Pheidole pallidula (Mika)

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Pheidole pallidula (Mika)

Bericht door Mika »

September 2006: Ik heb deze week mijn kolonie Pheidole pallidula laten overlopen naar een nieuw formicarium. De kolonie telt nu ongeveer een duizendtal werksters, en de larvenhoop vult ongeveer de bodem van een volledige buisje. Daarvoor zaten ze in een open bakje met buisjes, en dat gaf aanleiding voor verschillende problemen.

De werksters hadden te weinig plaats, en waren ook bezig om naar ontsnappingswegen te zoeken. Ik kon het afval niet opruimen, omdat de afvalhoop ook vol werksters zat.

Deze soort verdraagt geen droogte, en er waren reeds zoveel (onbevolkte) buisjes in het bakje dat ik er geen kon bijplaatsen.

Elke keer als ik nieuwe prooien in het bakje legde, was de hele kolonie in rep en roer, en dat is eigenlijk ook niet de bedoeling.

Voor het nieuwe nest nam ik een grote hard-plastic doos van F@rr@r@ r@ch@r; die dozen zijn echt heel geschikt voor het huisvesten van kleine miertjes, want ze sluiten mierdicht af. Daarin goot ik een laagje gips, waarin ik nadien alle kamers uitgekerfd heb met beitels. Aan de bovenkant van de laag gips heb ik een watertrogje gemaakt om het nest te kunnen bevochtigen. Nadien plaats ik het gips terug in de doos, en werk de volledige overgebleven wand af met PTFE.

De reden voor dit ontwerp is de combinatie van de afhankelijkheid van Pheidole pallidula van water, en dat een grotere kolonie gemakkelijk ontsnapt omwille van de geringe afmetingen van de werksters, en omdat ze gemakkelijk graven door bevochtigd gips of Ytong. In deze opstelling mogen ze graven, ze zullen toch niet kunnen ontsnappen.

De verhuis verliep eigenlijk heel snel. Ik plaatste het afgewerkte nest op een warmtematje naast het oude, en verbond de twee met behulp van een mierenbrugje. Na enkele minuten hadden de eerste werksters het suikerwater in de buitenwereld van het nieuwe nest al ontdekt. Ze dronken ook spontaan van het water via het gips. Ik voegde een prooi toe en wachtte even. Na een halfuurtje was er al een serieuze toeloop van soldaten en werksters, en was de prooi al versleept naar het gangenstelsel van het nieuwe nest. Op dat moment heb ik de verhuis gestimuleerd door het buisje met larven uit het de oude opstelling te nemen, en in het licht te leggen in de oude bak. Dat werkte niet zo heel goed, dus heb ik gewoon het licht uitgemaakt, en een nachtje gewacht. 's Morgens was de hele kolonie verhuisd, er waren nog maar een tiental werksters in het oude bakje aanwezig.


Afbeelding

De bovenzijde van de bak. Je ziet enkel wat werksters in de buitenwereld, samen met het afval dat ze op deze korte periode al aangemaakt hebben. Het wordt zelfs tot een centimeter hoog op de pilstrookjes gestapeld. Aan de rechterkant zie je bovenaan een grote nestuitgang, en iets onder het midden een kleinere. De kleinere nestuitgang oogt het natuurlijkste voor deze mieren, maar de grote prooien geraken er niet door.

Afbeelding

Close-up van de Shelfordella. Het deert de werksters niet dat de prooi ongeveer 300 keer groter is dan henzelf. Spijtig genoeg voor jullie kwamen er geen soldaten te hulp. Ze trokken deze prooi zonder probleem door de grote nestuitgang. Soms vergissen ze zich (ze hebben er geen inzicht in), en proberen ze een grote prooi door de kleine ingang te wurmen. Die uitgang komt dan pas weer vrij als ze de dier in kwestie voldoende leeggegeten hebben, zodat ze de rest in stukjes kunnen bijten.

Afbeelding

Nieuwe prooi, maar nog steeds geen soldaten zichtbaar (er zat er eentje onder de kop, heb ik achteraf gezien op een foto van nog mindere kwaliteit).

