij al een merkbaar verschil als ik ze probeer te buigen).
Vandaag heb ik kunnen zien hoe veel de kolonie is gegroeid! Vannacht had ik veel te weinig water gegeven, de vochtigheid was deze ochtend 32%. Dit is veel te laag voor deze soort en ik heb vanmorgen ook 4 dode mieren gespot op de grond. Als resultaat waren veel mieren in een proefbuisje gaan zitten en de rest was begonnen met het weven van een nieuw nest in een vochtiger stuk, weg van de warmtelampen. Ik heb ze kunnen fotograferen tijdens het weven van dit nieuwe nest en je kan heel mooi zien hoe de mieren kettingen maken en de bladeren tegen elkaar aan trekken en vasthouden. Bij de foto van de onderzijde is zelfs te zien dat ze bladeren omvouwen om zo een grotere inhoud te krijgen. Met deze uitbreiding van hun nest zijn bijna alle bladeren in de varen gebruikt om te weven, dus als ze weer uit willen breiden zullen ze de Medinilla in moeten. Ik heb alleen de indruk dat ze liever niet over de grond heen lopen (ze verkiezen meestal paden langs de glaswand), dit heeft waarschijnlijk te maken met hun instinct in bomen te leven.

De eerste vier foto's zijn foto's van het voederen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze vier zijn foto's van het weven van een nieuw (en veel groter) nest!

Zijaanzicht:

Afbeelding

Zijaanzicht andere kant:

Afbeelding

Onderaanzicht: (er ligt een proefbuisje tussen de bladeren met broed in!)

Afbeelding

Zij/bovenaanzicht:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door Kegge »

Heel interessant om te lezen. Lijkt me een enorme uitdaging om een tropische soort te houden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Deze kolonie doet het nog steeds goed maar zit nu in een andere (verticale) bak, omdat ze de horizontale ruimte van de vorige bak bijna niet gebruikten. De temperatuur en luchtvochtigheid zijn vrij makkelijk te regelen in deze bak. Ik heb een constructie gemaakt met proefbuisjes en PVC buizen alleen ziet dit er erg slecht uit hoewel het functioneel is. Binnenkort haal ik een kunstplant bij IKEA om in deze bak te zetten. Ik geloof dat dat er een stuk beter uit zal zien. Momenteel ben ik bezig met onderzoek maar wanneer het artikel klaar is zal ik deze blog updaten.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Oecophylla smaragdina (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Deze kolonie is overleden. De aantallen mieren werden steeds kleiner dus ik vermoedde dat de gyne overleden was, en inderdaad, ik heb alle nestplaatsen bekeken, in totaal zijn er nog een stuk of 10 mieren in leven en de gyne is spoorloos. Ik had de gyne ongeveer 4.5 jaar, dus veel ouder dan dat zal de gyne niet geworden zijn. Jammer van deze mooie soort, deze soort is zeker de moeite waard maar ik denk niet dat ik me er nog een keer aan zal wagen. Deze soort is erg mooi maar ik geef nog steeds de voorkeur aan Pheidologeton soorten, die zijn veel gemakkelijker te voeden en te huisvesten, en ik vind hun roofgedrag interessanter.
edit: Dit is een erg slecht jaar geweest voor de Oecophylla smaragina houders zie ik :p Is er nu nog iemand op dit forum die een levende kolonie heeft?
Plaats reactie