Pheidole pallidula (Shadowsong)

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Pheidole pallidula (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Mijn eerste Pheidole pallidula kolonie - Blog reworked

Ergens vorig jaar heb ik deze kolonie gekocht van McK, ik maak nu even een eigen blog aan voor deze kolonie, hiervoor bevond deze zich in 1 blog bij nog enkele andere kolonies. Heb ook even de oude updates hier bij gezet:

Di 15 Jul 2008, 19:31
Ik heb van McK een Pheidole pallidula koninging gekocht, welke al een mooie hoop broed heeft,
met al een aantal (kleine) larven. Bij aankomst was deze het minst actief, maar dit is ondertussen al
helemaal omgeslagen. Ze is zeer betrokken bezig met haar broed.
Ik maak me enkel zorgen over het feit dat er presies schade is aan haar achterlijf, niets opvallends, maar
er lijkt toch een stukje pansering beschadigt. Ik kan eigenlijk niet goed zien wat het juist is, stukje dat los zit?
Geen idee, het is nogal klein.

Di 15 Jul 2008, 19:43
Mevrouw Pheidole pallidula, welke in het begin zeer rustig leek (te rustig) heeft zich van
een heel andere kant laten zien.
Na het introduceren van het fruitvliegje, kwam de "warrior" direct in haar boven, nog harder als bij mijn jonge Lasius niger.
Zeer gericht werd er meermaals zeer sterk gebeten in het onderlijf, vlak onder de kop, van de vlieg.
Het leek echt een leeuw die een prooi aan het verscheuren was :o .
Toen het voor haar duidelijk was dat de vlieg verslagen was, heeft ze er eerst zelf nog wat zitten
van "eten" denk ik.
Hierna heeft ze de vlieg naar haar grootste larven gesleept, welke nu vlak naast de vlieg liggen.
Ik neem aan dat deze hiervan kunnen eten?
In ieder geval zit de koninging zelf nu weer van de vlieg te eten. Hier ben ik wel blij om, deze neemt het fruitvliegje
het best aan van al de 4 kolonies.

Zo 20 Jul 2008, 12:34
Pheidole pallidula doet het ook goed, je ziet duidelijk al dat de eitjes en larven
verder aan het ontwikkelen zijn, ze deelt ze ook mooi in per grootte en verzorgt ze goed.

Vr 25 Jul 2008, 18:49
Pheidole pallidula heeft al haar broed opgestapelt, het is net een mini torentje .. vreemd :p
Het is moeilijk te zien maar ik denk dat er een nymf tussen ligt, in ieder geval is er ééntje
die er bruiner uitziet dan de rest van de larvjes.
(Betere ogen nodig :roll: )

Di 29 Jul 2008, 22:08
Die zijn wel HEEL klein :o Misschien net een milimeter met voelsprieten erbij.
Ik zie nog 2-4 nymfen liggen dus binnekort zullen er nog wel een paar bijkomen.
De werksters zijn NOG kleiner als ik verwacht had,
uit het proefbuisje zullen ze hopelijk wel niet raken :D
Nu zien dat ik binnekort iets bouw waar ze zeker niet uitkunnen,
straks gaan ze men Lasius niger nog "raiden" ofzo :)

Vr 01 Aug 2008, 18:26
Bij Pheidole pallidula gaat het gelukkig beter, daar zijn nu al 6 werksters
en binnenkort zal ik hun een buitenwereldje bouwen.

Ma 04 Aug 2008, 00:33
Bij Pheidole pallidula valt er buiten het feit dat er nu nog meer werksters zijn niet veel te raporteren.
Ik heb ze een fruitvliegje gegeven, deze is nu volledig verdwenen en aan het bruin in de larfjes te zien volledig
aan hun gevoederd. Binnekort verhuizen naar een buizennestje.

Di 12 Aug 2008, 12:07
Pheidole pallidula heeft al lekker veel werksters,
en er staan heel wat larven te wachten. Misschien zie ik gewoon slecht,
maar ik zie nog geen verse eitjes (kan wel tussen de larven liggen).
Ergens vrees ik toch voor permanente schade aan de koniging door de reis.

Ma 18 Aug 2008, 18:29
Pheidole pallidula doet het wel cava,
en ik ben bijna zeker dat er nieuwe eitjes zijn, ik hou ze op 25 graden.
Ze nemen fruitvliegjes zeer gretig aan,
alleen zijn ze nu weer op ...

Za 23 Aug 2008, 10:44

Bij Pheidole pallidula zijn er nu ECHT wel nieuwe eitjes. Haar hoop broed is verdubbeld.
Het aantal werksters schat ik op 6-8, er zijn er spijtig genoeg 2 verdronken in het buisje met suikerwater,
hoe ze dit hebben klaargespeeld is me nog onduidelijk ... Ik heb het toch maar weggehaald en
ga het ook maar geven in druppeltjes zoals het honingdauwsurogaat.

Ma 01 Sep 2008, 12:55
Vandaag of morgen ga ik een nest voor deze soort bouwen,
een min of meer speciaal ontwerp dat ik later zal toelichten.
Veel broed, aantal werksters rond de 20 en het begint tijd te worden
dat ik dus een betere setup voor ze bouw voordat deze besluiten om ook is te gaan wandelen ..

Zo 14 Sep 2008, 11:42
Het aantal werksters zit nog steeds rond de 20, de gyne is
terug actiever geworden (ze had even een rustigere periode).
Er zijn duidelijk 5 larven te zien die echt groot zijn :o . Major larven?

Wo 17 Sep 2008, 22:49
Afbeelding
Hier even gewoon een overzicht van al mijn kolonies. Nog niet echt een mooie setup,
maar mijn nederig beginners setupje ;)

Afbeelding
Mijn Pheidole pallidula in hun proefbuisje, welke vast zit aan hun buizennest.
Zoals je kan zien is er toch wel redelijk veel broed.
Het buisje is wel erg vuil, maar geen echte schimmel ofzo, en ze willen echt niet verhuizen :roll: .

Afbeelding
Nog een foto van hetzelfde, maar hier kan je het broed iets beter zien vindt ik.
De donkere naaktpoppen zijn ondertussen al vrolijk aan het rondlopen :lol: .

Ma 29 Sep 2008, 18:10
De 2de major is er !
Haha, :roll: ik vond het een update waardig :mrgreen:

Za 09 Mei 2009, 14:55
Pheidole pallidula doet het mega goed .. maar echt gewoon SUPER. Ik heb ze hun eigen verblijf gegeven,
volledig uitgerust en ze doen het er mega goed in. Laatst verschoot ik er van hoeveel het er al waren.
Ik heb alleen last van wat condensatie aan de linkerkant van hun verblijf, waar er al zeker 10 in verdronken zijn.
Sinds de eerste dagen echter lijken ze het door te hebben en blijven ze er weg = geen doden meer, phew.
Voor de rest echt tonnen broed, tonnen nieuwe werksters en het aantal majors is ook mooi, maar niet teveel, zoals het hoort dus :).
Vorige week had ik nog een horde kleine krekeltjes losgelaten in hun buitenwereld, ik dacht die zullen wel
even meegaan daar (stukjes appel enzovoort). Maar vergeet het maar, een goed uur later werden ze langs alle mogelijke
kanten zeer effectief opgejaagd en gevangen door hordes Pheidole pallidula ....
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Pheidole pallidula (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

Het is echt ongelooflijk hoeveel deze kolonie kan 'eten' op korte termijn, wat ik er ook in gooi,
alles is binnen de korste keer weg.
De kolonie groeit dan ook in verhouding ... ik wou dat ik foto's kon nemen, tegenover dat klein kolonietje
in dat proefbuisje hierboven is het echt al een monster kolonie :mrgreen: .

Ik heb ze trouwens van hun buizen nest verhuisd naar de proefsetup van op de foto hierboven, mits een paar
aanpassingen. De eerste afdekking was verre van geslaagd, na een paar dagen liepen er al meerdere verkenners
pheidole pallidula op men Lasius niger kolonie ... Een beetje later was er een mooi lijntje werksters die een 10-tal
Lasius niger werksters meesleurde terug naar het nest ...

Nu is de afdekking geperfectioneerd en kan er niets meer in of uit :mrgreen: , of laten we dat hopen ..
In de laatste weken is deze kolonie echt enorm in grote toegenomen, als ze nu nog eens zouden ontsnappen en men
Lasius Niger kolonie weer eens gaan opzoeken (welke toch zo'n 1000 tal werksters telt), vrees ik toch voor de Lasius Niger.
De agressiviteit en coördinatie van deze soort is echt bijna niet voor te stellen.

Voor de rest hebben ze zich al heel goed aangepast aan hun nieuw verblijf, en aan de groei te zien zijn de omstandigheden
in het nest ook ideaal. Op foto's zullen jullie echter nog even moeten wachten tot we een nieuwe camera kopen, maar het zal zeker de moeite zijn tegen dan :mrgreen:

McK, you will be proud of your little colony :lol: .. dang it's huge ! ;)
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Pheidole pallidula (Shadowsong)

Bericht door Shadowsong »

De bespreking van deze kolonie.
Plaats reactie