Afbeelding

Langs de vier zijkanten loopt er zulk een soort gangen, die in de hoeken verbonden zijn met tunneltjes. Een soldaat over de zoldering.

Afbeelding

Dezelfde gang, op een ander moment met andere belichting. Wat meer soldaten, enkele soldatenlarven.

Afbeelding

De volledige onderkant van het nest: je ziet de 4 galerijen, en een verbindingstunnel naar de gangen van net hiervoor.

Afbeelding

De larfjes wat groter.

Afbeelding

De verbindingstunnel wat groter.

Afbeelding

De koningin.

Afbeelding

Vergroting op dezelfde foto.

Deze foto's zijn waziger, omdat de miertjes veel kleiner zijn, en sommige nog waziger omdat ze langs de onderkant gefotografeerd zijn, hetgeen alles nog wat moeilijker maakt.
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

November 2006: deze miertjes kunnen absoluut niet tegen de droogte: enkele weken geleden ben ik ongeveer de helft van de werksters kwijt gespeeld omdat ik 2 opeenvolgende dagen vergeten was om het nest onder water te zetten. De ronde indeuking in het midden van het nest zet ik dan 2 keer onder water; het water dringt zeer snel in het gips. De reactie van de werksters (verhuis van de larven naar de vochtigere, warmere delen) volgt binnen een tiental minuten.

Nu kan ik zeggen dat de kolonie zich herpakt heeft:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als de werksters de nieuwe larven in 1 laag op de onderruit legt, dan nemen ze minstens 5 keer de plaats in van de huidige generatie poppen. Op de foto's liggen ze allemaal door elkaar omwille van een recente vochttoediening.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

Maart 2007:

Onder de winter heeft deze kolonie zeer veel werkters verloren. Ik hoop maar dat ik ze weer op de been kan krijgen. Foto's van een stukje prooi dat nog tegenwringt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

Ik heb de kolonie de vorige maanden niet erg kunnen stimuleren, omdat ze gangen hadden gegraven die het waterreservoir onmiddellijk met de nestkamers verbonden; met andere woorden: elke keer dat ik het nest bevochtigde liepen de kamers onder water. Ik heb ze enkele proefbuizen gegeven, en ik heb ze vorige week uiteindelijk weer getransporteerd naar een nieuw buisjesnest.

In dit topic enkel enkele foto's van het aannemen van vliegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

Enkele nieuwe foto's:

Afbeelding

Dit is een deel van het nest. De twee onderste zijn glazen proefbuizen met waterreserve, waar de werksters bij de onderste proefbuis er reeds in geslaagd zijn om het watje te tunnelen, zodat de waterreserve verdampt is. In de bovenste vier toegangen zitten plastic proefbuisjes met de bolle bodem naar de werksters toe. De toegang naar deze buisjes is geblokkeerd met een watje in de buitenwereld. In de buitewereld is een laagje gips gegoten, waar de uitgangen tot in de helft verzonken zijn. De gaten in de doos zijn geboord met een 10 mm boor, de buisjes die erin zitten zijn 12 mm diameter aan de buitenkant. Ik heb de boor schuin gehouden om een gat met diameter van 11 mm te bekomen, waarin die plastic buisjes goed vastgeklemd kunnen worden. Ondanks deze techniek is er een opening van minder dan een halve millimeter hoog, waardoor de minor werkters konden ontsnappen.

Afbeelding

Het buisje is weer goed gevuld: dit nest laat nog ruim 2 verdubbelingen toe, al zal ik de werksters dan wat meer speelruimte moeten geven in de buitenwereld.

Afbeelding

In een proefbuisje fotograferen reduceert de kwaliteit altijd.

Afbeelding

Ook die witte reflectieband is praktisch onvermijdbaar. Desondanks toch een redelijk zicht op enkele kleine larfjes en fysogastrische werksters.

Afbeelding

Een major in de buitenwereld.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

Nog enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie