Pheidole pallidula

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Pheidole pallidula

Bericht door Hessel »

Hoi, ik dacht laat ik maar eens een blog maken over mijn pheidole pallidula kolonie. Deze kolonie heeft eindelijk besloten te "exploderen"! We zitten nu op ongeveer 200 werksters, waaronder een stuk of 20 majors en 1 gyne. Ook is er een hoop naaktpoppen aan het uitkomen van zo'n 150 werksters, dus we gaan verdubbelen, en zijn er veel nieuwe eitjes en larfjes. De kolonie is ook begonnen met het maken van geslachtsdieren en daar zijn nu aardig wat larfjes van! Ze kunnen echt enorm veel eten : ik voer ze of dagelijks 8 meelwormen of minder en dan een dubia nimf, of ik voer ze soms een volwassen blaptica dubia, daar doen ze een dag of 2 a 3 mee. Eens per week wat honing nemen ze nu ook aan! Ik heb ze in een gipsnestje zitten gemaakt van een soort storage bakje van de blokker dat 5 euro koste, het zijn dezelfde bakjes als gvg gebruikt voor zijn atta en het houd ze erg goed binnen. Hier volgen wat foto's, ik zal binnenkort wat scherpere regelen en van het voeren!
IMG_0760.JPG
IMG_0753.JPG
IMG_0755.JPG
IMG_0759.JPG
IMG_0766.JPG
IMG_0760.JPG
Vragen en opmerking : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10475

Hopelijk heb je van dit blog genoten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Hessel »

Hey, welkom, leuk dat je mijn blog leest.
Deze kolonie verveelt mij nooit, de agressie en harde groei maken ze ongelovelijk vermakelijk. Sinds mijn laatste blog zijn ze dik over de 500 werksters gegaan.
IMG_1882.JPG
IMG_1884.JPG
IMG_1885.JPG
IMG_1886.JPG
Ze eten belachelijk veel. Een halve week lang staat er op het menu dagelijks 10 meelwormen of meer, of afgewisseld met een dubia nimf, dan aan het einde van de week krijgen ze vaak een volwassen dubia en ga ik weer naar m'n vader, dus in die tijd krijgen ze geen voedsel.
Suikers worden nu ook actief aangenomen, iets dat ze onder de 100 werksters echt niet deden. Ook worden kleine graszaden en hennepzaad erg goed aangenomen. Met zaden wil ik meer experimenteren omdat je altijd hoort dat pheidole weinig zaad accepteerd, wellicht maak ik dan een speciale pheidole zaden mix voor de mensen op het forum hier.
IMG_1878.JPG
IMG_1881.JPG
IMG_1883.JPG
het leukste aan deze soort is waarschijnlijk het actieve jachtgedrag vind ik. Dit begint met enkele werksters die de prooi vind, vervolgens halen deze meer minors die ook komen kijken en een hapje proeven en zitten er majors klaar in het buisje naar de buitenwereld!
IMG_1891.JPG
IMG_1893.JPG
Als de prooi is 'goedgekeurd' en niet eng of onvoorspelbaar is geconstanteerd volgt de zwerm. Hierbij stormen ongeveer een kleine honderd werksters naar buiten met majors die de prooi beginnen te verwerken of aan te vallen. Op de foto's is dit jammergenoeg niet goed waar te nemen omdat veel werksters eromheen een soort rondjes rennen. Het leuke aan dit proces is dat het in patronen gebeurt waarbij ze even stilstaan en heel snel op de grond kloppen, allemaal tegelijkertijd, dit duurt maar een fractie van een seconde maar je ziet het wel. Ook kun je ze horen tikken als je een stukje aluminiumfolie onder de prooi legt!
IMG_1893.JPG
IMG_1902.JPG
IMG_1904.JPG
Tijdens het voeren liet een Camponotus lateralis werkster zich ook weer is zien, een erg bijster miertje die zich voordoet als cremogaster
IMG_1900.JPG
Hopelijk vond je dit een leuk blog!
Vragen, opmerkingen of kritiek : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10475
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Hessel »

Korte update :
Inmiddels zit het nest tot de nok vol en liggen er nog honderden naaktpoppen, ik schat de populatie op 1400 op dit moment, al bij al hoog tijd voor een nieuw nest zo snel mogelijk.
IMG_2893.JPG
IMG_2894.JPG
IMG_2896.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Hessel »

De kolonie zit inmiddels in een groter nest waar ze enorm veel in kunnen groeien, ik gok dat ze het wel uithouden tot 10.000! Hierbij wat mooie macro foto's en video's.
IMG_4039.JPG[/attachment[attachment=11]IMG_4040.JPG
IMG_4041.JPG
IMG_4045.JPG
IMG_4050.JPG
IMG_4051.JPG
IMG_4052.JPG
IMG_4053.JPG
IMG_4054.JPG
IMG_4055.JPG
IMG_4057.JPG
IMG_4058.JPG
IMG_4127.JPG
]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Hessel »

Afgelopen weken was er amper broed en de kolonie was enorm geslonken. Nu zijn er opeens een stuk of 50 nieuwe eitjes en larfjes en ligt er een mooi Bergje poppen. Verwacht binnen een week of 4 weer een serieus nieuw blog!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
miritrea
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 september 2018

Re: Pheidole pallidula

Bericht door miritrea »

Hey Hessel,

Leuk om je blog te volgen,
Hoe gaat het momenteel met de Pheidoles?
Plaats reactie