Pheidole pallidula (mn)

Alle Pheidole kolonies van de leden
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door mn »

De larfjes ontwikkelen snel, ze hebben nu ook meer de vorm van een echte larve. Sommige zien zelfs al wit en lijken binnenkort te gaan verpoppen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Miertjes zelf:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat larfjes:
Afbeelding

En dan nog een foto van het nest:
Afbeelding

De silicone darmen links, zitten ook nog prop vol met mieren. De mieren zitten allemaal links omdat er daar een stuk hout tussen het nest en de warmtemat zit, zou ik dit niet doen wordt het er 35°c...

Ik schat het aantal mieren op een 5000.

Vragen of opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door mn »

De larfjes zijn ondertussen al verpopt tot mannetjes en prinsessenpoppen.
De eerste is een niet zo'n duidelijke foto maar rechts op de hoop licht een mannetjes pop.
Afbeelding

Hier in het midden een prinses- en er links boven een mannetjespop
Afbeelding

Ik vind het toch een heuse prestatie om na 10maanden al geslachtsdieren te kunnen produceren.

Qua voeding gaat echt alles naar binnen, sprinkhanen, krekels, kakkerlakken, fruitvliegenlarven, meelwormen, vliegen... Zo kan ik blijven opnoemen.
Ook zaden worden terug gegeten! Dit is al een tijdje maar heb het eigenlijk nooit gemeld, het probleem was dat ze de zaden niet open kregen, als ik ze op voorhand brak aten ze ze wel op, dit is waarschijnlijk ook de reden waarom ze de voorkeur geven aan noten en dergelijke, die ze trouwens massaal uit de buitenwereld kwamen halen.

Een foto van de soldaatjes.
Afbeelding

Tot slot nog 2 filmpjes tijdens het storen in het nest.


Vragen en opmerrkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door mn »

-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door mn »

Samen met de geboorte van de eerste mannetjes, was er ook een ongeloofelijk grote ontsnapping vandaag.
Duizenden werksters zijn en waren ontsnapt, ze hadden zich een gang door het ytong gegraven, richting de silicone die de twee ytongblokken bij elkaar houd. Daar zijn ze dan nog eens door een 6-7cm dikke laag silicone gegraven... Ongeloofelijk dat ze daar in slagen.

De ytong steunde op 2 uitstekende houten balkjes, met onder het ytong een zilverpapier, zodat het vocht niet in het hout zou trekken.
Toen ik dat zilverpapier van onder het ytong weg scheurde vielen er gemakkelijk een paar duizend werksters naar beneden. Ik heb ze letterlijk met blik en borstel opgekeerd. Daarna de gaten gedicht met silicone, lang zal het dus niet duren eer ze opnieuw ontsnappen en er opnieuw door zijn gegraven.

Ik heb nu honderden werksters die vastplakken in parafine olie. Die ik gevangen had en tijdelijk in een grote plastic bak had gedaan.
Ik weet niet hoe ik dat moet gaan oplossen, ze overspoelen met water, en dan opvangen in een netje of dergelijke?

Ik weet ook niet of de koningin nog leeft, of dat ze mee is weggekeerd in die plastic bak, waar overigens nog een hoop zilverfolie en watten in zit. Ze kan ook gewoon nog in de donkere gangen zitten. Waar ik geen zicht op heb.

Hetgene aan broed en werksters dat nu nog in het nest zit, zal voldoende zijn om de kolonie in enkele maanden terug op het zelfde aantal te krijgen als nu.

De volgende setup word een buizennest...
Laatst gewijzigd door mn op 24 aug 2016, 01:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door mn »

De kolonie was verhuisd naar haar nieuwe nest, tot vanmorgen blijkbaar.
Ze waren opnieuw door de silicone gegraven (dit keer tec7). Misschien was de laag niet dik genoeg. Maar goed.
Nu zijn de mieren verhuisd naar een baksteen die verwerkt zit in een muur. In de cementlaag zat een kleine opening waardoor ze er bij raakten.
Ik weet niet waar de gyne zich bevindt, als ik ze nog kan vangen tegen vanavond zal ik de kolonie bijhouden, anders wordt het insecticide ...
Laatst gewijzigd door mn op 24 aug 2016, 01:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door mn »

De kolonie is al een lange tijd overleden, er bleef nog veel broed over, samen met enkele verdwaalde mannetjes.
Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie