Pheidole noda (Hessel)

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Pheidole noda (Hessel)

Bericht door Hessel »

Hoi. Hierbij mijn blog over mijn pheidole noda kolonie.
Ik heb had voor mijn verjaardag van vrienden geld gekregen, om mieren van te kopen. Ik heb toen deze prachtige grote pheidole soort van @hertcerf over genomen. De foto's die ik te zien kreeg waren van een sterke kolonie met 8 majors en enorm veel naaktpoppen en grote larfen, een kolonie die een populatie verdubbeling te wachten stond. Toen ik ze binnen kreeg was het inderdaad een zeer mooie kolonie die er eigenlijk nog beter uitzag dan op de foto's. Ik heb ze eerst een nachtje laten rusten en heb ze toen een buitenwereld gegeven. Het eerste wat ze deden was al het broed op de afvalhoop gooien, dit had de reis niet overleefd jammergenoeg.
De kolonie groeide hierna niet echt voor 2 maanden omdat de werksters zeer kort leven en de eerste generatie overleed. Hierna gingen ze weer goed, er kwamen weer veel meer minors bij die een stuk groter waren dan eerst, ongeveer zo groot als een lasius niger werkster buiten! Ook werden er eindelijk weer majors aangemaakt en wat het buisje vol.
Al bij al was het tijd voor een nieuw nest en heb ik ze in een aquarium van 40x30 gedaan met een stuk kurk, cocopeat/spagnum mix en wat simpele beplanting.
Nu zijn we 2 maanden verder en het graven en hoge luchtvochtigheid in de buitenwereld doet ze enorm goed! Ze groeien erg gestaag en als er een prooi is word die actief bejaagd, soms wel met 5 tot 10 majors tegelijk. De majors zijn ook niet schuw meer en happen flink naar het pincet, overigens voel je een beet echt omdat ze letterlijk dichtklappen in plaats van de soort snijbeweging die pheidole pallidula maakt, de werksters kunnen ook bedt aardig bijten.
Aan deze soort merk je gelijk dat ze veel zelfstandiger, voorzichtiger en sensitiever zijn dan pheidole pallidula. Waar pallidula in een soort kronkelende en zwermende bewegingen maakt, maakt deze soort een zeer nette snelweg van veel poot en voelspriet. Ook kunnen ze heel goed springstaartjes besluipen van achter omdat ze luchttrillibgen heel makkelijk weten te 'zien' met hun voelsprieten :)
Hier volgen enkele foto's :
IMG_2450.JPG
IMG_2451.JPG
IMG_2452.JPG
IMG_2455.JPG
IMG_2457.JPG
IMG_2458.JPG
IMG_2460.JPG
IMG_2471.JPG
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10660
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Pheidole noda (Hessel)

Bericht door Hessel »

De kolonie is geëxplodeerd. Als ik voer geef word er soms met 400+ aangevallen en ze beginnen hun bak uit te groeien. Nu ben ik de aarde aan het uitdrogen, en heb heel veel buisjes neergelegd. Hopelijk lukt het om ze in een groot gipsnest te zetten! De vraatzucht van deze kolonie is ook geweldig, 3 grote moriowormen per dag aangevuld met meelwormen en volwassen dubia's!
IMG_3362.JPG
IMG_3363.JPG
IMG_3365.JPG
IMG_3368.JPG
IMG_3370.JPG
IMG_3372.JPG
IMG_3373.JPG
IMG_3380.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Pheidole noda (Hessel)

Bericht door Hessel »

Hey leuk dat je mijn blog leest.

De kolonie lijkt zo klein, er zijn meestal 5 a 6 werksters rond aan het lopen op zoek naar eten en een stuk of 8 aan het graven. Tot ik er eten ingooi.
Op het moment dat een Dubia, veldkrekel of stel moriowormen ontdekt word komt er een gigantische zwerm werksters naar boven die het gehele oppervlakte van de bak inneemt, 300-600 werksters zou je zeker kunnen stellen! Ik zal binnenkort is een timelapse maken zodat jullie een goed idee hebben hoe extreem het is.

Met dank aan antlucky voor het geven van een macrolensje heb ik geweldige foto's kunnen maken!
IMG_4048.JPG
IMG_4043.JPG
IMG_4034.JPG
IMG_4032.JPG
IMG_4030.JPG
IMG_4026.JPG
IMG_4025.JPG
IMG_4026.JPG
IMG_4025.JPG
IMG_4024.JPG
IMG_4021.JPG
IMG_4020.JPG
IMG_4019.JPG
IMG_4018.JPG
IMG_4015.JPG
IMG_4014.JPG
IMG_4013.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Pheidole noda (Hessel)

Bericht door Hessel »

deze kolonie bestaat nu uit 1500-3000 werksters en is volwassen. Ik zie ze alleen nog maar majors aanmaken!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie